• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn BOB...nee hoor geen rugzak maar Bug Out Boot :)

troubled mind

Elementary prepper
Pas op....make no mistake...ik heb hier vandaag reeds 350 uur werk in zitten. Er komt geen ander aan te pas. Als je alles zelf doet lukt dit...firmas zijn heel erg duur dus een no go.
 

troubled mind

Elementary prepper
In dat geval moet je je er ook even van bewust zijn dat je volledige telefoonnummer dan bekend is bij iedereen die dat zou willen weten. Ik suggereer niet dat dat perse een probleem is maar dat je het even weet. Als je wilt dat ik de link naar je advertentie weg haal dan hoor ik het wel (dan moet jij dat dus ook doen in je quote). Als ik zelf advertenties plaats dan onthul ik nooit een telefoonnummer, alleen een anoniem email adres, in een later onderhandel stadium kan altijd nog een nummer uitgewisseld worden.
Ja idd maar is geen probleem voor mij ...kunnen enkel een gedag zeggen he :)
 

Ray

SHTF Expert
Pas op....make no mistake...ik heb hier vandaag reeds 350 uur werk in zitten. Er komt geen ander aan te pas. Als je alles zelf doet lukt dit...firmas zijn heel erg duur dus een no go.

Jij bent dan ook wel erg handig. :)
Goed idee om die zijkanten dicht te maken. Binnenvaart scheepjes zijn meestal nogal 'open' en kunnen dan bij slecht weer snel vollopen.
 

troubled mind

Elementary prepper
Jij bent dan ook wel erg handig. :)
Goed idee om die zijkanten dicht te maken. Binnenvaart scheepjes zijn meestal nogal 'open' en kunnen dan bij slecht weer snel vollopen.
Nu zal dit soort boot niet snel vol lopen hoor...ik heb met open zeilen het Hollands diep gevaren en geen spat water binnen. Nu is het bootje gewoon leuker voor de winter en ook iets beter beveiligd tegen inbraak. Natuurlijk...wie binnen wilt geraakt er altijd natuurlijk
 

Ray

SHTF Expert
Nu zal dit soort boot niet snel vol lopen hoor...ik heb met open zeilen het Hollands diep gevaren en geen spat water binnen. Nu is het bootje gewoon leuker voor de winter en ook iets beter beveiligd tegen inbraak. Natuurlijk...wie binnen wilt geraakt er altijd natuurlijk

Je schreef over flinke golven en soms kan het ook op het binnenwater flink spoken. Zelf ooit met windkracht 10 op het IJsselmeer gezeten in een 9,40m scheepje en dan is het toch niet leuk meer.
Zelfs omkeren was een probleem, want dan zouden de golven achter in de boot slaan en is het einde oefening. Kop in de wind/golven houden, was het enige wat we konden doen.
Daarna hebben we wel gekeken of het mogelijk was om de schuit helemaal waterdicht te maken, het achterste deel was open met zo'n zeiltje.
 

troubled mind

Elementary prepper
Je schreef over flinke golven en soms kan het ook op het binnenwater flink spoken. Zelf ooit met windkracht 10 op het IJsselmeer gezeten in een 9,40m scheepje en dan is het toch niet leuk meer.
Zelfs omkeren was een probleem, want dan zouden de golven achter in de boot slaan en is het einde oefening. Kop in de wind/golven houden, was het enige wat we konden doen.
Daarna hebben we wel gekeken of het mogelijk was om de schuit helemaal waterdicht te maken, het achterste deel was open met zo'n zeiltje.
Ja maar je spreekt hier van windkracht 10 op het Ijselmeer...das geen binnenwatertje he ...daar bestaan speciale regels en wordt continu de situatie met de marifoon uitgeluisterd. Op de kanalen zoals bv Schelde Rijn kanaal kan je hevig te keer gaan maar toch nog bevaarbaar zijn ...steek e door bij slecht weer naar de Oosterschelde veranderd het verhaal compleet..dan zie je water waar je schrik van krijgt :) Het is gewoon heel leuk om het water en het weer te lezen en je verschiet wat een boot doet eens de wind op steekt. Zo is mijn ligplaats buitengewoon plezant maar met wind een ferme uitdaging om aan te meren. Een bovenbouw vangt nu eenmaal veel wind. Maar bovenal leer je daar enorm veel uit .
 

Ray

SHTF Expert
Ja maar je spreekt hier van windkracht 10 op het Ijselmeer...das geen binnenwatertje he ...daar bestaan speciale regels en wordt continu de situatie met de marifoon uitgeluisterd. Op de kanalen zoals bv Schelde Rijn kanaal kan je hevig te keer gaan maar toch nog bevaarbaar zijn ...steek e door bij slecht weer naar de Oosterschelde veranderd het verhaal compleet..dan zie je water waar je schrik van krijgt :) Het is gewoon heel leuk om het water en het weer te lezen en je verschiet wat een boot doet eens de wind op steekt. Zo is mijn ligplaats buitengewoon plezant maar met wind een ferme uitdaging om aan te meren. Een bovenbouw vangt nu eenmaal veel wind. Maar bovenal leer je daar enorm veel uit .

Ik vond het destijds ook schitterend, varen op zo'n bootje, lekker rustig, de techniek en 't prutsen ermee (ook een oud ding natuurlijk). Ontzettend leuke avonturen met vrienden beleeft en zelfs een keertje een rondje NL en België gedaan. Via die oude scheepsliften uit 1900 de Ardennen omhoog, een heel avontuur wat het ding ging halverwege stuk natuurlijk, toen we 10 meter boven het kanaal hingen.

Jij hebt ook een enkelschroefsschip, dat vergt wat kunde bij het aanmeren. Langzaam aanvaren onder een hoek, roer om, klapje achteruit op de schroef en de kont zwaait vanzelf parallel aan de kade.
Leuk, komen allerlei goede herinneringen boven. :)
 

Arie

Diehard Prepper
Ik ben toch blij dat ik 2 schroeven heb.
Heb jaren geleden met de familie trip naar engeland pech onderweg. 1 koppaking er uit. Dat is toch best vervelend op zo'n stukkie.
 

troubled mind

Elementary prepper
Hmmm 2 schroeven , 2 motoren enz...tja koppakking er uit is onderhoud he. Maar wie vaart met hulp van boegschroef voor het aanmeren heeft problemen als die uit valt. Zie ik genoeg in de haven.Bijj het aanmeren heb ik aan de boeg 10cm over en achter 20 cm. Meer niet , mn bootje past er net tussen dus ik kan verzekeren dat dit met wind geen lachertje is . Maar ok , ik begrijp dat 2 schroeven soms beter is. Kost meer ook ...ah ja ...alles geeft voor en nadeel. Over boten kunnen we een forum vullen.
 

Arie

Diehard Prepper
Ja klopt.
2 motoren is inderdaad wel een luxe maar daar tank je ook voor.
En een boegschroef heb ik ook. Al gebruik ik deze niet veel eigenlijk.
Mijn bootje is 11,5m en lig langs een doorgaande stijger in de zomer en op de kant in de winter.
En achterstallig onder houd is de reden dat ik hem goedkoop heb kunnen overnemen. Niks mis mee dus.
 

troubled mind

Elementary prepper
Ja klopt.
2 motoren is inderdaad wel een luxe maar daar tank je ook voor.
En een boegschroef heb ik ook. Al gebruik ik deze niet veel eigenlijk.
Mijn bootje is 11,5m en lig langs een doorgaande stijger in de zomer en op de kant in de winter.
En achterstallig onder houd is de reden dat ik hem goedkoop heb kunnen overnemen. Niks mis mee dus.
Dit zijn de beste koopjes. Ik koop ook liever iets waar een ander zijn voeten heeft aan geveegd. Kan lekker goedkoop en meestal kan je dan gewoon je zin doen. Echt leuk. Waar ligt jouw boot als ik mag vragen ?
 

Arie

Diehard Prepper
Ja klopt. Mischien zie je me van de zomer nog wel eens voorbij drijven. Ik ben niet zo van het foto's plaatsen waar aan ik te herkennen ben.
Maar hij is donker blauw van onder een rode bies bij het gangboord en witte opbouw met donker geblindeerde ramen.
En wel een specifiek herkenins punt is dat ik in de zomer een tarp boven het achter dek plaats, inplaats van een tent.
 
Bovenaan