• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn oude Groene Poncho terug van weg

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Opruimen doet wonderen en je komt spullen tegen die je al jaren denkt kwijt te zijn of te hebben uitgeleend :oops:;)
En zo ook vandaag , tijdens een mooi weer opruim trigger :thumbsup:
In een inmiddels riekende plastiktas kwam ik hem tegen .
Als die Poncho had kunnen schelden had ie het gedaan :lol:
Helemaal alleen in een verstikkende tas op de bodem van de schuur met daar bovenop
een aantal kisten met nog meer geurend vochtig spul . En gelukkig geen enkele muis die er aan heeft gedacht zich er in te nestelen . Links in de hoek onder de werkbank kom ik nooit ! Dit omdat daar een grote diepvrieskast langs staat .
IK heb inmiddels verschillende van die moderne Woodland PU gecoate poncho's gehad !
Maar die zijn geen van allen gebleven . Dit om verschillende redenen . Oa ook de loslatende PU laag .
Oke het is Rip Stop maar dan heb je het ook gehad .
Geef mij maar de oude vertrouwde Groene Nylon Poncho met oerdegelijke drukkers en ringen .
Zelfs aan je gehoor is gedacht , speciale oorklepjes met opening erachter . Deze Poncho meet 1,65 Breedt en 2,15 Lang wanneer helemaal uitgevouwen .
Het zal wel heel wat dagen duren voordat ik de toch overdreven lucht er van af heb .
Het is namelijk geen Eau de toilette maar echte Dump Parfum :lol:
En zoals eenieder weet , Parfum geurt langer door de Hoge concentratie :fluit:



20160403_171027.jpg 20160403_171118.jpg 20160403_171214.jpg 20160403_171207.jpg 20160403_171048.jpg
 

Nomad

Diehard Prepper
Nou, Eau de Déverser blijft anders knap lang hangen hoor!
Het heeft heel wat tijd gekost voordat ik mijn rugzak niet meer op de reuk terug kon vinden.

Deze poncho ziet er wel degelijk uit.
Is deze door het Nederlandse leger gebruikt?
Grappig om te zien dat de poncho niet rechthoekig is.

Is deze poncho veel zwaarder dan de KL poncho?
 
F

frans81

Gast
Nou, Eau de Déverser blijft anders knap lang hangen hoor!
Het heeft heel wat tijd gekost voordat ik mijn rugzak niet meer op de reuk terug kon vinden.

Deze poncho ziet er wel degelijk uit.
Is deze door het Nederlandse leger gebruikt?
Grappig om te zien dat de poncho niet rechthoekig is.

Is deze poncho veel zwaarder dan de KL poncho?

Wat het nieuwe model Rip Stop weegt weet ik niet meer :(
Maar deze oude groene weegt met compressie hoesje 999 Gram . En zonder Hoes 909 Gram .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik al in een eerder Topic vermeld heb , heb ik twee van deze hierboven getoonde en nog nieuwe poncho's bijgekocht .
Mooi en nog op de originele wijze dichtgevouwen .
Ik heb alleen 1 probleem!
Ze zijn aan de binnenzijde plakkerig . Althans 1 ervan .
Die is bijna helemaal plakkerig .
Vooral de Capuchon . De ander valt wel mee . Plaatselijk een vlek .
Dit natuurlijk door jaren lange opslag .
Ze hangen nu buiten te luchten en na het losmaken en uitvouwen zijn er ook geen beschadigingen opgetreden .
Heeft iemand met dit plakkerige ervaring en een oplossing .
Met uitwassen wil ik nog wachten .
Ze zien er netjes uit .
 

Jasje

Prepper goeroe
Volgens mij is het een reactie die sommige soorten rubber hebben. Zo heb ik een (niet echt goedkope) verrekijker waarbij hetzelfde plakkerige verschijnsel zich onverklaarbaar na verloop van tijd voordeed. Geeft de plakkerige binnenzijde ook af bij jou, of blijft het bij het kleven?
 
F

frans81

Gast
Volgens mij is het een reactie die sommige soorten rubber hebben. Zo heb ik een (niet echt goedkope) verrekijker waarbij hetzelfde plakkerige verschijnsel zich onverklaarbaar na verloop van tijd voordeed. Geeft de plakkerige binnenzijde ook af bij jou, of blijft het bij het kleven?

Nee het geeft niet af .
Het is dus niet aan het vergaan zoals dat bij veel rubber beklede optiek gebeurd .
Dat komt vooral door onze zweethanden !!
Het lijkt minder te worden nu ze al een paar uur buiten hangen .
 

Arie

Diehard Prepper
Het is zo maar een gedachte.
Maar omdat plakkerige tegen te gaan kan je mischien talkpoeder proberen.
 

Ray

SHTF Expert
Het is de weekmaker in het kunststofrubber (meestal op siliconen basis, het is geen natuurlijk rubber) die uitzweet. Geen idee hoe je dat het beste kunt verwijderen, maar luchten is een goed begin want dat spul verdampt uiteindelijk, zij het heel langzaam.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn vrouw hielp mij er aan helpen herinneren dat de eerste ( de verloren geraakte die weer gevonden is ) dat ook had .
Nu niet meer.
Ik heb hem ook al gedragen tijdens een flinke regenbui en er kwam geen water doorheen .
We wachten een paar dagen af .
Ik koop deze Groene versie speciaal om de oude kwaliteit en omdat ie een effen non vlekkencamo heeft .
Gewoon mooi groen .
2 van die dingen aan elkaar en je hebt een mooie schuilplek .
 
F

frans81

Gast
Dat zou ik pas doen na het schoonmaken,wel wassen dus. Dat plakkerige kan ook nog vuil zijn.

Mijn gedachte.

Vuil is het niet .
Hartstikke schoon binnenzijde .
Het komt doordat de twee met ??
gecoate zijdes tegen elkaar zaten . Dit weer door de wijze van opvouwen .
Waarschijnlijk een vorm van zweten .Coating tegen Coating .
 

Ray

SHTF Expert
Siliconen coatings (nog steeds veel gebruikt naast PU coatings) hebben uiteindelijk wel een beperkte levensduur doordat de weekmakers uitzweten. In opslag, goed verpakt en slim opgevouwen kan dit nog best meevallen, maar juist het uitzweten is een teken dat veroudering al is begonnen. Je krijgt dan veel sneller scheurtjes in de coating omdat hij minder flexibel wordt.

Mijn ultra light tentje (1050 gram, 1 a 2 persoons) is dubbel gecoat met veel dunner laagje siliconen dan dergelijk poncho's of de binnenzijde van rugzakken en die zou ik echt niet willen hebben nadat hij tien jaar op de plank heeft gelegen. Hetzelfde doek wordt ook gebruikt voor grote vliegers en de serieuze, competitieve hobbyist verkoopt zijn vlieger, of vervangt het doek na twee a drie jaar. Gelukkig is de coating in bv. mijn rugzak 40 keer dikker en bij die oude poncho's waarschijnlijk nog degelijker, maar ook die hebben uiteindelijk een beperkte levensduur, zelfs op de plank. Dat is nu eenmaal het nadeel van al die techie materialen.
 
F

frans81

Gast
Siliconen coatings (nog steeds veel gebruikt naast PU coatings) hebben uiteindelijk wel een beperkte levensduur doordat de weekmakers uitzweten. In opslag, goed verpakt en slim opgevouwen kan dit nog best meevallen, maar juist het uitzweten is een teken dat veroudering al is begonnen. Je krijgt dan veel sneller scheurtjes in de coating omdat hij minder flexibel wordt.

Mijn ultra light tentje (1050 gram, 1 a 2 persoons) is dubbel gecoat met veel dunner laagje siliconen dan dergelijk poncho's of de binnenzijde van rugzakken en die zou ik echt niet willen hebben nadat hij tien jaar op de plank heeft gelegen. Hetzelfde doek wordt ook gebruikt voor grote vliegers en de serieuze, competitieve hobbyist verkoopt zijn vlieger, of vervangt het doek na twee a drie jaar. Gelukkig is de coating in bv. mijn rugzak 40 keer dikker en bij die oude poncho's waarschijnlijk nog degelijker, maar ook die hebben uiteindelijk een beperkte levensduur, zelfs op de plank. Dat is nu eenmaal het nadeel van al die techie materialen.

De eerste in het Topic vermelde poncho heb ik uitgewassen met robijn fijnwasmiddel .
Deze plakt niet meer . En is waterdicht .
Bij deze groene licht de coating er niet op maar is volgens mij op een of andere wijze verzadigt met het Nylon .
Ze zien er als nieuw uit en dan vooral juist die binnenzijde .
Zelfs na het van elkaar trekken .
 

Ray

SHTF Expert
De eerste in het Topic vermelde poncho heb ik uitgewassen met robijn fijnwasmiddel .
Deze plakt niet meer . En is waterdicht .
Bij deze groene licht de coating er niet op maar is volgens mij op een of andere wijze verzadigt met het Nylon .
Ze zien er als nieuw uit en dan vooral juist die binnenzijde .
Zelfs na het van elkaar trekken .

Met wat mazzel lagen ze met honderden in de opslag, goed gevouwen, goed verpakt en is daarmee veroudering in opslag zoveel mogelijk vermeden (bij een verzadigde lucht neemt verdamping af en liggen ze in hun eigen vocht te zweten). Zoals ik al zei, die coating is vele malen (tientallen malen) dikker dan op het UL spul. Na productie konden ze wellicht wel tien jaar mee (zelfs met dienstplicht malloten), na opslag van een twintigtal jaren misschien nog vijf. :)fluit: zomaar wat gokken qua getallen) Dat is een nadeel van siliconen coating, PU gaat veel langer mee, maar is weer lang niet zo soepel en kan op vouwen breken/barsten.

Bij ouderwets canvas/katoen kun je zien hoelang het product nog zal werken, of er rot in zit en met een beetje trekken kom je wel achter de degradatie/UV schade van het doek. Dat is optisch bij siliconen gecoat doek niet te doen. Ik heb werkelijk geen idee over de hoeveelheid weekmakers in dergelijke poncho's. Als ze bestemd waren voor een zeer lange tijd opslag (niet ondenkbaar bij defensie), kun je simpelweg de hoeveelheid weekmaker vergroten. Daardoor krijg je veel sneller dat het gaat zweten, blijft het 'nat' en verleng je de bruikbaarheid (en irritatie/allergie bij het gebruik). Ripstop 20D PU gecoat nylon doek kun je jarenlang zelfs als grondzeil gebruiken, weegt geen drol (minder dan 50 gram/m2, soms zelfs 35 gram) en qua prijs erg betaalbaar. Ik zie weinig reden om een oude legerponcho te kopen voor een tientje als je voor twee tientjes een verse/moderne kunt krijgen die een fractie weegt en tien jaar meegaat. Net als met lampen, kunnen petroleumlampen verrekte handig zijn als je die brandstof nu eenmaal voor handen hebt (gooi er gerust vliegtuig kerosine in, is de beste petroleum en grof voorradig), maar led licht is inmiddels veel efficiënter qua aanschaf als prepper.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Met wat mazzel lagen ze met honderden in de opslag, goed gevouwen, goed verpakt en is daarmee veroudering in opslag zoveel mogelijk vermeden (bij een verzadigde lucht neemt verdamping af en liggen ze in hun eigen vocht te zweten). Zoals ik al zei, die coating is vele malen (tientallen malen) dikker dan op het UL spul. Na productie konden ze wellicht wel tien jaar mee (zelfs met dienstplicht malloten), na opslag van een twintigtal jaren misschien nog vijf. :)fluit: zomaar wat gokken qua getallen) Dat is een nadeel van siliconen coating, PU gaat veel langer mee, maar is weer lang niet zo soepel en kan op vouwen breken/barsten.

Bij ouderwets canvas/katoen kun je zien hoelang het product nog zal werken, of er rot in zit en met een beetje trekken kom je wel achter de degradatie/UV schade van het doek. Dat is optisch bij siliconen gecoat doek niet te doen. Ik heb werkelijk geen idee over de hoeveelheid weekmakers in dergelijke poncho's. Als ze bestemd waren voor een zeer lange tijd opslag (niet ondenkbaar bij defensie), kun je simpelweg de hoeveelheid weekmaker vergroten. Daardoor krijg je veel sneller dat het gaat zweten, blijft het 'nat' en verleng je de bruikbaarheid (en irritatie/allergie bij het gebruik). Ripstop 20D PU gecoat nylon doek kun je jarenlang zelfs als grondzeil gebruiken, weegt geen drol (minder dan 50 gram/m2, soms zelfs 35 gram) en qua prijs erg betaalbaar. Ik zie weinig reden om een oude legerponcho te kopen voor een tientje als je voor twee tientjes een verse/moderne kunt krijgen die een fractie weegt en tien jaar meegaat. Net als met lampen, kunnen petroleumlampen verrekte handig zijn als je die brandstof nu eenmaal voor handen hebt (gooi er gerust vliegtuig kerosine in, is de beste petroleum en grof voorradig), maar led licht is inmiddels veel efficiënter qua aanschaf als prepper.

Bedankt voor de uitgebreide info Ray ;)
Ik ben blij dat ik maar 2 euro heb betaald voor die twee Poncho's
Helaas is het bij mij de Nostalgie / de geur :( die telkens kieteld .
En het " Vroeger was alles beter "
Je hebt gelijk voor wat betreft de aanschaf van huidige producten .
Nieuw en lichter en in tig kleuren en kwalitets vormen .
Nee dan draag ik toch liever die oude groene poncho die misschien toch gaat lekken .:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Vandaag heb ik de echt Plakkerige Poncho in de machine gedaan op handwas 40 graden met een fijnwasmiddel .
We zullen zien .
Mischien dat we wat naden moeten Tapen maar dat maakt niet uit .
Tape en speciaal strijkijzertje ( uit vliegtuigbouw ) en klaar .
 
Bovenaan