• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

(mini) Pry Bar

Rataplan

Mankinds only hope
IMG_0115.JPG
Ik heb er 3, de kleinste is 50cm, middelste 80cm en grootste 100cm.
iets om mee te nemen, voor in de camper of auto zouden de 2 kleinste mee gaan.
maar aangezien ik er vanuit ga dat als ik mijn huis zou moeten verlaten, dit te voet is, zou ik er eventueel voor kiezen, de kleinste mee te nemen, die is nog best draagbaar.
ik zie er toch wel het nut van in, mits je in stedelijk gebied blijft, voor in een bos lijkt het me absoluut niet practisch en deuren intrappen....liever niet....wat als je je enkel flink verzwikt of erger nog....is het lopen met je bob ineens niet zo fijn meer, nee voor mij geen onnodig risico.
daarnaast kan je hem ook verstoppen in het gebied waar je een tijd wil verblijven, je hoeft toch niet constant met je bob op pad.
mocht je onverwachts toch niet op een plek kunnen blijven, dan kan je alsnog kiezen om hem wel of niet mee te nemen.
Daarbij kun je gereedschappen zoals een koevoet vast ook onderweg vinden in schuurtjes e.d. mocht je dit echt nodig hebben.
Ook kan je voor een nog kleiner model koevoet kiezen en deze net als bij steek/ringsleutels verlengen met een metalen buis ( die ook wel te vinden is) die net over het breedste gedeelte pas, hiermee vergroot je ook de kracht enorm, of je koevoet dat aan kan is een tweede natuurlijk.
 

Nomad

Diehard Prepper
...
Wat moet je met een mini-koevoet bij een SHTF?...

Ik zit alle posts nog eens na te lezen en toen kwam ik deze tegen. Dat zette me toch even aan het denken.
Want een SHTF is niet het dagelijks leven.
Ik reageerde eigenlijk vanuit EDC oogpunt.

Tijdens een SHTF kan een breekijzer zeker handig zijn. Ik zie hetbals een soort 'universele sleutel'. Maar het is wel een zware sleutel en de deur kan niet meer op slot. Voor het openbreken van hangsloten zijn methodes die minder gewicht nodig hebben.
Mocht je kasten open moeten breken (medicatie ed.) dan is een klein breekijzer wel handig.
De factor gewicht speelt een belangrijke rol. Ik denk dat ik liever voor ee kleine brandweerbijl kies dan een breekijzer.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Nomad , dat is inderdaad een goede overweging , nu ken ik niet echt een brandweer bijl maar ik neem aan dat de steel ervan
aangepast is (verstevigd) en dat hij aanpassingen heeft naast het bijl gebeuren , heb even gegoogled en zag deze ,
http://www.debrandweershop.nl/a-28000415/brandweerbijl/brandweerbijl-din-14924/
ik neem aan dat je zoiets bedoelt , maar een kg vind ik toch ook niet echt licht van gewicht en klein si hij ook niet echt
het voordeel is wel dat je ook een bijl hebt , dat wel
misschien is zoiets dan toch iets beter http://soldiersystems.net/2015/02/26/nemo-equipment-link-outland-axes/
gr will
 

Nomad

Diehard Prepper
Het bijltje lijkt inderdaad op die van mij @Wafels.
Die van mij heeft alleen een houten steel.
Het voordeel is inderdaad dat ik dan ook gelijk een bijl heb.
Ik denk dat ik een bijl meer zal gebruiken dan een breekijzer, dus voor mij werkt dit.
Bijkomend voordeel van een bij is dat ik deze gemakkelijker aan mijn tas kan bevestigen dan een breekijzer. Maar dat is niet waarvoor ik hier voor kies.
 

Jeroen

Prepper
@Jeroen jaren geleden heb ikzelf zoiets gemaakt van een oude bandenlichter (een ouderwetse voor brommerbanden
dus iets zwaarder als een gewone bandenlichter) en net zoals @Nomad aangeeft toch vind ik zoiets handig
Je zal er inderdaad geen stevige deuren mee open krijgen ,maar kleinere dingen wel en het zijn net die dingen die
je niet wilt doen met je zakmes . :rolleyes: . Maar er zijn ook iets grotere als deze hele kleintjes ook die zijn erg handig en
hier kan je weer net iets meer mee (aanzienlijk meer) de werking berust op moment en moment arm en ook al weegt
u maar 60 kg als zo'n kleine pry-bar 12 cm lang is en het moment 10 cm dan als u er op zou gaan staan heb je toch
een kracht van plm 600 kg en dat is meer als dat je met je handen kunt zetten .
Er is nog een generatie en dat zit er net tussen , dit zijn messen met een zogenaamde beitel punt , een soort kruising
tussen en mes en een beitel ook dit kan handig zijn .Je ziet dit soort messen vaak als duikers mes . je kunt er snijden
,touw doorzagen met het kartel deel maar ook mee wrikken dmv de punt (vaak is het staal van deze messen iets zachter
als van een gewoon mes maar wel veel taaier )
Het is allemaal maar net hoe je iets wilt gebruiken en de één vind iets handig en de ander heeft er geen gebruik voor .
Je kunt dit soort dingen kopen ,maar ook goed zelf maken (denk aan een oude vijl ,of steeksleutel ed)
gr will
Beste Will,

Bedankt voor je reactie! Ja er zullen vast gebruiken voor zijn, daar ben ik van overtuigd. Maar tot nu toe zijn er voor mij nog geen situaties geweest wat mijn trouwe ouwe (lees; zakmes/tomahawk) niet aankonden. Nouja, zakmes. Een zakmes is in mijn beleving een oud Victorinox mesje, daar zou ik indd niet veel mee proberen want dat gaat indd snel stuk.
 

Jeroen

Prepper
@Nomad , dat is inderdaad een goede overweging , nu ken ik niet echt een brandweer bijl maar ik neem aan dat de steel ervan
aangepast is (verstevigd) en dat hij aanpassingen heeft naast het bijl gebeuren , heb even gegoogled en zag deze ,
http://www.debrandweershop.nl/a-28000415/brandweerbijl/brandweerbijl-din-14924/
ik neem aan dat je zoiets bedoelt , maar een kg vind ik toch ook niet echt licht van gewicht en klein si hij ook niet echt
het voordeel is wel dat je ook een bijl hebt , dat wel
misschien is zoiets dan toch iets beter http://soldiersystems.net/2015/02/26/nemo-equipment-link-outland-axes/
gr will
Maar uh voor $675 dollar heb ik toch echt goedkoper en net zo goed werktuig hoor! Jezus wat zijn die dingen duur....
 

Wafels

Diehard Prepper
@Jeroen Ik heb het geld er niet voor en zou het ook niet ervoor over hebben , en zoals je zegt
een goed stukje vervangend gereedschap zal veel goedkoper zijn :D en sommige dingen
kun je zelf ook maken van een oud stuk maar goed staal :D
gr will
 
D

DK88

Gast
Heb zelf langere tijd met een stanley fatmax pro gewerkt, en daar heb ik hoop lol mee beleefd. Geen spaan of slot die heel blijft, en dit alles met een voorhamer van Fiskars wat een unieke combo is en ook echt een aanrader ...
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Kan je die kleine koevoet niet verlengen met een holle stale pijp oid. Dan heb je toch een redelijke hefboom.
Ik zou het verder niet weten wat je er mee kan doen behalve spijkers trekken.
Misschien kan je er een boom mee splijten, kan met een grote natuurlijk ook.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Toch kan zo klein breekijzertje handig zijn voor: blik verf te openen of zoals reeds gemeld spijkers of ander klein openbreek werk.

Ik zou liever een breekijzertje slopen van €. 7,00 dan een Leatherman van €. 70,00 of m'n Victorinox van €. 25,00.

Het heeft dus voor EDC doeleinden naar mijn bescheiden mening wel nut.

Het gaat niet altijd om welk gereedschap maar hoe gebruik je het.

En dat is voor een ieder anders en wat die persoon prettig vind.

;)
 

Dorpsgek

Survivor
Zelf heb ik dit mini koevoetje al jaren. Ligt vaak in de graaibakken bij de dhz winkels. Deze kost nog geen 5 euro maar is wel een ijzer sterk ding. Lengte is net 30 cm.
koevoet.jpg
 
Bovenaan