• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Mini Review] Silvercrest (Lidl) Dynamo Camping Radio met Lamp

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Verkregen bij de Lidl webshop voor een aanbiedingsprijs van 9,99 euro.
https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Campingradio-met-lamp/p100217419

Silvercrest Zwengel radio lamp.jpg
(plaatje van het net geplukt)

Mijn laatste lichting Ikea zonneoplaadbare lampjes (die handige die uit het assortiment zijn verdwenen) beginnen het tegelijk op te geven (vreemde zaak... zelfs degenen die niet of weinig worden gebruikt doen het opeens niet meer in tegenstelling tot de aantal jaren oudere en meer gebruikte lampen) dus dacht dat dit lampje wel een goede toevoeging zou zijn in mn huisje (niet mijn woonhuis dus).

Had niet naar de afmetingen gekeken en dat is maar goed ook want daar is duidelijk een typefout gemaakt. Er staat dat het een hoogte van 8 cm heeft maar dat moet dus 18 cm zijn. De omtrek blijkt 22 cm te zijn. Het lichtgedeelte zelf is zo'n 6 cm hoog.
Ik vind het niet erg dat ie zo klein is had eigenlijk gedacht dat ie een stuk forser zou zijn.

Onder op de bodem zit een AAN/UIT knopje. Daarna kun je opladen door te zwengelen (de gebruiksaanwijzing zegt liefst zo'n 2 á 3 omwentelingen per seconde). Als je dat een kwartier volhoudt zou de accu volledig opgeladen moeten zijn.
Bovenop zit een klein zonnecelletje, 3 cm bij 2,5 cm. Hiermee zou de accu dus ook kunnen worden opgeladen maar gezien de zon ver te zoeken is deze dagen heb ik geen kans dit uit te testen.
En bovenop zit ook een draagbeugeltje.

Bijgeleverd is een adapterkabel met 3,5 mm stekker en USB-bus. Het nut hiervan ontging mij nog even totdat ik las dat deze bedoeld is om je andere apparaten op te laden. Ben benieuwd hoe succesvol dat zal zijn, maar in noodgevallen misschien wel handig.

De knopjes...
Er zijn zes knopjes, elk met zn twee naast elkaar.
1 voor de radio en 1 voor het lampje
2 voor het scannen van de zenders + en -
2 voor het volume + en -
En die laatste is duidelijk niet echt gevoelig afgesteld. Ding staat behoorlijk hard op z'n laagste stand (niet echt prettig met zo'n slecht luidsprekertje) en een druk op de - zorgt er dan voor dat ie geheel stilvalt.
(Terwijl de gebruiksaanwijzing toch duidelijk aanraadt om "een passend volume" te hanteren teneinde rekening met uw omgeving te houden... :confused: )

Tja, wat valt er nog meer van te zeggen...
Het licht dat eraf komt is niet bepaald geschikt om bij te lezen (voor het lezen van de gebruiksaanwijzing pak ik er een ander lampje bij) maar wel genoeg om de directe omgeving zichtbaar te maken en is niet al te opdringerig.

Wat staat er verder nog voor leuks in de gebruiksaanwijzing?
De technische gegevens: (waarin de minuten duidelijk verkeerd waren geprint want daar is handmatig een klein stickertje met het juiste aantal minuten over geplakt, wat een werk!)
Frequentiebereik FM: 87,5-108 MHz
Radiospeelduur na 1 min. zwengelen: ong. 5 min.
Verlichtingsduur na 1 min. zwengelen: ong. 2 min.
Radiospeelduur na 1 uur laden in zonlicht: ong. 2 min.
Verlichtingsduur na 1 uur laden in zonlicht: ong. 6 min.
Max. stroom tijdens het opladen mbv. de zonnecellen: ong. 15 mA (750W/m2)
Uitgangsspanning/gelijkstroom (DC out): 5V
Lichtstroom ca. 9 lm
Afmetingen: ca. 76.76.180mm
Gewicht: ca. 227 gram
Ingebouwde accu: 120 mAh, 3,6 V
Luidspreker: doorsnee 36 mm
Kleurwaardeaandeel: X<0,27 (????? dat is vaag, weet niet wat ze hiermee bedoelen...)


Misschien zouden zij die er verstand van hebben eens kunnen uitrekenen hoe lang je moet zwengelen om een mobieltje op te laden?;)

Nou meer valt er niet echt over te zeggen nu.
Hij brandt nu al de hele tijd tijdens het schrijven van deze review en dat terwijl ik maar kort gezwengeld heb (hondje vond het zwengelgeluid irritant). Of zou hij opgeladen worden geleverd misschien?
Denk dat ie voor het doel dat ik ervoor heb wel voldoet. Reservelampje voor als de (Ikea)rest het opgeeft.
Het zou wel handig zijn geweest om ergens een opbergplekje voor dat kabeltje te hebben... nu slingert deze natuurlijk gemakkelijk ergens los rond met de kans op kwijtraken.

Vind het dingetje met 9,99 nog steeds een paar euro te duur vergeleken met de kwaliteit en formaat van het ding. De oorspronkelijke 12,99 vind ik echt veel te veel.

Nog een filmpje op YT:

Andere verpakking en gebruiksaanwijzing maar verder hetzelfde lampje.
 

AWOL

Prepper goeroe
Misschien zouden zij die er verstand van hebben eens kunnen uitrekenen hoe lang je moet zwengelen om een mobieltje op te laden?;)

Ik ga niet pretenderen er verstand van te hebben maar je geeft aan dat het circa 15 minuten duurt om de accu volledig te laden en de capaciteit daarvan is 120 mAh.
Een gemiddelde capaciteit van een mobieltje zal rond de 1200 mAh (kan verschillen natuurlijk - staat aangegeven op de accu zelf)) liggen dus logica suggereert dat je 150 minuten moet draaien om een mobieltje van 1200 mAh volledig te laden.
En ja, de lamp wordt waarschijnlijk geladen geleverd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Lai

Prepper goeroe
Hmm, ik kan dan beter die van de karwij kopen denk ik. Die is groter geeft meer licht (als ik de verpakking mag geloven) Is afgeprijsd meende € 17,-. Hoe die verder is weet ik niet.
Hier ook solar tuinlampjes die het tegelijk opgeven. De oude doen het nog steeds. Vandaar dat ik ook naar iets erbij kijk. Bij kringlopen nog niks gevonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan