• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Minimaal twee EpiPennen in je EHBO setje hebben.

J

J.J

Gast

Marcov

Prepper goeroe
@J.J , volgens mij kun je epipennen niet zomaar kopen zonder recept, ik zou er persoonlijk wel wat terughoudend mee zijn.
Zoals je zelf aangeeft vernauwd het de snel de bloedvaten, dat lijkt me in een aantal gevallen toch geen ideale situatie.
Bv Angina Pectoris of vernauwde kransslagaders. Ook werkt het niet goed in combinatie met bepaalde Bètablockers.

Misschien is er iemand die daar meer over weet?
 

Loreen

Last (wo)man standing
@J.J het is niet alleen niet netjes, maar ook niet toegestaan om een bericht over te nemen van iemand anders zonder bronvermelding. Nou is het bericht dat jij hebt overgenomen ook weer gewoon een overname van een bijsluiter + 1 zin, maar goed, feit blijft dat het niet mag (en je de laatste tijd al ontzettend vaak gewezen bent op de regels omtrent copyright).
Dus voor de volledigheid, de bron: https://www.facebook.com/permalink.php?id=403743803056198&story_fbid=651469214950321
De oorspronkelijke bron: http://www.huidziekten.nl/formularium/bijsluiters/bijsluiter-epipen.pdf

In die bijsluiter lees je meteen het volgende:
Wanneer moet u extra voorzichtig zijn met dit middel? Vertel uw arts als u een hartziekte, verhoogde schildklierwerking, hoge bloeddruk of suikerziekte heeft.

en:
De gebruikelijke bijwerking zijn: onregelmatige hartslag, hoge bloeddruk, zweten, misselijkheid, overgeven, hoofdpijn, duizeligheid, zwakte, beven en nerveusheid of onrustigheid. Allergische reacties kunnen optreden in patiënten die gevoelig zijn voor natriumbisulfiet. In zeldzame gevallen is een tijdelijke abnormale functie van de hartspier waargenomen bij patiënten die met adrenaline zijn behandeld. Het per ongeluk injecteren met de EpiPen in handen of voeten is gerapporteerd en kan een vermindering van de bloedtoevoer in het aangedane gebied tengevolge hebben. Zoek onmiddellijk medische hulp bij een injectie per ongeluk.

Het lijkt me niet wenselijk dit soort medische adviezen te geven zonder te verwijzen naar dit soort punten. Een Epipen is namelijk geen blik soep of zak rijst, het is een medicijn.
 

DrPrep

Elementary prepper
Hmmm 80 euro per pen. 1 jaar houdbaar. Dat is best een kostbare voorzorgsmaatregel. Zijn er ook alternatieven?
Emerade heeft een houdbaarheid van ca. 30 maanden. Epipen is een merknaam. Het product is een adrenaline auto injector. Of het een product is om te preppen zou ik niet direct zeggen. Naast het feit dat het normaal gesproken alleen op recept verkrijgbaar is is het ook gemakkelijk in verkeerde situaties te gebruiken. Zelf heb ik altijd een relatief recente in mijn medicijnenvoorraad voor snelle toediening indien noodzakelijk. Voor mensen die niet medisch geschoold zijn lijkt het mij niet zo'n nuttig product tenzij je het natuurlijk zelf nodig hebt bij allergischd reacties op insectenbeten o.i.d. Maar ook dan is advies van een arts op voorhand nodig.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 

petroman

SHTF Expert
Voor mensen die niet medisch geschoold zijn lijkt het mij niet zo'n nuttig product tenzij je het natuurlijk zelf nodig hebt bij allergischd reacties op insectenbeten o.i.d. Maar ook dan is advies van een arts op voorhand nodig.

Dit lijkt mij een zeer goede reden om niet zo maar klakkeloos medische adviezen en/of behandelingen hier op een forum te plaatsen.
Iemand die gevoelig is voor, zal vaak zelf al medicatie bij zich hebben.
Wil je echt iets nuttigs doen ? Volg een EHBO/BHV/LEH cursus.
Meld je aan bij de vrijwillige brandweer.
Dan krijg je een goede opleiding EN ervaring.
 
'leuk idee, die epipen. stem ik zeker mee in! ik heb wel 1 kanttekening, heb je je weleens verdiept in wat een EpiPen eigenlijk doet en hoe t werkt?
 
Laatst bewerkt:
de EpiPen is een autoinjector, dit wil zeggen dat na een druk op de knop alles vanzelf komt: een naald word na het indrukken in het lichaam geplaatst en de volledige vloeistof word volledig leeg gespoten. bij deze injectie word epinephrine ingespoten, een synthetische Adrenaline. Deze vorm van adrenaline gooit de hartslag enorm omhoog, evenals de bloeddruk. Ook zullen je vaten kleiner worden (vasoconstrictie). Dit alles werkt een Anafylactische shock (shock vanwege een allergische reactie) tijdelijk tegen. Met de nadruk op tijdelijk. Een epipen word ingezet om zo de tijd die bijvoorbeeld een ambulance haalbaar te maken. dit spul werkt namelijk ongeveer 20 minuten en is daarna uitgewerkt. Hierom is een Epipen dus geen oplossing maar eigenlijk een tijdmakend middel om zo naar de profesionele hulp te kunnen komen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Als je nou een zware allergie hebt, of een professionele medic bent, kan ik me voorstellen dat je zo'n pen bij je draagt. Zo kende ik iemand met een zware allergie voor bijen en wespensteken. Ik weet niet of die pennen toen al bestonden, maar zij droeg altijd de benodigde pilletjes in een sos-hangertje aan een kettinkje om haar hals. Mocht ze gestoken worden dan moest je zo'n pilletje in haar mik douwen. Gelukkig heb ik dat nooit hoeven doen.

Maar terug komend op de epipen: heeft het zin voor de gemiddelde prepper om medipennen op voorraad te hebben?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Maar terug komend op de epipen: heeft het zin voor de gemiddelde prepper om medipennen op voorraad te hebben?
Nee. Mensen die zo erg op iets reageren weten dat zelf en hebben medicatie en Epipen zelf bij zich.
Allergiepillen bij je hebben is dan wel weer nuttig. Beter iets dan niets zeg maar.
 

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Stuudje , je schrijft dat mensen zelf weten dat ze allergisch zijn , nou ik heb aan de lijve ondervonden dat dit niet waar hoeft te zijn en dat de allergische reactie heel heftig kan zijn , ik geef toe dit komt niet zo vaak voor , maar het kan wel en is alles behalve een leuke ervaring :(
Wat deze epipen betreft en ik denk dat dit voor veel medicijnen geldt , bij onoordeelkundig gebruik
kan een medicijn net zo schadelijk , schadelijker en zelfs dodelijker zijn als de ziekte .
Voor mensen met een sterke allergische reactie is deze epi pen een leven reddend middel
Overigens men moet altijd erg voorzichtig zijn met medicijnen en altijd proberen een arts te raadplegen
gr will
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Degenen die weten dat ze allergisch zijn, en daarvoor een Epipen nodig hebben, weten dat zelf wel. En ja, je houdt dan een groep over die iets kan mankeren, die spontaan een eerste keer iets ontwikkelen.
Maar als je voor alle mogelijke ziekten een medicijn in je BOB en ECD meeneemt ben je geen prepper meer , maar gestoord...vind ik.
 

Ray

SHTF Expert
Helaas is het zo dat eerdere bijen-, en wespensteken geen garantie bieden voor de toekomst. Mensen die eerder nergens last van hadden, kunnen alsnog een allergie ontwikkelen en een anafylactische shock krijgen. Epipennen zijn duur, slecht houdbaar en voor de gemiddelde mens niet te krijgen. Je maakt meer kans op een goede histamineremmer bij je huisarts (bv vragen voor de vakantie). Zelf heb ik Tavegil op voorraad.

Zoals Stuudje zegt, je kunt niet overal wat voor in huis hebben. Dat geldt sowieso voor preppen, je overal tegen indekken is onmogelijk.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Blue to the tigh,yellow to the sky. Naast epipeen is dan Ook prednisone en tavegyl slim. Ben zelf dit jaar plotseling allergisch geworden voor 6 insecten en een stuk of 10 voedstel type.
 

Ray

SHTF Expert
Blue to the tigh,yellow to the sky. Naast epipeen is dan Ook prednisone en tavegyl slim. Ben zelf dit jaar plotseling allergisch geworden voor 6 insecten en een stuk of 10 voedstel type.

Tavegil is idd ook vrij effectief, maar zal niet zo snel werken als een epipen. Wel makkelijker te preppen, want het bewaard goed, net als prednisalon. 't Lastige is eraan komen. Prednisalon kun je wellicht nog voor je huisdier scoren, ik was verbaasd hoe makkelijk ik een 30 stukt (10 euro) mee kreeg bij de DA waar m'n kat is ingeschreven (die heeft ze eerder gehad).

Nog wat info over epipennen, het gebruik, waarom een tweede, etc (en de terugroep actie): http://www.allergieplatform.nl/blog/epipen-recall/

Edit: Stuudje was me net voor. :)
 
L

LadyPrepper

Gast
Ik geloof echt in medisch voorbereid zijn maar een epi-pen zonder indicatie lijkt me overkill. Indien jij of jouw dierbaren wel allergieën hebben die een anafalactische shock kunnen veroorzaken dan zeker, maar antibiotica en OTC middelen en verband kit heb ik liever bij me.
 
Bovenaan