• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

'Moet ik een noodpakket met eten en drinken in huis hebben?'

Mayo

Last (wo)man standing
Toevallig kwam ik via-via op de site van het Voedingscentrum uit en vond daar de info over
'Moet ik een noodpakket met eten en drinken in huis hebben?'
https://www.voedingscentrum.nl/nl/s...akket-met-eten-en-drinken-in-huis-hebben.aspx

Interessante stof!

Onderaan het stuk staat een link naar de column (2019) van Corné van Dooren: Crisis: houd je hoofd koel en je vriezer gevuld,
https://www.voedingscentrum.nl/nl/s...-houd-je-hoofd-koel-en-je-vriezer-gevuld.aspx

Daarin kun je weer doorklikken naar het rapport 'Voedselvoorziening in Nederland onder buitengewone crisisomstandigheden’ opgesteld door de Wageningen Economic Research en het Voedingscentrum en dan wordt het écht boeiend ;)
https://www.wur.nl/nl/Publicatie-details.htm?publicationId=publication-way-343338323639

Het rapport is wel al wat ouder (2013), maar veel zou ook nu nog van toepassing zijn.

Het onderzoek gaat over wat doen we als alle import en export stil valt:
Kan Nederland zichzelf dan bedruipen qua voedsel?

Volgens de onderzoekers wél: we kunnen in Nederland voor alle 17 miljoen inwoners genoeg voedsel verbouwen/fokken om jaarrond van te kunnen leven. (Al zouden we heel anders moeten gaan eten).


Ik heb het rapport nog niet helemaal gelezen, maar ik zet er wel al een aantal vraagtekens bij: als ik nu zie hoe de boel hier spaak lijkt te gaan lopen als er geen kunstmest, zonnebloemolie, graan en gas uit Oekraïne / Rusland geimporteerd kan worden, vraag ik me af of Nederland écht helemaal zelfvoorzienend zou kunnen zijn
 

martin

Mankinds only hope
Interessante stof!

Snik

Ik heb dit artikel reeds een stuk of 3 keer in het verleden gepost.

https://www.preppers-shelter.nl/for...eigen-vierkante-meter.5217/page-2#post-117333

Op een ander forum een stuk of 4 keer.

Maar het is en blijft een zeer interessant artikel en ik was echt positief verrast over de volledigheid van dit onderzoek.
Het is nu wel actueler dan ooit.

Samenvatting
Onderzoek door LEI Wageningen UR. In deze studie is een denkoefening gedaan of de Nederlandse landbouw in buitengewone crisisomstandigheden voldoende voedsel kan produceren voor 17 mln. Nederlanders. De crisis is voorgesteld als een autarkiesituatie, waarbij geen import en export meer mogelijk is.
 

Mayo

Last (wo)man standing
@martin Sorry, dat heb ik dus gemist! :oops:

Ik had het rapport nog niet eerder gelezen en vind het inderdaad frappant (of verontrustend..?) toepasselijk in deze tijd o_O
 

Roel

Mankinds only hope
Maar daar prep je immers voor? Ik heb niet een noodpakket voor onmiddellijke evacuatie, maar, alles staat voor de greep en in tien minuten zijn we weg.
Maar dat is eigenlijk niet onze insteek. Er moet iets heel ingrijpends te staan gebeuren wil ik mijn hofstede verlaten.
Maar goed, stel dat, dan hebben we een noodpakket voor het grijpen...
 

petroman

SHTF Expert
Er moet iets heel ingrijpends te staan gebeuren wil ik mijn hofstede verlaten.
Maar goed, stel dat, dan hebben we een noodpakket voor het grijpen...
Maar ja als 17mln. nederlanders dat gaan doen...

Ik heb al eens gezegd dat onze ouders, voorouders allemaal preppers waren. Ze wisten wat wecken was en hadden een moestuin achter het huis.
Sommige van mijn buren (yup oudjes) hebben nog steeds een moestuin achter het huis. Midden in de "stad" dat eigenlijk een groot dorp is. En vergeet dan ook niet de, vaak "buitenlanders", die een moestuin langs het spoor hebben.
Al die moetuinders moeten al de oogst ook weer kwijt dus vaak zijn het ook goede weckers, inmakers of anderzijds bewaarders aka preppers.
 

Ray

SHTF Expert
..............
Ik heb het rapport nog niet helemaal gelezen, maar ik zet er wel al een aantal vraagtekens bij: als ik nu zie hoe de boel hier spaak lijkt te gaan lopen als er geen kunstmest, zonnebloemolie, graan en gas uit Oekraïne / Rusland geimporteerd kan worden, vraag ik me af of Nederland écht helemaal zelfvoorzienend zou kunnen zijn
Volgens mij vallen die problemen voor Nederland enorm mee. Uiteraard gillen we wel stevig omdat de prijzen wat stijgen. De consument is wat dat betreft weinig anders dan de aandeelhouder van een bedrijf die met argusogen elke tiende procent stijging of daling scherp in de gaten houdt, aangewakkerd door sensatiemedia als RTL, het AD, de Telegraaf en zo wat meer.

Dat het patatje wat duurder is door andere olie vind ik niet echt een probleem. Gas uit Rusland is maar 11% oid, alleen al de sierbloementeelt verbruikt meer. Als iedereen daadwerkelijk zijn thermostaat 2 graden naar beneden schroeft ben je er ook al en dat nog zonder Grondingen aan te spreken.

Die graanprijs is vooral een enorm probleem voor arme landen waar mensen de helft van hun inkomen eraan uitgeven. Als hier de graanprijs verdubbelt wordt het brood een kwartje duurder en wellicht nog een kwartje erbij vanwege gestegen energie en distributie kosten. Zelfs zo'n armoedzaaier als ik ligt daar niet wakker van. Ben je arme Egyptenaar dan zijn de helft van je uitgaven plantaardige olie en graan en komt zo'n prijsstijging hard aan.

Maar wat je treffend stelt is idd dat bij het zelf voorzien van voedsel, onze consumptie wel enorm veranderd. Geen koffie om maar 1 ding te noemen, alleen wat we hier kunnen verbouwen en dat is gelukkig nog best veel en gevarieerd genoeg. Onze van oudsher goede voedselvoorziening is de belangrijkste reden dat Nederlanders het langste volk op aarde waren (of nog steeds zijn op een enkele Afrikaanse groep na).

Toch denk ik niet dat het ooit zo ver zal komen, samenwerken met andere landen op dat gebied is vele malen efficiënter. Neem bv. tarwe, dat groeit veel beter ter hoogte van Frankrijk (of Oekraïne) dan hier in de meer noordelijke streken. Zuivel en vlees gaat dan hier weer beter.

Noodpakketten om jezelf te voorzien zijn vooral bedoeld om een periode van chaos te overbruggen. Het geeft de overheid de tijd om zich op de meest belangrijke zaken te richten tijdens een crisis. Anders ben je vanaf dag 1 van de crisis meteen bezig met het volk wat niets in de keukenkastjes heeft staan terwijl het redden van mensen die verzuipen vanwege een overstroming prioriteit heeft.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Maar daar prep je immers voor? Ik heb niet een noodpakket voor onmiddellijke evacuatie, maar, alles staat voor de greep en in tien minuten zijn we weg.
Maar dat is eigenlijk niet onze insteek. Er moet iets heel ingrijpends te staan gebeuren wil ik mijn hofstede verlaten.
Maar goed, stel dat, dan hebben we een noodpakket voor het grijpen...

Het noodpakket zoals beschreven op de site van het Voedingscentrum gaat er dan ook juist vanuit dat je hiermee thuis kunt blijven, niet dat je met je noodrantsoen en ijzeren voorraad op pad gaat :D
Wat ik interessant vond is a. de toegankelijkheid van het stuk en b. dat het geschreven is door het Voedingscentrum.
Op deze manier gebracht kun je het zonder problemen ter sprake brengen bij mensen die (nog) niets aan preppen doen.


Maar bij het stukje Mocht er een ramp gebeuren, dan kun je dus 3 dagen vooruit. Binnen deze tijd komt er vaak hulp. Je wordt dan bijvoorbeeld geëvacueerd, of je krijgt eten en drinken schoten mijn wenkbrauwen wel omhoog...
Een watertank in de buurt bij langdurige problemen met de waterleiding, ok.
Maar ik heb nog nooit gehoord dat er voedsel uitgedeeld wordt als er een ramp gebeurd is. Wie doet dat dan en waar halen zij het vandaan?
Volgens mij is er geen 'nationale voorraad' oid meer.

Hoe is dat gegaan bij onze laatste ramp, de overstromingen in Limburg? Is daar voedsel uitgedeeld?
 

Mayo

Last (wo)man standing
Anders ben je vanaf dag 1 van de crisis meteen bezig met het volk wat niets in de keukenkastjes heeft staan terwijl het redden van mensen die verzuipen vanwege een overstroming prioriteit heeft.

Juist ja, maar hoeveel van de 17 miljoen mensen in NL heeft inderdaad weinig tot niets in het keuken kastje staan?
Té veel, denk ik zo ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij vallen die problemen voor Nederland enorm mee. Uiteraard gillen we wel stevig omdat de prijzen wat stijgen. De consument is wat dat betreft weinig anders dan de aandeelhouder van een bedrijf die met argusogen elke tiende procent stijging of daling scherp in de gaten houdt, aangewakkerd door sensatiemedia als RTL, het AD, de Telegraaf en zo wat meer.

Dat het patatje wat duurder is door andere olie vind ik niet echt een probleem. Gas uit Rusland is maar 11% oid, alleen al de sierbloementeelt verbruikt meer. Als iedereen daadwerkelijk zijn thermostaat 2 graden naar beneden schroeft ben je er ook al en dat nog zonder Grondingen aan te spreken.

Die graanprijs is vooral een enorm probleem voor arme landen waar mensen de helft van hun inkomen eraan uitgeven. Als hier de graanprijs verdubbelt wordt het brood een kwartje duurder en wellicht nog een kwartje erbij vanwege gestegen energie en distributie kosten. Zelfs zo'n armoedzaaier als ik ligt daar niet wakker van. Ben je arme Egyptenaar dan zijn de helft van je uitgaven plantaardige olie en graan en komt zo'n prijsstijging hard aan.

Maar wat je treffend stelt is idd dat bij het zelf voorzien van voedsel, onze consumptie wel enorm veranderd. Geen koffie om maar 1 ding te noemen, alleen wat we hier kunnen verbouwen en dat is gelukkig nog best veel en gevarieerd genoeg. Onze van oudsher goede voedselvoorziening is de belangrijkste reden dat Nederlanders het langste volk op aarde waren (of nog steeds zijn op een enkele Afrikaanse groep na).

Toch denk ik niet dat het ooit zo ver zal komen, samenwerken met andere landen op dat gebied is vele malen efficiënter. Neem bv. tarwe, dat groeit veel beter ter hoogte van Frankrijk (of Oekraïne) dan hier in de meer noordelijke streken. Zuivel en vlees gaat dan hier weer beter.

Noodpakketten om jezelf te voorzien zijn vooral bedoeld om een periode van chaos te overbruggen. Het geeft de overheid de tijd om zich op de meest belangrijke zaken te richten tijdens een crisis. Anders ben je vanaf dag 1 van de crisis meteen bezig met het volk wat niets in de keukenkastjes heeft staan terwijl het redden van mensen die verzuipen vanwege een overstroming prioriteit heeft.
@Ray, je geeft een mooie nuancering van de huidige situatie, maar ik kan mij niet helpen om het vooralsnog iets minder rooskleurig in te zien.

Ik vind het nog tamelijk ongrijpbaar in hoeverre er faillissementen te verwachten zijn in de diverse bedrijfstakken, en de economische malaise zou dan flink kunnen gaan tegenvallen.

Misschien valt het alles mee, maar wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als Rusland z'n gas- en olieleverantie naar de EU inderdaad staakt? Een gewapend conflict met de NAVO ligt nu wel behoorlijk op de loer, en dan valt zoiets wel te verwachten.
Nu hebben we natuurlijk ook met onze buren te maken. Duitsland heeft sinds 2012 (geheel onder) zo te zien niet veel bezuinigd gezien zijn huidige aardgasverbruik (hieronder), en bij de circa 11% die wij hier dan aan Russisch gas moeten missen kunnen we dan al gauw veel meer gaan optellen vanwege herverdeling binnen de EU, vermoed ik...
Per saldo, gaan we er dan snel meer dan 11% op achteruit.

upload_2022-4-13_12-24-37.png

upload_2022-4-13_12-27-20.png

En gas geleverd krijgen is dan een ding, maar de gasprijzen zelf tikken ook nog eens driedubbel zo hard door.
Hebben we minder gas maar nog net genoeg, maar is het tegelijkertijd onbetaalbaar voor veel bedrijven, dan zakken we evengoed verder in de ellende. Ik hoop erop dat het mee zal vallen, maar dat is wel een beetje tegen beter weten in.

https://decorrespondent.nl/13187/de...t-nu-gronings-gas-nodig/793347049913-30f406fe (van 8-3-2022)
"En die sociale vrede wordt nu al bedreigd. De prijs van gas steeg maandag opeens tot maar liefst 350 euro per megawattuur, om vervolgens weer te dalen naar 215 euro. Dat is on-ge-looflijk hoog: anderhalf jaar geleden was gas nog een tientje.
Bij zo’n gasprijs dondert elke kas in het Westland om, kunnen arme huishoudens hun energierekening niet betalen, en moet energie-intensieve industrie de deuren sluiten. Gas is zo duur dat het inmiddels goedkoper is om een vat olie in je huis te verbranden dan het met gas te verwarmen (dit is overigens geen aanbeveling)."


Tja, het Westland...
De tuinbouw was tot voor kort goed voor 4,7% van onze totale export, en daar zal nu Rusland wel vanaf moeten, en misschien nagenoeg alles als er alleen een koude-grond-teelt mogelijk zou blijven.

Wel interessant, over de agrarische sector, zij het een wat ouder rapport uit 2005:
https://edepot.wur.nl/120149
 

Ray

SHTF Expert
Juist ja, maar hoeveel van de 17 miljoen mensen in NL heeft inderdaad weinig tot niets in het keuken kastje staan?
Té veel, denk ik zo ;)
Veel te veel idd. Iets van 40% van de Nederlanders kookt nooit, never en hebben nauwelijks een potje zout in huis.
3 dagen is nogal kort, ik zou voor de twee weken gaan dat lees je ook in rampenplannen t.a.v. overstromingen en andere rampen, zolang kan het duren voordat de overheid uit de paniekmodus is.

@Ray, je geeft een mooie nuancering van de huidige situatie, maar ik kan mij niet helpen om het vooralsnog iets minder rooskleurig in te zien.

Ik vind het nog tamelijk ongrijpbaar in hoeverre er faillissementen te verwachten zijn in de diverse bedrijfstakken, en de economische malaise zou dan flink kunnen gaan tegenvallen.
Je lijkt alles te schuiven op de oorlog in Oekraïne, maar die faillissementsgolf gaat idd komen omdat er de afgelopen twee jaar een stuk of 3000 bedrijven zijn vergeten failliet te gaan dankzij alle steunmaatregelen. Dat gaan we inhalen, geheid.

Misschien valt het alles mee, maar wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als Rusland z'n gas- en olieleverantie naar de EU inderdaad staakt? Een gewapend conflict met de NAVO ligt nu wel behoorlijk op de loer, en dan valt zoiets wel te verwachten.
Nu hebben we natuurlijk ook met onze buren te maken. Duitsland heeft sinds 2012 (geheel onder) zo te zien niet veel bezuinigd gezien zijn huidige aardgasverbruik (hieronder), en bij de circa 11% die wij hier dan aan Russisch gas moeten missen kunnen we dan al gauw veel meer gaan optellen vanwege herverdeling binnen de EU, vermoed ik...
Per saldo, gaan we er dan snel meer dan 11% op achteruit.

En gas geleverd krijgen is dan een ding, maar de gasprijzen zelf tikken ook nog eens driedubbel zo hard door.
Hebben we minder gas maar nog net genoeg, maar is het tegelijkertijd onbetaalbaar voor veel bedrijven, dan zakken we evengoed verder in de ellende. Ik hoop erop dat het mee zal vallen, maar dat is wel een beetje tegen beter weten in.

https://decorrespondent.nl/13187/de...t-nu-gronings-gas-nodig/793347049913-30f406fe (van 8-3-2022)
"En die sociale vrede wordt nu al bedreigd. De prijs van gas steeg maandag opeens tot maar liefst 350 euro per megawattuur, om vervolgens weer te dalen naar 215 euro. Dat is on-ge-looflijk hoog: anderhalf jaar geleden was gas nog een tientje.
Bij zo’n gasprijs dondert elke kas in het Westland om, kunnen arme huishoudens hun energierekening niet betalen, en moet energie-intensieve industrie de deuren sluiten. Gas is zo duur dat het inmiddels goedkoper is om een vat olie in je huis te verbranden dan het met gas te verwarmen (dit is overigens geen aanbeveling)."
Ook hierbij speelt even wat meer dan alleen de oorlog. Dat weet je best. Niet alleen wilde iedereen op de wereld meer gas omdat het schoner is, ook de plotseling gestegen vraag na de coronacrisis is hier debet aan. En de EU heeft zijn buffers grondig verwaarloosd, waardoor we met korte contracten nu de hoofdprijs betalen. Sommige andere landen werken met 10 en 20 jaar contracten en hebben nauwelijks pijn.

Tja, het Westland...
De tuinbouw was tot voor kort goed voor 4,7% van onze totale export, en daar zal nu Rusland wel vanaf moeten, en misschien nagenoeg alles als er alleen een koude-grond-teelt mogelijk zou blijven.

Wel interessant, over de agrarische sector, zij het een wat bouder rapport uit 2005:
https://edepot.wur.nl/120149
Ik had het over de sierbloementeelt. Niet over de voedselproductie.

De sierbloementeelt is een veel kleiner percentage maar slurpt wel 3 kuub gas per bosje bloemen. Als dat in het slob geraakt bespaart dat meer dan die 2 graden lagere thermostaat. En ook die sector heeft te maken met een flinke krimp -35% begin 2020 door de coronacrisis en zit uiteraard met de huidige gasprijzen weer met de handen in het haar.[/quote][/quote][/quote][/QUOTE]
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
RockyFlats zei:
"Ray, je geeft een mooie nuancering van de huidige situatie, maar ik kan mij niet helpen om het vooralsnog iets minder rooskleurig in te zien.
Ik vind het nog tamelijk ongrijpbaar in hoeverre er faillissementen te verwachten zijn in de diverse bedrijfstakken, en de economische malaise zou dan flink kunnen gaan tegenvallen."
Je lijkt alles te schuiven op de oorlog in Oekraïne, maar die faillissementsgolf gaat idd komen omdat er de afgelopen twee jaar een stuk of 3000 bedrijven zijn vergeten failliet te gaan dankzij alle steunmaatregelen. Dat gaan we inhalen, geheid.
"Je lijkt alles te schuiven op de oorlog in Oekraïne"? Welnee, hoe kom je daarop?
Ik probeer het objectief te beschouwen, en we hebben het hier juist over de invloed van de oorlog, maar dat ontging je kennelijk? Doen we dan even alsof die oorlog niet bestaat, is dat het wat je bedoelt?
Ook hierbij speelt even wat meer dan alleen de oorlog. Dat weet je best. Niet alleen wilde iedereen op de wereld meer gas omdat het schoner is, ook de plotseling gestegen vraag na de coronacrisis is hier debet aan. En de EU heeft zijn buffers grondig verwaarloosd, waardoor we met korte contracten nu de hoofdprijs betalen. Sommige andere landen werken met 10 en 20 jaar contracten en hebben nauwelijks pijn.
Natuurlijk weet ik dat, de globale uitstoot tegengaan en de Coronacrisis.... Dus dat was het dan...?
Het enorme aandeel gas dat we los daarvan vanuit Rusland kunnen gaan missen door die oorlog, doet dan verder niet veel toe? Ik wou, dat ik jouw optimisme kon overnemen ... alleen pas ik dan even voor de realiteitszin.;)
"Gas uit Rusland is maar 11% oid, alleen al de sierbloementeelt verbruikt meer."
Ik had het over de sierbloementeelt. Niet over de voedselproductie.
Een scherpe conclusie, maar ik had het dan ook over de gehele tuinbouwsector waarvan een aanzienlijk deel gas schijnt te gebruiken. Het is dus niet alleen de Sierbloementeelt maar (on topic;)) ook de voedselteelt. De tuinbouwsector "op koud ijs leggen" bespaart nog wel meer gas, maar helpen doet het economisch niet echt. En ik schreef over het feit dat veel tuinders de gasprijzen niet meer zullen kunnen betalen, vooral als we het Russische gas op onze buik kunnen gaan schrijven en de gasprijzen daardoor nog verder zullen stijgen.

Daarnaast zijn er meer bedrijfstakken waar noodgedwongen nog veel gas wordt gebruikt, en waar dat laatste aan veel bedrijven de finale klap kan geven, vermoed ik. Tel daarbij het verlies aan handel en export naar Rusland op, en dan denk ik dat die oorlog een grote impact zal hebben op het geheel. Mij lijkt het toch beter om dat serieus te nemen...

upload_2022-4-13_16-0-42.png
 

Lai

Prepper goeroe
Leuk en aardig dat onze eigen boeren de gehele nl bevolking kunnen voeden, (is zeker waar!) maar onze Roverheid is druk bezig de boeren bestand drastisch in te korten, dus ook voedsel productie komt in het geding. Dat gaat problemen geven.
 
Bovenaan