• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

MSR Trailshot waterfilter

F

Floesh

Gast
De Sawyer waterfilterzakken kunnen nogal eens kapot gaan en niet het handigste systeem om water mee te filteren.
Als ik een tip mag geven, kijk eens naar de nieuwe MSR Trailshot

TrailShot_1.jpg




 

Ray

SHTF Expert
Wel een stuk zwaarder, groter en duurder, complexer (dus wellicht kwetsbaarder) en vooral minder multifunctioneel dan de Sawyer. Ik heb hier na een jaar of twee of pak 'em beet paar honderd liter de zak nog niet lek. In Hongarije moet ik iedere slok filteren, kraanwater is daar niet betrouwbaar genoeg en eerst twee weken buikloop om te wennen aan de lokale bacteriën effe geen optie. :D Ik gebruik een extra 2 liter zak en het is idd bekend dat na de eerste versie de zakken het zwakke punt waren. Die zijn dan ook verbeterd. Eenmaal toch stuk pak je een petfles uit de berm.

Na 2000 liter moet je bij de MSR de cartridge al vervangen, dat vind ik toch wat mager voor vandaag de dag. Ook holle vezel techniek, alleen kan ik zo snel niet alle specs vinden. Hier meer en NL verkooppunt en iets meer info: https://webshop.fietsvakantiewinkel...ailshot-microfilter.html#parentHorizontalTab1
Wel een leuk alternatief en ander systeem. De een zal liever pompen dan knijpen.

Eerste filmpje vertelt wat raars, dat je met een Sawyer steeds terug moet naar de waterbron en met de MSR niet. Die snap ik even niet, want als ik een 20 liter jerrycan moet vullen zet ik die niet een kilometer verderop. Bij de MSR kun je wel door blijven pompen tot de jerrycan vol zit (lam handje) en bij de Sawyer moet je steeds de zak of petfles afschroeven en opnieuw vullen. Een groot voordeel van de Sawyer vind ik juist dat je snel een petfles of zak kunt vullen bij de waterbron en weer door kunt. Het filteren komt later wel. Lijkt me dat het voorfilter van de MSR een diameter heeft die niet in veel flessen past.

Benieuwd of de kleppen in de MSR (komen wat meer onderdeeltjes bij kijken) ook toelaten om het ding als zwaartekracht filter te gebruiken. De reviews hierboven tonen alleen het 'standaard' gebruik zoals de fabrikant voorziet.

Smaak zal een belangrijke factor zijn om voor de een of de ander te kiezen, want laten we wel zijn, 2000 liter met een cartridge of zak is het punt niet zo, dan ben je al (2000/5 liter per dag) 400 dagen verder. Als je dan nog steeds met je rugzak rondzwerft door de bushbush wordt het vrij hopeloos. ;)

Ga je er eentje kopen @Floesh?
 
F

Floesh

Gast
@Ray De Trailshot is ongeveer gelijk qua gewicht en formaat. Met de Sawyer mini moet je elke keer de waterzak hervullen, met de Trailshot niet en deze is sneller dan een Sawyer mini. Ik heb er eentje gekocht en zal deze meenemen naar de SC in juni. Kom je ook?
 

Ray

SHTF Expert
@Ray De Trailshot is ongeveer gelijk qua gewicht en formaat. Met de Sawyer mini moet je elke keer de waterzak hervullen, met de Trailshot niet en deze is sneller dan een Sawyer mini. Ik heb er eentje gekocht en zal deze meenemen naar de SC in juni. Kom je ook?

Weet ik nog niet. Zelf gebruik ik altijd de squeeze en ben benieuwd naar het verschil met de mini. Ik denk dat de trailshot het wint qua snelheid, ook van de squeeze, maar nipt. Beide nogal afhankelijk van hoe sterk je in je handen bent, alhoewel ik heel vaak hem onder de arm klem als een doedelzak. Makkelijker en sneller, twee handen vrij om met de fles te stoeien.
 
F

Floesh

Gast
@petroman nog niet, hij is onderweg met de post. Zodra het binnen is zal ik hem testen en vergelijken met mijn sawyer mini. Overigens zijn het geen reclame filmpjes maar reviews van YouTube gebruikers.
 
Bovenaan