• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Muskusrat uit de oven

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
jaren terug kreeg ik van een collega een recept voor het bereiden van muskusrat, ook bekend onder de naam waterkonijn.
Deze collega had het op zijn beurt ook gekregen van een oud collega, die het had overgenomen uit een uitgave van muskusrat&beheer, wat zover ik weet, niet meer wordt gepubliceerd.
Zelf heb ik het nog niet gegeten, al staat deze wens nog steeds op mijn lijstje.
Nu komt de goede tijd er aan om ze te vangen en dus ook de mogelijkheid.

Muskusrat uit de oven;

Benodigd;

2 muskusratten
1 ui
Bloem
8 plakken bacon
Azijn
Zout
Peper

Vervolgens;

Gebruik van de muskusratten alleen de achterpoten en schouders.
Let erop dat je bij het ontweiden de klieren in de liezen niet raakt.
Verwijder zoveel mogelijk witte peetjes in iedere poot.

Stop de muskusrat, samen met een in stukken gesneden ui, in een pan water en kook dit gedurende 30 min.

Haal het vlees uit het water, droog het en wentel het in de bloem.

Leg het vlees vervolgens in een braadslede.
Bestrooi dit met zout en peper en leg de bacon bovenop het vlees.
Voeg een kwart kopje natuurazijn en een kwart kopje water toe en zet de braadslede in de oven, boven het midden.
Rooster het vlees tot het een mooie bruine kleur heeft.
Bedruip het vlees regelmatig met de jus uit de braadslede.
Het vlees van de muskusrat is van zichzelf vrij droog.

Dien dit gerecht met bijvoorbeeld aardappelpuree, rode kool en ( zelfgemaakte) appelcompote.

Eet smakelijk.



Extra mogelijkheid;

Gebraden muskusrat;

Ontweid de muskusrat en deel hem in stukken.
Maak een marinade van wijn, knoflook, tijm, rozemarijn, peper, zout en 8 eetlepels jenever.
Dompel de muskusrat hierin en laat deze vervolgens 5 uur in de koelkast staan.
Vervolgens in 1,5 uur knapperig braden.

Eet smakelijk.
 

Flos

SHTF Expert
Vroeger marineerden men vlees van wild om de rotigsmaak en geur te verdoezelen.
Als je een vers gevangen rat heeft hoef je die niet te marineren.
Ik heb bijna alles klaar gemaakt wat er in onze koterijen loopt kruipt en vliegt .
Ik schrijf bijna .
Een volgens de regels onwijde gevilde rat in bloemen rollen je kan de bloem opvoorhand kruiden met peper en zout .
Het vlees bruin bakken in boter .
Het vlees uit de pan halen en een grote versnipperde ui smoren in het vet .
Het vlees terug in de pan bij de ajuin
Bevochtigen met een bruin bier of met rode wijn .
Onder gesloten deksel laten gaar pruttelen.
Op het einde een donkere snee brood besmeerd met sterke mosterd op het vlees leggen .
Nog een paar min laten pruttelen het brood door het vocht roeren .
Op dienen met een gekookte aardappel met bv. bosbessen .
smakelijk.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Hanneke Videler geeft ook voor muskusrat verschillende recepten in haar onvolprezen kookboek "Eetbare natuur". Ze waarschuwt echter ook (p.69):

'Leg de dieren om te beginnen altijd een paar dagen in de vriezer om eventuele parasieten te doden. Vervolgens kunnen ze worden gevild en schoongemaakt. Het villen gaat heel makkelijk: na een snee over de buik is het vel er vrijwel moeiteloos af te halen. (..) De buikholte wordt leeggehaald, waarbij vooral de geurklieren bij de staart en het vet in de "oksels" weggehaald moeten worden. Snij dan de rest in drie stukken: kop, boven- en onderlijf. Leg ze een paar uur in gezouten water, dat maakt het vlees zachter en onttrekt wat bloed."

Dat was één alinea geciteerd, dus voor recepten zul je zelf het boek moeten opsnorren, of ik zal er een toekomstige post aan wijden.

Persoonlijke noot: Voor ik op rattenjacht ga, zal ik toch eerst proberen die eendjes hier in het park die aan mensen gewend zijn te verrassen. Peking eend!
 

Bijlagen

  • hanneke videler.jpg
    hanneke videler.jpg
    75.2 KB · Weergaven: 4

Dreutel

Prepper goeroe
Muskrat Meatloaf (6 personen)

(Hanneke Videler, Eetbare Natuur, p.71)

Het vlees wordt eerst een nacht in zout water gelegd, dan pas gemalen.

750 gram gemalen muskusrat, of ander vlees, rauw
2 eieren, geklutst
70 g droge broodkruimels
250 ml gecondenseerde melk
1 kleine ui, gesnipperd
1/4 theelepel tijm
1 theelepel zout
1/4 theelepel peper
1 theelepel worcestersaus
60 ml ketchup

Verwarm de oven voor op 180 graden
Meng het gehakt grondig met de overige ingrediënten. Doe dit in een goed ingevette ovenschaal en druk het stevig aan. Zet deze in een andere schaal met heet water en schuif dit 1,5 uur in de oven.
 
Bovenaan