• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

MUST HAVE: Bandana/Shemagh

homerun

Diehard Prepper
Het viel me op dat er nog geen topic is geopend over de must have: bandana's.
Dus ik open hierbij dit topic.

Persoonlijk vind ik de bandana's een grote must have voor de prepper/outdoor mens.
Eerlijk gezegd gaat mijn persoonlijke voorkeur naar een "shemagh".
Want ik vind deze veel comfortabeler dan een gewone bandana.
Hieronder zie je een afbeelding van een "shemagh".

images-1.jpeg

Maar waarom vind je dan de shemagh een must have?
Nou goed dat je het vraagt.
Het heeft een erg uitgebreid veld aan functies.
Van grote stukken vuil uit je water halen tot je zelf warm houden.
Je kan met een Shemagh echt ontelbaar veel dingen.
Ook weegt het geen drol. En een groot gedeelte van de tijd heb je hem om ( in ieder geval ik wel).

Hier onder zal ik ook een link plaatsen, die naar een artikel leidt over de functies van shemagh's.

Hier de link: http://survivalcache.com/30-uses-for-a-bandana/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je kan met een shemagh heel veel dingen...welke dingen doe jij er zelf mee, behalve om je nek dragen?
 

Loreen

Last (wo)man standing
Goede tip @homerun :)
Om de redenen die jij noemt heb ik bij gebrek aan beter in de BOBs van mijn kinderen en mezelf een zakdoek zitten :) Nou zal die niet heel erg warm houden, maar goed. Kan niet alles in 1x kopen ;)
 

JamHard

Prepper goeroe
Ik ga het liefst voor en+en @homerun
Ik heb een buff van merinowol, want deze vind ik persoonlijk prettiger dragen dan de shemagh, maar heb deze tevens wel altijd bij me in m'n bepakking als backup of extra.
Tevens dient deze bij mij om me mee te wassen en te drogen, maar ook tevens om de 'vaat' mee af te drogen.
Verder is het gewoon heen veelzijdig stuk(je) stof:thumbsup:
 

sqeaky

Elementary prepper
Shemagh staat nog op mijn verlanglijstje. Wat voor merk is aan te raden en waar moet ik op Letten bij de aanschaf van een shemagh?

Gr, Sqeaky
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik heb mijn Shemags gekocht bij: http://www.arafatsjaal.nl/index.html
Zijn van goede kwaliteit en goedkoop.
Let wel op dat de duurdere Shemags vaak ook van wat dikkere stof gemaakt zijn dan de goedkopere, maar dit is dan weer handig omdat de dunnere ook prima geschikt zijn voor als het warm is, terwijl de dikke stof weer wat warmer zit in de winter.



 

Nomad

Diehard Prepper
Goeie tip inderdaad @homerun.
De shemagh is een veelzijdig en goedkoop item wat niet in de tas mag ontbreken inderdaad.

Zelf heb ik er een aantal. Omdat OD Green niet altijd gepast is heb ik nog een blauwe en een vlotte rode.
Mijn vriendin vind ze vreselijk geloof ik en niet bijster warm.
Maar je stopt er zo een in je tas, weegt niks, kost weinig ruimte.
Je hoeft de shemagh niet alleen om je nek te hangen, het kan ook om het hoofd gewonden worden.
Daarnaast zijn er nog 101 andere toepassingen die je er in geval van nood de shemagh voor kan gebruiken.

Ik gebruik de shemagh nog wel eens al tas. Daarvoor leen ik wat vouwtechnieken uit het oude Japan. Hetbwordt daar steeds minder gebruikt. Je kan er bijvoorbeeld prima boeken of wijnflessen mee vervoeren.

060403-5.gif


Shemaghs kon je overal kopen, die hype heeft de fabrikanten van originele shemaghs kapot gemaakt omdat China het veel goedkoper kan maken. Van de 6 fabrieken draait er nog maar één, en dan op halve kracht (meen ik eens gelezen te hebben).

Originele shemaghs haal ik hier.
Ik wil er nog graag een hele zwarte bij.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
De shemagh in mijn tas is nog uit de tijd van moeders dus het kan zomaar een 'echte' zijn. Afgelopen zomer heel mn hoofd in gewikkeld met de shemagh om maar geen muggenvoer te worden:p

Ik geef echter wel de voor keur aan een buff of een 'hals' als het heel erg koud is, zeker omdat ik het niet fijn vind om met los zittende stukken stof om mn nek door de bossen en bergen te wandelen. Ik zou niet de eerste zijn die blijft hangen aan een tak, uitglijd en zich vervolgens ophangt of zijn nek breekt. :eek:
 
Bovenaan