• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nep goud? of Echt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

zillas

Banned
Prepper
Hallo allemaal ! :wave:

Ik verzamel nu al 5 jaar lang goudbaren en gouden munten
al mijn goudbaren en munten komen uit www.coininvest.com
2 goudbaren van mijn verzameling komen uit www.doijerkalff.nl


De afgelopen dagen heb ik vaak op youtube gezien dat er neppe baren en neppe munten in de omloop zijn...
ik ben door dit probleem zeer paranoid dus stelde ik mij zelf de volgende vraag:
stel dat ik neppe baren of munten tussen heb liggen?
die gevuld zijn met tungsten of een ander metaal ?


Hoe kan ik zeker weten dat mijn baren en munten 100% origineel zijn?
is een Ultra sound test de beste mogelijkheid?


heeft er iemand misschien een goede tip of advies?
en mijn vraag is ook hoe gaan jullie er mee om en hoe komen jullie er nou achter of het origineel is en niet een fake?


ik kreeg ook te horen dat de baren en munten zo goed nep zijn gemaakt dat ze bij veel testen slagen....
ben door dit nog meer somber aan het worden...




Bedankt voor het lezen allemaal
:thnx:


 

petroman

SHTF Expert
Ik lig er niet wakker van. Ik heb geen goudbaren liggen.
Ik weet niet wat een ultra sound test is.
Ik heb wel level 1 ultrasoon ooit gehaald. Maar dat is om scheuren te vinden in metaal. Nu kan je daar wataschijnlijk ook wel de overgang mee vinden tussen twee metalen.

Maar wat ik niet begrijp: goud geeft een soortelijk gewicht.
Bepaal de inhoud van je munt/baar en kijk of het gewicht dan klopt.
 

AWOL

Prepper goeroe
@zillas de kans dat je een nep gouden baar of munt krijgt via een bekende leverancier lijkt mij zeer klein. Op het moment dat dit bekend zou worden kunnen zij hun handel opdoeken en dat is een beetje zwendel niet waard.
De nep baren en munten zul je eerder tegenaan lopen bij de koop via particulieren, e-bay, marktplaats of schimmige bedrijfjes in het buitenland.

Om te weten of een baar van solide goud is lijkt mij dat je deze door midden moet zagen en het materiaal aan de binnenzijde testen met de bekenden test setjes die vrij verkrijgbaar zijn.
Of ultra sound ook kan werken weet ik niet.
 

Adri

Prepper
Je zou ook bv bij een edelmetaal handel kunnen vragen tegen betaling of ze het in jou bijzijn willen testen.Zit ik zelf ook aan te denken kan bv bij Amsterdamgold.
 

AWOL

Prepper goeroe
Je zou ook bv bij een edelmetaal handel kunnen vragen tegen betaling of ze het in jou bijzijn willen testen.Zit ik zelf ook aan te denken kan bv bij Amsterdamgold.

Veel van de nep baren of munten zijn aan de buitenzijde echt goud en aan de binnenzijde tungsten of wat dan ook, een simpele test zegt dan dus nog niets.

@petroman tungsten heeft een marginaal lager soortelijk gewicht dan goud, als een vervalser dus een baartje maakt dan zal hij deze waarschijnlijk iets groter maken waardoor het nog steeds het gewicht heeft dat er op staat.
Je zou dus dan ook de exacte afmetingen moeten weten en die ook nameten voor je kunt bepalen of het gewicht al dan niet een indicatie is van 99.9% goud.
 

martin

Mankinds only hope
Hallo zillas.

Als je de baren door midden zaagt dan kan je duidelijk zien of ze gevuld zijn met wolfraam(tungsten)
Je zou het ook kunnen smelten. Is het smeltpunt 1064 graden dan heb je goud
Is het smeltpunt een stuk hoger (3422 graden) dan heb je wolfraam.

Als iemand de moeite neemt om een gouden munt op deze manier te vervalsen dan is dat best knap.

Welk gewicht hebben die 2 goudbaren?
Waarom goudbaren ipv munten? (ivm btw)
Mag ik weten waarom je op dit forum deze vraag heb gesteld?
(dit is een preppersforum, geen forum over edelmetaal)
 

zillas

Banned
Prepper
@AWOL

ja maar dat is het juist.... ik wil mijn munten en baren niet knippen ik heb niet voor niks extra betaald voor lunar munten of mooie baren'

mischien een goed idee wat @Adri heeft gezegt?
 

martin

Mankinds only hope
Je zou dus dan ook de exacte afmetingen moeten weten en die ook nameten voor je kunt bepalen of het gewicht al dan niet een indicatie is van 99.9% goud.

Het is een stuk makkelijker om het onder te dompelen in een vloeistof, en dan de volumetoename uit te lezen.
maar dan nog is het lastig want de soortelijke massa is bijna gelijk
 

zillas

Banned
Prepper
@AWOL heb jij mischien een goed idee wat ik zou moeten doen?
want een simpele test zou niet helpen weet u mischien welke test wel zou helpen maar dan zonder te knippen?
 

zillas

Banned
Prepper
ik vertrouw coininvest en doijerenkallf wel maar laten we eerlijk zijn... het zijn ook mensen mischien maken ze ook wel is fouten dat ze neppe baren inkopen en weer verkopen and klanten zoals mij bijvoorbeeld
ik zeg niet dat ze dit express doen maar een foutje kunnen we allemaal maken toch?


@AWOL
is het mischien beter als ik al mijn munten PCGS laten graden in parijs?
mischien weet ik dan wel zeker dat 100% origineel zijn want PCGS zou geen neppe munten graden
klopt dat?
 

martin

Mankinds only hope
@zillas

Het is wel zo beleeft om de vragen die openstaan eerst beantwoord worden.

Ik zit momenteel met de volgende vragen

- Over welk gewicht aan baren hebben we het?
- Waarom baren ipv gouden munten?
- Welke soort munten heb je (1/10 ounce, 1 ounce?)

En waarom ben je nu pas bang voor vervalsing?
Is dat n.a.v. dit artikel?

http://nederlandsegoudhandel.nl/investeren-in-goud/

Afhankelijk van het gewicht is er pas een inschatting te maken in hoeverre het realistisch is dat je met vervalsing te maken zou kunnen hebben.
 

AWOL

Prepper goeroe
1 ounce munten en 1 ounce baren totaal rond 3 kilo

lol 3 kilo, hahaha, da's een waarde van ver boven de 100.000 €
Sorry, de tijd om je serieus te nemen is helaas voorbij...
Alsof iemand eerst in totaal 3 kilo goud aanschaft en zich dan gaat afvragen of het wel echt is allemaal.

images.jpg
 

martin

Mankinds only hope
Als je voor ruim 110.000 euro aan goud heb, en je na 5 jaar dit soort vragen gaat stellen dan ben je naar mijn idee niet helemaal goed bezig geweest.
Sterker nog, dan sluit ik me aan bij @AWOL
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan