• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nieuw modulaire GHB/BOB

FKAGB

Prepper goeroe
Een paar jaar geleden schreef ik een topic over de inhoud van mijn GHBOB. Een kruising tussen een GHB en BOB omdat de reisafstand naar mijn werk dusdanig groot was dat ik sowieso een overnachting moest doen als ik lopend terug naar huis wilde.

Inmiddels zijn we verhuisd, is de afstand naar mijn werk nog maar 22 kilometer en rij ik tegenwoordig vaker met de scooter dan met de auto naar het werk. Op de scooter kan ik mijn hele GHB niet meenemen en dat is ook niet meer nodig omdat ik de 22 kilometer in goed vier uur kan lopen.

Ik ben dus nog eens kritisch gaan kijken naar mijn tas en kwam tot de volgende conclusie:

  • De GHBOB is heel geschikt voor een kleine 3 dagen met 2 nachten
  • Hij is net te klein om die 3 dagen met 2 nachten echt comfortabel door te brengen en dat vind ik wel fijn tijdens een weekend paalkamperen.
  • Ik hoop nog steeds binnenkort een wandelkar te hebben dus dan heb ik meer ruimte.
  • Een klein deel van de GHBOB zou ik dagelijks mee willen hebben op de scooter.
In de praktijk heb ik nu dus niks bij me op de scooter en als ik ga paalkamperen dan pak ik de tas over in de LoweAlpine Saracen. Niet handig dus tijd voor een meer flexibele aanpak.

Mijn eisen voor het geheel:

  • De basistas moet nog steeds dienst kunnen doen als tas voor 3 dagen en 2 nachten overleven.
  • Een deel van de tas moet inzetbaar zijn op de scooter
  • De tas moet gebruikt kunnen worden op de wandelkar
  • De tas moet met een uitbreiding te gebruiken zijn voor meerdere dagen comfortabel leven of eventueel een week overleven
Bij elkaar dus een aantal zaken die op het oog niet met elkaar samen lijken te gaan. Ik wil een tas die klei is, voldoende spullen heeft voor een kleine week overleven en die op verschillende platforms te gebruiken is.

Na het een en ander aan onderzoek en het mailen met wat winkels en een fabrikant van tassen heb ik de basisconfiguratie compleet. De komende weken wil ik hier verder aan sleutelen en over twee weken moet hij zich gaan bewijzen tijdens het weekend paalkamperen.

De tas waar ik uiteindelijk voor ben gegaan is een KarrimorSF Predator Patrol van 45 liter geworden. Da's een hele mond vol voor gewoon een stevige tas. In basis is deze tas 45 liter en dat is ruim voldoende voor alle spullen die ik inmiddels in mijn Tasmanian Tiger Patrol Pack heb zitten. Ik heb zelfs een paar liter extra. Het aardige aan deze tas is dat hij ruim voorzien is van Molle straps en het is mogelijk er PLCE tassen aan te ritsen. Met twee van deze PLCE tassen wordt de tas ineens 25 liter groter. 70 liter is op zich een hele goede inhoud om comfortabel een aantal dagen weg te zijn omdat ik de basis kan vergroten met extra eten en kleding, iets wat ik nu mis in de Tasmanian Tiger en wat dan ook de reden van het ompakken naar de Saracen is.

De Karrimor heeft een heel eenvoudige heupband die opgeborgen kan worden in een zakje in de tas zelf. De draagbanden kunnen eenvoudig onder het topvak gestopt worden en dan heeft de tas een heel vlakke achterkant waardoor die perfect op de wandelkar past.

Nu is 70 liter niet weinig maar voor een lange tocht is dat best veel voor een tas die in basis is gebouwd voor 45 liter inhoud met een gewicht van rond de 12 kilo. Ga je hier nog eens 25 liter inhoud bij doen dan wordt het geheel best zwaar en dan kun je wel een draagharnas zoals die van de Saracen gebruiken. Die oplossing heb ik gevonden in de Tatonka Lastenkraxe. Een draagframe met een heel comfortabel harnas. De KarrimorSF past op dit frame alsof het ervoor gemaakt is. Met de PLCE tassen eraan heb ik zelfs nog ruimte over om een drybag bovenop de tas te leggen waardoor ik mijn capaciteit kan verhogen tot een goed 100 liter.

Doordat de Lastenkraxe is ontworpen op een gewicht tot 50 kilo (veel meer dan ik aankan) heb ik er wel vertrouwen in dat ik deze tot een kilo of 23 op kan laden zonder dat de boel kapot gaat.


Maar wacht eens even… gaat dan de hele zooi achterop de scooter? Nee tuurlijk niet. Een van de PLCE tassen wordt ingericht als GHB. De 12 liter tas kan makkelijk mee op de scooter. Stel dat ik lopend naar huis moet dan heb ik de basis om naar huis te lopen bij me. Als ik dan eenmaal thuis het huis moet verlaten rits ik de PLCE aan de grote tas en ik kan vertrekken. Eventueel gooi ik dan de boel op de wandelkar waarbij de Lastenkraxe als harnas gaat dienen om de wandelkar aan te bevestigen als mocht ik onderweg de wandelkar niet meer kunnen gebruiken dan hijs ik de hele zooi op de Lastenkraxe en kan ik weer verder. Lekker flexibel dus.


Foto’s volgen binnenkort maar ik wilde dit alvast opschrijven.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wachten duurt vaak zo lang :(:lol:
Ik heb fatsoenshalve mijn bijdrage verwijderd .
We moeten gewoon even geduldig zijn :thumbsup:
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst met het paalkamperen heb ik het al gezien, maar het is wel een masterlijk briljant setje wat hij heeft, waar we meerdere keren dat weekend dankbaar gebruik van hebben gemaakt :).
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ja sorry. Echt ongewoon druk hier. Ik hoop deze week even de foto's te maken maar zit voor mijn werk de laatste weken ruim 45 uur achter een computerscherm en dan heb ik s avonds niet veel zin om er weer achter te kruipen. Maar @Niels heeft gelijk. Is een super setup.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Zo, ik heb eindelijk een moment gevonden om wat foto's van het geheel te maken. Ik was niet op zoek naar de beste oplossing voor een probleem maar naar het beste compromis om meerdere problemen het hoofd te bieden. Dat heeft geleid tot een KarrimorSF Patrol 45 met twee PLCE tassen. Deze rugzak staat op een Tatonka Lastenkraxe. Om een beetje van de militaire look af te stappen ben ik gegaan voor stemmig zwart. Bij het zoeken naar de juiste tas heb ik goede hulp gehad van de mensen van KarrimorSF in Engeland die met mijn vragen het magazijn in gegaan zijn en vervolgens uitkwamen op deze tas. In eerste instantrie werd mij een ander model aangeraden maar na een half uur kreeg ik wat foto's gemaild van een ander model wat volgens hen nog beter geschikt was. Hulde voor deze service. Dat is wel wat anders dan het antwoord van een Nederlandse leverancier van KarrimorSF tassen: Sorry, dat kan niet, succes met zoeken naar een geschikte tas.

Het is niet de lichtste combinatie. Tas met draagframe weegt ongeveer 5 kilo en dat is meer dan een LoweAlpine Saracen. Laatsgenoemde heb ik ook liggen. Toch vind ik het extra gewicht geen probleem. Op de eerste trip dat de setup meegeweest is, is er een halve boom, goed voor een avond kampvoer, vervoerd op het draagframe. Toen er water gehaald moest worden om te filteren hebben we een drybag aan het frame gehangen zodat er in een keer 13 liter water gehaald kon worden. Met de tweede drybag zou er in een keer 26 liter water gehaald kunnen worden. Prettig in een groep. Een dag later heeft er een jerrycan met 20 liter water op gestaan die een stukje vervoerd moest worden. Hiermee is de bredere inzetbaarheid voor mij meteen duidelijk geworden. Ik heb nu een tas bij me en een heel handig hulpmiddel om in een keer zware spullen over een grotere afstand te vervoeren. Op deze trip woog het geheel overigens een kilo of 28 en dat was in ieder geval voor het uur dat ik er mee gewandeld heb goed te doen. Comfortabeleren dan de Saracen die de keer daarvoor in zijn geheel 23 kilo woog.

De tas kan natuurlijk ook los gebruikt worden al zullen de PLCE tassen moeten verdwijnen. Ik denk dat met een kilo of 12 de tas alleen nog goed te dragen is, maar dat moet nog getest worden.

En dan, de foto's. Over de inhoud later meer want daar ben ik nog op aan het broeden. Het is in ieder geval het idee dat een van de zijtassen als GHB dienst gaat doen. Deze kan ik dan als ik de tas als BOB in moet zetten aan de tas geritst worden zodat ik weer in een keer een geheel op met zo min mogelijk dubbele spullen.

Zo is het geheel gebruiksklaar met een inhoud van ongeveer 70 liter. In de houder boven de tas kan nog een drybag van een liter of 20 hangen. Deze kan makkelijk omgeklapte worden om in de tas te kunnen. De houder is een drybaghouder voor aan het stuur van een racefiets, maar kan net zo goed aan het draagframe. Overigens kan het topvak van de tas ook nog een eind omhoog. Deze zit met klittenband en bandjes. Als het klittenband los is, zijn de bandjes lang genoeg om een drybag onder het topvak vast te snoeren. De zijtassen hangen wat naar achteren maar dat komt om dat de compressiebanden nu niet vast zitten. Die trekken de tas nog wat verder tegen het draagframe aan.

bKabI2Sl.jpg


q1uT1cnl.jpg


hDPADyml.jpg


Het losse draagframe.

LEBgsRvl.jpg


En de losse tas

PKG1tYxl.jpg


De achterzijde van de tas. De twee groene riempjes vallen precies om het draagframe en daarmee zit de tas al muurvast. Als je niet beter zou weten dan zou je denken dat de tas en het draagframe op elkaar zijn afgestemd. Alle bandjes aan de tas en openingen in het frame zitten gewoon precies op de juiste plek. De tas op het frame zetten of eraf halen is een kwestie van 6 gespen los/vast en je pakt hem er zo af. Per actie is dat een minuut of twee.

UVv4pi6l.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Ik vind het een heel apart systeem, zeker als je ook het gewicht van het draagstel er bij noemt @FKABG. Moet het echt eens in het eggie zien, maar ik weet dat je deze set hebt samengesteld op basis van praktijk ervaring. De Saracen vind ik een top ding, maar dus ook erg zwaar en zit eerder te kijken naar een lichtere optie ipv zwaardere.
Wel zou je met kleine aanpassingen hier wieltjes onder kunnen monteren. Die wegen weinig en iedere kilometer pad het ding niet op de rug scheelt echt energie.
 

FKAGB

Prepper goeroe
@Ray je denkt wat ik dacht toen ik het frame zag. Er stond nog een wandelkar op de lijst en dit frame leent zich voor wat aanpassingen. Je hebt gelijk wat betreft het gewicht maar die paar ons extra t.o.v. de Saracen geeft wel veel meer gebruiksmogelijkheden.

@markske je kunt het frame schuin tegen een boom zetten en je hebt een stoeltje.
 
Bovenaan