• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nomad

Diehard Prepper
Het is niet mijn gewoonte om zakmessen in zulke grote getale te kopen, maar soms kan ik er ook niks aan doen ;).

tumblr_ojku4xYvgJ1rug140o1_500.jpg

vlnr. Opinel No.8, Spyderco Tenacious Combo Blade, Victorinox Traveller,
Victorinox CyberTool 34, Leatherman Micra


Ik was specifiek op zoek naar een Traveller en een CyberTool 34 omdat ik die op werk geod kan gebruiken.
In verband met infectiepreventie mag ik daar geen horloge dragen, dus gebruik ik een zak horloge. Toen dacht ik, dan wil ik ook een SAK horloge. Naast klok zit er ook een timer in, die kan ik bij onderzoeken gebruiken.
Om kleine reparaties uit te voeren heb ik kleine Torx bitjes nodig. Ik heb een CyberTool 31, maar als ik die bij me heb mis ik mijn 'normale' zakmes. Deze is daar identiek aan alleen in plaats van de houtzaag en vijl zit er een bithouder en bitdriver in. Voor werk het beste van twee werelden dus!

Het was een tweede hands aanschaf, de verkoper had nog veel meer. Uiteindelijk heb ik nog een Spyderco Tenacious uitgezocht. De kleine Learherman Micra kon ik niet laten liggen! Wat een scheetje is dat!
De Opinel kreeg ik in mijn handen gedrukt toen ik weg ging, als extraatje! Dat was een leuke verrassing.

Alles was buitengewoon smerig, zat onder het stof en olie. Thuis direct alles uit elkaar gehaald en in een sonisch reinigingsbadje gegooid. Er kwamen wolken vuil uit (wie wel eens zo'n badje heeft geprobeerd weet wat ik bedoel). De mesjes heb ik weer in elkaar gezet en waar nodig voorzien van een klein drupje olie.

De batterijen voor de Traveller krijg ik vandaag of morgen binnen. Met en 'verkeerd' batterijtje (LR1120 ipv CR1225) hen ik al wel gezien dat het inderdaad een Traveller is en dat het naar behoren werkt.

Voor de Opinel heb ik speciale plannen. Ik wil hem uit elkaar gaan halen en mogelijk het model van het handvat wat aanpassen. Tot slot wil ik het handvat een mooi kleurtje geven en het lemmet van een mooi patina laagje voorzien.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Die Traveller is interessant. Ik lees: 'de Traveller is ook voorzien van een digitaal display. Op dit display zijn o.a. de tijd, temperatuur en luchtdruk te meten.'
Maar, als je hem in je zak hebt zal dat wel lastig zijn.
 

AWOL

Prepper goeroe
Voor de Opinel heb ik speciale plannen. Ik wil hem uit elkaar gaan halen en mogelijk het model van het handvat wat aanpassen. Tot slot wil ik het handvat een mooi kleurtje geven en het lemmet van een mooi patina laagje voorzien.

Altijd leuk, ik 3 van de 5 :) (Opinel, Tenacious, Micra).
Ik weet niet wat je precies van plan bent met de Opinel maar uit elkaar halen zou ik persoonlijk niet doen, ik vraag mij af of je dat weer strak in elkaar krijgt. Het is ook niet nodig, die genoemde aanpassingen kun je prima doen zonder demonteren. Hieronder een stukje van mijn eigen huisvlijt.

20090415002.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: hhpp

Nomad

Diehard Prepper
Ik had verwacht dat het demonteren van een Opinel een hels karwei zou zijn.
Maar toen ik dit filmpje zag dacht ik, dat kan ik ook!

Ik zat te denken aan een donker patina op het lemmet en een zwart handvat met een gele kont en een wit scheidingslijntje.
Eventueel met een Paracord lusje er aan.

De messen op je foto zien er goed uit @AWOL.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Nickx

Senior Prepper
Opinel uit elkaar halen stelt niets voor borgverentang, doorslag en hamer.

Veel mensen zijn erg enthousiast over een Opinel. Ik ben dat wat minder zoals deze standaard geleverd word. Het hout is vocht gevoelig en zet snel uit hierdoor komt het blad vast te zitten. Ook al paar keer gehad dat de Virobloc vast zat.
Zullen mensen vast reageren dat ze het mes altijd in hun zak hebben..... nou als je kleding een keer vochtig is geworden kan dat al veroorzaken dat de boel niet meer functioneert.

De boel uit elkaar halen en schuren en smeren doet het mes in bedrijfszekerheid erg goed. Succes met het klooien/knutselen.

Ps
Ook leuk: er is voldoende ruimte in het heft om een gat te boren waar je een firesteel in kan plaatsen.
 

Nomad

Diehard Prepper
...Opinel uit elkaar halen stelt niets voor borgverentang, doorslag en hamer...

...Veel mensen zijn erg enthousiast over een Opinel...

...Ook leuk: er is voldoende ruimte in het heft om een gat te boren waar je een firesteel in kan plaatsen...

Klopt, dat viel me ook mee. Ik ken meerdere mensen die lyrisch zijn over Opinel. Dat moet ik elke keer aanhoren als ik mijn zwitsers zakmes pak.
Persoonlijk deed Opinel me niet zo veel, een zwitsers zakmes, daar zit immers alles in!
Maar sinds ik naast mijn zakmes een vouwmes draag ziek ik toch de schoonheid van Opinel wel. In de praktijk pak in namelijk makkelijker mijn vouwmes omdat ik die met één hand kan openen (wat niet zo makkelijk gaat bij Opinel).

De firesteel mod had ik gezien inderdaad. Maar dat ga ik bij deze nog niet doen. Als dit een beetje goed gaat koop ik er misschien nog wel één om verder aan te passen.

Het doel is nu om het mes duurzamer te maken. Het lemmet is in goede staat, maar onregelmatig verkleurd. Ik wil er hetzelfde mee doen als dat ik met mijn Mora heb gedaan. Een zwaar patina aanbrengen. Het scharnierpunt zit vol met roest en drek (van de opslag denk ik), dat moet schoon. Om het beter vochtbestendig te maken denk ik er aan om het handvat in de lijnolie te zetten, te branden en dan in de bijenwas te zetten.

Ik ben me aan het inlezen nog. Wat ik vanochtend van plan was, verven, ga ik nu al niet meer doen. Ik kan zo heerlijk wispelturig zijn!
 

Flos

SHTF Expert
@Nickx ik ben een opinel voorstander. En ik ga zeker niet ontkennen dat hij soms vast komt te zitten. En zeker als je een hebt dat je pas in gebruik heeft. Ik wilde eerst schijven een nieuwe maar dat klopt niet.
Veel mensen leggen daarom hun opinel opzij. Maar een nieuw aangeschafte moet je pas veel gebruiken om speling op het lemmer te krijgen.
Een uit elkaar halen heb ik nog nooit gedaan.
 
Bovenaan