• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Non-gas kookvuurtje

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik heb al van @Stuudje de tip gekregen van de Trangia, en ik denk er sterk over na om die te kopen.
Maar ik vroeg me af of jullie misschien anderen kookvuurtjes aanraden die NIET op gas werken?
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Solo Stove met als extra een Trangia brander, zie mijn review.

Ik heb trouwens ook een complete Trangia 25, geweldig, gebruik 'm voor kamperen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Misschien had ik ook moeten zeggen: ik heb trouwens ook al de Woodgas stove (https://www.prepshop.nl/woodgas-stove-original.html?sqr=woodgas&) :)
Dank je @Sun Beh Nim, heb je review gelezen. Dus de Trangia brander zet je dan gewoon in de stove?
Ja, werkt top en je hebt gelijk twee manieren van koken hout of alcohol.

De komplete Trangia set werkt wel fantastisch, ik heb de Ultra light/non stick met een aparte RVS ketel (omdat ik liever geen water kook in een aluminium pan), die ketel nest ook in de set.
Ik heb ook de gasbrander erbij, dat werkt belachelijk snel.

Als bug in of kampeerset gewoon super.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik die woodgasstove dingen gewoon compleet overated en ruk.
Leuke dingen om mee te klooien op een SC met mooi weer, en je tijd zat hebt.
Als je NU koffie wil is een andere brander misschien handiger.
Je zou ook een multifeul brander kunnen overwegen, daarin kan je van allerlei brandbare vloeistoffen verstoken vaak,
en bij de meeste heb je ook behoorlijk vermogen voorhanden, dus heb je vrij snel koffie.

De trangia is ook niet echt snel, maar ik heb hem ook lang gebruikt, en ik verstookte er spiritus in, gewoon van de supermarkt,
of bio-ethanol meestal van de Action, en dat gaat prima.
Voordeel is dat je qua brandstof mee kan nemen in een flesje wat je wil, niet meer niet minder, en je kunt het flesje steeds bijvullen,
dat is met een gasbusje meestal niet, als die half leeg is moet je een extra meenemen.
Voor de trangia heb je ook hele kleine houdertjes, heb ik ook, ideaal.
Een los brandertje en een pannen opzet ding van Ebay, helemaal super.

Eigenlijk moet ik hem eens weer vaker gaan gebruiken, wan eigenlijk qua kosten stook je ook vrij goedkoop t.o.v. gas (meestal).
Voor de kosten hoef je het trouwens niet te laten. De losse branders kun je kopen bij de Bever.
Bij de Action heb je tussen de 1 en 2 euro een liter bio ethanol.
Ik (afgekeken van @JamHard ) bewaar de alkohol in van die kleine drankflesjes die ik van Ebay heb.
Ik heb deze panhouder (noem ik het maar even) van Ebay.

Overigens heb je nog een merk van die alkoholbrandertjes waar ik de naam even van kwijt ben die ook zeer fatsoenlijk lijken.
Ik zag het van de week ergens voorbij komen in een post van @Carismo .
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Persoonlijk vind ik gas helemaal geweldig, maar een alternatieve brander (hout of alcohol) is handig als backup.

Daarom heb ik alle drie, de gas uitbreiding voor de Trangia (of de Multi fuel) werkt ook fantastisch.

De Multi fuel vind ik in verhouding iets te duur.
 

Niels

Mankinds only hope
Persoonlijk vind ik gas helemaal geweldig
Ik ook, klik aan, vlammen met die brander, en binnen no-time je spul warm, goed te reglen, werkt (bijna) altijd.
Qua gebruiksgemak is gas gewoon de nummer 1 vind ik, en daarom gebruik ik het ook.

Ik gebruik trouwens ook behoorlijk vaak het kampvuur zelf tegewoordig, daar parkeer ik gewoon mijn billy-can in met de deksel er op, ideaal.
De billy-can (maar ook tig andere rvs pannetjes) is goed schoon te maken met staalwol zodat niet alles vies word.

Op een kampvuur als je goed in de kolen parkeert enz. is het nog snel ook nog.
In Zweden deden we dit ook als we vuur hadden, en dat spaarde ons natuurlijk kostbaar gas wat we niet onbeperkt hadden!

In welke situatie(s) wil je het gebruiken? Vakantie op camping? Bug-out? Hiken? SC's? Paalkamperen?
Bij paalkamperen kan je vaak wel een vuurtje maken :). Paar weken terug nog gedaan :).
1k0.jpg

Dus... waarom niet het vuur gebruiken:
1k0.jpg

Of op een rekje:
1k0.jpg

Paar anderen aan het koken op houtvuur:
1k0.jpg


Gaat eigenlijk behoorlijk prima, alleen afgelopen oud&nieuw heeft de ervaring mij geleerd dat pannenkoeken bakken echt ruk gaat op houtvuur... of althans als ik het doe.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hebben jullie met een CS ooit dit uit getest: https://www.backcountry.com/biolite-campstove-bundle?rr=t
Kost even wat maar je hoeft geen brandstof mee te nemen, dat vind je wel in de omgeving, en zo verdien ook nog je langzaam je investering terug.

En de (regelbare)* Accu Aanjager is ook mooi voor extra hitten, en het laatsysteem ook handig.
Misschien is het BBQ rekje ook handig om vers houd te drogen voor later gebruik, en als het dan regelmatig regent kun je dat het natte houd drogen, zo kun je altijd je maaltje klaarmaken, of drinkwater desinfecteren.
De verlichting is ook handig.

Ja ik vind het een mooie set, alleen erg opvallend we houden meer van sober niet opvallend.
Biolite-campstove.jpg
* Ik heb niet kunnen ontdekken hoe de aanjager snelheid kan worden geregeld.
Drie standen,
Sudderen.
Normaal koken.
Turbo koken.
Zou de Turbo stand ook te gebruiken zijn om te Wokken.
Wat heb je trouwens nodig om brandalcohol te maken, met deze set.
 

Ray

SHTF Expert
Hebben jullie met een CS ooit dit uit getest: https://www.backcountry.com/biolite-campstove-bundle?rr=t
Kost even wat maar je hoeft geen brandstof mee te nemen, dat vind je wel in de omgeving, en zo verdien ook nog je langzaam je investering terug.

En de (regelbare)* Accu Aanjager is ook mooi voor extra hitten, en het laatsysteem ook handig.
Misschien is het BBQ rekje ook handig om vers houd te drogen voor later gebruik, en als het dan regelmatig regent kun je dat het natte houd drogen, zo kun je altijd je maaltje klaarmaken, of drinkwater desinfecteren.
De verlichting is ook handig.

Ja ik vind het een mooie set, alleen erg opvallend we houden meer van sober niet opvallend.
Bekijk bijlage 10834
* Ik heb niet kunnen ontdekken hoe de aanjager snelheid kan worden geregeld.
Drie standen,
Sudderen.
Normaal koken.
Turbo koken.
Zou de Turbo stand ook te gebruiken zijn om te Wokken.
Wat heb je trouwens nodig om brandalcohol te maken, met deze set.

Peperduur en mocht je idd bv. je telefoon willen opladen, moet je 10 uur lang een vuurtje gaande houden. Bij reviews valt de Biolite steevast door de mand.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
@Niels: het zou vooral dienen als back-up als de stroom zou uitvallen. We koken op elektriciteit (keramisch kookvuur), dus als die een keer zou uitvallen hebben we voorlopig geen extra mogelijkheid om te koken (of koffie te maken). We hebben een BBQ en dat zouden we altijd wel kunnen gebruiken, maar een hele BBQ aansteken voor bv. koffie...
Ooit komt er een houtkachel, maar voorlopig dus nog niet.

Ik vind gas persoonlijk des duivels, maar dat komt omdat ik er gewoon doodsbang van ben ;) Anders hadden we zeker een kookvuur op gas gehad en zou het geen probleem zijn om een klein gasvuurtje te hebben. Misschien komt er later ooit mogelijks een gasvuurtje, echter dat zal dan enkel door mijn vriend gebruikt worden.

Dus voorlopig komt de Trangia er wel als beste uit, als alternatief voor gas?
 

Ray

SHTF Expert
@Niels: het zou vooral dienen als back-up als de stroom zou uitvallen. We koken op elektriciteit (keramisch kookvuur), dus als die een keer zou uitvallen hebben we voorlopig geen extra mogelijkheid om te koken (of koffie te maken). We hebben een BBQ en dat zouden we altijd wel kunnen gebruiken, maar een hele BBQ aansteken voor bv. koffie...
Ooit komt er een houtkachel, maar voorlopig dus nog niet.

Ik vind gas persoonlijk des duivels, maar dat komt omdat ik er gewoon doodsbang van ben ;) Anders hadden we zeker een kookvuur op gas gehad en zou het geen probleem zijn om een klein gasvuurtje te hebben. Misschien komt er later ooit mogelijks een gasvuurtje, echter dat zal dan enkel door mijn vriend gebruikt worden.

Dus voorlopig komt de Trangia er wel als beste uit, als alternatief voor gas?

Vermoedelijk ga je de trangia met open bakje spiritus het minst 'eng' vinden, een multifuel werkt met brandstof onder druk en dat kan meer ellende geven igv fouten/storingen, bovendien stook je (was)benzine/colemanfuel altijd buiten, niet binnen.

Je hebt ook nog vaste brandstofblokjes van diverse types, maar die zijn wederom alleen voor buiten.

Binnen kun je alcohol (spiritus) en petroleum veilig gebruiken qua vrijkomende verbrandingsgassen en dan zit je al snel op petroleumstel of trangia brander. Je kunt bij de kringloop eens kijken naar die spiritusbrandertjes voor onder de fonduepan, die kosten geen drol.
 

petroman

SHTF Expert
De russen kennende zal dit wel een beproefd ding zijn:

5ae038b5a105.jpg


Doet het in ieder geval op hout, heeft aslade en houder voor pollepel.
 

Ray

SHTF Expert
De russen kennende zal dit wel een beproefd ding zijn:

5ae038b5a105.jpg


Doet het in ieder geval op hout, heeft aslade en houder voor pollepel.
Mmmmhh, nu hebben Russen natuurlijk vuurvaste vingers, maar ik wil nog een haakje voor de pannenlap, want die pollepel wordt zo gloeiend heet. :fluit:
 
Bovenaan