• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Noodradio met 18650 batterijen gezocht

Henk88

Diehard Prepper
Beste Preppers,

Ik ben mijn elektronica aan het vereenvoudigen zodat elektronische apparaten zoals zaklampen, lantaarns, accu gereedschap en powerbanks zoveel mogelijk gebruik maken van 18650 batterijen. Op die manier is elektronica eenvoudiger te repareren en kan ik de batterijen makkelijker rouleren in veelgebruikte apparaten zodat ze niet verstoffen in de kast wat slecht is voor de accuduur.

Nu heb ik 2 noodradiootjes met zo'n klein zonnepaneeltje en een handzwengel met van die goedkope platte lithiumbatterijen die bol gaan staan na verloop van tijd. Ik zou deze graag vervangen door noodradio's die 18650 batterijen gebruiken. Nu heb ik een radio gevonden die zowel 18650 als AAA batterijen kan gebruiken, de Midland ER300 maar deze kost 65 euro en zeker als je er 2 of 3 wilt is dat best veel geld voor een radio. Nu heb ik al gezocht op diverse sites maar ik kan geen andere exemplaren vinden van bijvoorbeeld Chinese makelij terwijl mijn huidige radiootjes een stuk goedkoper waren en behalve de batterij op zich goed werken. Is er iemand op dit forum die een goedkope noodradio met hangzwengel kent die gebruik maakt van 18650 batterijen?

Graag hoor ik jullie reactie,
Groeten,
Henk
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dag beste @Henk88

Ik ben ook even voor je gaan kijken,
IHet toestel kan ook wel uitgerust zijn met de 18650 gezien de Powerbank van 5000 mHa.

Het toestel heeft aardig wat mogelijkheden en de IPX5 codering.
De IPX5 codering geeft aan dat de radio beschermd is tegen waterstralen. Je kan deze dus gewoon meenemen tijdens een wandeltocht of tijdens een leuke fietsrit!
https://www.bol.com/nl/nl/p/sfaere-...h=oqV8uXeM5qbD2--BXuxBAA.2_56.62.ProductImage

2023-12-09 (1).png



2023-12-09 (6).png

2023-12-09 (5).png2023-12-09 (4).png2023-12-09 (3).png

Lees ook even de Reviews
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@Henk88 , misschien ben je nu op zoek naar het eierleggende melkgevende wolzwijn?😉

Tenminste, ik kan mij voorstellen dat een goede handdynamo radio met verwisselbare 18650's zeldzaam is, en niet erg goedkoop. Als er al 18650's in zitten, dan is dat al gauw in de vorm van een vast accupakket, vermoed ik.

Zo'n overstap op losse 18650's vind ik ook zeer zinvol en heb ik zelf al redelijk doorgevoerd.

Gevoelsmatig, zou ik zelf van een ingebouwde handdynamo afstappen. Neem dan beter een losse handdynamo en laad daar diverse zaken mee op, bij voorkeur losse 18650's.
De keuze aan radio's is dan ook groter, en geeft de dynamo de geest dan is zo'n gecombineerd apparaat nutteloos (maar, toegegeven, dat zou je met losse 18650's wel deels ondervangen).

Neem je dan radio's met verwisselbare platte lithium accu's (zoals de bijgaande radio) dan kan je die altijd vervangen of eventueel weer vanuit een 18650-powerbank via 5V USB opladen. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, om een 18650 batterijhouder parallel aan de standaard batterij te solderen. De radio krijgt dan de batterijhouder als verdikking, maar je hebt dan al gauw veel meer mAh en uithoudingsvermogen.

Ik vind het volgende een leuke combinatie. Deze unit heeft een relatief groot zonnepaneel en twee prima lampen, en twee verwisselbare 18650's (op 3,7V parallel). Ook heeft het 3,7V uit (direct van de 18650's) en ook 5V USB uit, en het heeft bovendien een extra laadingang (voor handdynamo, extra zonnepaneel of 5V adapter). Koppel je die met een radio zoals hier op het plaatje, dan is dat een goedkope maar m.i. goede combinatie. Met een paar klemmetjes is er best een vaste unit van te maken.

Volgens mij heeft de lamp behuizing ook voldoende ruimte om er een Meshtastic module in op te nemen, dus het leent zich ook voor dergelijke kleine "tweaks". En wat te denken van een WLN KD-C1 UHF portofoontje, om tegen de zijkant een plekje te geven? Die zou met wat soldeerwerk ook weer 3,7V kunnen worden gevoed vanuit de 18650's in de lamp (en sowieso via 5V USB van de lamp).

Een solar-charged lamp plus wereldontvanger plus UHF portofoon voor €50. En voor zo'n €20 erbij ook nog eens met Meshtastic module!
Kosten: resp. €20,69 + €20,36 + €9,27 plus desgewenst circa €20 extra voor Meshtastic.

Kanttekeningen: Het zonnepaneel is van prima kwaliteit, maar op een doorsnee dag zal de opgewekte energie niet voldoende zijn om lampen+radio+portofoon+meshtastic langdurig samen te voeden. Maar, er is in ieder geval een keuze en met extern opgeladen batterijen of een extra zonnepaneeltje of handdynamo erbij, is daar wel een mouw aan te passen.

Ook belangrijk is, te weten dat de lamp twee button-18650's bevat. Zelf gebruik ik flat-top 18650's waar mogelijk. Omdat die button-tops in het batterijvak in ondiepe uitsparingen steken, maken flat-tops alleen contact met een propje aluminiumfolie op de pluspool. Door in het batterijvak een bolletje soldeer op de beide contacten te solderen, maken ook flat-tops contact.

Ook leuk: de platte accu van deze radio past ook in deze UHF portofoon, en omgekeerd. Radio+portofoon+lamp+Meshtastic zijn allemaal 3,7-4,2V evenals de 18650.

Screenshot_20231210-083342.png

Screenshot_20231210-083023.png

Screenshot_20231210-083057.png
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik doe gewoon een cross-post.

Post in topic 'Hand crank generator met supercapacitor maken' https://www.preppers-shelter.nl/thr...tor-met-supercapacitor-maken.5816/post-134968

Ik doe dat omdat deze radio via usb is op te laden en je met deze radio usb dingen op kan laden.
Sommige 18650/21700 lithium batterijen Kun je rechtstreeks aansluiten om ze op te laden bia usb / micro usb of whatever... maar hou je vast. Sommige van die batterije. Kan je ook usb dingen op aansluiten om ze van stroom te voorzien, je kan ze dus als een powerbank gebruiken.

En anders kan je vast wel ergenst een blokje kopen waar je de batterijen in prikt en dar gehele blokje als een soort van powerbank laat functioneren, toch wel handig zoveel mogelijk alles op te kunnen laden met usb.

Edit:
Bijvoorbeeld dit merk.
https://www.vapcelltech.com/h-pd-126.html

Edit:
Hier een test met allerlei grafieken en weer ik 't allemaal;.
https://budgetlightforum.com/t/test...r21700-5000mah-p2150a-black-purple-2021/67136

Je zou de +/- af kunnen plakken ivm kortsluiting.
 

Flos

SHTF Expert
Kan mij iemand uitleggen wat 18650 batterijen zijn? In normaal Nederlands zonder dat ik zelf tientallen links moet openen of de helft van Google af te moeten speuren.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Kan mij iemand uitleggen wat 18650 batterijen zijn? In normaal Nederlands zonder dat ik zelf tientallen links moet openen of de helft van Google af te moeten speuren.

Het nummer staat voor 18mm dik en 650mm lang, iets groter dan de standaard penlites volgens mijn.normale aa zijn 15mm dik en 51 mm lang.

14500 is ook een dat is dan AAA? Denk ik


Misschien ben je beter bekend met de internationale code LR6 voor een standaard alkalibe aa batterij. De NiMH oplaadbare AA batterij heeft de code HR6. De 1,5V lithium AA batterij FR6, verander de 6 in een 3 en dan gaat het over aaa.

De letter/ nummer komt bij het Internatiional Electrotechnical Commission vandaan, zodat overal op de wereld dezelfde groottes worden gebruikt voor batterijen.
 

Flos

SHTF Expert
@joepmeloen bedankt voor de uitleg.
Het enige wat ik er van begrijp is jou eerste regel.
De rest is wat moeilijk voor mij.
Wat ik heb bijgeleerd is de diameter en de lengte wordt het nummer van een batterij.
Merci.
 

Henk88

Diehard Prepper
@joepmeloen bedankt voor de uitleg.
Het enige wat ik er van begrijp is jou eerste regel.
De rest is wat moeilijk voor mij.
Wat ik heb bijgeleerd is de diameter en de lengte wordt het nummer van een batterij.
Merci.
Wat handig is om te weten is dat een 18650 cell een beetje de industriestandaard is voor herlaadbare accu's. Dat betekend dat bijvoorbeeld een boormachine accu of zelfs de accu van een elektrische auto bestaat uit 18650 cellen die zijn geschakeld. Ook in laptops en powerbanks zitten vaak 18650 cellen. Doordat ze wat groter zijn dan een AA batterij bieden ze meer spanning en capaciteit. Daardoor zijn het gemakkelijk verkrijgbare batterijen die voor verschillende toepassingen kunnen worden gebruikt. Zoals Joepmeloen zegt staat het nummer voor de diameter en de lengte, andere veel gebruikte cellen zijn 14500 (14 mm diameter, 5 cm lang, ongeveer AA cell formaat maar 3,7 volt in plaats van 1,2 volt) en 21700 (21 mm diameter, 7 cm lang, veel gebruikt in moderne accupacks voor fietsen en auto's).

@joepmeloen en @JJ&A bedankt voor de tips maar dit zijn noodradio's zonder vervangbare 18650 batterij en natuurlijk kun je ook extern met een adapter een 18650 batterij aansluiten en die opladen of daarmee de radio opladen maar ik wil nu juist af van verschillende soorten batterijen en adapters.

@RockyFlats ik denk dat ik eierleggende melkgevende wolzwijn inmiddels heb gevonden, het was een productsuggestie bij het product waar JJ&A naar linkte.
https://www.bol.com/nl/nl/p/solar-r...cy-mobiele-telefoon-oplader/9300000157606779/
Op het derde plaatje kun je duidelijk zien dat er een 18650 cell in zit. Wel grappig is dat de advertentie spreekt van 4000 mAh terwijl op de batterij op de foto duidelijk 2000 mAh staat. Ik zie echter dat dit product bij een aantal verschillende webshops te koop is dus ik denk dat het wel een redelijk product is.

Je zet mij wel aan het denken dat het naast de radio handig is om ook te kunnen communiceren via meshtastic of een portofoon. Via reddit kwam ik er helaas achter dat er weinig portofoons zijn die werken op een 18650 batterij discussie reddit 18650 powered handhelds. Ik vond wel deze 18650 portfoon op Aliexpress met USB C aansluiting maar ik heb geen idee of dit goede kwaliteit is. Ik vermoed gezien de prijs dat het tegenvalt. https://nl.aliexpress.com/item/1005004007098846.html.
 

Flos

SHTF Expert
Nog een vraagje van mijn kant. Wat is de voltage van dit soort batterijen?
Is dat ook 1,5 v. Zoals AA en AAA.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Wat handig is om te weten is dat een 18650 cell een beetje de industriestandaard is voor herlaadbare accu's. Dat betekend dat bijvoorbeeld een boormachine accu of zelfs de accu van een elektrische auto bestaat uit 18650 cellen die zijn geschakeld. Ook in laptops en powerbanks zitten vaak 18650 cellen. Doordat ze wat groter zijn dan een AA batterij bieden ze meer spanning en capaciteit. Daardoor zijn het gemakkelijk verkrijgbare batterijen die voor verschillende toepassingen kunnen worden gebruikt. Zoals Joepmeloen zegt staat het nummer voor de diameter en de lengte, andere veel gebruikte cellen zijn 14500 (14 mm diameter, 5 cm lang, ongeveer AA cell formaat maar 3,7 volt in plaats van 1,2 volt) en 21700 (21 mm diameter, 7 cm lang, veel gebruikt in moderne accupacks voor fietsen en auto's).

@joepmeloen en @JJ&A bedankt voor de tips maar dit zijn noodradio's zonder vervangbare 18650 batterij en natuurlijk kun je ook extern met een adapter een 18650 batterij aansluiten en die opladen of daarmee de radio opladen maar ik wil nu juist af van verschillende soorten batterijen en adapters.

@RockyFlats ik denk dat ik eierleggende melkgevende wolzwijn inmiddels heb gevonden, het was een productsuggestie bij het product waar JJ&A naar linkte.
https://www.bol.com/nl/nl/p/solar-r...cy-mobiele-telefoon-oplader/9300000157606779/
Op het derde plaatje kun je duidelijk zien dat er een 18650 cell in zit. Wel grappig is dat de advertentie spreekt van 4000 mAh terwijl op de batterij op de foto duidelijk 2000 mAh staat. Ik zie echter dat dit product bij een aantal verschillende webshops te koop is dus ik denk dat het wel een redelijk product is.

Je zet mij wel aan het denken dat het naast de radio handig is om ook te kunnen communiceren via meshtastic of een portofoon. Via reddit kwam ik er helaas achter dat er weinig portofoons zijn die werken op een 18650 batterij discussie reddit 18650 powered handhelds. Ik vond wel deze 18650 portfoon op Aliexpress met USB C aansluiting maar ik heb geen idee of dit goede kwaliteit is. Ik vermoed gezien de prijs dat het tegenvalt. https://nl.aliexpress.com/item/1005004007098846.html.

Je hebt boefangs met usb c aansluiting voor rond de 30/40,- die zijn prima.
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats ik denk dat ik eierleggende melkgevende wolzwijn inmiddels heb gevonden.
Wel grappig is dat de advertentie spreekt van 4000 mAh terwijl op de batterij op de foto duidelijk 2000 mAh staat. Ik zie echter dat dit product bij een aantal verschillende webshops te koop is dus ik denk dat het wel een redelijk product is.
Tja, inderdaad, die heeft een 18650. Die mAh zwendel is inderdaad wel vermakelijk, maar het kan functioneren.
Wel vraag ik mij af of zo'n gecombineerd apparaat niet een compromis is met onderdelen van mindere kwaliteit? Van de ingebouwde radio zullen testgegevens maar moeilijk te vinden zijn denk ik, terwijl een losse radio meestal flink getest is en meer zekerheid over de ontvangstkwaliteit geeft.

Op deze site zijn veel reviews te vinden, over allerlei zend- en ontvangst apparatuur.

Het radio'tje dat ik suggereerde bijvoorbeeld https://www.eham.net/reviews/view-product?id=14785

En de geweldige WLN KD C1 https://www.eham.net/reviews/view-product?id=12932
 

Henk88

Diehard Prepper
Tja, inderdaad, die heeft een 18650. Die mAh zwendel is inderdaad wel vermakelijk, maar het kan functioneren.
Wel vraag ik mij af of zo'n gecombineerd apparaat niet een compromis is met onderdelen van mindere kwaliteit? Van de ingebouwde radio zullen testgegevens maar moeilijk te vinden zijn denk ik, terwijl een losse radio meestal flink getest is en meer zekerheid over de ontvangstkwaliteit geeft.
Het probleem is dat ik een portofoon of radio weinig gebruik dus dat ding ligt in de kast te verstoffen en als je hem wilt gebruiken is de batterij leeg of erger is de batterij gaan lekken in het apparaat. Liever heb ik dan een apparaat wat verschillende functies combineert zodat ik het wel regelmatig gebruik of er gewoon pas een regelmatig gebruikte batterij in kan doen als ik het ga gebruiken.

Ook is zo'n gecombineerd apparaat een stuk lichter en compacter dan een aparte handcrank + een aparte powerbank + een aparte radio + een aparte zaklamp. Dat zijn bovendien 4 apparaten die kapot kunnen gaan. Uiteraard zorg ik er wel voor dat ik niet afhankelijk ben van 1 apparaat, zo heeft mijn telefoon ook een FM ontvanger en heb ik een zaklamp met een 18650 batterij die ook werkt als powerbank. Ik heb er 1 besteld en ik zal mijn ervaringen delen of het een beetje een fatsoenlijk apparaat is.
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb de radio vandaag ontvangen en even getest.

Positieve punten:
- De behuizing voelt vrij stevig, niet goedkoop en de knoppen zijn ook vrij stevig
- Er is geen sprake van een mAh zwendel, er blijken 2 18650 batterijen in te zitten achter elkaar
- De zaklamp werkt en je hebt 3 lampen, 2 aan de voorzijde en 1 verstelbare aan de onderkant van het zonnepaneel als leeslamp. Er zit zelfs een bewegingssensor op voor de verlichting (niet erg nuttig, wel grappig)
- Het geluid van de radio is van redelijke kwaliteit, het is natuurlijk wel wat blikkerig maar prima bruikbaar bij een noodgeval, het volume kan ook vrij hard hoewel dat de kwaliteit van het geluid niet ten goede komt
- Twee 18650 batterijen, een opbergzakje en een USB laadkabel zijn inbegrepen
- Er zijn duidelijke statusledjes om weer te geven hoeveel accuduur de batterij nog heeft

Negatieve punten:
- Hij is wat breder en langer dan zijn lithium broertje, het is een behoorlijk ding (zie ook de foto met ter referentie een 18650 batterij)
- Het tunen van de radio gaat wat moeizaam, de knop is niet erg accuraat, de radioknoppen steken ook uit wat onhandig is bij het opbergen van de radio
- De zaklamp werkt prima als noodverlichting maar je moet er niet teveel van verwachten, ik had liever gehad dat ze in plaats van een aantal goedkope ledjes 1 goede led hadden gebruikt
- Er zitten merkloze 18650 batterijen in die volgens mij ook onbeschermd zijn. Zeker in een relatief goedkoop apparaat wat door de handzwengel en het kleine zonnepaneel ook met wisselende spanningen wordt opgeladen zou ik toch liever beschermde cellen van een goed merk zien. Deze zal ik dan ook vervangen.
- Het batterij klepje zit dicht met 2 kleine schroefjes die in plastic worden geschroefd, als je dit een paar keer doet gaat het klepje niet meer goed dicht denk ik, misschien dat het klepje vervang door een klepje uit een 3d printer
- De radio maakt nog gebruik van micro USB, USB C zou handiger zijn geweest, wellicht kan ik een verloopstukje integreren in een nieuw batterijklepje
- De handleiding zegt dat het apparaat waterdicht is maar ook dat je het apparaat niet moet blootstellen aan vloeistoffen. Ik denk zelf dat hij wel tegen een regendruppeltje kan maar ik denk dat hij zeker niet waterdicht is

Ik ben zelf wel redelijk tevreden. Het belangrijkste nadeel voor mij is dat het apparaat wat groter is dan ik had verwacht op basis van de foto's. Hij is verder echter van betere kwaliteit dan ik had verwacht, de functies werken en het apparaat is redelijk stevig en met een andere batterijklepje en een USB C verloopstukje is dit een prima apparaat om in noodgevallen radio te ontvangen en apparaten zoals een telefoon of zaklamp op te laden.

Edit: Ik heb nog even gekeken of beschermde 18650 cell past en die past wel maar het is zo krap dat je de batterij niet echt meer uit het apparaat krijgt dus dat is wel jammer

radio.jpg
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb de radio vandaag ontvangen en even getest.

Positieve punten:
- De behuizing voelt vrij stevig, niet goedkoop en de knoppen zijn ook vrij stevig
- Er is geen sprake van een mAh zwendel, er blijken 2 18650 batterijen in te zitten achter elkaar
- De zaklamp werkt en je hebt 3 lampen, 2 aan de voorzijde en 1 verstelbare aan de onderkant van het zonnepaneel als leeslamp. Er zit zelfs een bewegingssensor op voor de verlichting (niet erg nuttig, wel grappig)
- Het geluid van de radio is van redelijke kwaliteit, het is natuurlijk wel wat blikkerig maar prima bruikbaar bij een noodgeval, het volume kan ook vrij hard hoewel dat de kwaliteit van het geluid niet ten goede komt
- Twee 18650 batterijen, een opbergzakje en een USB laadkabel zijn inbegrepen
- Er zijn duidelijke statusledjes om weer te geven hoeveel accuduur de batterij nog heeft

Negatieve punten:
- Hij is wat breder en langer dan zijn lithium broertje, het is een behoorlijk ding (zie ook de foto met ter referentie een 18650 batterij)
- Het tunen van de radio gaat wat moeizaam, de knop is niet erg accuraat, de radioknoppen steken ook uit wat onhandig is bij het opbergen van de radio
- De zaklamp werkt prima als noodverlichting maar je moet er niet teveel van verwachten, ik had liever gehad dat ze in plaats van een aantal goedkope ledjes 1 goede led hadden gebruikt
- Er zitten merkloze 18650 batterijen in die volgens mij ook onbeschermd zijn. Zeker in een relatief goedkoop apparaat wat door de handzwengel en het kleine zonnepaneel ook met wisselende spanningen wordt opgeladen zou ik toch liever beschermde cellen van een goed merk zien. Deze zal ik dan ook vervangen.
- Het batterij klepje zit dicht met 2 kleine schroefjes die in plastic worden geschroefd, als je dit een paar keer doet gaat het klepje niet meer goed dicht denk ik, misschien dat het klepje vervang door een klepje uit een 3d printer
- De radio maakt nog gebruik van micro USB, USB C zou handiger zijn geweest, wellicht kan ik een verloopstukje integreren in een nieuw batterijklepje
- De handleiding zegt dat het apparaat waterdicht is maar ook dat je het apparaat niet moet blootstellen aan vloeistoffen. Ik denk zelf dat hij wel tegen een regendruppeltje kan maar ik denk dat hij zeker niet waterdicht is

Ik ben zelf wel redelijk tevreden. Het belangrijkste nadeel voor mij is dat het apparaat wat groter is dan ik had verwacht op basis van de foto's. Hij is verder echter van betere kwaliteit dan ik had verwacht, de functies werken en het apparaat is redelijk stevig en met een andere batterijklepje en een USB C verloopstukje is dit een prima apparaat om in noodgevallen radio te ontvangen en apparaten zoals een telefoon of zaklamp op te laden.

Edit: Ik heb nog even gekeken of beschermde 18650 cell past en die past wel maar het is zo krap dat je de batterij niet echt meer uit het apparaat krijgt dus dat is wel jammer

Bekijk bijlage 25436

Die onderste heb ik ook, top ding van ali.
Wat ik jammer vind is dat er geen jack uitgang op zit, ik gebruik hem voor het slapen gaan. Minuutje zwengelen en dan doet ie het lang genoeg voor mij om in slaap te vallen.

"Het batterij klepje zit dicht met 2 kleine schroefjes die in plastic worden geschroefd, als je dit een paar keer doet gaat het klepje niet meer goed dicht"

De truc is als je het schroefje erin wil draaien even de andere kant op draaien, je voelt een tikje (bij de grotere zelftappers zal die wat beter te voelen zijn) en dan weet je dat de groef van de schroef voor de uitkeping zit en kun je deze erin schroeven, niet te ver door schroeven natuurlijk :) vast is vast.

img_1_1702660439250.jpg
 

Henk88

Diehard Prepper
Die onderste heb ik ook, top ding van ali.
Wat ik jammer vind is dat er geen jack uitgang op zit, ik gebruik hem voor het slapen gaan. Minuutje zwengelen en dan doet ie het lang genoeg voor mij om in slaap te vallen.
Ik vond het ook jammer dat zowel op ali radio als de 18650 radio geen jack uitgang zit. Ook vond ik de nieuwe 18650 radio eigenlijk iets te fors voor een jaszak of een kleine rugzak. Dus ik ben nog eens gaan zoeken op Ali en ik heb inmiddels een mooie exemplaar gevonden, de HanRongDa HRD-900.

Dit ding heeft een aantal voordelen ten opzichte van zowel de 'oude' ali radio en de 'nieuwe 18650' radio.
- Hij heeft een jack uitgang
- Hij is compacter dan beide andere radio's (zie foto's)
- Hij gebruikt een enkele 18650 batterij met een makkelijk verwisselbaar batterijklepje (zie foto)
- Er zit geen onnodige zooi op zoals meerdere leds, een opklapbaar zonnepaneel of een bewegingssensor.
- Er zitten wel een aantal handige basisfuncties op door de toevoeging van een verlicht LCD scherm. Zo kun je een klok instellen en optioneel een tijdalarm van 90 tot 10 minuten. Ook heb je een batterij indicator en kun je per 0.1 mhz tunen en precies zien welke frequentie je ontvangt. Daarnaast kun je met 1 druk op de knop een noodalarm activeren waarbij de radio gaat piepen en knipperen.
- De bouwkwaliteit is verder degelijk, stevig plastic en de knoppen voelen goed en de basisfuncties namelijk het zonnepaneel, de radio, de zaklamp en de handzwengel werken goed
- De prijs is ook prima, ik betaalde op Ali circa 23 euro inclusief verzending

De noodradio heeft 3 kleine minpuntjes;
- Als de radio uitstaat is het display onverlicht maar wordt wel de tijd en de batterijstatus weergegeven. Dit kan handig zijn maar als je de radio langere tijd niet gebruikt zorgt het er wel voor dat de batterij een beetje leegloopt, eventueel kun je dit verhelpen door een stukje papier of plastic tussen de batterijconnector te steken
- De radio maakt nog gebruik van micro USB, dit is jammer maar geen belangrijk minpunt omdat je verloopstukjes hebt en eventueel de 18650 batterij in een apparaat kunt stoppen wat wel USB C heeft
- Daarnaast passen beschermde 18650 cellen niet in de radio, ik denk wel dat dit mogelijk is met het wegsnijden van wat plastic maar dit is wel een gedoe.

Ik vind deze radio een aanrader, de toevoeging van een klok, een frequentiedisplay en een 18650 batterij maken dit een betere radio dan de oude 'ali' radio en hij is lekker compact dus gaat zo in een jaszak of een kleine rugzak. Ik ga er gelijk nog een paar bestellen.
radio1.jpg
radio2.jpg
radio3.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik vond het ook jammer dat zowel op ali radio als de 18650 radio geen jack uitgang zit. Ook vond ik de nieuwe 18650 radio eigenlijk iets te fors voor een jaszak of een kleine rugzak. Dus ik ben nog eens gaan zoeken op Ali en ik heb inmiddels een mooie exemplaar gevonden, de HanRongDa HRD-900.

Een mooie vondst @Henk88 !
Het heeft FM, AM en SW zie ik, en een uitschuifbare antenne. Ook vind ik het mooi/met zorg vormgegeven, en dat zegt vaak ook iets over de algehele kwaliteit.
Het zou mij niets verbazen als de ontvangst en gevoeligheid vele malen beter zou zijn dan bij de andere radio's die je toonde. Het digitale display wijst m.i. ook in die richting. En ook de korte golf kunnen ontvangen is mooi.

Hoewel ik al back-up radio's heb, denk ik dat ik bij uitzondering ook voor deze radio ga. Deze, lijkt mij minder een compromis, maar eerder een samenvoegen van kwalitatief goede onderdelen...

Een flat-top batterij zal ook passen met een bolletje soldeer op de plus-klem vermoed ik. Maar een propje aluminiumfolie lost dat probleem ook op.

Tip: Wordt de radio niet dagelijks gebruikt dan zou ik de batterij met een stukje papier isoleren. In sommige reviews wordt gemeld dat de batterij niet meer oplaadt, en dat kan het gevolg zijn van een volledig ontladen door de tijdweergave die immers ook stroom vraagt.

*naschrift* In het volgende filmpje zie ik dat een flat-top batterij kennelijk ook meteen past, dus zonder aanpassingen. De reviewer merkt op dat de SW-ontvangst te wensen over laat, maar dat zou aan sterke zenders op de andere banden te wijten zijn. Na een SHTF, is dat euvel ook wel verholpen vermoed ik😉


Screenshot_20231221-195126.png
 
Bovenaan