• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nooitgedagt reischaaf restaureren

Flos

SHTF Expert
Misschien eens uitleggen voor de onwetende wat een reischaaf is.
En wat het verschil is met een voorloper of zelfs een blokschaaf.
 

Roel

Mankinds only hope
Tja, @Flos, niet heel veel verschil. Alhoewel, de voorloper wordt meestal gebruikt om het te behandelen hout te vlakken en min of meer in model te schaven en de reischaaf zorgt voor de optimale afwerking.
Dit heeft te maken met de hoek waaronder de beitel is geslepen. Voorloper 35 graden, reischaaf is meestal 30 graden. Maar behalve door sommige malloten als ik worden deze schaven niet veel meer gebruikt. Ik vind het echter nog steeds een fijn stuk gereedschap. Deze heb ik van iemand gekregen en ik heb er tot aan nu nog niet mee gewerkt, dat gaat uiteraard veranderen... :)
Vanavond het hele gedoe nog even in de gekookte lijnolie gewreven.
 

Flos

SHTF Expert
@Roel ik heb ook op school geleerd dat een reischaaf langer is dan een voorloper.
Dat er zelfs reischaven bestaan (hebben) dat door 2 man bediend werden.
 

Roel

Mankinds only hope
@Flos, ik geloof je, maar zulke lange heb ik nog nooit gezien, even naar zoeken, wie weet. Meestal is de reischaaf langer, maar er is overlap. En de voorloper wordt ook wel als reischaaf gebruikt. Een oude ambachtsman zal dit niet willen horen natuurlijk, er zijn goede redenen om het zo te doen als het is bedacht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Roel

Mankinds only hope
Laatste hand gelegd, ingewreven met gekookte lijnolie, goed voor het hout en geeft een mooie glans.
En dan krijg ik te horen van iemand op een ander forum dat hij ook zo eentje heeft en dat ik die mag hebben... :)
DSCF4497.JPG
 
Bovenaan