• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nylon filterkous - Preptip, want voor veel dingen nuttig!

RockyFlats

Ruttaan
Beste mensen, ik begin dit draadje maar even als "teaser" en "cliff hanger" tegelijk. De aankondiging van tips over een zeer betaalbaar spulletje dat ontzettend veelzijdig te gebruiken is. en wel:
Screenshot_20230712-185109.png
Terwijl nederige ik mijn likes-telling natuurlijk het liefst op "0" zie inplaats van het astronomische getal dat er anders had gestaan, heeft ieder nu de mogelijkheid om met een "like" aan te geven enorm uit te kijken naar de tips die dan zeker volgen in draadje. En tegelijk, helpen jullie mij dan om die telling weer op "0" te krijgen!😉
 

RockyFlats

Ruttaan
@Wafels! Fijn, Wil.
Ik heb de doos inmiddels getraceerd. Het ding kijkt me aan achter twee meter dozen en andere rommel... Ik klim er naartoe en krijg hem wel te pakken.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Het wordt een Prepflix-serie vermoed ik, want de doos met filterkous is nog niet vrijgegraven, maar mijn bronpomp wel, en die heb ik een jaar geleden van filterkous voorzien.
Ik heb hem zojuist uit de put getrokken.
IMG_20230716_133037.jpg
De pomp gaf nog een behoorlijk debiet dus schoonmaken was niet nodig, maar voor prepvrienden moet men wat over hebben.😇

Het bolle deel dat je ziet is een drainagekous met een veel grotere diameter dan de pomp. Om de pomp zit allereerst een stuk filterkous van de pompdiameter. Tussen de beide filterkousen in heb ik polyesterwol gestopt als veerkrachtige afstandhouder, en vandaar nu die grote bolling om de pomp. Die filterkousen hebben de pomp prima vrij gehouden van zand en steentjes, en het grote buitenoppervlak is als het ware het nieuwe aanzuigvlak van de pomp (anders dan het oppervlak van slechts een beperkt aantal sleuven) en dat zal veel minder snel verstoppen.
Hier, heb ik de buitenste filterkous afgestroopt en zie je de dot polyesterwol.

IMG_20230716_134255.jpg
Daaronder is de binnenste filterkous te zien. Nog deels mooi wit terwijl het toch al een jaar dienst doet. Vergaan kan de nylon filterkous niet, het is tot de maximale diameter prima rekbaar en het volgt oneffenheden beter dan m'n sokken het kunnen😉
IMG_20230716_134400.jpg
Laat ik maar alvast wat mogelijke toepassingen geven:

- filterende kous om een filterbuis, (waarvoor het feitelijk gemaakt is);

- filter om een bronpomp, zoals hier getoond;

- een filter dat je snel om
het uiteinde van een slang, gieter, pijp of wat dan ook kunt aanbrengen. Knip een stuk af, zet het vast met een tiewrap en leg een knoop aan het eind;

- een persnet waarmee je eenvoudig het sap uit gekneusde vruchten kunt knijpen/laten uitlekken. Het vruchtvlees blijft dan achter. Kies je de maximale diameter zo groot als van een druivenpers als je die hebt, dan is er ook zo mee te persen;

- bouillon of thee trekken voor een hele compagnie? Hier is dan het mega theebuiltje. Bij het koken kan ik mij het nut ook voorstellen, om delen bij elkaar te houden die niet veel heter worden dan 100C

- het is in principe bruikbaar om verband te fixeren om een arm of been. Gebruik dan geen tiewraps maar verbandtape aan de uiteinden😁. Ik probeer dit nog uit met de kous die ik heb; de maximale diameter mag dan niet veel groter zijn dan het lichaamsdeel, dus een paar maten inslaan is niet slecht. Gelukkig kost het bijna niets;

- deze kous is zo prima elastisch in de diameter dat het zich uitstekend leent om er bijvoorbeeld kleding in te proppen. Met een "filterdarm" in een rugzak of kist kan je alle gaatjes vullen en je houdt het toch mooi bij elkaar. De kous zelf neemt nagenoeg geen plaats in beslag en weegt maar enkele grammen;

- wil je zaken aan de lucht laten drogen of in een diep gat of in een spouw ophangen of verbergen? Nylon filterkous is sterk en is ook daarvoor prima geschikt.🤪

Nog even terug naar de pomp. Hier heb ik de binnenste filterkous teruggeslagen, en zie je de aanzuigsleuven. Het oppervlak daarvan is beperkt en heb je veel vuil in het water dan kan het sneller verstoppen dan via mijn opzet.
IMG_20230716_134432.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik heb de filterwol en filterkous schoongespoten, met eigen water uit eigen bron natuurlijk.
Ik heb daarvoor het 230V membraanpompje gebruikt dat ik voorheen in de put had zitten.
Misschien is het nog te koop. Ik kocht het 5 jaar geleden via VidaXL voor €35, en het is een prima back-up pompje. Hiet zie je het met 19 mm gele slang en Geko-koppelingen, en met een prima messing spuit van €8. Het is dezelfde spuit als "die van goud" van Gardena, die €20 kost, dus vergelijken loont.

IMG_20230716_152757.jpg

IMG_20230716_153526.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
De membraanpomp is nog te koop, nu voor €59. Ik heb er zojuist ook prima een emmer zand mee uit de bronpijp gehaald.
Screenshot_20230716-170503.png
Gewoon die pomp een paar maal op en neer trekken, en er komt onderin veel zand los dat het door het meabraanpompje vrolijk naar boven wordt gepompt.
Hier is het in de waterstraal goed zichtbaar.
IMG_20230716_154454.jpg
Om het nog beter te laten zien, heb ik de slang een paar minuutjes op een deksel gelegd. Voordat je het weet, is de bronbuis schoon. Dus voor iedereen met een bronbuis die breed genoeg is om die pomp in te laten zakken, is het een prima manier om die buis te reinigen.

En niet alleen dat, maar voor wie er een bron wil aanleggen, kan je het gebruiken om te "boren". Plaats een PVC-pijp van 110 of 130 mm diameter in een gat, spuit er water in en pomp het water-met-zand er weer uit en laat het zand bezinken. Zodra je het grondwater bereikt, hoef je geen water meer toe te voeren. Feitelijk spoel je onderaan de pijp zand weg, en druk je de pijp telkens een stukje dieper. Ik moest stoppen toen ik op een schelpenlaag stootte want dat pompt een membraanpomp niet omhoog, maar mijn bronbuis zat toen al diep genoeg.
IMG_20230716_163246.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Hier, het polyesterwol. Prima veerkrachtig is het. Ook een stukje filterkous uit de doos die ik tevoorschijn haalde.
IMG_20230716_172954.jpg
En om maar gelijk even te laten zien hoe rekbaar die kous is en wat er in te proppen valt, even wat van die wol erin, en een hand😁.
Zo is ook een idee te krijgen wat het rond een verband kan doen. Prima spul.
IMG_20230716_173239.jpg
 

RockyFlats

Ruttaan
Heb je zelf een putboring naar grondwater gedaan zo?
@marzman , je vroeg "zo?", en daarom moet ik wel wat verklaren/aanvullen.
Ik heb die bronpijp zelf de grond in gekregen door allereerst met een redelijk nauw passende grondboor met verlengstukken zand weg te halen bij het buiseinde. Je kunt je voorstellen dat er onderin ruimte ontstaat zodat de PVC-pijp telkens dieper zakt. Je moet dan wel iets bedenken om de pijp constant naar beneden te drukken, maar met een plank met een gat en een stapel stoeptegels ter verzwaring kom je een aardig eind.
Ik plaatste het gehele gebeuren in een draadje, met foto's, en dat zou nog ergens moeten uithangen...
Op een gegeven moment ben ik met water de grond gaan uitspoelen. Spuit onderin water, en het komt met het zand weer door de pijp omhoog, in een opvangbak. Het zand bezinkt bliksemsnel en het water kan weer terug de pijp in. Het is een continu proces.

Ik gebruikte een dompelpomp in een bezinkbak bovengronds, maar realiseer mij dat het met zo'n membraanpompje onderin de pijp ook moet lukken.
Belangrijk is, dat de stromingssnelheid van het water omhoog groter is dan de bezinksnelheid van zand omlaag. En dat is bij zo'n membraanpompje zeer zeker het geval, en veel groter dan de stijgsnelheid in een wijde buis.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@marzman , je vroeg "zo?", en daarom moet ik wel wat verklaren/aanvullen.
Ik heb die bronpijp zelf de grond in gekregen door allereerst met een redelijk nauw passende grondboor met verlengstukken zand weg te halen bij het buiseinde. Je kunt je voorstellen dat er onderin ruimte ontstaat zodat de PVC-pijp telkens dieper zakt. Je moet dan wel iets bedenken om de pijp constant naar beneden te drukken, maar met een plank met een gat en een stapel stoeptegels ter verzwaring kom je een aardig eind.
Ik plaatste het gehele gebeuren in een draadje, met foto's, en dat zou nog ergens moeten uithangen...
Op een gegeven moment ben ik met water de grond gaan uitspoelen. Spuit onderin water, en het komt met het zand weer door de pijp omhoog, in een opvangbak. Het zand bezinkt bliksemsnel en het water kan weer terug de pijp in. Het is een continu proces.

Ik gebruikte een dompelpomp in een bezinkbak bovengronds, maar realiseer mij dat het met zo'n membraanpompje onderin de pijp ook moet lukken.
Belangrijk is, dat de stromingssnelheid van het water omhoog groter is dan de bezinksnelheid van zand omlaag. En dat is bij zo'n membraanpompje zeer zeker het geval, en veel groter dan de stijgsnelheid in een wijde buis.

Hoe weet je wanneer je bij het juiste water komt, behalve dan op de kaart te kijken hoe diep het goede water zit. Soms moet je eerst door een laag slecht water om enkele meters verder bij het goede water te komen.

Ik had ooit een filmpje gezien van een vent die met een regenpijp, tuinslang en een leeg soepblik aan een stok die doe steeds langer maakte, het zand omhoog haalde.

Beetje water er in te spuiten, soepblik omhoog met zand en water er in en zo ging stukje bij beetje de pijp steeds dieper.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hoe weet je wanneer je bij het juiste water komt, behalve dan op de kaart te kijken hoe diep het goede water zit. Soms moet je eerst door een laag slecht water om enkele meters verder bij het goede water te komen.
Dat ging hier op goed geluk. Maar voor de tuin is grondwater grondwater en al OK zodra het nat is en er genoeg van toestroomt. Hier, zijn het overwegend zandlagen en die zijn prima watervoerend. Zit je op kleigrond dan is het zaak om een watervoerende laag te bereiken. Waar die zitten is op een bodemprofiel-kaart wel te vinden.
Ik had ooit een filmpje gezien van een vent die met een regenpijp, tuinslang en een leeg soepblik aan een stok die doe steeds langer maakte, het zand omhoog haalde.

Beetje water er in te spuiten, soepblik omhoog met zand en water er in en zo ging stukje bij beetje de pijp steeds dieper.
Leuk. En, exact, dat is het idee erachter. Zand weghalen bij het buiseind en de pijp omlaag drukken.
 
Bovenaan