• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Off grid (vakantie)woning het buitenland

Hermanusb

Diehard Prepper
qua natuur zou je best naar het noorden kunnen gaan maar ik moet er niet aan denken dat je wakker wordt met 2 meter sneeuw..
noorden mooier, maar meer werk, hout hakken voor de winter.
weg vrij maken enz.

ga naar het zuiden weinig last van sneeuw, zon garantie (heet garantie) spotgoedkoop.
alles waar je niet met een auto kan komen valt af.

zuid Spanje bijna het hele jaar opbrengst van bijen. kippen kwartels kun je makkelijk kwijt.
1 a 2 zonnepaneeltjes is genoeg.
nadeel, drinkwater is lastiger offgrid te regelen.
gas niet nodig, maak een buiten bbq en je kunt eten. maken.

ik zou nooit naar het noorden gaan, te lange winters en teveel werk.
een BOL moet niet keihard werken zijn maar zo basic mogelijk leven zonder gedoe.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
zuid Spanje bijna het hele jaar opbrengst van bijen. kippen kwartels kun je makkelijk kwijt.
1 a 2 zonnepaneeltjes is genoeg.
nadeel, drinkwater is lastiger offgrid te regelen.
gas niet nodig, maak een buiten bbq en je kunt eten. maken.

Ik zit momenteel voor 3 maanden in de regio Catalonië en dat is meer het noorden van Spanje
2 paneeltje is inderdaad wel voldoen als ze rond de 350 Wp zijn. Drinkwater is niet echt een probleem (op dit moment dan toch) omdat je in dit gedeelte een irrigatiesysteem hebt liggen en daar kun relatief goedkoop gebruik van maken (aansluiting loop via Aqualia). En een waterfilter is prima te doen. (maar ik koop gewoon water in de winkel)
Gas niet nodig vind ik wat kort door de bocht. In Spanje heb je bij ieder tankstation butaan flessen die je kunt kopen. En het is met een paar flessen / maand toch wel een stuk prettiger om dan warm te kunnen douchen. (jaja, je kunt ook stoer met een buitendouche aan de slag. Maar dat doe ik wel als de SHTF zou aanbreken). Eten doen we hier eigenlijk altijd in een restaurant. Dat klinkt heel duur maar als we hier zelf een maaltijd zouden moeten bereiden zijn we alsnog rond de 12 euro kwijt voor 2 personen. Dan liever voor 12 euro pp een 3 gangen menu met een fles wijn. Die 150 euro/maand/pp aan extra kosten die heb ik er dan toch graag voor over.
Maar als het moet kunnen we prima omschakelen. Volledig zelfvoorzienend is denk ik wel een illusie.

Maar dat doet me denken dat ik nog een brood moet bakken via mijn oude zonnepanelen en de "defecte" accu. Dat doe ik dan wel in een ander draadje.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
mbt gas klopt wel maar ik doelde meer op het feit dat er een SHFT zou zijn.
ja gas in flessen zijn goed tekoop.
water in flessen ook.

alleen als iemand iets wil kopen en niet te duur op een plek waar je goed kunt uithouden bij een calamiteit maar waar je niet altijd bent dan zou ik niet teveel spullen er willen hebben staan.

om te gaan wonen zou ik zoals je al aangeeft meer comfort willen.
 

Henk88

Diehard Prepper
qua natuur zou je best naar het noorden kunnen gaan maar ik moet er niet aan denken dat je wakker wordt met 2 meter sneeuw..
noorden mooier, maar meer werk, hout hakken voor de winter.
weg vrij maken enz.

ga naar het zuiden weinig last van sneeuw, zon garantie (heet garantie) spotgoedkoop.
alles waar je niet met een auto kan komen valt af.
Het maakt wel verschil hoe ver je noordelijk gaat. De afstand tussen Malmö (zuid-zweden) en Kiruna (noord-zweden) is met 1850 km bijna twee keer zo groot als de afstand tussen Utrecht en Malmö over de weg (940 km). Daarnaast moet je de effecten van klimaatverandering niet vergeten, zo wordt het in Zweden steeds warmer en zeker als je niet te noordelijk gaat dan wordt je echt niet wakker met 2 meter sneeuw. Een beetje extra warmte is in Zweden niet verkeerd omdat je dan minder Sneeuw hoeft te scheppen en je makkelijker gewassen kunt verbouwen. In het zuiden is extra warmte juist een nadeel en er zijn nu al veel berichten over de droogte in Spanje en Italie. Binnen 10 tot 20 jaar zijn die landen een halve woestijn, ik zou daar niet heen willen, ook zeer slecht voor je gezondheid die hitte.

Hittegolf zweden
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bui...imaatverandering-tot-belangrijk-onderwerp-bij
Droogte Spanje
https://nos.nl/artikel/2507584-cata...les-om-watertekort-door-droogte-tegen-te-gaan
Droogte Italie
https://www.bnnvara.nl/joop/artikel...atcrisis-nu-vergelijkbaar-met-dat-in-ethiopie
Gezondheidsproblemen en hitte
https://ggdleefomgeving.nl/zomer-en-hitte/gezondheidsklachten-door-hitte/
 

marzman

Diehard Prepper
mbt gas klopt wel maar ik doelde meer op het feit dat er een SHFT zou zijn.
ja gas in flessen zijn goed tekoop.
water in flessen ook.

alleen als iemand iets wil kopen en niet te duur op een plek waar je goed kunt uithouden bij een calamiteit maar waar je niet altijd bent dan zou ik niet teveel spullen er willen hebben staan.

om te gaan wonen zou ik zoals je al aangeeft meer comfort willen.

Je kan je toch gewoon aan laten sluiten op de stroom en alternatieven hebben? Als het een warme plek is dan is het toch wel leuk om een buiten keuken te hebben en die zijn bijna altijd 'offgrid'. Dat kunnen gasflessen zijn, of kolen.

Drinkwater in flessen ga je wel al snel nodig hebben ook al ben je aangesloten op de waterleiding.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@marzman

uiteraard is het mogelijk om te laten aansluiten op gas en water netwerk.
en elektra zal ook wel mogelijk zijn maar dat betekend ook vermoedelijk veel extra onkosten voor iets wat weinig of zelden gebruikt zal worden.

als het financieel niks uit maakt zou ik alles aansluiten wat mogelijk is.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Toen mijn Duitse huisje nog aangesloten was op water en elektranet, kostte die 1 kuub waterverbruik per jaar bijna 200 euro. De elektrische aansluiting was nodig om in de winter de watermeter te kunnen verwarmen en dat kostte ongeveer 150 euro per jaar.
Nee, een aftapbare watermeter of een meter met droog telwerk, kon niet volgens het drinkwaterbedrijf.

Daarom heb ik ervoor gekozen off-grid te gaan. Ik heb destijds ca. 2000 euro geïnvesteerd in 3 zonnepanelen, accu's, omvormer, regenwater opvangvaten, dompelpomp en bekabeling voor intern 12V net. Jaarlijks koop ik voor ca. 75 euro een nieuwe 12V accu bij voor vervanging.

Nu, na 11 jaar, heb ik die investering er wel uit. De stroomvoorziening is natuurlijk niet zo riant en betrouwbaar als een net-aansluiting, maar voor vakantieverblijf - met name in de zonnige maanden - is het best te doen. Overdag kan ik een koelkast met vriesvak gebruiken, mijn magnetron, de wasmachine en licht elektrisch gereedschap. Verlichting en laptopgebruik is altijd wel mogelijk.
Voor verwarming maak ik gebruik van oliekachels.
In de winter wordt het huisje niet vorstvrij gehouden, maar werkt de klimaatverandering in mijn voordeel :lol:
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik zie bij Action toevallig net een mini-wasmachine die kan verwarmen tot 60 graden die ook wel zal werken op zonnepanelen (260 Watt).

https://shop.action.com/nl-nl/p/8720663021939/mini-wasmachine
Hee, dat is geinig @marzman . Sowieso dat de Action nu ook online verkoopt want dat was nieuw voor mij. Een SHTF wasmachine! Op zich vind ik dat geen gek idee.👍

Wel vraag ik mij af of het niet meer voor campinggebruik geschikt is want veel wasgoed schijnt er niet in te passen. 3 kg is aangegeven maar of er meer dan circa 1,5 kg in past? Dat "centrifugeren" met 100 omwentelingen per minuut, is meer een draaiend uitlekken?

Er zit een koolborstelloze motor in, en die zijn licht en sterk, en verklaart ook het lage gewicht. Een paar tientjes meer voor (ook) 12V en echt centrifugeren zou het mij dan wel waard zijn, als die optie zou bestaan.

Googlend, zie ik dat er veel kleine wasmachientjes worden aangeboden. Voor SHTF thuisgebruik zou ik zelf nog even door zoeken. Voor campinggebruik misschien niet.
 

marzman

Diehard Prepper
@RockyFlats 3 KG lijkt me genoeg, maar ik zat me ook af te vragen of dat er wel in past ;) Je kan natuurlijk wel vaker wassen, het snelle programma duurt ook maar 15 minuten.
 

martin

Mankinds only hope
@RockyFlats 3 KG lijkt me genoeg, maar ik zat me ook af te vragen of dat er wel in past ;) Je kan natuurlijk wel vaker wassen, het snelle programma duurt ook maar 15 minuten.

We hebben er flink wat geprobeerd en zelf zijn we uitgekomen op dit exemplaar.

https://www.preppers-shelter.nl/thr...zo-min-mogelijk-accus.5968/page-2#post-141237

En het is voor ons een voordeel dat deze geen verwarmingselement heeft. Het is hier meestal rond de 30 graden (het is nu relatief koel met 18 graden) en we hebben butaanflessen dus als het moet gooien we er warm water in.

Maar die van de action ziet er qua prijs/kwaliteit zeker niet verkeerd uit.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik zie bij Action toevallig net een mini-wasmachine die kan verwarmen tot 60 graden die ook wel zal werken op zonnepanelen (260 Watt).

https://shop.action.com/nl-nl/p/8720663021939/mini-wasmachine

Wat ik uit de advertentie begrijp, is dat de wasmachine niet zelf verwarmt, maar met watertemperaturen to 60 graden kan werken.

Overigens heb ik een soortgelijk exemplaar afgelopen jaar in Polen aangeschaft als backup voor mijn huidige wasmachien, waarvan de centrifuge het laat afweten.

Daar kan de centrifugetrommel uit genomen worden, zodat er meer ruimte voor het te wassen wasgoed ontstaat.
Dus die 3 kg wasgoed kan wel kloppen.
3 kg centrifugeren zal in kleine porties moeten. Het toerental van de centrifuge is niet zo hoog. Namelijk hetzelfde als van de agitator van de wasmachine, die ook niet alterneert tussen linksom en rechtsom draaien.

Een leuk apparaatje voor op de camping, dat met een flink zonnepaneel in gunstige condities via een omvormer gevoed kan worden.
Wassen in een emmer en met de hand uitwringen kan natuurlijk ook. Dat hoef je dit apparaat niet mee te slepen. Meer voor de verwende kampeergast dus...
of als backup als je thuiswasmachine het begeeft.

Om te centrifugeren heb ik een losse centrifuge gekocht die een stuk beter centrifugeert om naast mijn half defecte wascombinatie te gebruiken.
 
Bovenaan