• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

OLIGHT S15 Baton - Glow in the dark

Nomad

Diehard Prepper
"Wat? Maar de S15 heeft toch glow in the dark?" Zal je misschien denken.

Ja, dat klopt. De rode o-ring gloeit inderdaad een beetje op in het donker.
Als je donker geadapteerd bent kan je de lamp inderdaad zien liggen.

Maar onlangs bedacht ik wat anders. Ik ben al even in de weer met verschillende glow in the dark materialen, ik werk namelijk veel in het donker.

Als je in de lamp kijkt zie je achter de reflector een stukje printplaat. Zo kreeg ik het idee om daar een stukje glow in the dark Duck tape op te plakken.
Zo gezegd, zo gedaan. Na het afschroeven van de voorkant (mbv. ductape) kunnen achtereenvolgens de lens met o-ring en de reflector weggenomen worden. De reflector zit overigens ook vastgeschroefd. Die kan je uitdraaien met ductape op je vinger.
Vervolgens heb ik een klein stukje glow in the dark Duck Tape uitgeknipt en daar met een gaten pons een klein gaatje in gemaakt. Ter grootte van de LED. Nadat ik het op de printplaat heb geplakt heb ik de hele lamp weer in elkaar gezet.

tumblr_o7tzh9kbvz1rug140o1_400.jpg


Als je nu de lamp uitzet dan gloeit hij groen na.

tumblr_o7tzh9kbvz1rug140o2_400.jpg


Waarom zou je dit willen? Naja, het ziet er gaaf uit. Tevens is de gloed sterk genoeg om bij te lezen. Dus je kan je batterijen sparen (theoretisch). Verder kan je hem makkelijker in het donker vinden.

Inmiddels is mijn Nitecore Tube gearriveerd, die wil ik wat aanpassen en mogelijk ga ik daar hetzelfde bij doen als deze OLIGHT. De review van de Nitecore volgt later.
 

Nomad

Diehard Prepper
@AWOL De aanpassing heeft geen effect op de normale bundel.
De gitd tape zit op de printplaat, net achter de LED.
Ook zie ik geen kleurverschil ten opzichte van zonder tape.

Ik ga kijken of ik dit bij meer lampen kan doen, ik vind het een leuke aanpassing. Alleen niet op tactische lampen gebruiken natuurlijk. Dit maakt lichtdicipline moeilijker
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Carismo

Prepper goeroe
Wordt de lamp en de printplaat niet te warm zodat later de lijm van de ducttape kortsluiting kan vormen?
 

Nomad

Diehard Prepper
Led word niet echt warm hoor :)
LED lampen worden wel degelijk warm, sommigen zelfs heet. Bij een 'gewone' LED is de warmteproductie zeer gering. Bij LEDs als van het type CREE neemt de temperatuur toch wel toe. Voel maar eens aan LED lampen die je thuis in je lampen draait.
De temperatuur verschilt per lamp.
Overigens, of de led zo heet wordt of de controller dat weet ik niet. Het kan net zo goed de controller zijn. Het resultaat is in ieder geval hetzelfde, de lamp wordt heet.

Wordt de lamp en de printplaat niet te warm zodat later de lijm van de ducttape kortsluiting kan vormen?
De S15 baton wordt niet zo heet. Maar ik heb er wel rekening mee gehouden. De printplaat is heel netjes afgewerkt, zonder blootliggende kabels. Ik schat de kans op kortsluiting in dit geval op praktisch nul. Toch heb ik het stukje tape is zo klein mogelijk gehouden, voor het geval dat.

Als alternatief zou je een transparante epoxylijm kunnen gebruiken met glow in the dark poeder.
 
Bovenaan