• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Onderhoud benzine brander

D

Deleted member 197

Gast
Hallo

Ik wil een Coleman benzine brandertje kopen maar hoe onderhoudsgevoelig zijn die dingen ? Ik heb helaas twee linkerhanden en zo'n ding schoonmaken is niks voor mij. Ik heb een Coleman benzine lamp gehad en dat ding deed het ook vaker niet als wel. Is dat met hun brandertjes ook zo ? Zoja dan hou ik het wel bij hun brandertjes op gas.

Gr
 

Jasje

Prepper goeroe
Kijk dan ook eens naar de Optimus Nova plus. Daar hoef je al eigenlijk niets meer aan te doen (als je de +versie neemt).

optimus-nova-plus-01.jpg

Ik heb deze al enige tijd in gebruik. Je moet uiteraard wel zorgen dat er geen zand in komt (zitten dopjes op) en ringen kun je af en toe insmeren maar verder hoef je niets te doen.
Niet bij Bever kopen want die zitten altijd hoog in de prijs, zo ook met dit. Ik heb 'm van Bigtree.
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Zeker wel @petroman maar verstopt raken zal niet snel tot onderhoudt leiden omdat deze op en neer kan. Er is een klein stuk gereedschap meegeleverd waarin ook een magneet zit. Die hou je er een paar keer onder en de naald doet de rest. Bij sommige modellen moet je ervoor schudden maar dat kan gevaarlijk zijn dus dat is met dit model allemaal niet aan de orde.
Tevens hoef je de sproeier niet te wisselen voor verschillende brandstoffen bij dit model. Hij past zich aan met 1 sproeier.
Er zit ook geen knop meer bij de brander en dat is ook veiliger. Bediening is de slang zelf nu.

Deze versie is dus mooi doorontwikkeld en heeft een paar vooroordelen van de benzinebrander weggehaald.
Kende je deze al @VD1987?
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb een MSR Whisperlite International, die kan iedereen onderhouden. Er zit een naaldshaker in om je sproeier schoon te houden. Ik heb hem sinds 1996 en nog nooit problemen gehad.

Brander onderhoud:


Pomp onderhoud:
 

petroman

SHTF Expert
Kijk, als je spullen gebruikt waar ze voor gemaakt zijn, inklusief de brandstof dan gaat een goed ontwerp heel lang mee.
neemt nietw eg dat het allemaal apparaten zijn en je dus wel zal moeten weten hoe iets werkt zodat je eventueel een probleem kan oplossen.
 
D

Deleted member 197

Gast
Die Optimus Nova Plus lijkt me wel een degelijk brandertje. Ik las in enkele reviews dat de Coleman Multifuel veel lastiger te onderhouden is. Die wordt het iig al niet.

Ik zal er altijd Coleman benzine in verbranden maar wanneer dat niet te krijgen is is het fijn als hij ook op gewone benzine , peutrolium of diesel kan branden zonder dat je hem elke dag moet schoonmaken.
 
F

Floesh

Gast
Die Optimus Nova Plus lijkt me wel een degelijk brandertje. Ik las in enkele reviews dat de Coleman Multifuel veel lastiger te onderhouden is. Die wordt het iig al niet.

Ik zal er altijd Coleman benzine in verbranden maar wanneer dat niet te krijgen is is het fijn als hij ook op gewone benzine , peutrolium of diesel kan branden zonder dat je hem elke dag moet schoonmaken.
Kijk ook eens naar de Primus Omnilite Ti
 
Wat voor problemen had je dan met die lamp ? Ik heb hem al 10 jaar en op twee generators en kousjes na nooit iets.
Pompen lucifer erbij en branden.
 
D

Deleted member 197

Gast
Ik kocht die lamp 2e hands op mp. Toen ik hem net had deed hij het prima , maar toen verstookte ik er Aspen 4T benzine in. Daarna Euro 95 , daarmee kwalmde de lamp nogal en daarna heeft hij het niet meer goed gedaan.
 

petroman

SHTF Expert
Coleman maakt spullen waarvan je de onderdelen gewoon moet vervangen: de generator of vergasser.
Repareren is geen optie.
 
D

Deleted member 197

Gast
Ik zag een filmpje van een alcohol brander op yt.

Is dat niet veel betrouwbaarder ? Er is niks wat kapot kan gaan. Brand zo'n brander alleen op alcohol of kan daar ook benzine in ? Als het alleen op alcohol goed functioneerd is ook geen probleem.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik de Coleman 550B multifuel van Defensie en heb er nog geen problemen mee .
Indien nodig ook op Kerosine te gebruiken door bijgeleverde extra generator te plaatsen .
Maar er zijn zoveel opties en iedereen zweert wel bij iets als zijnde beter of het beste .
Tevens weinig ervaring met dat inmiddels vele modellen brander spul haha .
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux

Ray

SHTF Expert
Ik zag een filmpje van een alcohol brander op yt.

Is dat niet veel betrouwbaarder ? Er is niks wat kapot kan gaan. Brand zo'n brander alleen op alcohol of kan daar ook benzine in ? Als het alleen op alcohol goed functioneerd is ook geen probleem.


Alcohol branders, zoals ook bv de Trangia sets werken alleen op alcohol. Het is idd een super simpel systeem zonder bewegende delen en rubbers. Ze zijn minder krachtig dan multifuel/benzine branders en 's winters moet je wat alcohol op je lijf dragen in een flesje, steenkoude alcohol verdampt slecht.

Met alleen een simpele alcohol brander is het slecht koken, dan verlies je veel warmte. Daarom heeft Trangia een systeem die zoveel mogelijk warmte benut en ook in jouw filmpje zie je een simpel maar onmisbaar windschermpje.

Andere optie is nog de woodgasstove, werkt gewoon met hout/takjes, alleen dat is wel even oefenen om die lekker te laten branden en met nat materiaal zijn het echt rookbommen. Wat dat betreft is zo'n alcohol brander wel de simpelste oplossingen.
 
Bovenaan