• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Onderkleding teken

boswachter

Survivor
Elke zomer draai ik gemiddeld zo'n 10 teken uit mijn lijf, en daar ben ik zeker niet blij mee. Nu wil ik aankomende zomer weer de natuur in, maar het liefst tekenvrij. De ziekte van lyme is geen lachertje. Ik doe de sokken over de pijpen van mijn wandelbroek, ik draag een shirt met lange mouwen en ik draag een pet. Nu heb ik DEET gekocht, alleen vraag ik mij af of dit wel voldoende is. Vandaar mijn vraag aan jullie:

BEstaat er zoiets als onderkleding waar teken niet doorheen gaan en wat je ook in warme temperaturen kunt dragen, zonder het al te warm te krijgen? Panty's? zomerse onderkleding voor motorrijders?
 

boswachter

Survivor
Ja, dat is inderdaad raar Flos, maar dat zie je bij muggen ook; de één heeft er meer last van dan de ander..Mijn record is drie teken op mijn lijf. Voelt niet goed. Direct gemeld dit aan de huisarts, want stel je voor; lyme klachten..
 

petroman

SHTF Expert
Dat de één er meer last avn heeft dan een ander kan je allen vaststellen als je beide in dezelfde omgeving bent.
Kan goed zijn dat in bos en heide bij @Flos geen teken leven, of veel minder dan elders.
Muggen houd je weg dmv eucalyptus olie.
Teken worden "geactiveerd" door je co2 uitstoot lijkt me lastig om dat te camoufleren.
 

boswachter

Survivor
Die teken vergallen mijn hele natuurbeleving. Geloof me, de ziekte van lyme is echt geen grap. En sommige teken kun je nauwelijks met het blote oog waarnemen. Ik vind dieren tof maar teken haat ik. Heb er veeeel geld voor over om iets te verzinnen waarmee ik de kans op het oplopen van een teek minimaliseer. En nee, ik ga niet mijn hobby's ervoor opgeven.
 

Larik

Diehard Prepper
Als ik op google: anti teek care plus, intik krijg ik al heel wat middelyjes on je kleding te impregneren. Ik weet ook dat es anti bug socks zijn, ook wel handig. Ik heb ooit is een teek tussen mijn tenen gehad, hoe zo een beest daar nou toch weet terecht komt..

Ook zie ik anti teek/vlooi banden en hangertjes voor dieren, misschieb is zoiets ook een idee voor mensen?
 

boswachter

Survivor
Ja, een antiteken middel om mijn kleding mee te impregneren heb ik al. Helpt alleen niet voldoende. Ik ga aankomende zomer handschoenen dragen over mijn mouwen en ik ga mijn nek goed inpakken. Gelukkig loop ik overigens voornamelijk alleen teken op als ik van het bospad afwijk en ergens in de bosjes in een hangmat ga liggen. Het is echt belangrijk om op het bospad te blijven en om je heel goed te controleren op teken als je dat niet doet. Sowieso controleer ik mij altijd op teken, maar in sommige situaties nog meer en beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Larik

Diehard Prepper
Ik denk trouwens dat een hoed ook wel kan helpen. Als zo een stomme teek op je hoofd vallen en dan gaat ie via de hoed voor of achter je langs op de grond.
Tenzij je een klein bolhoedje hebt of een belachelijke bierpens, wel een breede hoed natuurlijk en gezond lichaam.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ja, een antiteken middel om mijn kleding mee te impregneren heb ik al. Helpt alleen niet voldoende. Ik ga aankomende zomer handschoenen dragen over mijn mouwen en ik ga mijn nek goed inpakken. Gelukkig loop ik overigens voornamelijk alleen teken op als ik van het bospad afwijk en ergens in de bosjes in een hangmat ga liggen. Het is echt belangrijk om op het bospad te blijven en om je heel goed te controleren op teken als je dat niet doet. Sowieso controleer ik mij altijd op teken, maar in sommige situaties nog meer en beter.

Nóg een reden om bij een SHTF niet bos in te trekken :D
Zelf had ik tijdens het schapenhoeden in natuurgebieden altijd een geimpregneerde broek en (knie)kousen aan, een hoed met brede rand op en lange mouwen. Was soms wel balen als het erg warm was.. maar ik nam geen risico! Mn hond had er regelmatig een, maar die ging idd dwars door de bossages om de schapen op te halen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Het hangt ook erg af van het soort bos waar je heen gaat. In het bos bij ons oude huis zaten veel meer teken dan bij het huis waar we nu wonen. Minder loofbomen en een nog meer rotsachtige ondergrond.

Tijdens een familie bezoek in Zweden heb ik eens 8 teken van mn lijf geplukt, waarvan er drie op plekken zaten waar je echt niet blij van word :D

Maar met alle bewoners in de buurt gebruiken we nu een middeltje van Thermacell, dat verstoord de voortplantingscyclus van de teek. Het verminderd het aantal teken met meer dan 90%, al dus hun website. :)
 

dubbel0

Diehard Prepper
Als zo een stomme teek op je hoofd vallen en

teken vallen niet, en doen ze dat wel dan is het vanaf een struikje op de grond.... ;) maar niet vanuit bomen. het gevaar komt dus vanaf de bodem en het ondergestel beschermen is prio 1

rovince heeft teekwerende kleding....

teken komen overal voor waar dieren komen (vogels kan je wel uitsluiten) en 1/3 van de besmettingen komen voor in de "achtertuin"

https://www.tekenradar.nl/teken/teken/waar-leven-teken
 
Bovenaan