• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ontario M-9 Bajonet

F

frans81

Gast
De in vele landen verstrekte M 9 Bajonet ken inmiddels 4 Fabrikanten .
Buck / Phrobis / Lancay en Ontario .
Van laatst genoemde Fabrikant heb ik een M9 uit een zeer vroege productie .
Namelijk uit hun eerste Contract . Een contract dat ze hebben moeten delen met Lan Cay. Eind 1999/ 2000 begonnen ze .
Namelijk ieder een oplage van 12.500 stuks met een totaal van 25.000 duizend uit beide fabrieken samen . De M-9 van mij is uit augustus 2000 .
Het merk teken staat aan de linkerzijde van het Lemmet en begint met M-9 ( De latere hebben M9 vermeld ) .
Alle hebben naar mijn gevonden info zwart in zwarte inslag van de fabrieksstamp .
De M9 die ik hier heb heeft echter een van de Fabriek uit andere kleur inslag . En dit is geen huisvlijt .
Dus misschien een speciale uitgave in de oplage ? Zie fot 1 en 2 . Foto 2 toont de mijne .
Dit mes is een uit Defensie Afkomstig Item en verstrekt aan een speciale eenheid .
Het verkeerd in een nagenoeg Mint staat en heeft slechts wat sporen van het in en uitnemen uit de Schede .
Zeer Robuust sterk mes met speciaal geslepen punt .
Niet tweezijdig geslepen ! Ook niet een klein gedeelte zoals de OKC3S die er op de foto langs ligt .
Als iemand alhier meer weet omtrent die kleur afwijking van de inslag letters dan hoor ik het graag .
Ik heb hier al vaak op gegoogeld maar met geen resultaat .

us_m9_ont_det1.JPG 20170416_165751.jpg
20170416_192351.jpg 20170416_192319.jpg 20170416_192300.jpg
 

dutch survival

Elementary prepper
heb zelf de phrobis, mooi ding en heeft hetzelfde! dit is echter door iemand gedaan die ik ken, verwacht hetzelfde voor dit model.

mvg ds
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
heb zelf de phrobis, mooi ding en heeft hetzelfde! dit is echter door iemand gedaan die ik ken, verwacht hetzelfde voor dit model.

mvg ds

Er zijn er best veel van .
Heb al zo'n beetje alle varianten gehad .
Mijn eerste was een uit de eerste series afkomstige Buck .
Ik ken de Aanschaf geschiedenis van mijn getoonde M9 en het is 100 % zeker dat ie zo geleverd is vanaf fabriek .
Nooit iemand aan gerommeld en van eerste eigenaar die hem wegens een vorm van dubbele verstrekking nooit gebruikt heeft .
 
F

frans81

Gast
apart @frans81, ben benieuwd wat eruit komt.

Het is ook niet voor de verkoop en derhalve dat ik nu hier navraag doe . Ik ga mij niet weer inloggen op dat bekende messenforum waar je amper reacties krijgt en zelfs bijna genegeerd word omdat men al vlug merkte dat ik van preppers shelter kwam :confused:.
Ging zo bij dat vorige vraagje omtrent ??? Vechtmes .
 

dutch survival

Elementary prepper
nou heb hem even onder de zaklamp gehad, is toch een wat meer zwartige indruk, in mijn herinnering was hij lichter, maar komt ook niet heel vaak uit de kast.
 
F

frans81

Gast
nou heb hem even onder de zaklamp gehad, is toch een wat meer zwartige indruk, in mijn herinnering was hij lichter, maar komt ook niet heel vaak uit de kast.

Zoals ik al vermelde is het waarschijnlijk gebeurt met een speciale bedoeling .
Achterhalen hiervan zal niet mee vallen .
Er zijn ook collectors modellen met vele bling bling stempels .

m9ontariocommemorative.jpg
 

Ray

SHTF Expert
................
Niet tweezijdig geslepen ! Ook niet een klein gedeelte zoals de OKC3S die er op de foto langs ligt .
.............

Meeste bajonetten zijn wel tweezijdig geslepen. Voor de wet maakt dat echter niet uit. In de WWM wordt de bajonet specifiek genoemd als Categorie 4, dus bezit mag, dragen niet.
Leuk voor de verzameling, of voor als de WWM niet meer geldt. ;)
 
F

frans81

Gast
Meeste bajonetten zijn wel tweezijdig geslepen. Voor de wet maakt dat echter niet uit. In de WWM wordt de bajonet specifiek genoemd als Categorie 4, dus bezit mag, dragen niet.
Leuk voor de verzameling, of voor als de WWM niet meer geldt. ;)

Dit zijn voor mij puur prep gerelateerde items voor wanneer wetten niet meer aanwezig zijn en gevaar overal loert .
Totdan zitten ze ieder in een zijtas van een rugzak haha .
 
F

frans81

Gast

Zoals ik zie heeft het lemmet geen zwarte finish / Coating .
Kwam volgens mij ook niet voor bij de phrobis .
Alle M9 modellen zijn zeer solide !
Zwakke schakel is de uitsparing voor de Nok van het draadknip gedeelte .
Mijn eerste had zelfs een bloedgleuf .
En ook die optie is een zwakke schakel bij zijdelingse frictie .
Breuk gevoelig .
Daarom wil ik niets met zo'n optie en het daarbij gebruikte staal .
 

dutch survival

Elementary prepper
deze heeft ook een bloedgleuf, aan de andere kant, maakt hem inderdaad wat minder sterk, maar is ook niet mijn gebruiks mes dit, puur verzameldoeleinden.
 
F

frans81

Gast
deze heeft ook een bloedgleuf, aan de andere kant, maakt hem inderdaad wat minder sterk, maar is ook niet mijn gebruiks mes dit, puur verzameldoeleinden.

Heeft ie de bloedgleuf aan de andere zijde ? Op foto's namelijk niet zichtbaar .
 
Bovenaan