• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ontluchtingsdop jerrycan

Mayo

Last (wo)man standing
Ik heb voor een vriendin een aantal jerrycans ontvangen (dat krijg je ervan als men weet dat je bijna altijd thuis bent ;))

Bij het verzenden is een foutje gemaakt: naast de gewone doppen zijn ook een gelijk aantal ontluchtingsdoppen meegestuurd.
In eerst instantie wist ik niet wat het waren, maar na opzoeken blijkt:

"Geen bolstaande of ingedeukte jerrycans meer.
De verpakking blijft vloeistofdicht
Uitgevoerd met breekring / garantiesluiting
Voor chemicaliën die een 'ademende' verpakking nodig hebben"

Welke vloeistoffen hebben zo'n dop nodig? Het enige dat ik kan bedenken is iets dat fermenteert.... :)
En voor drinkwater lijkt het me niet handig als er lucht bij komt, correct?

ontluchtingsdop.jpg
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ontluchten... klinkt als lucht dat er in zit er uit laten.

Of is het een doppie die lucht toelaat zodat schenken beter gaat...
 

marzman

Diehard Prepper
Is het niet de dop van een tankje? Mijn petroleumtankje heeft ook twee doppen die er ongeveer zo uit zien.
 

will

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Of is het juist om er lucht bij te laten als de jerrycan vacuüm gaat trekken.
Ik dacht hier in eens aan omdat ik in de auto altijd een flesje drinken heb staan en dat vaker vacuüm getrokken is.
Als ik de dop met drinknippel open trek komt er weer lucht bij en is het flesje weer normaal.

In jou geval moet je denk ik aan de bovenzijde indrukken.

Aquarius_Lemon_Energiedrank_Pet_Fles_12_x_05_L_nVCM3Dh.png


Gtz.

Will
 

phtvs

Sysop
Admin
Mijn jerrycans met petroleum en benzine staan soms bol. Ik draai dan de dop even los om de druk ervan af te laten. Maar volgens mij is dit niet echt noodzakelijk. Er zal weinig gebeuren als de druk er niet afgelaten word. of idd als ze vacuüm getrokken zijn.
 

marzman

Diehard Prepper
@phtvs Ze zeggen dat het vocht aan trekt, dus misschien is het zelfs beter als er een overdruk is in de jerrycans? Ik maak me ook niet zo'n zorgen dat ze zullen ontploffen/scheuren. Die Qlima dingen hebben vaak zelfs een deukje waar nog extra lucht in kan maar zijn helemaal dichtgesealed.
 

Mayo

Last (wo)man standing
De doppen hebben aan de boven/buitenkant 4 gaatjes en aan de andere kant ín de dop een soort van filtertje (zie foto's).
Wat ik begrijp van de tekst is het om over/onderdruk in de jerrycan te voorkomen die ontstaat doordat de inhoud (chemicaliën?) 'ademt'.

Het laat blijkbaar alleen gassen(lucht?) door aangezien de dop wel 'vloeistofdicht' is...
Ik heb ook wel eens een jerrycan petroleum gehad die bol ging staan, maar verder zou ik het niet weten waar ik deze doppen voor kan gebruiken.

Nou ja, ze waren gratis, dus ach :cool:

IMG_20221020_124909.jpg

IMG_20221020_124851.jpg
 

marzman

Diehard Prepper
De doppen hebben aan de boven/buitenkant 4 gaatjes en aan de andere kant ín de dop een soort van filtertje (zie foto's).
Wat ik begrijp van de tekst is het om over/onderdruk in de jerrycan te voorkomen die ontstaat doordat de inhoud (chemicaliën?) 'ademt'.

Het laat blijkbaar alleen gassen(lucht?) door aangezien de dop wel 'vloeistofdicht' is...
Ik heb ook wel eens een jerrycan petroleum gehad die bol ging staan, maar verder zou ik het niet weten waar ik deze doppen voor kan gebruiken.

Nou ja, ze waren gratis, dus ach :cool:

Bekijk bijlage 23253

Bekijk bijlage 23254

Je hebt gelijk :) Hier staat een uitleg https://heresplastics.com/nl/produc...-jerrycan-ontluchtingsdop-din51-hp1068-hp1070
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik heb voor een vriendin een aantal jerrycans ontvangen (dat krijg je ervan als men weet dat je bijna altijd thuis bent ;))

Bij het verzenden is een foutje gemaakt: naast de gewone doppen zijn ook een gelijk aantal ontluchtingsdoppen meegestuurd.
In eerst instantie wist ik niet wat het waren, maar na opzoeken blijkt:

"Geen bolstaande of ingedeukte jerrycans meer.
De verpakking blijft vloeistofdicht
Uitgevoerd met breekring / garantiesluiting
Voor chemicaliën die een 'ademende' verpakking nodig hebben"

Welke vloeistoffen hebben zo'n dop nodig? Het enige dat ik kan bedenken is iets dat fermenteert.... :)
En voor drinkwater lijkt het me niet handig als er lucht bij komt, correct?

Bekijk bijlage 23241

@Mayo , ik lees dat het het bol- en hol staan van een vaatje voorkomt. Die dop laat dus in beide richtingen gassen door, maar geen vloeistof. Omdat de lucht in een vaatje dan voortdurend wordt uitgewisseld met de buitenlucht (pompwerking door de wisselende luchtdruk) is het m.i. niet geschikt voor zaken die aan bederf omderhevig zijn en waarvoor toetreding van zuurstof nadelig is. Voor brandstoffen die bij de opslagtemperatuur uitgassen, lijkt me het ook niet wenselijk of zelfs ronduit gevaarlijk. Een bol of hol staan van een vaatje lijkt me dan het mindere euvel, tenzij de gasdruk het zou kunnen vernielen. En precies dat is het geval bij organische peroxiden. Die kunnen bij verhoging van de temperatuur snel ontleden, waarbij de gasdruk het vaatje kan doen klappen. Deze doppen hebben daar wel degelijk zin, maar m.i. verder nagenoeg nergens. https://www.infomil.nl/onderwerpen/...nische/#hf157af4f-656c-40f1-94a8-5734e22614d7
 
Bovenaan