• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ook op de goudmarkt is de beer los

Mayo

Last (wo)man standing
Helaas achter een gratis inlog-wall :) ik heb 3 fake accounts, zodat ik 3x 5 artikelen per maamd kan lezen)

Ook op de goudmarkt is de beer los​

https://fd.nl/financiele-markten/1453167/ook-op-de-goudmarkt-is-de-beer-los


Op de aandelenmarkten is de stemming omgeslagen en ook de goudmarkt zit in het slop. Die bevindt zich sinds begin deze week in wat een 'berenmarkt' wordt genoemd. Dat wil zeggen dat de goudprijs met 20% is gedaald gemeten vanaf de laatste piek. Die werd in maart bereikt, toen een troyounce (31,1 gram) nog $2050 kostte. Maandag zakte de prijs tot $1622, om dinsdag weer iets op te veren.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Niet te lezen voor mij maar bij gold republic valt het enorm mee, klein dal en nog een stuk hoger dan een jaar geleden
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Een aantal vnl Amerikaanse grootbanken is druk doende de goud en zilverprijs te manipuleren omdat ze af willen van future opties die ze massaal verkocht hebben om de goud en zilverprijs te verlagen op instigatie van de FED, die graag een sterkere USdollar wil zien t.o.v goud, maar zelf niet op de markt voor grondstoffen w.o. goud en zilver, mag handelen.

Het spel wat al enige tijd gespeeld wordt, is, om de goud en zilvermarkt meer volatiel te maken, door de prijs eerst te boosten en vervolgens onderuit te halen. Dat, in de hoop dat andere marktpartijen hun voorraad fysiek edelmetaal op de markt gaan aanbieden op het moment dat de prijs wat hoger is, uit vrees dat die prijs vervolgens weer keldert.

Dan kunnen die banken hun posities met fysiek metaal afdekken tegen een prijs die stukken lager ligt dan de prijs die edelmetaal zou hebben als daarin de monetaire inflatie van de afgelopen jaren van Quatitative Easing verdisconteerd zou zijn.
Als die banken tegen de echte prijs hun posities moeten afdekken, betekent dat hun faillisement en een instorting van het bankensysteem, door domino-effect waarschijnlijk wereldwijd.

Ik houd daarom mijn voorraadje edelmetalen vast en wacht de tijd af waarop het eindspel van fiat-valuta resulteert in super/hyperinflatie.
Dat lijkt overigens in de afgelopen maanden in een hogere versnelling te gaan. Zie de prijsinflatie cijfers wereldwijd, maar vooral in het Westen, van de afgelopen maanden.

Een loon-prijs inflatie spiraal is inmiddels wel onvermijdelijk geworden in de EU.

Overigens is de prijs van de edelmetalen heel wat minder onderuit gegaan dan de prijs van aandelen. De laatste dagen zit de goudprijs weer (tijdelijk?) in de lift.
 
Bovenaan