• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oorlog in Oekraïne

phtvs

Sysop
Admin
De oorlog in Oekraïne duurt nu bijna zes maanden en is tienduizenden dodelijke slachtoffers verder. Aan het front ontstaat meer en meer een patstelling. De verliezen aan beide kanten zijn groot. Bespreek de laatste ontwikkelingen in Oekraïne in dit topic.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Welke ontwikkelingen? Dat er nog steeds censuur is van alles wat uit Rusland komt en propaganda uit de Oekraine?
Dat de Russen een kerncentrale beschieten die ze zelf bezet houden?
Dat in Duitsland gesproken wordt over het open gooien van Nord-stream 2? en dan ze daarvoor door Kiev uitgemaakt worden voor gasverslaafden? Dat de Oekraine na 30 jaar vrijheid nog slechter scoort dan Albanie en dat ze het hele land uitgehold hebben en leeg geroofd.
Dat hun eigen bevolking niets waard is en de VN daar niet van mag zeggen? Dat ze de inhoud van museums verhuizen naar het veilige westen omdat ze aan het winnen zijn?
Of de Russen die dachten dat de bevolking wel achter hun zou staan, maar dat is niet zo. Dat ze eten moeten jatten omdat hun eigen eten verkocht is door mensen hoger in de top. Dat er op een paar wapens na niets nieuws hebben sinds de val van de USSR. ( maar voor iedere inwoner nog wel een onverwoestbare Kalašnikov ) En dat ook dat door corruptie waardeloos is.( het nieuwe spul door slecht of geen onderhoud) Maar dat ze desondanks langzaam maar zeker voortgang maken? Dat er in Rusland ook tegenstand tegen deze zinloze oorlog is? Dat er diverse Oligargen die tegen Putin waren "zelfmoord" hebben gepleegd, soms met hun hele gezin? Dat russen hun geld onderbrengen in het (voor hun) buitenland. Dat de graanschepen opeens in Syrie voor de kant liggen nadat de lading onderweg verschillende keren doorverkocht is?
En dat ondanks alles er nog steeds gas van Rusland door de Oekraine naar ons stroomt. En dat ze daar ook nog transit-fee voor betalen?
Dus dat ze ondanks de vele doden aan beide zijde er nog gewoon geld verdiend wordt aan de "vijand"
Of dat Europa zichzelf in de voet geschoten heeft voor politiek gewin? En wat een winst, gas en stroom gaat door het dak. Net als de voedsel prijzen. En dat we nu zien dat de rest van de wereld het geen moer uitmaakt wat we doen en willen.
Of dat we ons gewoon in de zak hebben laten schijten door Amerika?
Of dat als de steun die ze krijgen op basis van Lend and lean act is?https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease Die vanuit Amerika dan, hier zijn ze zo dom om het echt te geven, dat beetje wat ze nog hadden. De zelfde steun waar Engeland en Rusland nog tot een paar jaar geleden terug betaalden voor de steun tegen het 3e rijk?
En waar een oorlog alleen maar verliezers heeft, verliezen wij terwijl we niet eens mee doen.

Maar hier is de rugzak al weer uitgepakt en gaat het leven als vanouds. Hoewel er steeds minder sympathie is onder de bevolking. Je komt hier in Tsjechie met veel weg, maar als door jou het bier duurder wordt...............
Ontwikkelingen genoeg, maar voor de media oud nieuws.

https://www.dewereldmorgen.be/commu...terse-denken-van-cuba-1898-tot-oekraine-2022/
En beetje leesvoer, over onze 1 door de media vertroebelde blik op verleden en heden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Tja, we hebben met z'n allen veel gewonnen met onze allesverwoestende solidariteit. Tienduizenden doden en gewonden en de Oekraïne alvast voor zo'n 1/5 of meer solide in puin. In Afghanistan, Irak en Syrie enz. is zoiets ons ook prima gelukt, dus waarom nu geen herhaling, en dan nu als kers op de taart ook nog eens onze economie solide naar de knoppen. Porren en ons inmengen in lokale ruzies doet het altijd goed, en als er nog geen ruzie is dan weten we het wel te veroorzaken. We zijn er gelukkig nog niet want we gaan natuurlijk door tot "de overwinning" een feit is. Dat wordt dan wel een overwinning van moeder aarde op de mensheid als het een beetje mee zit. Gewoon stug volhouden en nog meer olie op het vuur nu de zaak al in lichterlaaie staat, en dan redden we dat best. Een kernbommetje meer of minder doet er straks ook niet meer toe. Het wordt tijd dat we ook die eens zien vliegen, want ze hebben wel geld gekost. Enfin, de stupiditeit van "de doorsnee mens" kent kennelijk geen grenzen. Maar laat mij, en die paar andere weldenkenden, er alstublieft buiten.:lol:
Moeten we eerst allemaal aan de geeuwhonger en half geblakerd in de goot liggen, voordat er eindelijk genoeg schamele lampjes gaan branden in schemerige bovenkamers? Of zijn de gloeidraadjes kaput? Is er nog hoop?
 

Roel

Mankinds only hope
Deels @RockyFlats kan ik met je mee gaan. Maar ik ben bang dat het in dit geval niet alléén maar inmenging is geweest. Kijk, in Vietnam, Afghanistan (Rus) Afghanistan (Am) Irak, etc, hebben we niets te zoeken, inmenging dus. Maar ik heb niet de illusie dat herr Putin was opgehouden bij Oekraïne als hij zoals hij had gehoopt in drie dagen klaar was geweest. Dan was er meteen b.v. Moldavië gevolgd. En dan misschien Slowakije? Of meteen maar doorstoten naar Polen? Estland, Letland, Litouwen liggen voor de hand. En dan zou niemand meer kunnen zeggen dat er enige inmenging sprake was, als ze eenmaal bij de Lutte de grens over zouden zijn getrokken. Ik ben het er wel mee eens dat we ons hier mee bemoeien, ik vind Russisch een k*t taal om op m'n ouwe dag nog te moeten leren... :(
 

RockyFlats

Ruttaan
Veel mensen vinden inmenging niet nodig, ook nadat ze overlopen worden. In een tamelijk criminele en corrupte staat leven is dan een ding, maar centraler geleid voor zolang nodig en niet in of onder puinhopen, is er ook wel te leven in afwachting van nog beter tijden.
Veel mensen vinden inmenging geweldig, tot ze kort daarop de dood vinden en het achteraf misschien toch niet zo erg nodig hadden gevonden.
Veel mensen hadden waarschijnlijk geen idee, maar vinden de dood omdat een conflict niet meteen tot staan wordt gebracht.
Veel mensen vonden inmenging kennelijk nodig om het conflict op te roepen en te laten ontvlammen, en helpen anderen diep de ellende in, maar profiteren wel (voor zolang het duurt).

Veel mensen vonden inmenging in een plaatselijk conflict prima, zonder zich het bovenstaande te beseffen, en zo ook enthousiast het eigen graf te graven. Het is een drukte van belang...

Het gaat wel lekker zo. Hoe diep ben jij al?;)
 

Roel

Mankinds only hope
Wellicht diep genoeg. Maar geen zin in afwachten op betere tijden. Als ik me als hond ga verhuren zal ik zeker moeten leren botten kluiven en daar pas ik voor. Liever dood dan geknecht. En het lijkt me dat ze daar in Oekraïne ongeveer hetzelfde vinden.
 

phtvs

Sysop
Admin
Zolang de mens om zelfs de onzinnigste redenen de ander naar het leven wil staan, zal er weinig hoop zijn op de vrede op aarde.

Beetje off-topic maar een kort bericht gisteren in de krant, bijna onopgemerkt gebleven omdat we inmiddels zo gewend zijn dat het altijd wel ergens uit de hand loopt dat we er gewoon overheen lezen....

Spanningen tussen Servië en Kosovo lopen verder op
Als Kosovo blijft vasthouden aan de eis dat Serviërs in het land Kosovaarse nummerborden op hun auto’s moeten schroeven, zullen Servische politici en ambtenaren in Kosovaarse dienst volgens de Servische president Aleksandar Vucic hun post verlaten. De nummerbordenplicht zorgde begin deze maand voor onrust in het noorden van Kosovo. Onder meer grensposten werden bezet en er werd op de politie geschoten.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/954324753/spanningen-tussen-servie-en-kosovo-lopen-verder-op
 

RockyFlats

Ruttaan
Wellicht diep genoeg. Maar geen zin in afwachten op betere tijden. Als ik me als hond ga verhuren zal ik zeker moeten leren botten kluiven en daar pas ik voor. Liever dood dan geknecht. En het lijkt me dat ze daar in Oekraïne ongeveer hetzelfde vinden.
Ik maak mij geen illusies, en denk dat we ook hier in zekere zin "geknecht" zijn. Helemaal vrij in ons doen zijn we immers niet. @Roel , ehhhh, stel me wel even gerust want ik zou jou wel missen...

En trouwens, jij bent vast ook getrouwd?! Nou dan... We kennen het fenomeen, en maken er gewoon het beste van! ;) Die Zalenskedorski had er beter ook zo over kunnen denken. Dat had vele levens gescheeld.
 

RockyFlats

Ruttaan
Deels @RockyFlats kan ik met je mee gaan. Maar ik ben bang dat het in dit geval niet alléén maar inmenging is geweest. Kijk, in Vietnam, Afghanistan (Rus) Afghanistan (Am) Irak, etc, hebben we niets te zoeken, inmenging dus. Maar ik heb niet de illusie dat herr Putin was opgehouden bij Oekraïne als hij zoals hij had gehoopt in drie dagen klaar was geweest. Dan was er meteen b.v. Moldavië gevolgd. En dan misschien Slowakije? Of meteen maar doorstoten naar Polen? Estland, Letland, Litouwen liggen voor de hand. En dan zou niemand meer kunnen zeggen dat er enige inmenging sprake was, als ze eenmaal bij de Lutte de grens over zouden zijn getrokken. Ik ben het er wel mee eens dat we ons hier mee bemoeien, ik vind Russisch een k*t taal om op m'n ouwe dag nog te moeten leren... :(
@Roel , het is niet alleen maar inmenging geweest, mee eens. Maar ook een doelbewust provoceren en volhouden tot de bom onvermijdelijk barstte. We zijn bevriend met een narcistische straatvechter en velen vinden het geweldig. Nu begrijp ik ook eindelijk waarom bijvoorbeeld Big Brother door velen werd bekeken. Velen vinden gewoon geweldig wat velen geweldig vinden, zonder er verder bij na te denken. Ergens... is het in de evolutie toch verkeerd gelopen.😵‍💫
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel mensen vinden inmenging niet nodig en ongepast.

tot ze zelf overlopen worden,
Daar heb je groot gelijk, inmenging en manipulatie is veel beter. Want zonder dat hadden de legers van Rusland,Irak,Libye, Jemen,Iran, Afganistan en ga zo maar door al aan onze grens gestaan. Dit had voorkomen kunnen worden als iedereen gewoon de afspraak was nagekomen en de Nato niet naar het oosten was uitgebreid. En om die landen naar de klote te helpen hebben ze geen hulp nodig, dat kunnen ze zelf prima.

En we worden nu ook overlopen, als ik kijk naar al de grote en dure auto's van de vluchtelingen uit de Oekraine, die op vakantie gaan naar de Oekraine. Het hele land is niet in oorlog, het westen is rustig. Had het in Afrika gelegen, dan hadden we ons schouders opgehaald. Maar nu heeft de regering en media bepaald dat we solidair moeten zijn. En dan daarna verbaast zijn dat de gaskraan dicht gaat.
Het draait allemaal om geld, en niets meer. De wapenindustrie draait weer top, we kopen duur gas uit Amerika.
De Oekraine is het middel, niet het doel. En hoe langer het duurt, hoe meer geld er verdient wordt
 

RockyFlats

Ruttaan
Daar heb je groot gelijk, inmenging en manipulatie is veel beter. Want zonder dat hadden de legers van Rusland,Irak,Libye, Jemen,Iran, Afganistan en ga zo maar door al aan onze grens gestaan. Dit had voorkomen kunnen worden als iedereen gewoon de afspraak was nagekomen en de Nato niet naar het oosten was uitgebreid. En om die landen naar de klote te helpen hebben ze geen hulp nodig, dat kunnen ze zelf prima.

En we worden nu ook overlopen, als ik kijk naar al de grote en dure auto's van de vluchtelingen uit de Oekraine, die op vakantie gaan naar de Oekraine. Het hele land is niet in oorlog, het westen is rustig. Had het in Afrika gelegen, dan hadden we ons schouders opgehaald. Maar nu heeft de regering en media bepaald dat we solidair moeten zijn. En dan daarna verbaast zijn dat de gaskraan dicht gaat.
Het draait allemaal om geld, en niets meer. De wapenindustrie draait weer top, we kopen duur gas uit Amerika.
De Oekraine is het middel, niet het doel. En hoe langer het duurt, hoe meer geld er verdient wordt
Dat de gaskraan dichter gaat en de recessie onze deuren intrapt, daar hebben "de solidairen" gewoonweg om gevraagd.
Ik vind dat Putin zich in dat opzicht nog inhoudt. Moderne wapens op je dak krijgen en de leverancier ervan nog gas leveren ook. Wie het gastekort en de huidige inflatie niet wilde, en alleen Rusland als de grote boosdoener ziet, die mag zich nu gaan pijnigen. Pak de berkentak in de rechterhand, en sla met korte krachtige slagen over de linker schouder tot de rug rood ziet. Diegene zal zich erdoor misschien niet beter gaan voelen, maar ik wel! ;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Gasleveringen liepen al terug voor 24 feb ...
1661379770939.png
@drent , het afknijpen, zuigen en jennen begon er al meer dan 10 jaar geleden. Het is er feitelijk al 8 jaar oorlog en vooral het voorwerk door onze grote broer https://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB10014.html en de Oekraïne zelf heeft er in januari en februari 2022 tot sterk oplopende spanningen geleid.

Het "solidair" door de EU en USA afkondigen van sancties op 22-2-2022 (dus nog voor de inval...) vond men in Rusland ook niet zo aardig, maar hielp dus wel prrrrrrima.
Het is nog een wonder dat Putin de gasleveringen sindsdien behoorlijk heeft volgehouden.
1661381784783.png
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:

Mayo

Last (wo)man standing
Erg interessant interview:

Wierd Duk over Poetin, Rusland, Oekraine en de nieuwe wereldorde



Wierd staat stil bij de opkomst van Poetin na de val van de Soviet Unie. Hij beschrijft de motieven van Poetin om Oekraïne binnen te vallen en bespreekt de verschillende manieren waarop de oorlog kan aflopen. Ook staan Wierd en Paul stil bij de gevolgen van de oorlog voor Nederland en de consequenties die de oorlog heeft op de wereldorde en de dominantie van de Amerikaanse dollar.

Het gesprek is opgenomen op 26 augustus 2022.
00:00 Introductie
02:45 Redenen/motieven van Poetin voor inval Oekraïne
05:10 Leven in Rusland jaren '90, oorlog tussen maffia clans
11:27 Opkomst Poetin
15:23 Oorlog Georgië
18:11 Relatie Westen en Oekraïne
34:03 Poetin's ideologie
39:35 Had de oorlog voorkomen kunnen worden?
45:12 Euraziatische ruimte
48:50 Vergissingen Westers conservatisme
51:43 Framing in Nederland
58:45 Scenario's voor afloop oorlog
1:02:38 De Russische economie
1:04:10 Gezondheid Poetin
1:05:34 Sancties
1:08:02 Het Russische leger
1:10:35 Risico op nucleaire oorlog
1:13:20 Coup
1:16:14 Gevolgen voor Nederland en Nederlands beleid
1:22:10 Gevolgen voor internationale monetaire systeem
 

RockyFlats

Ruttaan
Even wat terrein rondom Izjoem en Balakli van eigen troepen vrijmaken voor een klein experimentje?
Wie zal het zeggen, maar van dergelijk "terrein prijsgeven" door een kernmacht word ik wel ietwat zenuwachtig.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Moderne oorlogvoering is ook dat het Oekraïense leger de tegenstanders, Russische soldaten, een tekstbericht op telefoons sturen dat ze telefoonnummer kunnen bellen als ze zich over willen geven. Geniaal!
 
Bovenaan