• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oorlog NAVO vs Rusland?

phtvs

Sysop
Admin

Legerleiders waarschuwen voor oorlog met Rusland: 'Europa moet zich voorbereiden'​

De stafchef van het Belgische leger vreest een oorlog met Rusland. Admiraal Michel Hofman van het Belgische leger waarschuwt dat Rusland is overgeschakeld op een oorlogseconomie, die inmiddels op volle toeren draait. Mart De Kruif ziet dat ook: "Poetin produceert nu 24 uur per dag tanks, munitie en drones, en dat wordt alleen maar meer", zegt de voormalig luitenant-generaal tegen RTL Nieuws. "Het zijn bovendien moderne tanks", waarschuwt hij.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...ruif-leger-waarschuwt-voor-oorlog-met-rusland

Ik heb al vaker gezegd dat het wensdenken is van de westerse landen dat Rusland afgezwakt is. Die Putin is ze allemaal te slim af en dat begint nu langzaamaan ook door te dringen tot de legerleiding en ik mag hopen ook tot de politiek.
 

petroman

SHTF Expert
Grootste probleem is dat Europa al haar nieuwe dure spul al gebruikt heeft. Rusland heeft eerst al het oude opgemaakt.
Maar één ding heeft Rusland genoeg: mensen.
En als je zonder munitie zit (zoals nu gebeurt) is ook elke rus met een schep een gevaar. Putin hoeft ook geen roebel om te draaien bij wat hij ook wil laten maken.
Europa heeft "net" haar tankleger in Duitsland incl. alle munitie opgedoekt.
En ook diverse vliegvelden opgedoekt etc. Dus zeg maar wie er "slim" is.
 

RockyFlats

Ruttaan
Volgens mij is het klinkklare nonsense, en wil Rusland geen oorlog met het Westen.

Ik denk dat de EU heel goed in staat zou zijn om zelfstandig een verdedigingsmacht op te tuigen.
De VS heeft dergelijke onzinverhalen nodig om "onmisbaar" te lijken. Maar volgens mij kunnen wij prima zonder zo'n "huis-terrorist"😁
 

petroman

SHTF Expert
en wil Rusland geen oorlog met het Westen.
Oekraïne ligt toch echt ten westen van Rusland.
En kom nu niet met al die uitlok theorieën want er waren nog genoeg opties over ipv een oorlog gaan voeren.

Pakistan en India lokken elkaar ook uit maar een grond oorlog is ook daar nog steeds niet gestart.
Noord en Zuid Korea liggen elkaar ook niet maar voeren ook geen oorlog.
 

phtvs

Sysop
Admin
De VS heeft dergelijke onzinverhalen nodig om "onmisbaar" te lijken.

De VS? Volgens mij lees ik toch echt dat deze boodschap van Belgische en Nederlandse hoog geplaatste militairen komt. Bovendien is het gewoon een feit dat Rusland bezig is om in hoog tempo nieuw oorlogstuig te produceren. Ook een feit is dat Rusland tot nu toe vooral antiek spul heeft ingezet, er werden zelfs tanks uit musea ingezet. En dat terwijl ze ook beschikken over hyper modern materieel. Dat is tot nu toe maar met mondjesmaat ingezet.

Of het zover komt dat de eerste klap van Russische zijde komt of dat een afzwaaier ergens in een NAVO-land slachtoffers maakt, de kans dat het uit de hand loopt is aanwezig.
 

Roel

Mankinds only hope
Dan toch maar een tripje naar de V.S. regelen. Maar wel op tijd doen.
Als er echt rare dingen aan de hand zijn gaat ook die grens dicht.
America First... so you know..... ;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Oekraïne ligt toch echt ten westen van Rusland.
De "Westerse wereld" is toch wel een gevleugeld begrip dat je zou moeten kennen @petroman . https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Westerse_wereld
En kom nu niet met al die uitlok theorieën want er waren nog genoeg opties over ipv een oorlog gaan voeren.
Sinds wanneer maak jij dat voor het Kremlin uit? Ik vermoed toch wel dat Putin het niet met jou eens is😁 En welke opties dan?
Pakistan en India lokken elkaar ook uit maar een grond oorlog is ook daar nog steeds niet gestart.
Noord en Zuid Korea liggen elkaar ook niet maar voeren ook geen oorlog.
Noord Korea is geen India @petroman. Wat is de zin van dit vergelijken met appelen en peren?
 

RockyFlats

Ruttaan
De VS? Volgens mij lees ik toch echt dat deze boodschap van Belgische en Nederlandse hoog geplaatste militairen komt.
Het zijn vele handen op een NAVO buik. Dat onze hooggeplaatste militairen fan zijn van dat machtsinstrument van de VS, en van de VS, dat verbaast mij niets.
Bovendien is het gewoon een feit dat Rusland bezig is om in hoog tempo nieuw oorlogstuig te produceren.
Hebben zij een andere keuze, nu men tot een uitputtingsslag wordt gedwongen?
Rusland had anders het conflict in begin maart 2022 al beëindigd, maar dat werd geblokkeerd.
Ook een feit is dat Rusland tot nu toe vooral antiek spul heeft ingezet, er werden zelfs tanks uit musea ingezet. En dat terwijl ze ook beschikken over hyper modern materieel. Dat is tot nu toe maar met mondjesmaat ingezet.
Ook dat laat zien, dat Rusland relatief beheerst reageert, en niet als een veroveraar die vooral km2 wil scoren met de middelen die het heeft.
Of het zover komt dat de eerste klap van Russische zijde komt of dat een afzwaaier ergens in een NAVO-land slachtoffers maakt, de kans dat het uit de hand loopt is aanwezig.
De kans dat het uit de hand loopt is er zeker, maar de druk in die richting (escalatie) die wordt toch vooral door de USA opgelegd. Om de USA dan in het artikel op te voeren als de partij waarvan onze veiligheid afhangt is het omdraaien van de feiten. De USA is m.i. juist een bedreiging voor onze veiligheid en onze economie. Het anker los en laat hen maar afdrijven zou ik zeggen, en bouw een stevige Europese verdedigingsmacht op.
 

marzman

Diehard Prepper
Volgens mij is het klinkklare nonsense, en wil Rusland geen oorlog met het Westen.

Ik denk dat de EU heel goed in staat zou zijn om zelfstandig een verdedigingsmacht op te tuigen.
De VS heeft dergelijke onzinverhalen nodig om "onmisbaar" te lijken. Maar volgens mij kunnen wij prima zonder zo'n "huis-terrorist"😁

Waarom zet hij de hele economie in Rusland dan om in een oorlogseconomie? Voor een speciale militaire operatie is dat niet nodig.
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Ik lees zo even het topic door en eigenlijk mis ik iets belangrijks.

Wij als Nederland en de EU hebben wel iets doms gedaan.. we geven Oekraïne de beste militaire middelen. Tanks F-16s etc. Echt niet handig lijkt mij. Het was een oorlog tussen Poetin en Oekraïne. Nu zegt de EU foei Poetin en hier heb je al ons moois Oekraïne. Hierdoor is de EU bij deze oorlog betrokken.

Rusland is denk ik not amused met deze stap en dat Rusland hiernaar zal handelen lijkt me ergens logisch.

Nu wij onze militaire middelen kwijt zijn denk aan de F16, de pantserhouwitsers maar ook de oudere vuurwapens en anti tank wapens hebben we ons zelf eigenlijk uitgekleed en de kwaliteit van ons leger naar een dieptepunt gebracht.
 

phtvs

Sysop
Admin
maar de druk in die richting (escalatie) die wordt toch vooral door de USA opgelegd.
Grappig dat juist de VS nu weigert om wapens en geld te sturen en aandringt op vredesbesprekingen en bovendien oppert dat Oekraine afstand kan doen van delen van het land.
Nu wij onze militaire middelen kwijt zijn denk aan de F16, de pantserhouwitsers maar ook de oudere vuurwapens en anti tank wapens hebben we ons zelf eigenlijk uitgekleed en de kwaliteit van ons leger naar een dieptepunt gebracht.
Dat is inderdaad niet slim en precies koren op de molen voor Rusland mocht die plannen hebben.

Niet dat we met al die wapens wel in staat zouden zijn om ons land te verdedigen. Dat lukte in 1940 al niet en dat is nu niet veel anders. Zodra een tegenstander een miniatuur kernbommetje op Amsterdam mikt of er zelfs maar mee dreigt, staat onze Premier al met de witte vlag klaar, heeft ons koningshuis de benen genomen en hebben wij prepprs onze shtf
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Grappig dat juist de VS nu weigert om wapens en geld te sturen en aandringt op vredesbesprekingen en bovendien oppert dat Oekraine afstand kan doen van delen van het land.

Dat is inderdaad niet slim en precies koren op de molen voor Rusland mocht die plannen hebben.

Niet dat we met al die wapens wel in staat zouden zijn om ons land te verdedigen. Dat lukte in 1940 al niet en dat is nu niet veel anders. Zodra een tegenstander een miniatuur kernbommetje op Amsterdam mikt of er zelfs maar mee dreigt, staat onze Premier al met de witte vlag klaar, heeft ons koningshuis de benen genomen en hebben wij prepprs onze shtf

Ik denk dat wij ons beter kunnen beschermen als we wel die f16 houden. Want 45 stuks daarvan is echt veel. En 12 van die pantserhouwitsers is misschien net genoeg om ze even bezig te houden tot de bondgenoten ons komen helpen. Daarnaast liggen ergens in Nederland ook van die kernbommetjes… geheel kansloos zijn we niet. Staan we 2-0 achter.. dat wel
 

Candyman

Diehard Prepper
Zover ik weet is Rusland nog nooit een bedreiging geweest voor ons geweest.
Hij zal waarschijnlijk de oosterse NAVO landen bedoelen.
Ze hadden ook de gewenste militaire buffer kunnen aanhouden zoals Rusland gewenst had en dan was Rusland ook geen bedreiging geweest.
Maar investeren in defensie is wel een goede zaak, zijn ze alleen een paar decennia te laat mee.
 

RockyFlats

Ruttaan
Zover ik weet is Rusland nog nooit een bedreiging voor ons geweest.
Zo is het maar net. Dat blote feit zag een ander weer als een bedreiging, en doet tot op de dag van vandaag moeite om dat te veranderen. Met als gevolg dat we weer gerede kans maken op het onderwerp van dit draadje, en onze economie op sterven na dood is. China en de moslimwereld hadden ook geen bedreigingen hoeven vormen, maar ook daaraan wordt hard gewerkt...
Enfin, het preppen wordt zo wel weer de moeite waard!
 

marzman

Diehard Prepper
Zover ik weet is Rusland nog nooit een bedreiging geweest voor ons geweest.
Hij zal waarschijnlijk de oosterse NAVO landen bedoelen.
Ze hadden ook de gewenste militaire buffer kunnen aanhouden zoals Rusland gewenst had en dan was Rusland ook geen bedreiging geweest.
Maar investeren in defensie is wel een goede zaak, zijn ze alleen een paar decennia te laat mee.
Wat is 'ons'? Nederland? Nederland is onderdeel van een groter geheel omdat het alleen niet opgewassen is tegen grotere landen. Niet economisch, niet politiek, niet militair.

Voor verschillende EU landen is het wel een directe bedreiging geweest en ze zijn ook langdurig bezet geweest. De helft van ons buurland bijvoorbeeld.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Wat is 'ons'? Nederland? Nederland is onderdeel van een groter geheel omdat het alleen niet opgewassen is tegen grotere landen. Niet economisch, niet politiek, niet militair.

Voor verschillende EU landen is het wel een directe bedreiging geweest en ze zijn ook langdurig bezet geweest. De helft van ons buurland bijvoorbeeld.

@marzman, dat klopte wel enigszins, maar het zijn de Romeinen, Spanjaarden, Fransen en de Duitsers die ons daadwerkelijk "ongevraagd bezochten" in het verleden, en die vinden wij wel aardig. Rusland heeft ons nog nooit zodanig vereerd, en ons juist geholpen om er weer bovenop te komen. Daarnaast, ken ik plenty oud-Oostduitsers die nu liever in de DDR hadden gewoond, dus zo raar ging het er ook weer niet aan toe. Natuurlijk was het opgesloten houden van die landen achter het ijzeren gordijn niet lekker, maar een uitvloeisel van de oorlog en Stalin's hersenspinsels. Die knaap is alweer een tijdje dood, en die wereld is alweer 34 jaren een geheel andere.
 

Candyman

Diehard Prepper
Wat is 'ons'? Nederland? Nederland is onderdeel van een groter geheel omdat het alleen niet opgewassen is tegen grotere landen. Niet economisch, niet politiek, niet militair.

Voor verschillende EU landen is het wel een directe bedreiging geweest en ze zijn ook langdurig bezet geweest. De helft van ons buurland bijvoorbeeld.

Zo ver ik weet was het ons buurland wat in eerste instantie Rusland aan viel.
 

marzman

Diehard Prepper
Zo ver ik weet was het ons buurland wat in eerste instantie Rusland
In eerste instantie... daarvoor was Rusland ook al vijandig, ze hebben samen met Duitsland Polen onderling verdeeld (alleen heeft Duitsland zich daar niet aan gehouden).

Rusland (ussr) heeft tot begin jaren 90 half Europa bezet, dat ze nog nooit een bedreiging zijn geweest daar ben ik het niet mee eens.
 

RockyFlats

Ruttaan
Rusland (ussr) heeft tot begin jaren 90 half Europa bezet, dat ze nog nooit een bedreiging zijn geweest daar ben ik het niet mee eens.
Ik vind het oneerlijk @marzman . Waarom kunnen wij niet een keer langere tijd bezet zijn, of een ander bedreigen? Bekijk het eens van de andere kant.

Stel dat een ander atoomwapens in ons land gestationneerd houdt op stukjes land die formeel ons land niet meer zijn? En dat die hier zoveel in de melk te brokkelen heeft dat onze politici en media hen klakkeloos volgen en ons aan hen horig houdt? Hoe geweldig "onbezet en vrij" zouden wij dan wel niet zijn?
Stel je eens voor, dat dat een land zou zijn dat als enige atoomwapens heeft ingezet tegen burgers. Daarmee zouden we voor een ander een prima bedreiging vormen, en zeker als het ons lukt om atoomwapens tegen diens landsgrenzen te plaatsen. Democratisch gekozen regeringen omverwerpen, ons vijandig gedragen en op diens ondergang en escalatie in te zetten... dat zou toch wel geweldig zijn...

Volgens mij is dat alles uitgekomen. Wij zijn geen haar beter, maar m.i. heel wat haren slechter. Wij zijn de ware maffia!😁
 

phtvs

Sysop
Admin
Daarmee zouden we voor een ander een prima bedreiging vormen, en zeker als het ons lukt om atoomwapens tegen diens landsgrenzen te plaatsen.

Die atoomwapens zijn hier gestationeerd door de VS na ww2 voor het geval de Russen of welk ander land van plan mocht zijn om ww3 te beginnen af te schrikken. En in geval van een oorlog met de NAVO in te kunnen zetten mocht de VS plat gegooid worden en niet in staat om terug te slaan.

Overigens is Nederland niet het enige land waar de VS zulke wapens heeft liggen. Nederland heeft geen zeggenschap over die dingen. Alleen na uitdrukkelijke toestemming en met medewerking van de VS kunnen ze scherpgesteld worden. En ook de plek waar die dingen liggen is door de VS bepaald. Nederland is geen kernmacht en dus ook geen nucleaire bedreiging voor andere landen.

Zeker in de jaren na ww2 zorgde die plaatsing voor een veiligere wereld. Al is die afschrikkende werking inmiddels wel gedaald tot verwaarloosbaar.
 
Bovenaan