• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oorlog NAVO vs Rusland?

RockyFlats

Ruttaan
Die atoomwapens zijn hier gestationeerd door de VS na ww2 voor het geval de Russen of welk ander land van plan mocht zijn om ww3 te beginnen af te schrikken. En in geval van een oorlog met de NAVO in te kunnen zetten mocht de VS plat gegooid worden en niet in staat om terug te slaan.
Het is iets van de koude oorlog, die 34 jaren geleden ophield te bestaan. En nog liggen die dingen hier, terwijl er voor ons geen noemenswaardige bedreiging meer bestaat die ze zouden verantwoorden.
Zouden het kernwapens in EU beheer zijn, dan zou ik er niet op voorhand op tegen zijn, want een EU-eigen verdedigingsmacht kan wel tanden gebruiken. Helaas is de EU m.i. teveel een instabiele lappendeken, met name door de vroegere oostbloklanden, dat ik eerlijkgezegd geen kernwapens toevertrouw.
Overigens is Nederland niet het enige land waar de VS zulke wapens heeft liggen. Nederland heeft geen zeggenschap over die dingen.
Dat is ook het hele punt. Niemand heeft er zeggenschap over behalve de USA, en dat is toch een geheel andere entiteit (las ik eerder iets over "bezetting"?😁). De USA gebruikt de NAVO als een eigen machtsinstrument, en in die zin vormt de oprukkende NAVO (en wij) m.i. voor anderen zeker een bedreiging.
Alleen na uitdrukkelijke toestemming en met medewerking van de VS kunnen ze scherpgesteld worden. En ook de plek waar die dingen liggen is door de VS bepaald. Nederland is geen kernmacht en dus ook geen nucleaire bedreiging voor andere landen.
Ik denk dat dat toch anders ligt. Het zal Rusland om het even zijn wie op een knop kan drukken, maar dat het kan en vooral van waaruit het kan, telt. Op de atoomwapens hier, staat vast Putin's adres, en dat is dan voor hem een nucleaire bedreiging. Dat het uitgerekend de USA is die beslist, zal het er niet beter op maken, en dat wij dat lijdzaam accepteren maakt ons m.i. ruggegraatloos en medeplichtig.
Zeker in de jaren na ww2 zorgde die plaatsing voor een veiligere wereld. Al is die afschrikkende werking inmiddels wel gedaald tot verwaarloosbaar.
Ik vraag mij dat af. Het zijn en blijven kernwapens in handen van een land dat zich tot doel gesteld heeft om Rusland actief te ondermijnen. Enige afschrikking en dreiging gaat er m.i. ook van die paar kernkoppen uit. Maar in de hedendaagse situatie zullen ze samen met alle andere USA kernkoppen in de EU vooral als bedreigend overkomen. Rusland wordt toenemend omringd door die dingen, en waarom eigenlijk?
In het totaalplaatje zie ik eigenlijk maar een ware agressor... Eentje die de afgelopen tientallen jaren zo'n 70 regimewisselingen en onzinoorlogen op z'n geweten heeft. Wij, in gemeenschap!😁
 

phtvs

Sysop
Admin
En nog liggen die dingen hier, terwijl er voor ons geen noemenswaardige bedreiging meer bestaat die ze zouden verantwoorden.
Daar waren en ze en zijn ze nooit voor bedoeld. Zelfs als ons land direct aangevallen was, konden wij ze niet inzetten.
De USA gebruikt de NAVO als een eigen machtsinstrument
De NAVO heeft ons al die jaren veilig gehouden. Zonder de VS stelt de NAVO geen ruk voor en had Poetin zich de piemel uit de broek gelachen om die sancties.
Het zijn en blijven kernwapens in handen van een land dat zich tot doel gesteld heeft om Rusland actief te ondermijnen.
Het zijn wapens bedoeld om het machtsevenwicht in stand te houden.

Rusland wordt toenemend omringd door die dingen, en waarom eigenlijk?
Nou omdat Rusland eenzijdig verdragen opgezegd heeft en volop kernwapens aan het ontwikkelen is, Oekraïne is binnen gevallen en andere landen zoals Polen bedreigt. Naast dat landen als China en Noord_korea bijvoorbeeld aansluiting hebben geregeld bij Rusland.

Maar goed Iedereen weet dat we die dingen in bewaring hebben en ook waar ze liggen. Dus reken maar dat een eventuele aanval zal beginnen met een bom op die opslag plaatsen. Ik zou er in ieder geval niet graag in de buurt wonen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Daar waren en ze en zijn ze nooit voor bedoeld. Zelfs als ons land direct aangevallen was, konden wij ze niet inzetten.
Maar waarom hebben we die dingen dan 34 jaren geleden niet retour gezonden, met een bedankje? Willen we de wet voorgeschreven blijven krijgen? Zijn we masochisten?😉
De NAVO heeft ons al die jaren veilig gehouden. Zonder de VS stelt de NAVO geen ruk voor en had Poetin zich de piemel uit de broek gelachen om die sancties.
Die met de piemel uit z'n broek en een piano, was Zelensky😁
De VS heeft zich jarenlang moeite getroost om zich "onmisbaar" te maken, en wij hebben dat toegestaan. Liefdadigheid was dat niet. Met als gevolg dat we met handen en voeten aan hen overgeleverd lijken. De politiek en media laten de oren hangen naar wat de VS wil, en dat maakt ons toch wel tot iets geheel anders dan een onafhankelijk en vrij land. Na het einde van het Warschaupact had de EU van de NAVO (zonder de VS), en van onze maakindustrie, m.i. iets heel moois kunnen maken. En dat kan nog.
Het zijn wapens bedoeld om het machtsevenwicht in stand te houden.
Er is geen evenwicht meer vrees ik. Dat viel in 1989 weg. Deze wapens dienen nu m.i. vooral om USA's hegemonie overeind te houden, en de NAVO is feitelijk een van haar instrumenten om multipolaire machtsverhoudingen te voorkomen. Zolang er een de baas meent te moeten spelen, koste wat het kost en over lijken, blijft het hommeles vrees ik. Waarom willen we dat toch, dat er maar eentje de grote baas speelt, met alle uitwassen van dien? Waar is daar de democratie?
Nou omdat Rusland eenzijdig verdragen opgezegd heeft en volop kernwapens aan het ontwikkelen is, Oekraïne is binnen gevallen en andere landen zoals Polen bedreigt. Naast dat landen als China en Noord_korea bijvoorbeeld aansluiting hebben geregeld bij Rusland.
Het is de kip of het ei. De USA heeft er evengoed een handje van om verdragen op te zeggen, maar degene waar de meeste dreiging naar uit gaat die heeft ook nogeens de goede reden.
Rusland is m.i. de Oekraïne binnengevallen omdat het door de NAVO en de Oekraïne agressief tegemoet wordt getreden. Waar is Rusland voor Polen een bedreiging?
China en Noord-Korea, en Iran ook, hebben evenals Rusland en de rest van de wereld te lijden onder USA's jarenlange machtspolitiek. Dat die elkaar opzoeken is toch alleszins begrijpelijk en logisch?
https://www.armscontrol.org/act/2019-09/news/us-completes-inf-treaty-withdrawal
https://www.latimes.com/opinion/op-ed/la-oe-shifrinson-russia-us-nato-deal--20160530-snap-story.html
Maar goed Iedereen weet dat we die dingen in bewaring hebben en ook waar ze liggen. Dus reken maar dat een eventuele aanval zal beginnen met een bom op die opslag plaatsen. Ik zou er in ieder geval niet graag in de buurt wonen.
Helaas wonen we er in NL allemaal dicht in de buurt. Er zijn er niet veel die naar een neutraal buitenland hebben kunnen vluchten😁
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Die wapens horen bij het economisch herstel plan dat we na de tweede wereldoorlog hebben gemaakt. Misschien moet het een keer herbekeken worden, maar die liggen er niet tegen onze wil. Dat ze van de VS zijn is onderdeel van het plan (omdat Europese landen continu met elkaar in oorlog waren was het onverstandig dat ze van een Europees land waren).

In Belgie liggen ze ook inderdaad (en in Duitsland, Italie, Turkije).
 

marzman

Diehard Prepper
Helaas wonen we er in NL allemaal dicht in de buurt. Er zijn er niet veel die naar een neutraal buitenland hebben kunnen vluchten😁

Belgie heeft ze ook en is dichtbij, Duitsland heeft ze ook. Frankrijk en de UK hebben eigen kernwapens. Oost Europa ligt politiek gevoelig als het over Rusland gaat. Dus je kan nergens heen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Die wapens horen bij het economisch herstel plan dat we na de tweede wereldoorlog hebben gemaakt.
Laat het "we" maar gerust weg. Hoe kernwapens met "het economische" van doen zouden hebben, is mij een raadsel.
Zoals ik het zie, heeft de USA de zaken zodanig ingericht dat we er voortaan helemaal voor haar zijn. Een dikke sigaar uit eigen doos was dat, vanuit onversneden USA-eigenbelang.

In het volgende stukje is dat ook prima weergegeven.

"Na de Tweede Wereldoorlog moest Europa heropgebouwd worden. De Verenigde Staten kwam op de proppen met een groot herstelplan. Dat kwam niet uit altruïsme tot stand, maar wel omdat de VS na de Tweede Wereldoorlog in een economische crisis dreigde te geraken als gevolg van het ontbreken van Europese koopkracht. Een grootscheeps West-Europees programma, het Marshallplan, moest zorgen voor het herstel van de productie- en consumptiecapaciteit. Een tweede reden was de vrees dat de slechte staat van de Europese economie en de sociale gevolgen daarvan de populariteit van Europese communistische partijen zou doen toenemen en daarmee ook de invloed van de Sovjet-Unie. Dat zou nadelig zijn voor de politieke en economische positie van de VS in Europa." https://vrede.be/nl/basisinfo/navo

Die kernwapens kwamen er omdat het gunstig was voor de politieke positie van de USA. Het machtsevenwicht ontstond pas later, nadat Rusland het enorme kernwapenoverwicht wist te evenaren. In de wapenwedloop liep de USA behoorlijk voor. Wellicht was "de oorlog" ook om die reden "zo koud"?

Misschien moet het een keer herbekeken worden, maar die liggen er niet tegen onze wil.
Ik vraag mij dan af wie die "onze" dan zijn? Ik behoor daar niet toe. In de koude oorlog wilde ik ook "liever een raket in de tuin dan een Rus in de keuken", maar nu zijn die dingen vooral onnodig bedreigend voor een ander. De NAVO is m.i. zonneklaar verworden tot een tamelijk agressief drukmiddel om Amerika's hegemonie te bewaren. Kernwapens zouden passen in een EU verdedigingsmacht, in handen van stabiele landen en buiten de invloed van andere machten (dan de EU).
Dat ze van de VS zijn is onderdeel van het plan (omdat Europese landen continu met elkaar in oorlog waren was het onverstandig dat ze van een Europees land waren).
Misschien heeft men dat ons ooit wijsgemaakt, maar we zijn wel in meer onzin getrapt dan alleen in dat argument. Het zal moeite kosten om een land te vinden dat meer bij oorlogen betrokken was dan de VS, en om dan ook nogeens "een mes in handen te laten van een delinquent die er al onnodig gebruik van heeft gemaakt"?
Frankrijk en Engeland laten zien dat kernwapens in handen van Europese landen geen probleem hoeven zijn. Ook vormen de Franse voor Rusland geen bedreiging denk ik, omdat ze daar wijs genoeg zijn om zelf het zeggenschap erover te houden en niet aggressief te ageren...
In Belgie liggen ze ook inderdaad (en in Duitsland, Italie, Turkije).
Dan zie je nu, wat Rusland ziet...Tja, en kijk dan eens naar hoe de VS indertijd reageerde (m.i ook terecht overigens; de Cuba crisis). Wat Rusland sinds 1989 allemaal heeft geslikt, dat had de VS m.i. niet laten gebeuren. Dat Rusland uiteindelijk niet slikte wat de Oekraïne uithaalde, op instigatie van de VS, daar kan ik wel inkomen. Aan de vele waarschuwingen van Rusland heeft het in ieder geval niet gelegen.

uNEbh0zVakAAAAAASUVORK5CYII=.png
 
Bovenaan