• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Opbergen edelmetalen neutraliseren metaal detector

Jabo

Elementary prepper
Er zijn genoeg mensen die waardevolle bezittingen hebben en ergens thuis hebben opgeslagen (verstandig of niet het gebeurt wel).

Wat de toekomst brengt weten we niet als we het bij feiten houden, maar als we het verleden als voorbeeld aanhouden dan is daar bijna 100 jaar geleden bezit van waardevollen zaken als edelmetalen verboden geweest.

Met de kennis van nu zullen er veel mensen zijn die dan eea gaan verbergen.

De vraag is ' wat als' men met n metaaldetector achtige controles gaan komen zijn er dan opberg middelen die dat signaal kunnen neutraliseren zodat men het niet kan detecteren.

Lood en alu kom je wel tegen mn alu omdat dat n telefoon signaal blokkeert, maar of dat ook werkt met n detector ?

Graag tips en advies in deze voor zover mogelijk.
 

Flos

SHTF Expert
Elke soort metaal geeft een andere signaal dat opgepakt wordt door een metaal detector.
En sommige lijken heel goed op elkaar. Zoals aluminium en goud.
 

martin

Mankinds only hope
De vraag is ' wat als' men met n metaaldetector achtige controles gaan komen zijn er dan opberg middelen die dat signaal kunnen neutraliseren zodat men het niet kan detecteren.

Persoonlijk lijkt me dit zo extreem ver gezocht dat ik er niet echt over wil nadenken.

Een quote:

Mag de overheid goud opeisen (confisqueren)?

In beginsel moeten we deze vraag bevestigend beantwoorden. Allereerst is het goed om een onderscheid te definiëren tussen confisqueren en ‘nationaliseren’. Bij confisqueren neemt de staat het goud in beslag en staat hier geen vergoeding tegenover. Bij een ‘nationalisatie’ eist de staat ook het goud op, maar zet hier een vergoeding tegenover. Dit laatste hebben we ook gezien bij de ABN Amro bank die in 2008 genationaliseerd is.

De Nederlandse staat heeft zowel de mogelijkheid van confisqueren als nationaliseren. De minister van Financiën heeft op grond van de Noodwet Financieel Verkeer ( 25 mei 1978), artikel 26, de bevoegdheid om gouden munten, fijn goud, onbewerkt goud of halffabricaat te vorderen van ingezetenen van Nederland. Op grond van de Coördinatiewet Uitzonderingstoestanden (3 april 1996) en de hierin genoemde afroep van de noodtoestand kan deze noodwet in werking worden gesteld.

Dat de theoretische mogelijkheid er is dat de Nederlandse staat het goud in beslag kan nemen wil niet zeggen dat deze kans ook in de praktijk reëel is. Een dergelijke actie zal niet zonder meer geaccepteerd worden door de Nederlandse burger. Daarbij is een confiscatie lastig uitvoerbaar. Er is geen register van goudbezit en daarbij is goud in veel verschillende vormen aanwezig. Zo wordt er volgens deze wet geen mogelijkheid gegeven voor het confisqueren van sieraden. Maar dat de mogelijkheid van confiscatie er is blijft een feit.

In Nederland is deze confiscatie of nationalisering van goud nooit voorgekomen. De Verenigde Staten is een goed voorbeeld waar wel een nationalisering van goud is voorgekomen.

Ik zou me er niet druk om maken.
 

Jabo

Elementary prepper
Er is de noodwet financieel verkeer https://wetten.overheid.nl/BWBR0003173/2007-11-01

En nee ik maak er me er ook niet druk over, maar je hoort we vaker mensen die vraag stellen wat als en wat dan daarom heb ik de vraag gesteld op dit forum omdat als ik ergens n antwoord kan krijgen dan is het hier wel omdat hier menigeen ook niet vanuit vol vertrouwen in de roverheid aan het preppen is geslagen.
Wie had ooit 3 jaar geleden kunnen bedenken dat we in de huidige situatie zouden zitten daarom alles is mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Hermanusb

Diehard Prepper
Van metaaldetectoren weet ik alles af.

als je niet wilt dat dmv een metaal detector je gouden of zilveren munten gevonden gaan worden moet je deze verpakken in zakjes met allerlei verschillende metalen rommeltjes.
dus, bierdopjes en aluminiumfolie en wat verroest ijzer Samen met je gouden muntjes verpakken.
bijvoorkeur ergens verstoppen tussen de bewapening en het zal zeer lastig zijn om te vinden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Van metaaldetectoren weet ik alles af.

als je niet wilt dat dmv een metaal detector je gouden of zilveren munten gevonden gaan worden moet je deze verpakken in zakjes met allerlei verschillende metalen rommeltjes.
dus, bierdopjes en aluminiumfolie en wat verroest ijzer Samen met je gouden muntjes verpakken.
bijvoorkeur ergens verstoppen tussen de bewapening en het zal zeer lastig zijn om te vinden.

@Hermanusb , goed idee, om te voorkomen dat het niet gevonden wordt... Wie er alleen niet-detecteerbare diamanten heeft, die stopt er het beste ook wat metaalafval bij!

Rondstrooien van wat metaalafval werkt vast, maar bind er dan geen gouden muntjes aan, lijkt mij... ;)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Bij metaalzoek wedstrijden doen ze vaak afval bij de penningen, juist om het zoeken lastiger te maken.
dat zou ik thuis ook doen.
 

Ray

SHTF Expert
@Jabo Eerst eens kijken wat metaaldetectoren allemaal kunnen: https://www.kooistra-detectors.eu/Informatie/Advies-startende-zoeker/

Dieper begraven lijkt me dan de simpelste oplossing. Kennelijk kunnen zelfs de allerbeste professionele metaaldetectoren een munt tot max 70cm diepte opsporen. Tenzij je een hele emmer vol munten of ze in een grote metalen kist begraaft, zijn metaaldetectoren dus makkelijk te misleiden, zelf waar geen andere metalen voorkomen zoals midden in het bos.
 
F

frans81

Gast
Er zijn genoeg mensen die waardevolle bezittingen hebben en ergens thuis hebben opgeslagen (verstandig of niet het gebeurt wel).

Wat de toekomst brengt weten we niet als we het bij feiten houden, maar als we het verleden als voorbeeld aanhouden dan is daar bijna 100 jaar geleden bezit van waardevollen zaken als edelmetalen verboden geweest.

Met de kennis van nu zullen er veel mensen zijn die dan eea gaan verbergen.

De vraag is ' wat als' men met n metaaldetector achtige controles gaan komen zijn er dan opberg middelen die dat signaal kunnen neutraliseren zodat men het niet kan detecteren.

Lood en alu kom je wel tegen mn alu omdat dat n telefoon signaal blokkeert, maar of dat ook werkt met n detector ?

Graag tips en advies in deze voor zover mogelijk.

Zorg dat je op tijd een sloperij begint of een metaal hoarder. Drop je spulletjes in de massa .

Maar idd totaal verwaarloosbaar dat dit scenario gaat plaatsvinden.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@Jabo Eerst eens kijken wat metaaldetectoren allemaal kunnen: https://www.kooistra-detectors.eu/Informatie/Advies-startende-zoeker/

Dieper begraven lijkt me dan de simpelste oplossing. Kennelijk kunnen zelfs de allerbeste professionele metaaldetectoren een munt tot max 70cm diepte opsporen. Tenzij je een hele emmer vol munten of ze in een grote metalen kist begraaft, zijn metaaldetectoren dus makkelijk te misleiden, zelf waar geen andere metalen voorkomen zoals midden in het bos.

@Ray

Valt mee hoor.
een detector detecteerd massa.
hoe kleiner de massa, des te ondieper moet de munt liggen.

ik zeg wel eens een duppie op 10cm en een kwartje op25cm
maar een gulden of een rijksdaalder is bij 35 max 40 cm echt wel voorbij.

echter een muntschat van een hele lading munten bij elkaar is veel massa die kan dus dieper gedetecteerd worden.

Maar 70cm zou wel heel bijzonder zijn.
 

RockyFlats

Ruttaan
Bij metaalzoek wedstrijden doen ze vaak afval bij de penningen, juist om het zoeken lastiger te maken.
dat zou ik thuis ook doen.

@Hermanusb , kunst, want bij metaalzoek wedstrijden is het vast van belang dat er iets gevonden wordt. Ze veranderen het zoeken zo van nagenoeg ondoenlijk naar lastig. Ik zou het dan toch iets anders insteken dan jij..., en geen uithangborden (metaalafval) bij m'n gouden dukaten in het zakje stoppen.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@Hermanusb , kunst, want bij metaalzoek wedstrijden is het vast van belang dat er iets gevonden wordt. Ze veranderen het zoeken zo van nagenoeg ondoenlijk naar lastig. Ik zou het dan toch iets anders insteken dan jij..., en geen uithangborden (metaalafval) bij m'n gouden dukaten in het zakje stoppen.

@RockyFlats

onze detectors kunnen penningen scannen.
dat deden we in het begin ook, de eerste die een penning vindt laat hem door ons groepje scannen.
vanaf dat moment reageert de detector alleen nog maar op die ene penning.

dat is onsportief ivm mensen met een minder dure detector.

want die graven ook ijzer, dopjes trekliojes enz enz op terwijl mensen met een dure detector de penningen aan de lopende band oprapen.

we verstoppen dus geen gouden dukaten.

maar zakjes met lootjes (papieren ) met daarbij allerlei andere kleine dingen zodat de penningen niet gescand kunnen worden.
 

RockyFlats

Ruttaan
@Hermanusb , ik vermoedde al iets in die richting. Heb ik een paar gouden munten die ik samen met een stukje aluminiumfolie de "signatuur" van ijzer kan geven (ik noem maar wat) dan is daar natuurlijk alles voor te zeggen. Maar voor het overige zou ik dan flink wat ijzeren troep ernaast en er omheen begraven, zodat het signaal van de munten "in die ijzerbrij" ondetecteerbaar wordt.

Ik vraag mij wel af wat het nut is van begraven, als bijvoorbeeld het eigen huis al voldoende hoeken en gaten heeft om zoiets prima in te verstoppen terwijl het ook gemakkelijker bereikbaar blijft. Een zakje muntjes e.d. stop je toch zo weg?

De overheid zie ik nog niet de deuren intrappen om onze gouden tanden uit te breken en een zoektocht naar het gouden tientje van ome Karel te organiseren. Die graait de buit gewoon openlijk en schaamteloos bij elkaar via 's rijks belastingen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Er wordt genoeg aan munten en wapens gevonden onder daken van oude huizen. En dat eigenlijk altijd pas als er een nieuw dak op moet.
Uitgeholde dakbalken of gewoon onder de pannen. Dicht bij de dakgoot zal de detector het niet vinden.
 
Bovenaan