• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

oud zaad

Mayo

Last (wo)man standing
Ik kwam een doosje tegen met een heleboel zakjes groentenzaden met een tht datum van 2019 :(
Het betreft oa doperwten, (snij)sla, bosui, stamslabonen, andijvie en courgette

Heeft iemand er ervaring mee of dit nog een goede kans van kiemen heeft?
 

PBear

Mankinds only hope
Ik kwam een doosje tegen met een heleboel zakjes groentenzaden met een tht datum van 2019 :(
Het betreft oa doperwten, (snij)sla, bosui, stamslabonen, andijvie en courgette

Heeft iemand er ervaring mee of dit nog een goede kans van kiemen heeft?

Helaas nog geen ervaring mee. Gewoon eens zaaien en zien of er iets van groeien wil, lijkt me.
Naar wat ik er over op internet lees, hebben sommige typen zaden (waaronder tomatenzaad) ook na jaren nog kiemkracht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

marzman

Diehard Prepper
Ik zou het gewoon proberen. Tenzij je al versere hebt liggen.

Je kan ze ook nog per twee zaaien en de kleinste plant doorknippen als ze beiden uitkomen.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik kwam een doosje tegen met een heleboel zakjes groentenzaden met een tht datum van 2019 :(
Het betreft oa doperwten, (snij)sla, bosui, stamslabonen, andijvie en courgette

Heeft iemand er ervaring mee of dit nog een goede kans van kiemen heeft?

Ik kan er geen pijl op trekken. Sommige zaden die 5 jaar over de datum zijn doen het nog prima,
Andere zaden die 1 jaar over de datum zijn doen helemaal niks.

Je hebt niks te verliezen dus gewoon proberen en laat ons het resultaat weten.
Het is nog wel wat vroeg om buiten te zaaien dus ik zou ze wet eerst voorzaaien en die zaden van die doperwten wel 1 nacht weken in het water anders is de kans op kiemen nog kleiner. Andijvie zou ik pas in juni buiten zaaien. Courgette zou je in huis kunnen laten kiemen midden april.
Snijsla zou ik nog een paar weken mee wachten tenzij je een goed beschut en zonnig plekje er voor zou hebben.

En vergeet de foto's niet te maken. We zijn gek op foto's
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik kan er geen pijl op trekken. Sommige zaden die 5 jaar over de datum zijn doen het nog prima,
Andere zaden die 1 jaar over de datum zijn doen helemaal niks.

Je hebt niks te verliezen dus gewoon proberen en laat ons het resultaat weten.
Het is nog wel wat vroeg om buiten te zaaien dus ik zou ze wet eerst voorzaaien en die zaden van die doperwten wel 1 nacht weken in het want anders is de kans op kiemen nog kleiner. Andijvie zou ik pas in juni buiten zaaien. Courgette zou je in huis kunnen laten kiemen midden april.
Snijsla zou ik nog een paar weken mee wachten tenzij je een goed beschut en zonnig plekje er voor zou hebben.

En vergeet de foto's niet te maken. We zijn gek op foto's

Ik heb ondertussen verse zaden besteld (want als de oude niks blijken te doen ben ik te laat), maar ik zal de oude zaden als test voor het forum uitproberen 👍 Mét foto's 😄
 

della8

Prepper
Ik denk dat de kiemproef goed is om te bepalen of je groentezaden nog levensvatbaar zijn. Neem een paar zaadjes uit elk pakje en plaats ze tussen vochtige papieren handdoeken of in een kleine container met vochtige aarde. Bewaar ze in een warme en goed verlichte ruimte en controleer ze regelmatig om te zien of ze ontkiemen.

Als de meeste zaden binnen een week of twee ontkiemen, kun je erop vertrouwen dat de rest van de zaden in het pakket ook levensvatbaar zijn en geplant kunnen worden. Als er maar een paar zaden ontkiemen of helemaal geen, dan is de kans groot dat de zaden hun levensvatbaarheid hebben verloren en moet je misschien verse zaden kopen.

Het is vermeldenswaard dat sommige soorten zaden, zoals uien en prei, een kortere houdbaarheid hebben dan andere, dus het is mogelijk dat deze zaden niet ontkiemen, zelfs niet als ze binnen hun houdbaarheidsdatum zijn.
 

Erny

Last (wo)man standing
De sla en de uitjes zijn kansloos denk ik. Die zijn maar heel kort bewaarbaar (sla maar 1 a 2 jaar).
De doperwtjes en boontjes kiemen denk ik nog wel.
De courgettes misschien.
Het ligt er ook aan hoe warm ze bewaard zijn.
En heel misschien wil de andijvie ook nog wel. Ooit is, tot mijn grote verbazing, best wel oud zaad hiervan wel gekiemd.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik heb ondertussen verse zaden besteld (want als de oude niks blijken te doen ben ik te laat), maar ik zal de oude zaden als test voor het forum uitproberen 👍 Mét foto's 😄

Hee beste @mayo,😃

Haha waar blijven de testen en foto's, ik schiet zowat wortel, door het wachten van jouw ervaringen met de prachtige foto's ik mis je al een tijdje.
Ik werd even wakker geschud door het berichtje van @Red 👍
 

Flos

SHTF Expert
@Erny ik heb boonjes voor gezaaid uit het jaar X en geen enkel is boven gekomen. Terwijl ik ook zonnebloemen heb voor gezaaid en het zaad uit kippenvoer heb gehaald en die zijn allemaal uit gekomen.
 
Bovenaan