• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Overall

walrus

Elementary prepper
ik vroeg me af, is een professionele overall een goede gedachte om te dragen tijdens survival?
Voor zover ik weet heeft het enkele voordelen.
- warmte-isolerende eigenschappen
- het heeft veel vakken en zakken.
- slijtvast en ademend
- in verschillende kleuren. (je kan snel je totale lichaam wisselen van camo naar urban bijv)

maargoed ik heb nog nooit een survivallist, of militair in overall gezien (behalve een vlieger)
dus het zal wel nadelen hebben.
 

Richard434

Prepper goeroe
Nadelen:
je trekt niet makkelijk een enkel kledingstuk uit of aan als je het warm hebt,
als er een gat in zit ben je je hele "pak" kwijt ipv een deel.
Warmte isolatie valt vaak tegen (ervaring)
en (maar dat is persoonlijk) ik vind ze totaal niet prettig zitten!
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een militair en geen overall . Het is juist daar ( Vooral tijdens opleiding ) een veel gedragen Kledingstuk .
Ook ik heb er nog 1 liggen , in juist wel camo . Deze heb ik een paar maten te groot gekocht zodat ik hem juist wel goed aan en uit kan trekken .
Ik heb hem ook nog maar recent gekocht .
Mocht ik mij tijdens een SHTF toch richting bossen ( Natuur ) moeten gaan verplaatsen dan heb ik dat ding zo aan en eventueel weer uit ( juist door iets te groot ) .
Ik zie dat ding puur voor als het echt nodig is , dat je dus even toch in de Camo moet . . Eerst had ik de complete uitrusting nog in Camo . Nu eigenlijk zowat niets meer .
Ook heb ik bewust er een gepakt met Velcro sluiting . Maar ook dat heeft weer na en voordelen :( . Zodat ik juist wel vlug er iets onderaan aan of uit kan trekken ( Bovenkleding ) .
Hoe koud of warm dat zo'n ding zit is ook afhankelijk van de Samenstelling van stof . 50 % Katoen / 50 % Polyester ( Kat / PES ) Of 65 % Katoen / 35 % Polyester .
Om het continue te dragen vind ook ik overbodig .
Voordelen en nadelen gaan samen . Je moet alle twee gaan overwegen .
Een hele uitrusting in Camo heeft meer nadelen dan voordelen ( Ben ik toch gaan inzien ) .
Dus je gaat overwegen wat beter is .
 
F

frans81

Gast
nou je het zegt, heb je nog gelijk ook.
maar waarom alleen in opleiding een overal? weet je dat toevallig?

Ik vermelde " Vooral tijdens de Opleiding "
Bij de luchtmacht is het een veelvuldig gedragen stukje PSU ( Buiten de opleiding ) . Meer dan bij de Landmacht . Vooral piloten .
Of oa bij KL worden bepaalde types overall gedragen in bepaalde voertuigen .
Ik heb destijds de Overall niet als hinderlijk ondervonden .
Wel als zo'n ding toch net iets te klein is en je bewegingsvrijheid word belemmerd .
ER zijn inmiddels zoveel types overall !
Ze worden veel gebruikt tijdens opleiding omdat ze vergeleken met de rest van de PSU goedkoop zijn .
Tijdens de opleiding heeft je PSU veel te lijden ;) in dit geval dus vooral de goedkope overall .
 

neoclyps

Survivor
Een overall is mijnsinziens perfect voor calamiteiten/rot scenario's
Het is het enige kledingstuk waar heel veel tools in kunnen en dat je daarbij ook nog heel veel bewegingsvrijheid hebt. Ik kan er nog een redelijke sprint mee trekken, mijn onderrug blijft warm (mensen die weleens buiten of in een frisse werkplaats werken weten hoe belangrijk dat is) en vaak is de overall brandvertragend en mechanisch zeer sterk
Het ziet er helaas niet trendy tactical uit, op de A-overalls van Snickers en fristads na dan.
Ik zeg doen.
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
sleutel overall / boeren blauwe overall/ defensie groene overall, pool overall (koud weer ding) en drijfpakken, heb ze allemaal gedragen en met plezier (behalve als ze net ff te krap waren in het kruis ) omdat ze functioneel zijn ( vind ik ) en en tank overall (defensie) zou ik wel willen hebben als prep item ( winter).
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb een boeren blauwe overall. Die gebruik ik als ik mijn werkboek schoon wil houden. Maar ik draag liever een werkboek. Mijn werkboeken hebben meer zakken. De knieen zijn versterkt met een waterafstotend laag die heel sterk is.
 

walrus

Elementary prepper
klopt, de defensie overals die ik ken ( met name gebruikt tijdends eerste militaire vorming en bij de T(echnische) D(ienst) zijn gewoon groen, de tank overals die ik ken zijn wel in camo en een stuk robuuster met lussen op de schouders om in geval van nood de persoon uit een luik te trekken
leuk dingetje, kost niet veel meer dan een boerenoveral.
er staat kat/pes in het labeltje van zo'n overal. wat is dat? Katoen/Polyester?
 

Scratch

Senior Prepper
Heb ze voorheen veel op het werk gedragen bij de wat smerige klussen zoals sleutelen aan machines, in het bos bij het slepen met hout, tijgeren in een kruipruimte of voor nood als ik een nat pak had door de regen (lag er nog een overall in de kast) ik heb nog steeds een overall in mijn auto, voor het geval dat...
 

RDNK76

Survivor
Ik heb een voorkeur voor tuinbroeken en/of Amerikaanse werk overalls, maar goed IRL zie ik er ook uit alsof ik zo uit de Duckhunt Dynasty cast gelopen kom:lol::D
 
Bovenaan