• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

overblijvende planten?

AWOL

Prepper goeroe
Op mijn balkon ga ik een bak zetten waar ik bosaardbeien ga planten. Op het zakje staat: "overblijvend" wat als ik het nazoek betekent dat na het bloeien de plant zelf blijft leven. Betekent dit tevens dat ik volgend jaar weer aardbeitjes kan verwachten aan diezelfde plant?

Andere vraag is: kan ik het beste van die bak een kasje maken totdat de zaden ontkiemd zijn?
 

Ray

SHTF Expert
Overblijvend betekent idd ieder jaar nieuwe aardbeitjes.
Kiemtemperatuur van aardbeien ligt tussen de 18 en 22 graden, dus dat gaat prima lukken zonder kastje momenteel.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Flos

SHTF Expert
De plant vergroot ook elk jaar. Mvr. Flos heeft van middag een kom van die aardbeien gegeten. Bij mij staan ze wel in volle grond.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
In het zakje zaten enkele honderden zaadjes, in de bak heb ik plek voor hooguit 6 plantjes en heb dus 6 zaadjes geplant. Hoe groot is de kans denken jullie dat een individueel zaadje werkelijk kiemt? Natuurlijk hoor je eerst meerdere zaden te kiemen en dan de plantjes uiteindelijk over te planten maar dat heb ik nu niet gedaan. Komt goed of is de kans groot dat er nu geen één tot wasdom komt?

IMG_0847.JPG
 

Ray

SHTF Expert
Bij ehhh, tja, vers, goed zaad :rolleyes: zal veruit de meerderheid kiemen. Geen idee of aardbei daarop een specifieke uitzondering is. Normaal zijn ze zo makkelijk te vermeerderen en doen ze het zelf al zo gretig dat bij mij zaaien nog nooit is voorgekomen.

Voorzaaien is toch wel handig. Je neemt dan de sterkste paar planten om verder op te laten groeien en gooit de rest weg of deelt ze uit.
 

AWOL

Prepper goeroe
Tja, het zaad is zeer vers, heb het vandaag zelf 'gehaald' en goed tot 2020, welke vent kan dat zeggen? Zal eens overwegen of ik er toch nog een paar in een apart bakje zal laten kiemen, dan kunnen die eventueel niet uitgekomen zaadjes in de bak vervangen.
Zoals altijd, merci bien @Ray
 

Kanina

Diehard Prepper
Als de bosaardbei enigszins hetzelfde is als de alpenaardbei dan kun je wel wat zaaien. Echt heel groot worden de planten pas na een paar jaar. Heb zelf al jaren een witte en een rode alpenaardbei (zitten beiden in dezelfde pot maar kruisen zich niet, heel apart) en het zijn nog steeds geen hele grote plantjes. Wel heb ik nog steeds aardbeitjes, deze week nog gegeten. Heerlijk. En dat na jaren. Ben benieuwd hoe lang ze meegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Als de bosaardbei enigszins hetzelfde is als de alpenaardbei dan kun je wel wat zaaien. Echt heel groot worden de planten pas na een paar jaar. Heb zelf al jaren een witte en een rode alpenaardbei (zitten beiden in dezelfde pot maar kruisen zich niet, heel apart) en het zijn nog steeds geen hele grote plantjes. Wel heb ik nog steeds aardbeitjes, deze week nog gegeten. Heerlijk. En dat na jaren. Ben benieuwd hoe lang ze meegaan.

Op het zakje werden ze in het Engels inderdaad wel alpine strawberry genoemd (baron von solemacher). Ik heb nu een onderlinge afstand van circa 20 centimeter aangehouden, jij denkt dat bijvoorbeeld 10 centimeter ook zou kunnen?
 

Erny

Last (wo)man standing
De Bosaardbeitjes zullen flink gaan woekeren, zou ze her en der in de buurt stiekem planten. Fungeren prima als bodembedekker.
De Baron van Solemacher is één van de lekkere bosaardbeitjes.
En denk ook dat je straks wel heel veel hele kleine aardbeiplantjes hebt. Opkomst bij dit zaad is vaak wel hoog maar het kan even duren.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Kanina

Diehard Prepper
@AWOL, ik heb ze op nog geen 10cm van elkaar af staan. Staan met 6 plantjes in 1 pot. Zie foto.
Ondanks dat ze al jaren in die pot zitten geven ze nog steeds aardbeitjes.

IMG_5315.JPG IMG_5316.JPG
 

AWOL

Prepper goeroe
@Kanina oh wow, ik dacht dat het echte woekerplantjes waren maar dat valt dus reuze mee. Dat is goed nieuws want dan kan ik er dus veel meer planten. Ik heb ondertussen al wat extra plantjes 'voorgezaaid'.
Heb je die steentjes erin liggen zodat de aardbeien niet gaan rotten? Men suggereert ook wel stro maar die steentjes zijn wellicht handiger.
 

Kanina

Diehard Prepper
Ik heb ze altijd in pot gehad, ik neem aan dat ze daarom niet gaan woekeren. Jij doet ze ook in potten dus dan zal dat ook goed gaan. De steentjes heb ik als decoratie erin gedaan. Wij hebben deze steentjes in de tuin en er was nog wat over dat ik in alle potten heb verdeeld. Staat nog leuk ook. En is idd net iets fijner als er aardbeien aan komen.
Het afgelopen weer zorgt er bij ons voor dat er veel aardbeien aan de planten hangen, ze zijn erg blij met de hoeveelheid zon en af en toe regen. Ik bewater ze alleen als het erg warm is en er geen regen valt. Soms moeten ze het zonder doen in het weekend. De steentjes helpen ook de aarde wat koeler te houden en het verdampen tegen te gaan. Een win-win dus!
 

AWOL

Prepper goeroe
Goede tip.
Ik zal de bak qua water goed in de gaten moeten houden, mijn balkon heeft een dakje en het regent niet in op de plek waar de bak staat.
Dus jouw plantjes begonnen zo rond maart weer te bloeien dat je nu alweer aardbeien hebt? Als ik het goed begrepen heb gaat het bij mij wel ergens laat oktober worden voor ik aardbeitjes kan oogsten. Ik heb ze natuurlijk wat laat geplant. 2-4 weken staat voor kiemen en dan 150 dagen tot oogst zegt het zakje.
 

Kanina

Diehard Prepper
Als je zaait is het van belang dat de zaadjes niet droog komen te staan. Elke dag besproeien en vaker als het warm is en de aarde dreigt droog te worden. Als er wat gaat groeien, kan je dit iets verminderen tot ze flink wat wortelstelsel hebben aangelegd. Hoe ouder, hoe meer wortels.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Erny en onderlinge afstand van de plantjes?

Uhum, ik ben niet de goede persoon om over plantafstand te adviseren, ik zet alles zelf namelijk toch steeds weer ietwat "te dicht" bij elkaar... :fluit: Die 10 cm klinken me prima in de oren, je kan later altijd gaan uitdunnen indien nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Een ezelsbruggetje voor plantafstand is om te bedenken hoe groot een uitgegroeide plant ongeveer wordt. Dat neem je als plantafstand in de rij. Dus voor bv uien 5 cm, sla 30 cm, tomaat 60 cm courgette 100 cm.
 

AWOL

Prepper goeroe
Een ezelsbruggetje voor plantafstand is om te bedenken hoe groot een uitgegroeide plant ongeveer wordt.

Ja maar dan moet je dat wel eerst weten :) Mijn vingers zijn ongeveer net zo groen als een oranje reddingsboei. Nou ja ik ga het met deze plantjes ervaren, als blijkt dat ik er teveel heb dan vermoord ik er wel een paar.
 
Bovenaan