• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Overkapping tbv kamado bbq

Hermanusb

Diehard Prepper
wij steken nogal vaak een bbq aan.
minstens 1 keer per week.

de kamado, een the bastard large staat onder een hoes maar regelmatig gebeurt het dat ik toch wat minder mooi weer heb of ik sta in de miezer spareribs af te lakken.

ik wil een kleine overkapping maken en het mag uiteraard niet teveel kosten.
wat ik uitgeef aan een overkapping kan ik geen vlees voor kopen.
echter heb ik zoiets nog nooit gemaakt.

aan de achterkant in de tuin staat een schuur van 330cm breed en hoger dan 215 cm kan ik niet gaan., dat is zeg maar de onderkant van het dak.
daarnaast wil ik vezelcement golfplaten van 183 cm lang gebruiken En ze zijn 110 cm breed (Jongeneel)

mijn idee is om horizontaal tegen de schuur een lange balk te plaatsten En daar met balksteunen elke 50cm een balk van 180cm naar de voorkant toe zodat de plaat 3 cm uit zal steken,
op deze balken elke 40cm haaks erop een balk waar de vezelcement platen aan geschroeft gaan worden.

hoogte verloop kan niet teveel worden aangezien de hoogte minstens 195cm moet zijn om onder door te kunnen lopen.
20cm verloop.

is er iets waar ik op moet letten?
of vergeet ik wat?

ben geen kei in tekenen dus ik moet gewoon al doende leren.
 

Vitor

Survivor
Wat voor balken heb je in gedachten? Als ik het goed begrijp wil je 6 balken van 180 cm zwevend op de muur hangen, waar ik me zelf zorgen over zou maken is het dragen van al dat gewicht. Misschien beter overwegen om wat extra steun tegen de grond te zetten aan de voorkant.
Zoiets:
1699454072149.png
Wel een leuk project!
Ik moet zelf ook nog een overkaping voor de kamado in elkaar zien te zetten
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik wil links en rechts 1 paal.
Niet in het midden.
Dese palen komen niet op de hoek maar een centimeter of wat naar het midden.
De ligbalk steekt ca 30 cm uit op de hoeken.
Ik wil 120x120 balken gebruiken
 

martin

Mankinds only hope
ik wil een kleine overkapping maken en het mag uiteraard niet teveel kosten.

Ik heb diverse overkappingen gemaakt door via diverse 2e hands sites te zoeken op zonnepanelen. Ik gebruik die panelen dan als overkapping en heb dan 2 vliegen in 1 klap. Het klinkt mogelijk bizar maar als je die panelen vlak tegen elkaar legt en dan hout gebruikt als constructie dan kom je een stuk goedkoper uit dan een officieel dak aan te leggen.
Ik gebruik dan van die simpele hoekijzers van de actions als koppelpunt en schroef dwars door het aluminium heel de constructie vast. Ik kan er even geen foto van maken maar als je wil kan ik er over 1 week wel een maken. Dus dan heb je zowel een dak als een stuk teruglevering want meestal gebruik ik dan een simpele
1699479704252.jpeg
soladin 600 en zet deze dan op een bestaande groep zodat ik gemiddeld gezien op jaarbasis stroom bespaar.
(Als je de ruimte heb kun je uiteraard ook gewoon 450Wp panelen plaatsen die ongeveer 100 euro stuk kosten en er een stuk of 5 plaatsen als dak, dan uiteraard gelijk iets fatsoenlijks als omvormer plaatsen en dan heb je alsnog een prima afdak als de ligging ten minste niet vol in de schaduw zit)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Er zal niet veel zon komen maar wel een beetje.
tuin staat in het noorden en het huis ervoor.
we hebben 9 panelen op het zuiden gericht staan.

daar zal ik nog efkes over nadenken maar of dit het gaat worden weet ik nog niet.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Wat voor balken heb je in gedachten? Als ik het goed begrijp wil je 6 balken van 180 cm zwevend op de muur hangen, waar ik me zelf zorgen over zou maken is het dragen van al dat gewicht. Misschien beter overwegen om wat extra steun tegen de grond te zetten aan de voorkant.
Zoiets:
Bekijk bijlage 25266
Wel een leuk project!
Ik moet zelf ook nog een overkaping voor de kamado in elkaar zien te zetten

Dat werkt niet voor golfplaten. Omdat je die dwars op de golf moet ondersteunen, die zijn ook vrij breekbaar en behoorlijk zwaar, je zou dan 3x balk van 5meter moeten hebben. 1 aan de schuur 1 in het midden en 1 op de pilaren en daaronder een paar balken om het geheel aan elaar te verbinden.

Nog een andere tip voor de leuk, je kan zelf een balk maken met planken in molenaars verbinding, dan is die hol vam binnen. Handig voor een stopcontact , flesje dure drank of een regenpijp in te verstoppen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Wat voor balken heb je in gedachten? Als ik het goed begrijp wil je 6 balken van 180 cm zwevend op de muur hangen, waar ik me zelf zorgen over zou maken is het dragen van al dat gewicht. Misschien beter overwegen om wat extra steun tegen de grond te zetten aan de voorkant.
Zoiets:
Bekijk bijlage 25266
Wel een leuk project!
Ik moet zelf ook nog een overkaping voor de kamado in elkaar zien te zetten
@Vitor , die gedachte is ook de mijne. Vrij hangend zonder staanders, dat gaat doorhangen. Tenminste, dat vezelcement is niet topzwaar maar vederlicht is het ook niet.
Die 120*120 kan wel wat hebben, en dat is dan vast geïmpregneerd. Twee staanders zou m.i. moeten kunnen. En dan op verzinkt stalen steunen in een betonpoer, en zo de staanders van de grond houden.

@martin 's solardak is natuurlijk een geweldig idee. Ik zou dat zeker doen als het zon kan vangen. Hmmm, ik zie dat het noord-gericht is. Een puntdakje zou wellicht kunnen met een solar-dakhelft naar het zuiden, maar dan moet er een goot tegen de schuur.

Voor bouten, ringen en speciale golfplaatschroeven kan je het beste terecht bij https://proboproducts.nl/479-hpl-schroeven

Het wordt vast mooi @Hermanusb !
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
wij steken nogal vaak een bbq aan.
minstens 1 keer per week.

is er iets waar ik op moet letten?
of vergeet ik wat?
Beste @Hermanusb

Ik zou geen overkapping maken met glas gezien je regelmatig de bbq gebruikt en je dan regelmatig het glas moet schoon maken van vet en enige roetvorming, en wat er nog bovenop komt te liggen.

Is een tweedehandse luifel niets voor jullie die kan je mooi uit draaien en weer netjes terug draaien na gebruik, en je staat niet bloot aan weersomstandigheden dat de natuurkrachten de boel vernield.

Het gebruik is dan op zijn minst 52 keer per jaar, de rest van het jaar heb je dan vrijwel geen omkijken naar de luifel.
 

petroman

SHTF Expert
@iedereen en @martin : ik heb een soladin.
Leuk idee maar werkt niet.
Ik heb nog nooit in de buurt van die 600W gezeten met twee panelen. Reden is dat het ding om een wetgeving nogal geknepen is qua vermogen.
Ook heb je een bepaalde startspanning nodig die je met moderne panelen niet haalt.

2x oud paneel werkte wel, 2x nieuw paneel werkt niet.
 

JohnVonSchutz

Senior Prepper
Goed om te lezen dat hier mee kamado lovers zijn.
Ik heb onze buitenkeuken gemaakt. Achteraf had ik graag mn afdak iets groter gemaakt zodat het werkblad altijd droog blijft.
ik heb er een zelfdragend contructie van gemaakt. Maar je zou ook met een lange diaginale steun balk kunnen maken denk ik. Voor ons is het sterk genoeg maar ik heb er geen zonnepanelen op.

Als je er een koelkast in wilt, dan eerst goed kijken wat de maten zijn. Ik had er niet goed gekeken en heb uiteindelijk een drankkoelkast er in geplaatst.
Denk aan waterleiding en natuurlijk afvoer.
20220613_142233.jpg
 

JJ&A

Diehard Prepper
Best heel jammer @petroman

Heb je er ook een vorm van garantie op, hebben ze ook een klachtencommissie waar je het probleem kan voorleggen???

Misschien Alberto Stegeman inschakelen, heb geen idee wat de panelen gekost hebben maar het zal de moeite best waard zijn, ik hoop het beste voor je.
 

martin

Mankinds only hope
Leuk idee maar werkt niet.

Dit device is tegenwoordig sowieso niet meer toegestaan.
Maar los hiervan is het me niet helemaal duidelijk want ik heb 3 stuks configuraties gemaakt en ze werken alle 3.
Het is wel even goed kijken in de specs hoeveel voltage/vermogen je zult moeten generen om die soladin te gebruiken.
1699570303946.png
Met 2 panelen zul je wel even moeten opletten dat je gebruik maakt van 72 cells en dan moet je alsnog opletten hoe je ze aansluit (in serie dus)

Als je gebruik maakt van oude panelen (zoals ik ook aangeef in mijn post) dan zul je afhankelijk van de panelen wel even moeten kijken hoeveel je er in serie gaat aansluiten.

Dit type omvormer is leuk als je echt oude zooi via marktplaats voor een prikkie kunt aanschaffen. Als je gebruik maakt van modernere panelen is het een stuk verstandiger om een wat modernere omvormer aan te schaffen en dan zou ik gelijk gaan voor minimaal een 2000 watt omvormer (en dan moet je dus echt wel gebruik maken van 1 aparte groep)
 
Bovenaan