• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pakjesavond China loopt vast door corona zieken

Flos

SHTF Expert
Kijk het is begonnen in China en het is er nooit weg geweest.
Ook bij ons is het er nog steeds.
Al denken er sommige dat het nooit bestaan heeft.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik snap niet goed waarom president Xi van het ene uiterste - zero Covid middels strikte lockdowns - nu plots besloten heeft alle maatregelen op te heffen. Het was te voorzien, dat Covid hierna zo heftig om zich heen zou grijpen, dat de zorg in China overbelast zou worden.

Het enige dat ik kan bedenken, is dat het zijn bedoeling is, de produktie en logistiek te ontwrichten om vooral de economie van de VS te treffen, via kunstmatig veroorzaakte schaarste. Maar dat gaat dan wel ook ten koste van de Chinese bevolking en economie.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Xi zit nu in de positie dat hij altijd wint.
Als het goed af loopt zal het verhaal zijn dat dit komt omdat er eerst langdurig aan het zero covid beleid is vastgehouden.
Als het niet goed gaat kan hij zeggen dat hij het anders had gewild maar dat er te veel druk is gelegd op versoepeling.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik snap niet goed waarom president Xi van het ene uiterste - zero Covid middels strikte lockdowns - nu plots besloten heeft alle maatregelen op te heffen. Het was te voorzien, dat Covid hierna zo heftig om zich heen zou grijpen, dat de zorg in China overbelast zou worden.

Het enige dat ik kan bedenken, is dat het zijn bedoeling is, de produktie en logistiek te ontwrichten om vooral de economie van de VS te treffen, via kunstmatig veroorzaakte schaarste. Maar dat gaat dan wel ook ten koste van de Chinese bevolking en economie.

Nu wat later, bedenk ik dat dit ook een manier kan zijn om de kosten en zorg als gevolg van de vergrijzing in China - als gevolg van de inmiddels afgeschafte 1 kind politiek - te verminderen. Covid is het meest dodelijk voor de oudere generatie. De jongere generatie wordt dan gespaard om de economie draaiend te houden.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Mayo

marzman

Diehard Prepper
Nu wat later, bedenk ik dat dit ook een manier kan zijn om de kosten en zorg als gevolg van de vergrijzing in China - als gevolg van de inmiddels afgeschafte 1 kind politiek - te verminderen. Covid is het meest dodelijk voor de oudere generatie. De jongere generatie wordt dan gespaard om de economie draaiend te houden.

Dit lijkt me gewoon slecht beleid (wat je wel vaker ziet als leiders te lang aan de macht zijn en weinig tegenspraak dulden, ik ken er nog zo eentje ;) ). Ze dachten dat alles dichtgooien de manier was om Covid te bestrijden en in het begin was dat ook een goede tactiek. Maar de Chinese mensen waren het beleid beu en gingen protesteren waarna Xi heeft moeten versoepelen. Maar er is weinig gevacineerd en waarschijnlijk ook minder 'groepsimuniteit' door alle lockdowns en nu mogen de mensen naar buiten maar durven ze niet meer.

Hij had toch gewoon kunnen kijken hoe ze dat in andere landen doen en het meer gefaseerd loslaten om te kijken wat er gebeurd. In het begin leken ze het zo goed te doen door zelfs ziekenhuizen te bouwen uit het niets en nu falen ze zo hard.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Zou het niet zijn omdat de economie door de continue lockdowns op z'n gat lag?
Nu kan iedereen ten minste weer aan t werk.
Dat het slecht uitpakt vwb de besmettingen en (waarschijnlijk hoge) aantallen doden heeft hij óf niet goed ingeschat óf juist wél (en denkt hiermee idd de grote aantallen ouderen te verminderen?)...

Ik had ook begrepen dat er relatief weinig mensen gevaccineerd zijn en nóg minder geboosterd (ook omdat de bevolking het chinese vaccin niet echt vertrouwd).
Dus al de mensen die ziek worden maar weer genezen zijn ook een groot pluspunt: directe immuniteit.

Maar wie weet wat de lange termijn-strategie van China hierin is? (vaak houden zij dat meer in t oog dan wij in het Westen ;) )
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik denk dat het vooral door al die klachten op ali-express komt met de trage levering... nu is dat gelukkig over en heb ik het binnen 15 dagen ipv 15 maanden.

Maar ik denk dat xi een beetje bang is geworden, er zijn namelijk heel veel chinezen die het wellicht niet meer pikken en dus kan je vanuit elke hoek neergesabeld worden... lijkt me vrezelijk om elke dag zo te moeten leven.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb me ook af zitten vragen waarom Xi zo plots alle coronaberperkingen overboord heeft gezet. Het lijkt me geen domme man, die de problemen met een overbelasting van de zorg niet voorzien heeft. Ook lijkt mij niet dat angst voor ongeregeldheden zijn raadgever zou zijn.

Bij nader inzien heeft hij er wellicht voor gekozen om een heftige, maar korte periode van coronabesmettingen en overbelaste zorg te accepteren, in plaats van met allerlei maatregelen de verspreiding van corona te vertragen, maar veel meer schade aan de Chinese economie te veroorzaken. Nu wordt groepsimunniteit veel sneller opgebouwd.

De Chinese vaccins blijken minder goed te werken en veel Chinezen hebben er te weinig vertrouwen in om zich te laten vaccineren. Wellicht was ook noch de lust, noch het geld beschikbaar om Big Pharma in de VS te verrijken en betere vaccins in te kopen.

Blijft mij nog een vraag waarom hij zo lang heeft vastgehouden aan het zero-covid beleid. Misschien omdat voorgaande virusvarianten veel schadelijker gevolgen hadden en de variant die zich thans in China verspreidt, veel milder is.

Dat een flink aantal zwakke, niet productieve ouderen hierbij het loodje leggen, is - hoe triest ook - een economisch voordeel met de vergrijzende bevolking in China.
 

drent

Diehard Prepper
Besmettingen stegen al rap voordat zero-covid beleid losgelaten werd. Hele beleid was daarmee eigenlijk al nutteloos. Er klapt ook zat uit van 40 en uitgaande van de long-covid + herbesmettingen die we zien is dit niet bepaald voordelig. Artsen vallen bv stomweg flauw van uitputting omdat de zorg het niet aan kan. Mensen zitten in auto's op de parkeerplaats van dat ziekenhuis aan het infuus wegens geen plek meer binnen. Mensen daar liggen overal tussen de bedden, in de gangen, ...
Het laten woeden van een epidemie zal je altijd ook onmisbare mensen kosten (kennis) en ook China heeft te maken met een krimpende arbeidsleeftijdgroep (i.e. vergrijzing). Daarnaast klappen er ook flink wat mensen uit die in de lokale/regionale besturen zitten en groep wetenschappers, etc. Zoals een groep die nu per maand net zoveel sterfgevallen kent als anders per jaar. Zorg is meer nu dat het wegvallen van zoveel essentiele mensen de hele samenleving zal laten instorten, naast alles wat zal sterven door wat voor gezondheidsprobleem dan ook, want de zorg ligt geheel plat voor zowel covid als voor om het even elke ziekte, verwonding, etc.

China heeft door zero-covid beleid geen immuniteit opgebouwd (voor zover mogelijk dan) en de lokale vaccins doen niet genoeg. Vraag is nu of wat er rondgaat met white long (i.e. covidlongontsteking en veelal dodelijk) te maken heeft met die ontbrekende immuniteit, verkeerde behandeling, tekort aan artsen en medicijnen of dat Omikron variant toch weer gevaarlijker aan het worden is of er zelfs een geheel nieuwe variant de oorzaak is. China vertikt het om gegevens te delen en ook trouwens om hulp te accepteren (die is weldegelijk aangeboden incl. pfizer vaccins vanuit bv de VS).

We zijn nog lang niet van dit probleem af en de kans dat wij er hier redelijk doorrollen met dank aan goede vaccins is ook niet vanzelfsprekend met nieuwe varianten die de vaccin-bescherming weten te omzeilen.
 
Bovenaan