• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pantry Challenge

marrid

Survivor
In Amerika is de pantry challenge nogal een ding op YouTube. Gezinnen proberen 1,2 en soms 3 maanden volledig te eten uit hun voorraadkast om zo op te eten wat op moet, ruimte te maken voor de oogst van 2024 en te kijken wat mis ik nog in mijn voorraadkast. Ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die dit wel eens gedaan hebben of dit gaan doen en wat jullie bevindingen zijn. Komend jaar hebben we een verdubbeling van onze moestuin en dus hopelijk ook een verdubbeling van de oogst wat ik kan wecken,drogen en invriezen. Dan zou het mogelijk moeten zijn om deze uitdaging te doen. Voor nu probeer ik de oogst van 2023 op te eten voordat de oogst van 2024 op gang komt en ik merk dat mijn voorraad snel slinkt. Benieuwd naar jullie ervaringen.
 

martin

Mankinds only hope
Ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die dit wel eens gedaan hebben of dit gaan doen en wat jullie bevindingen zijn.

Als ik alleen zou zijn dan zou ik deze challenge aangaan.
Maar ik ga het niet kunnen verkopen aan de rest van het gezin.
Ik denk wel dat het een heel nuttige test zou zijn om eens een poging te doen om 2 weken niks te kopen in de winkel en kijken hoe ver je gaat komen.
Op papier heb ik het prima op orde en nagedacht over basiszaken zoals rijst/pasta/aardappelen in glas/ Heel veel kruiden om het een beetje smakelijk te houden. Flink wat eiwitten in blik zoals "tonijn" (skipjack dus, en geen echte tonijn)/stoofvlees/smack/cornedbeef/gehaktballetjes/kip
Ook flink wat tomatenpulp voor de pasta's. Eigenlijk te veel om op te noemen. Ik denk dat ik het qua variatie wel gaat uithouden. Maar een praktijktest zou me mogelijk alsnog kunnen verrassen over de zaken die in de praktijk anders zullen zijn dan in de theorie.

Ik hoop in dit draadje enkele praktijktesten te kunnen volgen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb het wel eens gedaan. Was leerzaam. Ik miste vooral wat lekkere dingen. En krakende dingen waar je echt je tanden in kan zetten(chips, appels, cruesli, kool voor de koolsalade) Mijn voorraad aangevuld met augurken en ander in het zuur ingelegde groenten, drop, beschuit en crackers.
Sinds die tijd probeer ik altijd ergens vanaf januari uit de voorraad te leven, al is het niet meer zo streng als toen, maar voor het rouleren is het een mooie reset.
Ik heb alleen niks met een challenge, welke dan ook. Je doet het, of je doet het niet.
 

marrid

Survivor
Ik heb het wel eens gedaan. Was leerzaam. Ik miste vooral wat lekkere dingen. En krakende dingen waar je echt je tanden in kan zetten(chips, appels, cruesli, kool voor de koolsalade) Mijn voorraad aangevuld met augurken en ander in het zuur ingelegde groenten, drop, beschuit en crackers.
Sinds die tijd probeer ik altijd ergens vanaf januari uit de voorraad te leven, al is het niet meer zo streng als toen, maar voor het rouleren is het een mooie reset.
Ik heb alleen niks met een challenge, welke dan ook. Je doet het, of je doet het niet.

Lekkere dingen is ook het lastigste om voorraad van aan te leggen. Met 3 tieners in huis die continue rondstruinen op zoek naar …… wat lekkers. Toch heb ik boven ergens onderin een laatje wat snoepjes, dropjes, chocola etc. En ik heb genoeg meel, cacao etc om iets te kunnen bakken. Maar als ik nu nadenk wat heb ik nu aan krakende dingen in de voorraad….. daar ga ik nog wel eens naar kijken.
Ik denk wel dat het gezin niet moeilijk zou doen bij zo’n Challenge, we kunnen best een maand redelijk normaal blijven eten en drinken maar de tweede maand gaat wel lastiger worden.
 

marrid

Survivor
Ik zit er nog even over na te denken maar ik denk dat ik ook wat variatie mis. De vriezer zit vol, wat ik geweckt heb van de tuin is allemaal goed gelukt. Zo goed zelfs dat we gisteren al de laatste pot tomatensoep hebben open getrokken. Maar ik moet dit jaar meer variatie wecken bv andere soepen. Leren fermenteren en zuurdesem leren maken. Ik bak al jaren zelf mijn brood maar ben wel afhankelijk van gist. Die technieken leren gaat ook zorgen voor meer variatie in de voorraadkast. Want eerlijk het ingeblikte voedsel van de supermarkt is niet altijd lekker en je wil eigenlijk zelf kunnen zorgen voor in ieder geval een deel van je voedsel. Je oogst verwerken, opeten in de winter totdat je nieuwe oogst weer komt. Nou ja het zet me aan het denken voor mijn doelen dit jaar
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ha ik denk dat je beter even kunt wachten tot deze natte periode voorbij is, ik zie de oogsten wat donker in, wat betreft het verbouw van groenten, en de prijzen die dan van wat er nog is wordt gevraagd, maar dat is mijn gevoel.

Of je moet tegelijk gescheiden weer je voorraad aan blijven vullen, maar dat met rust laten, dan loop je geen risico als er ineens ook de SHTF uitbreekt.

We hadden ook niet verwacht dat een minuscuul iets al een virus de zo wereld plat kon leggen, en we gebruik konden maken van onze voorraden, blijf met alles rekening houdend dat het goed mis kan gaan, en blijf ondertussen genieten van wat je nog hebt en kan.
 

marrid

Survivor
Dan je wel voor de link!! Onze moestuin zit in een oude bloemenkas, ik heb denk ik binnen een paarweken tientallen bloemkolen, broccoli en een flinke oogst spinazie klaar. Het gaat langzamer maar het groeit nog lekker door😀. Maar het is ook wel mijn angst, je voorraad gaat er dan hard door en dan kom je wel krap te zitten.
 

Erny

Last (wo)man standing
Op één of andere manier lijkt voor mij januari ook de maand te zijn waarin ik probeer van voorraad te leven (of eigenlijk, zo min mogelijk boodschappen te doen). Dit is natuurlijk ontstaan en ook geen must dus.
Qua inmaak/weck (van de moestuin) staat er genoeg, heb genoeg pasta en rijst in huis om dat mee te combineren.
Wat ik ging missen waren kaas en brood en verse tomaat/komkommer/turkse yoghurt.
Chips en snoep kun je van afkicken dus die trek nam wel af.

@marrid Wat fijn dat je in zo'n kas een moestuin hebt. Is toch een hele andere manier van tuinieren als je geen rekening hoeft te houden met nachtvorst eind mei e.d. Op Het Moestuinforum zijn er ook mensen die in zo'n kas tuinieren.
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben ooit eens op het idee gekomen om mijn voorraad in te krimpen.
Omdat de kinderen de deur uit waren en het rouleren niet meer zo vlot verliep.
Dat is alweer 9 jaar geleden.
Ik heb toe een deel van mijn voorraad aan de voedselbank geschonken.
Wat over de houdbaarheidsdatum was wilde ze niet. Heb ik dan maar zelf gebruikt.
Sinds dien eet ik wel meer uit mijn voorraad. Maar heel zelden iets dat niet over de datum is.
Of het moet zelf ingemaakt zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd nog te vroeg om de zelf ingemaakte groenten van 2023 nu al te consumeren.
Stel dat de moestuin opbrengst totaal mislukt. Heb niets of bijna niets meer.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tips voor maken van krakende dingen...lijnzaadcrackers, scheepsbeschuit, cruesli van noten en zaden, kroepoek en emping, en het koekjes zijn ook zelf te maken natuurlijk(alleen heb ik nooit behoefte aan koekjes met suiker erin).
(deze dingen zijn allemaal te googelen dus ik geef geen recepten)
Snoep kan je vaak ook zelf maken, fruitleer bv. Maar ook spekkies, gummiberen, noga. Ik heb een ouderwets snoepkookboek. Erg grappig (alleen lust ik de meeste dingen niet vanwege te zoet, ik heb het wel allemaal geprobeerd te maken)
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik vind het eerlijk gezegd nog te vroeg om de zelf ingemaakte groenten van 2023 nu al te consumeren.
Stel dat de moestuin opbrengst totaal mislukt. Heb niets of bijna niets meer.
Kijk dat bedoel ik, met de enorme regen kunnen oogsten gaan mislukken, de vraag is zelfs kan er wel geplant worden, en als je de oude voorraden op maakt zit je met de gebakken peren, en je heb je ook nog eens de kans dat de prijzen meer omhoog schieten.
En blijf altijd uit je vooraad eten om het tegelijk ook weer aan te vullen, zo krijg je nooit een verouderde voorraad wat over datum kan raken, als dat wel gebeurd doe je iets fout. naar mijn gevoel.
 

Flos

SHTF Expert
Toevallig vanavond braadworst gegeten met rodekool.
Potje was ingemaakt 9 november 2020. Heeft gesmaakt.
Heb er nog een paar staan van 2020. Ook die van 21/ 22 en 23. En ik heb nog 3 kolen in de moestuin staan van mijn overleden vriend.
Die gaan we een dezer dag inmaken.
 

marrid

Survivor
Volgens mij kan dat ook prima zo’n 3 jaar oud potje. Ik heb van de week brood gebakken van bloem dat 2 jaar over de datum was, ik had dit wel gevacumeerd, het was nog prima.
Alleen sperziebonen wecken is bij mij mislukt. De potten gingen na een paar weken van het vacuüm af dus de rest maar in de vriezer gedaan. Blijkbaar moet je er een scheutje azijn bij doen dus dat probeer ik aankomend jaar. Ik probeer wel het ingemaakte voedsel van dat jaar op te eten heb nog genoeg hak potten staan als
Het op is. Mijn doel is met de oogst de winter doorkomen tot de volgende oogst.
 

JJ&A

Diehard Prepper
@marrid hier worden groene bonen altijd in gevroren.
Bij het wecken en of inmaken heb ik er al te veel verloren.
Zonde van het werk en de bonen.

Welke groene bonen bedoel je beste @Flos
-----------------------------------------------
Van het internet
Welke soorten groene bonen zijn er?

Van zowel de hoge, als de lage rassen zijn er snijbonen, sperziebonen, droogbonen en pronkbonen.
In de groep 'sperziebonen' zijn er ook verschillende rassen, zoals boterboontjes, naaldboontjes, Chinese boontjes, gewone sperziebonen en spekbonen.
De keuze is reuze!
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@JJ&A wel op zijn Vlaams hebben we struikbonen en persebonen.
Wat jij hoge en lage rassen noemt denk ik.
Wat jij gewone sperziebonen noemt heet bij ons gewoon ,, bonen ,,
En niets lukt mij om te wecken.
 

marrid

Survivor
Ik heb bedacht dat ik mijn eigen pantry Challenge gaat doen. Ik gebruik Januari om mij voor te bereiden voor het nieuwe moestuinseizoen. De moestuin is het eet niet maar de oogst verwerken wel en daar zie ik ook altijd wat tegenop. Dingen die ik afgelopen week heb gedaan:
- voorraad nieuwe weckpotten besteld en inmiddels ontvangen
- moestuinzaad wat ik nog miste besteld
- zaai trays besteld om voor te zaaien
- stelling in elkaar gezet om de trays op uit te stallen na het vullen
- mezelf op de pre-order lijst laten zetten voor bestellen Pressure canners. Ik heb die van mij verkocht maar twijfel nu toch om er weer een aan te schaffen.
- ruimte gemaakt voor weckpotten (ben nog niet klaar)
Wat ik nog moet doen:
-planning wat zet ik waar in de moestuin
- van te voren al een lijst maken op welke manier ik welke gewassen ga verwerken, dus wat wil ik op voorraad hebben komende winter? Dan hoef ik er niet over na te denken. Hiervoor ook recepten klaarzetten
- sparen voor waterfilter
- plek maken onder overkapping om de voedseldroger te kunnen laten draaien voor de uien, knoflook en pepers (poeder van maken)

En ik vergeet vast ook nog een aantal zaken, genoeg te doen dus.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik heb in vorige jaren wel een hele maand tot 6 weken van alleen mn voorraad geleefd.
Wat me vooral opviel is dat ik er een paar kilo van aankwam...
Dat gaat toch flink opvallen als 'de buitenwereld' steeds dunner wordt door te weinig eten na een SHTF :oops:

Reden is dat ik veel koolhydraten in mn voorraad prep en nu, in normale tijden, veel verse groeten, fruit en kwark/yoghurt eet en heel weinig koolhydraten.
Op zich goed natuurlijk, koolhydraten preppen: ze zijn over het algemeen beter houdbaar (rijst, pasta, instant aardappelpuree, meel), maar voor het Grey (wo)man effect is het redelijk desastreus... 🤣🤣🤣
 
Bovenaan