• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pas op met magneten in kleding. Kompassen houden daar niet van.

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik kwam het onderstaande stuk tegen over ompolen en miswijzen van kompassen door magneten in kleding.
Het is wel iets om rekening mee te houden, zelf heb ik iets dergelijks bij de hand gehad tijdens duiken met slecht zicht. De duiklamp van mijn buddy te dicht bij mijn kompas.

Mountain safety experts have warned against a worrying trend in the outdoor clothing market.
Magnetic closures on gloves and jackets are being marketed as the modern alternative to Velcro or poppers.
But magnets are well-known for deflecting compass needles, and there is already evidence that this may have been the cause of a recent Mountain Rescue call-out.

https://www.mountaineering.scot/news/magnetic-warning


 

Lai

Prepper goeroe
Niet alleen magneten ook stukjes ijzer geven een foutieve aanwijzing. Hou maar eens een klein nagelschaartje dicht bij je kompas.
Zelfs knopen/ritsen aan je jas manchetten kunnen een foutieve aanwijzing geven.
 

Ray

SHTF Expert
Niet alleen magneten ook stukjes ijzer geven een foutieve aanwijzing. Hou maar eens een klein nagelschaartje dicht bij je kompas.
Zelfs knopen/ritsen aan je jas manchetten kunnen een foutieve aanwijzing geven.
'k Heb tijden zo'n knoop kompasje aan de sleutelbos gehad, dat werkt ook niet. Die dingen wijzen binnen twee maanden compleet de andere kant op.
 

Lai

Prepper goeroe
Heb er eentje op mijn fietsbel (gewoon voor de heb). Werkt voor geen meter door het stuur. Leuk bedacht, maar niet over nagedacht.
 
Bovenaan