• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pax Eerste Hulp Tas L

PrepperMedic

Elementary prepper
Hallo Preppers!

Hierbij stel ik jullie graag mijn EHBO Kit voor, het betreft de "PAX EERSTE HULP TAS L"
Zelf samengesteld. iemand nog suggesties?

Inhoud:
2x Hibidil
2x Hacdil-S
2x fysiologisch Serum
2x uniwash van (Betadine)
3x Iso Betadine (unidoses)
1x After Bite Mercurochrome

Binnenkant Tas
2x wegwerp handschoenen
1x tekentang
3x Neustampons
1x Bloedstelpende watten
1x nagelknipper
1x klem
1x Splinter Pincet
1x verbandschaar
6x Alcoholische doekjes
1x assortiment pleisters (groot-klein-middelmatig-waterdicht-knokkelpleister etc..)
3x Compeed (Blarenpleisters)
3x Steri-Strip 3mm x 75 mm
4x Steri-Strip 6mm x 75 mm
1x Steri-Strip 6mm x 38 mm
2x Steri-Strip 6mmx 75 mm (Huidskleur)
1x Steri-Strip 6mm x 38 mm (Huidskleur)
1x Steri-Strip 6mm x 100 mm
1x Steri-Strip 12mm x100 mm
2x Leukostrip
1x Opsite pleister 15.5cm x8.5 cm
1x Opsite pleister 9.5cm x 8.5 cm
1x Cutiplast Steril 15 cm x 8 cm
1x Primapore 15 cm x 8cm
1x Braunol Tulle 10%
1x gaasverband
3x plastiek zakje
1x wegwerp scheermes
1x wegwerp Scalpel (lemmet 10)
1x pupil lampje
1x Mefix groot
1x Mefix klein
1x Mepore
1x Mesorb kompres 10x13cm / 4x5.2 in
1x Hydroband S/2 12cm x 18 cm

Binnentasje Groen (Wondverzorging)
1x Tensocrepe R85 10 cm x 4m
1x verband 4m x 10cm
1x Stellastic 7cm x 4m
1x drukverband 7x10 cm
1x Verbandtuch
1x cotton wool ball
8x kompres 7,5 cm x 7,5 cm12 x kleine kompres
5x groote kompres 24x40

Binnentasje Rood (steriel)
1x Tape
1x Hechting set ethilon 4-0
1x terumo spuit 2.5 ML
1x Terumo spuit 5ML
1x naald 0.8x50 mm
1x naald 0.6x25mm
1x naald 1.2x38 mm
1x wegwerp scalpel
1x Medicatiebox
1x knevelverband
4x Bloed lancet
1x Stitch cutter blade
1x Mondspatel
1x Vingerspalk (EasySplint)
1x steriel verpakte wegwerp pincet
1x Steriel verpakte handschoenen (M)
1x Raucodrape steriel veld 33x45CM

Voorzakje tas (Kon deze foto niet meer Uploaden..)
1x doosje veiligheidspelden
1x driehoeksverband
2x Dextro Tablet
1x Balpen
1x Artsenverklaring steriel materieel (aanvragen bij Huisarts)
1x EHBO Handleiding
1x sticker nummer Antigifcentrum (aanvragen bij antigifcentrum via mail)

Info EHBO Tas Pax

Naam: Pax Ehbo Tas L is terug te vinden op de website --> paxwinkel.nl
De tas word geleverd met 2 Binnentasjes 1x L & 1x M
Maar ik kocht er nog 1x L en 1x M bij komt altijd van pas :)
 

Bijlagen

  • IMG_6691.JPG
    IMG_6691.JPG
    54.8 KB · Weergaven: 54
  • IMG_6675.JPG
    IMG_6675.JPG
    63.7 KB · Weergaven: 50
  • IMG_6676.JPG
    IMG_6676.JPG
    66.4 KB · Weergaven: 53
  • IMG_6678.JPG
    IMG_6678.JPG
    62.3 KB · Weergaven: 49
  • IMG_6689.JPG
    IMG_6689.JPG
    64.1 KB · Weergaven: 53

PrepperMedic

Elementary prepper
Het ligt er natuurlijk aan voor welke situatie je de tas wilt gebruiken, als het ook voor een BOB bedoeld is dan mis ik eenvoudige pijnstilling zoals aspirine, ibuprofen en paracetamol.
Neen hoor, is inderdaad BOB en de Pijnstilling zit in een Wit potje, staat ergens op de foto :) bedankt voor uw input :)
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ziet er goed uit, al ben ik geen medic, en er zitten wel wat spullen bij die ik niet ken, en dus ook niet zal weten te gebruiken. Wat ik me wel afvroeg: zitten er geen snelverbanden in?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ah, een Belgische tas zo te zien. Namen willen nog wel eens wat verschillen.
Misschien wel handig even te vermelden wat je in "het witte potje"hebt zitten? Diarreeremmers en laxeertabletten,allergietabletten lijken me ook nuttig/noodzakelijk.
 

PrepperMedic

Elementary prepper
Ah, een Belgische tas zo te zien. Namen willen nog wel eens wat verschillen.
Misschien wel handig even te vermelden wat je in "het witte potje"hebt zitten? Diarreeremmers en laxeertabletten,allergietabletten lijken me ook nuttig/noodzakelijk.
Hallo, klopt! Deze medicatie zit er ook in, zal dit straks even bijwerken.. de tas zelf is duits, meeste van materieel is belgisch :)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Preppers!

Hierbij stel ik jullie graag mijn EHBO Kit voor, het betreft de "PAX EERSTE HULP TAS L"
Zelf samengesteld. iemand nog suggesties?

Inhoud:
2x Hibidil
2x Hacdil-S
2x fysiologisch Serum
2x uniwash van (Betadine)
3x Iso Betadine (unidoses)
1x After Bite Mercurochrome

Binnenkant Tas
2x wegwerp handschoenen
1x tekentang
3x Neustampons
1x Bloedstelpende watten
1x nagelknipper
1x klem
1x Splinter Pincet
1x verbandschaar
6x Alcoholische doekjes
1x assortiment pleisters (groot-klein-middelmatig-waterdicht-knokkelpleister etc..)
3x Compeed (Blarenpleisters)
3x Steri-Strip 3mm x 75 mm
4x Steri-Strip 6mm x 75 mm
1x Steri-Strip 6mm x 38 mm
2x Steri-Strip 6mmx 75 mm (Huidskleur)
1x Steri-Strip 6mm x 38 mm (Huidskleur)
1x Steri-Strip 6mm x 100 mm
1x Steri-Strip 12mm x100 mm
2x Leukostrip
1x Opsite pleister 15.5cm x8.5 cm
1x Opsite pleister 9.5cm x 8.5 cm
1x Cutiplast Steril 15 cm x 8 cm
1x Primapore 15 cm x 8cm
1x Braunol Tulle 10%
1x gaasverband
3x plastiek zakje
1x wegwerp scheermes
1x wegwerp Scalpel (lemmet 10)
1x pupil lampje
1x Mefix groot
1x Mefix klein
1x Mepore
1x Mesorb kompres 10x13cm / 4x5.2 in
1x Hydroband S/2 12cm x 18 cm

Binnentasje Groen (Wondverzorging)
1x Tensocrepe R85 10 cm x 4m
1x verband 4m x 10cm
1x Stellastic 7cm x 4m
1x drukverband 7x10 cm
1x Verbandtuch
1x cotton wool ball
8x kompres 7,5 cm x 7,5 cm12 x kleine kompres
5x groote kompres 24x40

Binnentasje Rood (steriel)
1x Tape
1x Hechting set ethilon 4-0
1x terumo spuit 2.5 ML
1x Terumo spuit 5ML
1x naald 0.8x50 mm
1x naald 0.6x25mm
1x naald 1.2x38 mm
1x wegwerp scalpel
1x Medicatiebox
1x knevelverband
4x Bloed lancet
1x Stitch cutter blade
1x Mondspatel
1x Vingerspalk (EasySplint)
1x steriel verpakte wegwerp pincet
1x Steriel verpakte handschoenen (M)
1x Raucodrape steriel veld 33x45CM

Voorzakje tas (Kon deze foto niet meer Uploaden..)
1x doosje veiligheidspelden
1x driehoeksverband
2x Dextro Tablet
1x Balpen
1x Artsenverklaring steriel materieel (aanvragen bij Huisarts)
1x EHBO Handleiding
1x sticker nummer Antigifcentrum (aanvragen bij antigifcentrum via mail)

Info EHBO Tas Pax

Naam: Pax Ehbo Tas L is terug te vinden op de website --> paxwinkel.nl
De tas word geleverd met 2 Binnentasjes 1x L & 1x M
Maar ik kocht er nog 1x L en 1x M bij komt altijd van pas :)
@PrepperMedic
Dit is geen EHBO kit maar .... een heel ziekenhuis! Mooi...;)
Mocht mij ooit iets overkomen dan hoop ik er op dat jij in de buurt bent...:thumbsup:

Het gegoochel met verband en spuiten
reggnktr01.png
is voor mij te lang geleden om er nu "met vakkennis" iets aan toe te kunnen voegen, maar misschien is het volgende nog zinvol...

Ik zag iemand laatst Burnshield hydrogel aanbevelen, en is wellicht iets om nog toe te voegen?

Wij hadden vroeger metaline-snelverband voor brandwonden. Ik zie dat je al e.e.a. hebt voor brandwonden, en is waarschijnlijk al meer state-of-the-art, maar misschien is zoiets toch nog zinvol?

Ik denk er over om zelf ook een uitgebreidere EHBO-set aan te schaffen, en om sowieso eerst te inventariseren wat ik nog heb.
Ik moet toch dat handboek maar eens uit de pluba halen en inscannen... Het is deels misschien achterhaald, maar in ieder geval "koude oorlog"-degelijk. En nu we immers toch weer die kant op gaan...:eek: Haha, dan moet ik straks ook nog op zoek naar auto-injectoren en zo...:confused:

Een beademingsballon, is misschien niet slecht.

En wat chloorhexidine tabletten.

En wat denk je van ASPIRINE (acetylsalicylzuur)
Ik zag hierboven pijnstillers genoemd worden, en overweeg zelf om naast paracetamol ook aspirine mee te nemen. En dan juist om het te kunnen toedienen als er een TIA, herseninfarct of een hersenbloeding vermoed wordt. Het is een zelfzorgmedicijn, en is bloedverdunnend, dus is misschien het overwegen waard. Het ambulance-protocol gaat in zo'n geval uit van 320 mg in tabletvorm (of 500 mg intraveneus) lees ik.

Ik heb kortgeleden zo'n situatie van nabij meegemaakt, en toen werden er tabletten toegediend (in plaats van intraveneus), waarschijnlijk omdat de patiënt bij bewustzijn was en kon slikken/die kon innemen.
In ieder geval zou het een mogelijkheid bieden om, ingeval iemand tekenen van een beroerte vertoont maar bij bewustzijn is en slikken kan, alvast iets toe te dienen, just in case...
Voor de duidelijkheid: Het ambulance-protocol gaat voor orale/tablet toediening uit van 320 mg aspirine = bijvoorbeeld 4 stuks 80 mg tabletten innemen.


Hartinfarct = Myocardinfarct
Het myocardinfarct is de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland en komt voornamelijk vanaf het 35e jaar voor: bij mannen gemiddeld 10 jaar eerder dan bij vrouwen. In 2002 was 75% van de mannen die een myocardinfarct kregen, ouder dan 65 jaar. Bij vrouwen is dat 90%.http://www.stecr.nl/default.asp?page_id=237&name=Myocardinfarct
http://www.stecr.nl/default.asp?page_id=237&name=Myocardinfarct

[MOD]deel tekst verwijderd: toegestaan is 1 alinea en de link[MOD]

http://www.formulariameppelhoogeveen.nl/02719c99e908a8e01/02719c99e908ab705/02719c99e90a09133/index.htm
[MOD]Tekstblok verwijderd[MOD]
* 320 mg asperine, oraal...
Het bij tweede keus en beta-blokker genoemde, zullen we in de regel niet bij de hand hebben, en is sowieso iets voor een arts.
Eigenlijk is dit alles natuurlijk iets voor de arts, maar als die niet in de buurt is, dan kunnen we met aspirine in ieder geval al iets doen...
Wel rekening houdend met evt. overgevoeligheid voor aspirine e.d.... *
[MOD]Tekstblok verwijderd[MOD]
* noot: voor orale/tablet toediening dus 320 mg aspirine = bijvoorbeeld 4 stuks 80 mg tabletten innemen. Is er niet direct hulp beschikbaar, dan de daaropvolgende dagen telkens 1 x 80 mg tablet per dag als onderhoudsdosering *


Herken de signalen van een beroerte (herseninfarct)

Een scheve mond, verwarde spraak of een lamme arm. Dat zijn de 3 meestvoorkomende signalen van een beroerte. Bel direct 112 bij deze signalen.
https://www.hartstichting.nl/beroerte/herkennen-signalen
[MOD]deel tekst verwijderd: toegestaan is 1 alinea en de link[MOD]



Het blijft met gebruik als als gewone pijnstiller wel oppassen met aspirine. Ik zou daarvoor zelf eerder paracetamol of ibuprofen nemen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/82019-pas-op-met-aspirine.html


Ook het volgende is interessant, om te downloaden en bijvoorbeeld op smartphone te hebben. Er is zelfs een android-app beschikbaar!
Het landelijk-protocol-ambulancezorg LPA
https://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/1105/landelijk-protocol-ambulancezorg--lpa-.html
 

Bijlagen

  • upload_2016-11-5_9-20-29.png
    upload_2016-11-5_9-20-29.png
    72.5 KB · Weergaven: 26
  • upload_2016-11-5_9-20-51.png
    upload_2016-11-5_9-20-51.png
    59.8 KB · Weergaven: 25

PrepperMedic

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
@PrepperMedic
Dit is geen EHBO kit maar .... een heel ziekenhuis! Mooi...;)
Mocht mij ooit iets overkomen dan hoop ik er op dat jij in de buurt bent...:thumbsup:

Het gegoochel met verband en spuiten
reggnktr01.png
is voor mij te lang geleden om er nu "met vakkennis" iets aan toe te kunnen voegen, maar misschien is het volgende nog zinvol...

Ik zag iemand laatst Burnshield hydrogel aanbevelen, en is wellicht iets om nog toe te voegen?

Wij hadden vroeger metaline-snelverband voor brandwonden. Ik zie dat je al e.e.a. hebt voor brandwonden, en is waarschijnlijk al meer state-of-the-art, maar misschien is zoiets toch nog zinvol?

Ik denk er over om zelf ook een uitgebreidere EHBO-set aan te schaffen, en om sowieso eerst te inventariseren wat ik nog heb.
Ik moet toch dat handboek maar eens uit de pluba halen en inscannen... Het is deels misschien achterhaald, maar in ieder geval "koude oorlog"-degelijk. En nu we immers toch weer die kant op gaan...:eek: Haha, dan moet ik straks ook nog op zoek naar auto-injectoren en zo...:confused:

Een beademingsballon, is misschien niet slecht.

En wat chloorhexidine tabletten.

En wat denk je van ASPIRINE (acetylsalicylzuur)
Ik zag hierboven pijnstillers genoemd worden, en overweeg zelf om naast paracetamol ook aspirine mee te nemen. En dan juist om het te kunnen toedienen als er een TIA, herseninfarct of een hersenbloeding vermoed wordt. Het is een zelfzorgmedicijn, en is bloedverdunnend, dus is misschien het overwegen waard. Het ambulance-protocol gaat in zo'n geval uit van 320 mg in tabletvorm (of 500 mg intraveneus) lees ik.

Ik heb kortgeleden zo'n situatie van nabij meegemaakt, en toen werden er tabletten toegediend (in plaats van intraveneus), waarschijnlijk omdat de patiënt bij bewustzijn was en kon slikken/die kon innemen.
In ieder geval zou het een mogelijkheid bieden om, ingeval iemand tekenen van een beroerte vertoont maar bij bewustzijn is en slikken kan, alvast iets toe te dienen, just in case...
Voor de duidelijkheid: Het ambulance-protocol gaat voor orale/tablet toediening uit van 320 mg aspirine = bijvoorbeeld 4 stuks 80 mg tabletten innemen.


Hartinfarct = Myocardinfarct
Het myocardinfarct is de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland en komt voornamelijk vanaf het 35e jaar voor: bij mannen gemiddeld 10 jaar eerder dan bij vrouwen. In 2002 was 75% van de mannen die een myocardinfarct kregen, ouder dan 65 jaar. Bij vrouwen is dat 90%.
http://www.stecr.nl/default.asp?page_id=237&name=Myocardinfarct

[MOD]deel tekst verwijderd: toegestaan is 1 alinea en de link[MOD]

http://www.formulariameppelhoogeveen.nl/02719c99e908a8e01/02719c99e908ab705/02719c99e90a09133/index.htm
[MOD]Tekstblok verwijderd[MOD]
* 320 mg asperine, oraal...
Het bij tweede keus en beta-blokker genoemde, zullen we in de regel niet bij de hand hebben, en is sowieso iets voor een arts.
Eigenlijk is dit alles natuurlijk iets voor de arts, maar als die niet in de buurt is, dan kunnen we met aspirine in ieder geval al iets doen...
Wel rekening houdend met evt. overgevoeligheid voor aspirine e.d.... *
[MOD]Tekstblok verwijderd[MOD]
* noot: voor orale/tablet toediening dus 320 mg aspirine = bijvoorbeeld 4 stuks 80 mg tabletten innemen. Is er niet direct hulp beschikbaar, dan de daaropvolgende dagen telkens 1 x 80 mg tablet per dag als onderhoudsdosering *


Herken de signalen van een beroerte (herseninfarct)

Een scheve mond, verwarde spraak of een lamme arm. Dat zijn de 3 meestvoorkomende signalen van een beroerte. Bel direct 112 bij deze signalen.
https://www.hartstichting.nl/beroerte/herkennen-signalen
[MOD]deel tekst verwijderd: toegestaan is 1 alinea en de link[MOD]



Het blijft met gebruik als als gewone pijnstiller wel oppassen met aspirine. Ik zou daarvoor zelf eerder paracetamol of ibuprofen nemen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/82019-pas-op-met-aspirine.html


Ook het volgende is interessant, om te downloaden en bijvoorbeeld op smartphone te hebben. Er is zelfs een android-app beschikbaar!
Het landelijk-protocol-ambulancezorg LPA
https://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/1105/landelijk-protocol-ambulancezorg--lpa-.html
Hallo, eerst en vooral dank voor u input, ik heb sinds kort ook Burnshield liggen en deze zitten er nu ook in ;)
Beademingsballon voor 1x gebruik vindt je niet zo goedkoop bij ons in Belgié.... de medicatie die u voorschrijft zit er ook in :) in een (wit potje) Zaldiar, Ibuprofen, Aspirine, dafalgan, spierontspanners, enz verder... ik ga alvast eens op zoek naar "Metaline" ik gebruik het (Handboek(Hulpverlener-Ambulancier) in PDf volledig gratis te downloaden op --> http://www.health.belgium.be/nl/hulpverlener-ambulancier-informatie-over-de-opleiding :)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@PrepperMedic Dank u, voor de link. het zijn PDF's zie ik, en die ga ik zeker downloaden. Misschien kan ik e.e.a. samenvoegen en er een PDF van maken, dus mocht daarin dan iemand zijn geïnteresseerd...

Nu moet ik denken aan dat filmpje... of dat misschien Vlaamse ambulanciers waren, of Kaaskoppen?;)

De daarop volgende filmpjes zijn ook kostelijk...

Ik heb beademingsballonnen (voor meermalig gebruik) al eens bij een dumpshop gezien, en waren in goede staat voor relatief weinig geld...
Het metaline-verband dat ik ken, was militair, in de vorm van een groot kompres, in een stevige textiel-kunststof gesealde verpakking. Er is een metallisch laagje op aangebracht, dat ook een kleven aan de (natte) brandwond voorkomt, voor zover ik mij herinner.
 

PrepperMedic

Elementary prepper
@PrepperMedic Dank u, voor de link. het zijn PDF's zie ik, en die ga ik zeker downloaden. Misschien kan ik e.e.a. samenvoegen en er een PDF van maken, dus mocht daarin dan iemand zijn geïnteresseerd...

Nu moet ik denken aan dat filmpje... of dat misschien Vlaamse ambulanciers waren, of Kaaskoppen?;)

De daarop volgende filmpjes zijn ook kostelijk...

Ik heb beademingsballonnen (voor meermalig gebruik) al eens bij een dumpshop gezien, en waren in goede staat voor relatief weinig geld...
Het metaline-verband dat ik ken, was militair, in de vorm van een groot kompres, in een stevige textiel-kunststof gesealde verpakking. Er is een metallisch laagje op aangebracht, dat ook een kleven aan de (natte) brandwond voorkomt, voor zover ik mij herinner.

Ik ben zeker geïnteresseerd! En wow... ik leer hier echt veel bij van jullie, en haha dat filmpje zal ik nog eens goed moeten bekijken ;) lol 'kaaskoppen" alle mensen zijn het zelfde voor mij iedereen is welkom no worries :)

Wat de ballon en metaline betreft ga ik nog eens op zoek :)

Bedankt om uw kennis met mij te delen!
Ik leer hier elke minuut bij! :)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik ben zeker geïnteresseerd! En wow... ik leer hier echt veel bij van jullie, en haha dat filmpje zal ik nog eens goed moeten bekijken ;) lol 'kaaskoppen" alle mensen zijn het zelfde voor mij iedereen is welkom no worries :)

Wat de ballon en metaline betreft ga ik nog eens op zoek :)

Bedankt om uw kennis met mij te delen!
Ik leer hier elke minuut bij! :)
@PrepperMedic Dank u, maar ik ben ook maar een relatieve leek. Tenminste, ik heb ooit een hospik-opleiding gehad in dienst en daarmee mogen experimenteren op dienstmakers, maar dat maakt van mij nog lang geen deskundige op dit gebied.
Gezien uw uitrusting, hebt u mogelijk meer kennis in huis dan ik op dit gebied...;)

Het aardige is wel, dat wij leerden om ook in extreme situaties nog iets te kunnen betekenen voor de medemens. In SHTF situaties dus. Gewonden met nekletsel verplaatsen is iets dat men in NL bij EHBO zeker niet leert, maar ... wel bij de MGD. Haha, beter iets later dood door handelingen van de hospik dan direct door een kogel of shrapnel, moet toen wel de achterliggende gedachte zijn geweest. De Glissonse lis... Ik heb het gelukkig nooit hoeven toepassen, want we hebben nooit echte ruzie met de verre oosterburen gehad. U hebt de Glissonse lis al in uw kit... Driekante doeken volstaan, voor zover ik mij herinner (en in principe een soort draagstel/brancard en een stukje hout).

Hier vindt u de PDF, met dank voor uw tip over dit document! https://dl.dropboxusercontent.com/u/107303069/het_handboek_voor_de_ha.pdf
Dropbox is nog aan het synchroniseren, dus even geduld misschien nog...
 

PrepperMedic

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
@PrepperMedic Dank u, maar ik ben ook maar een relatieve leek. Tenminste, ik heb ooit een hospik-opleiding gehad in dienst en daarmee mogen experimenteren op dienstmakers, maar dat maakt van mij nog lang geen deskundige op dit gebied.
Gezien uw uitrusting, hebt u mogelijk meer kennis in huis dan ik op dit gebied...;)

Het aardige is wel, dat wij leerden om ook in extreme situaties nog iets te kunnen betekenen voor de medemens. In SHTF situaties dus. Gewonden met nekletsel verplaatsen is iets dat men in NL bij EHBO zeker niet leert, maar ... wel bij de MGD. Haha, beter iets later dood door handelingen van de hospik dan direct door een kogel of shrapnel, moet toen wel de achterliggende gedachte zijn geweest. De Glissonse lis... Ik heb het gelukkig nooit hoeven toepassen, want we hebben nooit echte ruzie met de verre oosterburen gehad. U hebt de Glissonse lis al in uw kit... Driekante doeken volstaan, voor zover ik mij herinner (en in principe een soort draagstel/brancard en een stukje hout).

Hier vindt u de PDF, met dank voor uw tip over dit document! https://dl.dropboxusercontent.com/u/107303069/het_handboek_voor_de_ha.pdf
Dropbox is nog aan het synchroniseren, dus even geduld misschien nog...
Dit is zeer graag gedaan, en ja inderdaad! beter dood door handelingen van de Hospik dan door een kogel of shrapnel !
Ik hou u verder op de hoogte :) dank voor alle info! ;) Het boek haal ik nu binnen! Thnx
 
Bovenaan