• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Native

Prepper
Al een tijdje mee bezig. Mijn eerste projecten net opgestart. Ik experimenteer met een appelboom omringd door een gilde, een kruidenspiraal, ben bezig met mijn eerste wormtoren, heb een bed met aardperen staan (ecologisch) en creëer microklimaten in mijn achtertuin. Leuke topic, ga deze zeker in de gaten houden.
 
D

Deleted member 192

Gast
Ik kwam deze tegen, gebruikt oude pet flessen.(weet niet of dit in dit topic hoort, ben niet zo'n tuinier).

 
L

lid 989

Gast
Ik plaatste onlangs op de planetxtownhall een artikel genaamde Proper Soil Management.

[MOD]link verwijderd[MOD]
 

druif

Survivor
ja ik heb hem erg mooi boek ik moet zeggen heel interessant maar wel wat lang dradig. als je deze presentatie kijkt ben je op het zelfde
 

Ray

SHTF Expert

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik afgelopen jaar geheel spontaan de "aardappels onder stro" methode van Ruth Stout toegepast.
Dat kwam omdat bij ons de grond te lang te nat bleef om te bewerken c.q. het onkruid/kweekgras te verwijderen. Had eerder al een laag onkruidonderdrukkende mulch aangebracht.
Daarna werd er door de kinderboerderij een bult stalafval gestort waarbij ook veel mooi schoon stro en hooi.
Hiervan heb ik een dikke laag op de mulch gegooid.

IMG_8841.JPG

IMG_8844.JPG

Voor de aardappels heb ik vervolgens steeds een nestje gemaakt, daar een handje aarde in (kon het toch niet laten) en daar de pootaardappeltjes in gevleid.

IMG_8846.JPG

IMG_8845.JPG

En toen was het afwachten... tot de eerste scheuten boven het stro verschenen...
Waarna ook de slakken er als de slákken bij waren om daarop aan te vallen. Het was ook wel een enorm explosief slakken jaar. Dus moest ik echt zeer geregeld op slakkenpatrouille om ze van de planten af te plukken. Als ik dit niet gedaan had waren de planten compleet opgegeten geweest.
De slakken konden dan ook weer lekker overdag in het vochtige donkere stro schuilen, dat maakte het niet gemakkelijker.
Maar stug volgehouden en op een gegeven moment waren de planten zo groot dat eventuele vraat niet veel schade meer kon toebrengen. Wel de slakkenpatrouilles blijven volhouden, bij voorkeur rond een uur of 11 / 12 's avonds mét zaklantaarn erbij.

En toen de oogst... Die viel mij hartstikke mee. Had de Tiamo (vroege aardappel, hoge Phytophthora resistentie) gepoot en dat is een aardappel met een mooi rood schilletje.
Dus dat was leuk oogsten. En het mooie was dat alle aardappels lekker schoon waren omdat ze niet uit de aarde kwamen.

IMG_0699.JPG

Ik was in ieder geval erg tevreden. De aardappels bewaren ook erg goed.
En er was nauwelijks vraat van de woelmuizen die toch ook in grote getale aanwezig zijn. Maar een paar aardappels met een hapje eruit.
Verder is de kwaliteit van de grond eronder enorm vooruitgegaan door de dikke laag mulch.
Voor mij is het toevallig ontstane project dus zeer geslaagd. :D
Zeker voor herhaling vatbaar.
 

druif

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf heb ik afgelopen jaar geheel spontaan de "aardappels onder stro" methode van Ruth Stout toegepast.
Dat kwam omdat bij ons de grond te lang te nat bleef om te bewerken c.q. het onkruid/kweekgras te verwijderen. Had eerder al een laag onkruidonderdrukkende mulch aangebracht.
Daarna werd er door de kinderboerderij een bult stalafval gestort waarbij ook veel mooi schoon stro en hooi.
Hiervan heb ik een dikke laag op de mulch gegooid.

Bekijk bijlage 3711

Bekijk bijlage 3713

Voor de aardappels heb ik vervolgens steeds een nestje gemaakt, daar een handje aarde in (kon het toch niet laten) en daar de pootaardappeltjes in gevleid.

Bekijk bijlage 3714

Bekijk bijlage 3712

En toen was het afwachten... tot de eerste scheuten boven het stro verschenen...
Waarna ook de slakken er als de slákken bij waren om daarop aan te vallen. Het was ook wel een enorm explosief slakken jaar. Dus moest ik echt zeer geregeld op slakkenpatrouille om ze van de planten af te plukken. Als ik dit niet gedaan had waren de planten compleet opgegeten geweest.
De slakken konden dan ook weer lekker overdag in het vochtige donkere stro schuilen, dat maakte het niet gemakkelijker.
Maar stug volgehouden en op een gegeven moment waren de planten zo groot dat eventuele vraat niet veel schade meer kon toebrengen. Wel de slakkenpatrouilles blijven volhouden, bij voorkeur rond een uur of 11 / 12 's avonds mét zaklantaarn erbij.

En toen de oogst... Die viel mij hartstikke mee. Had de Tiamo (vroege aardappel, hoge Phytophthora resistentie) gepoot en dat is een aardappel met een mooi rood schilletje.
Dus dat was leuk oogsten. En het mooie was dat alle aardappels lekker schoon waren omdat ze niet uit de aarde kwamen.

Bekijk bijlage 3715

Ik was in ieder geval erg tevreden. De aardappels bewaren ook erg goed.
En er was nauwelijks vraat van de woelmuizen die toch ook in grote getale aanwezig zijn. Maar een paar aardappels met een hapje eruit.
Verder is de kwaliteit van de grond eronder enorm vooruitgegaan door de dikke laag mulch.
Voor mij is het toevallig ontstane project dus zeer geslaagd. :D
Zeker voor herhaling vatbaar.
Ten eerste leuk experiment. Dan komt de maar. Maar ben je niet bang dat de basis waar je je aardappelen inplant niet te eentonig is aan mineralen? Een tomaat kan ook op substraat leven maar met volle grond teelt heb je toch een hele andere tomaat te pakken. Succes met tuinieren.

[MOD] quotes gerepareerd [MOD]
 

Erny

Last (wo)man standing
@druif Je reactie had je goed verstopt onder aan de quote, had 'm bijna niet gevonden...
Ten eerste leuk experiment. Dan komt de maar. Maar ben je niet bang dat de basis waar je je aardappelen inplant niet te eentonig is aan mineralen? Een tomaat kan ook op substraat leven maar met volle grond teelt heb je toch een hele andere tomaat te pakken. Succes met tuinieren.
Maar... de aardappelplanten wortelen natuurlijk wel gewoon ook naar beneden, de volle grond in, waar ze genoeg voedsel en water hebben gevonden en naar behoeven hebben kunnen opnemen. De scheuten met de nieuwe aardappelen eraan zijn daarentegen niet de grond in gegroeid en heb dus geen aardappelen in de aarde gevonden.
 
Bovenaan