• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Plaat nodig? Hout is uit en $$$ - dus neem een rijplaat!

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik kocht laatst een kunststof tuinhuisje van Keter dat ik nu in elkaar heb gezet. Leuke schuurtjes zijn dat, en nog enigszins betaalbaar. Ze zijn van kunststof dus rotten zullen ze niet, en ze zijn behoorlijk stevig. Ik moet wel zeggen dat de kunststof wanden van het Oakland type dat ik kocht dunner zijn dan van een ander type dat men een paar jaar geleden verkocht, maar de inflatie wil natuurlijk ook wat, en alles is zo'n beetje op z'n retour dus waarom Keter niet? Het is een Israëlisch bedrijf, en met minder plastic dan voorheen zullen ze ook wel minder Palestijnen uitbuiten dan voorheen, en minder knikken en waggelen bij de klaagmuur, denk ik. Enfin, mijn principes gingen dus wel even een beetje overboord toen ik het kocht, want apartheid steun ik normaliter niet. Maar ja, ik ben een zuunige Hollander en woon in Ruttanië, dus wat wil je dan...?

Nu heeft zo'n kunststof tuinhuis een mooie gespuitgiete-kunststof-vloer, maar mooi dat is het ook alleen in nieuwstaat denk ik. Wat wil het geval? Die vloerelementen zijn van boven vlak en hebben een dikte van zo'n 2 mm, maar zijn van onderen hol met hier en daar opstaande ribben. Belast je zo'n vloer langdurig dan zakt het geheid in, net als het plastic tuinstoeltje waar ik laatst doorheen ging omdat de poten tordeerden. Hier zie je de onderkant van zo'n vloertje. Ik heb er hier en daar zandcement in gestopt, als stevige druk-overbrengende delen naar de ondergrond. Enfin, het inzakken naast zo'n drukpunt of het doorboren van de vloer door iets vallends, is daarmee nog niet opgelost. maar met een druk-verdelende binnenvloer is het dat wel.
1661963355486.png

Ik wilde er een druk-verdelend vloertje op leggen van eenvoudige Betonplex-platen, maar schrok me een hoedje.
Dat Betonplex is peperduur en kost nu in 15 mm dikte 52,80 Euro per m2!
De goudhandel van indertijd is nu de houthandel!

Ik ben eens om me heen gaan kijken, en vond een mooie oplossing van (nieuw) 30 Euro per m2: kunststof rijplaten!
Die zijn van polyetheen en hebben het eeuwige leven. Van de eigenaar van de zaak waar ik er een paar kocht, begreep ik dat hij wel klanten heeft die er van alles van maken, zoals keukenbladen. Dat dan wel van een iets duurdere variant die van flessendoppen is gemaakt en er als het mooist gekleurde marmer uitziet. Enfin, mijn vloertje hoeft niet van marmer te zijn, dus kocht ik gewone zwart/grijze van 15 mm dik. Die platen zijn 300 x 100 cm (afwijkende afmetingen zijn er ook) en ook prima bruikbaar voor andere toepassingen. Voor mij was het extra mooi omdat ze een prima tranenplaat-structuur hebben aan een zijde, en dus beschermen tegen uitglijden. Relatief zwaar is het materiaal wel, en dat is voor sommige toepassingen wel iets om rekening mee te houden
1661963936220.png
Koop je zo'n plaat, dan zaag je er zomaar 50 keuken-snijplanken uit, goed voor de ruilhandel zodra de Euro niets meer waard is.
Of, buig de einden naar elkaar (zo flexibel zijn ze nog wel) en je hebt een opstaande cirkelvormige wand met een middellijn van 95 cm. Een bouwzeiltje erin en je kunt er zomaar 708 liter water in opslaan of er vissen in laten zwemmen. En, je gelooft het niet, maar sommigen gebruiken het zelfs als rijplaat, waarvoor ze prima geschikt zijn! Je legt er zomaar een pad mee aan door de tuin, voor de prep-rollator desnoods.

Enfin, die platen zijn behoorlijk stabiel en absoluut chemicalien- en weerbestendig. Ze zijn niet zo stijf als hout, maar er zijn behoorlijk wat zaken uit te vervaardigen, en bewerkingen zoals zagen en boren gaan prrrrrima.

Voor wie er eens een plaat nodig heeft voor het een of ander, is het al gauw veel voordeliger dan houten plaatmateriaal.
De gebruikelijke klanten ervoor zijn immers "niet te tillen", en zwichten niet voor overtrokken prijzen: het is een product dat door de consument al snel over het hoofd wordt gezien, maar dan zeker interessant kan zijn, ook voor prep-toepassingen.
En, puntje bij paaltje, is het toch gewoon harde olie, dus zodra de komende winter de laatste houten spoorbiels uit het tracee is gesloopt en het laatste stukje gevelbetimmering van het huis van de buurman is getrokken en opgestookt, dan pruttelt hier het noodkacheltje nog.

Misschien weten jullie nog mogelijke toepassingen?
Ik heb bewust een plaatje extra gekocht, vandaar....
 

phtvs

Sysop
Admin
Leuk ook als damwandje voor wanneer het water in Limburgia weer eens te hoog stijgt door de droogte. Schroef een paar U profieltjes tegen je kozijn en zet er zo'n plaat tussen. De kieren opvullen met een fietsband van de buurman zijn Pedelec en je houd de boel binnen misschien wat langer droog.
 

RockyFlats

Ruttaan
Leuk ook als damwandje voor wanneer het water in Limburgia weer eens te hoog stijgt door de droogte. Schroef een paar U profieltjes tegen je kozijn en zet er zo'n plaat tussen. De kieren opvullen met een fietsband van de buurman zijn Pedelec en je houd de boel binnen misschien wat langer droog.
@phtvs , leuk idee. Ik zou dan nog wel een U of I-profieltje achter zo'n plaat zetten over de volle lengte, ter ondersteuning. Stevig zijn ze, maar niet zo stijf als hout, en "uitbuiken" door waterdruk is dan een risico. Drukt het water zo'n plaat rondom tegen een afdichting dan kan het bij die breedte van 1 m ook wel aardig wat hebben zonder ondersteuning denk ik. Maar, voor de zekerheid...
En, dan wel de buurtkatten voor de handgreep-gaten binden, aan de buitenzijde natuurlijk;)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@phtvs , leuk idee. Ik zou dan nog wel een U of I-profieltje achter zo'n plaat zetten over de volle lengte, ter ondersteuning. Stevig zijn ze, maar niet zo stijf als hout, en "uitbuiken" door waterdruk is dan een risico. Drukt het water zo'n plaat rondom tegen een afdichting dan kan het bij die breedte van 1 m ook wel aardig wat hebben zonder ondersteuning denk ik. Maar, voor de zekerheid...
En, dan wel de buurtkatten voor de handgreep-gaten binden, aan de buitenzijde natuurlijk;)

1 meter breed, meeste voordeuren zijn max 90, als je ze in de lengte kunt buigen dan kun je hem in de sponning van je deur klemmen met de bollekant naar buiten. Door de waterdruk klemt die vast waardoor je zomaar een waterdichte afsluiting krijgt, misschien idd een zacht waterdicht materiaal ertussen, voor de kieren en onderaan een of twee zakken zand voor de onderkant ertegenaan:

Oranje gekras is water
felgroen is de vloerplaat gebogen en het groen met stipjes is het U profiel of kozijn
Door de waterdrukt word de plaat geklemd.
20220903_234702.jpg

Dan met het laddertje door het dakraam terug naar binnen en een wit laken uit je raam als je gered wil worden.





Kun je ze waterdicht aan elkaar kunnen lassen, smelten?
Zo ja dan wel leuk spul voor een zwembad.

Ik zit te denken, met een beetje overlap kun je het wellicht voor een schuurdak gebruiken (de mijne is aan vervaning toe).
L3000mm B1000mm D12mm weegt 35kg kost €80,-

Heb een punt dak, waarvan de ene kant 2 meter lengte en de andere kant 3 meter. Diepte is precies 280 meter :)

3 meterkant kan komen er dan 4 met 25 cm overlap
De 2 meterkant komen er dan 3 met 25 cm overlap en dan heb ik 50cm over om nog over de nok heen te buigen.

7x 80 = 560 exc verzendkosten en bevestigings materiaal
 

RockyFlats

Ruttaan
1 meter breed, meeste voordeuren zijn max 90, als je ze in de lengte kunt buigen dan kun je hem in de sponning van je deur klemmen met de bollekant naar buiten. Door de waterdruk klemt die vast waardoor je zomaar een waterdichte afsluiting krijgt, misschien idd een zacht waterdicht materiaal ertussen, voor de kieren en onderaan een of twee zakken zand voor de onderkant ertegenaan. Dan met het laddertje door het dakraam terug naar binnen en een wit laken uit je raam als je gered wil worden.

Kun je ze waterdicht aan elkaar kunnen lassen, smelten?
Zo ja dan wel leuk spul voor een zwembad.
@joepmeloen , ik heb rijplaten van 60 cm (die bleken 63 cm), 90 cm en 100 cm breedte gekocht. in een deuropening van 90 cm passen ze dan best. Jouw idee om ze licht bol te zetten naar buiten, en de waterdruk de rest te laten doen is een goeie.

Ik heb er vandaag een paar verzaagd, en dat gaat zowel met een decoupeerzaag als met een hand-cirkelzaagje prima. Houd er wel rekening mee dat er gaten voor handvaten uit gestanst zijn aan de uiteinden, maar die zijn niet groot en eenvoudig te dichten.

Ik denk dat ze best geschikt zijn om aan elkaar te lassen, maar je hebt er dan een lasextruder bij nodig.
Die legt een "dikke drol" polyetheen, een beetje zoals een hotmelt- lijmpistool, maar dan continu vanuit draad of granules. Een goede voorbewerking (opschuren en goede doorwarming) is wel nodig om geen z.g.n
"plaklas" te krijgen. Zelf zou ik niet zo gauw aan zoiets beginnen, want het is bewerkelijk en een hele toer om een goede las te krijgen.

Neem voor een zwembad beter dunne glasvezelversterkte polyester platen en lamineer die met polyesterhars en glasvezeldoek aan elkaar. Dat is eenvoudig te doen. Vervolgens dik je de wand op met polyesterhars en glasvezeldoek. Tot slot nog een gelcoat toplaag, en klaar! Neem het beste een vinylesterhars want die is beter tegen waterindringing bestand https://www.polyestergigant.nl/vinylester
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen , ik heb rijplaten van 60 cm (die bleken 63 cm), 90 cm en 100 cm breedte gekocht. in een deuropening van 90 cm passen ze dan best. Jouw idee om ze licht bol te zetten naar buiten, en de waterdruk de rest te laten doen is een goeie.

Ik heb er vandaag een paar verzaagd, en dat gaat zowel met een decoupeerzaag als met een hand-cirkelzaagje prima. Houd er wel rekening mee dat er gaten voor handvaten uit gestanst zijn aan de uiteinden, maar die zijn niet groot en eenvoudig te dichten.

Ik denk dat ze best geschikt zijn om aan elkaar te lassen, maar je hebt er dan een lasextruder bij nodig.
Die legt een "dikke drol" polyetheen, een beetje zoals een hotmelt- lijmpistool, maar dan continu vanuit draad of granules. Een goede voorbewerking (opschuren en goede doorwarming) is wel nodig om geen z.g.n
"plaklas" te krijgen. Zelf zou ik niet zo gauw aan zoiets beginnen, want het is bewerkelijk en een hele toer om een goede las te krijgen.

Neem voor een zwembad beter dunne glasvezelversterkte polyester platen en lamineer die met polyesterhars en glasvezeldoek aan elkaar. Dat is eenvoudig te doen. Vervolgens dik je de wand op met polyesterhars en glasvezeldoek. Tot slot nog een gelcoat toplaag, en klaar! Neem het beste een vinylesterhars want die is beter tegen waterindringing bestand https://www.polyestergigant.nl/vinylester

Ik dacht eerder aan vijverfolie er op plakken :)
 

RockyFlats

Ruttaan
De waterdruk zal wel meevallen. Mits het water niet te hoog komt natuurlijk.

@phtvs , daarin heb je gelijk, maar het oppervlak is al snel de spelbreker. Stel, je hebt een deur van 90 cm breed en het water staat 1 m hoog. Je hebt dan op 50 cm hoogte de gemiddelde waterdruk van 0.05 kg/cm2. Dat wordt dan wel een kracht van 90 x 100 x 0,05 = 450 kg (4500 N) op die deur t.g.v. de statische waterdruk.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik dacht eerder aan vijverfolie er op plakken :)

@joepmeloen , PVC-P folie is inderdaad ook prima. Je kunt het gewoon lasssen of oplosmiddel-lassen. Het is zelfs nat (onder water) goed te repareren. Dan gebruik je de rijplaten dus alleen als niet-waterdichte ondersteunende wand en dat moet kunnen. Ik zou dan wel gaan voor boutverbindingen tussen de platen d.m.v een extra strip.
 

Flos

SHTF Expert
Van de hout prijzen val ik ook soms achterover. Niet normaal meer.
Vroeger voor ik zelfstandig een bouwbedrijf had werkte ik als Vlaming voor een groot en bekend Nederlands bouw bedrijf. De naam van het bedrijf begon met een B en eindigde op am. En wat ze daar in de container gooiden kon een klusjes man of een klein bedrijfje zich mee recht houden.
Dus 2 of 3 maal per week met de aanhanger naar de werf om in de middag pause of na de werk uren in de hout container te neuzen.
En ja ik heb ook rijplaten in containers gevonden. Zwaar beschadigd weliswaar. Maar in die tijd kon ik alles gebruiken.
 
Bovenaan