• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Plan om auto’s van wanbetalers automatisch uit te schakelen

Mayo

Last (wo)man standing

Plan om auto’s van wanbetalers automatisch uit te schakelen​


https://www.ad.nl/auto/plan-om-autos-van-wanbetalers-automatisch-uit-te-schakelen~a8d63457/

"Autofabrikanten gaan in de toekomst auto's uitschakelen wanneer klanten hun rekeningen niet betalen. Ford is het eerste bedrijf dat een patent heeft verkregen om debiteuren gek te maken - tot en met het, in de toekomst, autonoom laten wegrijden van de auto."

Als prepper wil je zo'n auto natuurlijk niet hebben ;)
Überhaupt een auto met continu-internetverbinding (met de fabrikant of de politie?) is niet verstandig, omdat je GPS-gegevens dan altijd bekend zijn.
Maar in de (nabije?) toekomst zal er misschien niets anders meer te koop zijn...?
 

PBear

Mankinds only hope
Ik zal het waarschijnlijk niet meer meemaken, dat ik in een dergelijke auto ga aanschaffen, maar mocht het toch zo zijn, dan ga ik sleutelen met tang en soldeerbout om dergelijke "service" te omzeilen.
Voorlopig blijf ik nog lekker doordieselen en me ergeren aan de onbetrouwbaarheid van de elektronische snufjes die er nu al in zitten. Ik heb al 2 keer een elektrisch portierslot moeten vervangen en toen de EGR-klep andermaal defect ging, heb ik het maar zo gelaten. De auto rijdt er niet minder om.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Denk dat het niet te omzeilen is. Daar zorgen ze wel voor. Zeker als je na 2035 niets anders meer kan kopen. Het plan hier is om de laatste "gewone" auto te kopen en dan deze tot het draadje op rijden. Maar daar zal ook wel weer wat voor gevonden worden. En als je geen betaalde servis hebt van de fabrikant een niet op afbetaling hebt gekocht zal er niets aan de hand zijn. Want het zal hun worst zijn of je nog een boete hebt open staan. Het gevaar is wel dat de overheid er dankbaar gebruik zal van willen maken. Zoals ze met meer dingen doen. Goed bedoeld en door de staat misbruikt
 

PBear

Mankinds only hope
De overheid zal het omzeilen zeker niet gemakkelijk maken, verbieden en beboeten.
Vóór 2030 wil ik nog een goede 2e hands diesel kopen, als mijn rijbewijs dan nog geldig is. Als die dan nog een jaartje of 10 meegaat ben ik 87. Wellicht tijd om op te houden met rijden, als ik dan zelf nog niet opgehouden ben met leven.

Ik hoop dat mijn Tropische Verrassing, die al wel een Filipijns rijbewijs heeft, maar geen rij-ervaring, tegen die tijd voldoende ervaring opgedaan heeft om mij zo nodig rond te tuffen.
 

Candyman

Diehard Prepper
Het plan van 2035 schijnt al weer op losse schroeven te staan.
Een paar landen zijn het er niet mee eens.
Vanuit prepper oogpunt is een elektrisch voertuig die je ook nog als thuisaccu kan gebruiken fantastisch.
Maar we weten dat de overheid uit is op absolute controle.
Misschien is het mogelijk om bepaalde modules in een kooi van Faraday te verpakken.
Als de tijd rijp is wil ik best zo'n wagen kopen maar ik hou ook m'n ouwe diesel waar ik zowat alles in de tank kan gooien.
 

marzman

Diehard Prepper
Voorlopig mogen auto's nog niet autonoom rijden (zonder iemand er in), dus het zal wel bij uitschakelen blijven. Volgens mij hebben duurdere auto's al een transponder waarmee deurwaarders ze kunnen vinden en laten wegtakelen.
 

PBear

Mankinds only hope
Dat plan ligt allang klaar. Brandstof verkoop verbieden of in ieder geval zo duur dat je het wel uit je hoofd laat om te tanken.

Het ligt in de lijn der verwachting, dat als de elektrische auto's het grootste marktaandeel veroverd hebben, dat het aantal verkooppunten voor benzine, lpg en met name het ten onrechte verguisde diesel, zal afnemen.
Ook zullen er minder garages zijn, die benzine, lpg en diesel personenwagens kunnen of willen onderhouden/repareren.

Voor het vrachtverkeer zal de omschakeling van diesel naar elektrisch, gas of waterstof vermoedelijk wel wat langer duren.

Dus met de verkrijgbaarheid van diesel-brandstof zal het voorlopig nog wel meevallen.

Maar mocht dat laatste tegenvallen, dan heb ik nog 1000 liter in voorraad. Daar kan je toch nog een heel eind mee komen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Dat plan ligt allang klaar. Brandstof verkoop verbieden of in ieder geval zo duur dat je het wel uit je hoofd laat om te tanken.

Denk eerder dat je dan van die "groene" zone's gaat krijgen. Met je auto de stad niet meer in enzo. Want voorlopig draait er nog te veel op diesel. Van vrachtwagen tot graafmachine en van tractor tot treinen. En vergeet die grote bakken niet waar de ministers zelf in rond gereden worden.
maar het is allemaal zo lekker gemakkelijk en simpel en snel en modern.
Als niemand zo een auto koopt is het zo voorbij. Zelfde met de (of-topik) zelfbedienings kassa. Ik weiger die dingen, ik werk niet bij de Lidl, Appie , of hoe ze ook heten. En als iedereen dat zou doen zouden ze zo weer weg zijn. Maar het is sneller, moderner, geen wachten,.............
Niet ieder vooruitgang is een verbetering.
 

Candyman

Diehard Prepper
De eerste elektrische vrachtwagens rijden ondertussen al rond, volledig elektrisch en dit jaar komen er ook elektrische met waterstof ondersteuning bij.
Het valt me op dat er overal distributiecentra gebouwd worden, ik vermoed dat het met de energietransitie te maken heeft.
Vrachtwagens hoeven dan minder grote afstanden af te leggen en valt binnen de range van de elektrische vrachtwagens.
 
Bovenaan