• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Polijsten en Wetten - wat er ook glad of scherp moet: laat het glimmen!

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Een draadje over het polijsten van oppervlakken en het wetten van bijvoorbeeld snijkanten, lijkt mij wel zinvol.

Ieder die daarover tips en ervaringen heeft, is van harte welkom om die hier te delen!

Net als schuren en vijlen aan metalen, wordt er bij het wetten en polijsten materiaal afgenomen maar gaat dat veel fijner. En wel zo fijn, dat je in een handomdraai als het ware "een mini-lachspiegel maakt van een rvs-theelepel". Nu was dat niet waar ik dat polijsten laatst voor toepaste, maar wel voor het polijsten van een Leatherman multitool.

Door de oppervlakken daarvan zo glad als een spiegel te maken, blijft er minder snel vuil aan hangen, voelt het beter in de hand en toont het als "een prepjuweel"!😉
De "zwaard- en messentrekkers" onder ons spreekt dat vast ook aan...?

Ik start dus even met "Polijsten" van oppervlakken, met vilten schijven en polijstpasta. "Wetten" is dan als tegenhanger meer het fijn-aanscherpen van snijkanten tegen een "wetsteen". Dat is een vlakke fijn-schurende harde steen. Het vlakke en harde is daar van belang om een scherp snijvlak te krijgen. Zouden we proberen om de snijkant van een mes op een vilten schijf te "polijsten/scherpen" dan zorgt het zachte vilt met het slijppoeder eerder voor een afgerond snijvlak (foute boel). Het polijsten van het vlakke lemmet gaat wel weer perfect met een vilten schijf.

Ik geef jullie hieronder het beste een combinatie aan waarover ik zeer enthousiast en tevreden ben.

Ik kocht laatst deze haakse slijper via AliExpress. Echt, dat ding is klasse! En, voor deze prijs krijg je er twee prima accu's bij. Het is geschikt voor schijven van 125 mm diameter en kleiner.
Screenshot_20240319-180224.png
Het werkt op accu's (Makita 18V type) die ook weer passen op ledlampen, 5V USB uit adapters, en veel andere dingen. Wie al dergelijke accu's heeft, die kan er een kopen zonder accu's. Maar een ding is duidelijk: accu's krijg je nergens zo goedkoop als bij aankoop van een apparaat, en deze accu's hebben prepwaarde! Zoek maar eens op AliExpres naar wat er allemaal op past (zoekargument "18V Makita"). Valt de stroom eens uit dan worden het zomaar powerbanks, lampen en wat al niet meer.

Met deze slijper zijn zaken moeiteloos door te slijpen, maar omdat de snelheid prima traploos (!) regelbaar is, is die ook bij uitstek geschikt voor polijstwerk en schuurwerk op een lagere snelheid. Het heeft een borstelloze motor, en beter kan het wat dat betreft niet.

Ik kocht de slijper, om:
-staal of steen te kunnen doorslijpen, zonder kabel;
-de koplampen van de auto te polijsten;
-schuurklusjes te kunnen opknappen;
-messen/multitool te polijsten;
-en veel dingen meer....

Uit de hand is het prima te bedienen maar deze slijper ligt evengoed stabiel op tafel met de schijf horizontaal boven. Ik vind het een geweldig ding. Als alternatief voor een vaste polijstmachine, is het niet gek en veel veelzijdiger.

Ik heb er deze vilten polijstschijven bij gekocht, en ook die zijn super en gaan lang mee. 10 stuks van 4 inch (rond 10 cm) voor ongeveer 5 Euro. Ze passen direkt op de haakse slijper.
Screenshot_20240319-181110.png
Koop er een polijstpasta-set bij van HBM bijvoorbeeld, en je kunt polijsten "tot de vlammen eraf slaan" en alles glimt.
Mooi is, dat deze set vier staven polijstpasta heeft, van grover tot zeer fijn (resp. bruin, wit, blauw en groen voor hoogglans). Het "grove" bruine is overigens al behoorlijk "fijn", en je voelt daar geen slijpkorrel zoals bij fijn schuurpapier.

Naschrift: In een volgende post heb ik een kleurenkaart bijgesloten die erop duidt dat blauw eerder voor hoogglans geschikt is dan groen. Uitproberen is sowieso het antwoord, want in hoeverre de pasta-kleurcodering overal eenduidig wordt gehanteerd, is de vraag...

Gebruik telkens een vaste viltschijf per pastasoort, en bewaar die bijvoorbeeld in een boterhamzakje of zo. Je wilt immers geen grove pasta op een schijf met fijnere pasta. De pasta smeert eenvoudig uit op een draaiende viltschijf. Het is was-achtig en geeft geen geklieder. Wel ontstaat er bij het polijsten wat grof stof, maar dat veeg je nadien eenvoudig bij elkaar.
Screenshot_20240319-181650.png
Probeer je meteen de groene hoogglans pasta op een al glad lemmet of rvs-lepel dan heb je dat binnen een paar minuten in hoogglans en kan je jezelf erin spiegelen! Ruwere oppervlakken eerst met de andere pasta's polijsten.

Om ook schuurpapier op de slijper te kunnen gebruiken voor schuurwerk, heb ik deze schijf erbij gekocht:
Screenshot_20240319-181153.png
Daarop passen overigens ook weer polijstschijven van schuim of "wol".
Schuurpapier is er ook in allerlei grofheden voor te koop. Voor @Flos zou het met deze schijf een eenvoudige oplossing kunnen zijn om overal "uit de hand" beitels te kunnen scherpen. Dan met een hogere snelheid en natuurlijk met beleid (niet te hard aandrukken), maar dat weet ze best.

Op de haakse slijper passen natuurlijk ook vlakslijp-schijven, doorslijp schijven, diamantzaagbladen, staalborstels en passende slijpstenen, dus is het echt een mobiel prep-scharensliep-slijpbedrijf, zo nodig onder de brug, in de bunker of onder een struik...🤪

En, hee, wielklemmen lust het ding vast ook (voor de stadse preppers)😁
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Hieronder een polijstpasta-kleurenkaart die erop duidt dat blauw eerder voor hoogglans geschikt is dan groen. Uitproberen is sowieso het antwoord, want in hoeverre de pasta-kleurcodering overal eenduidig wordt gehanteerd, is de vraag...

Pas op, bij de HBM pastaset is (conform de instructie daarop) de groene pasta voor de laatste polijststap (hoogglans) en is de blauwe pasta iets minder fijn, dus daaraan voorafgaand. Ik heb dat getest, en dat klopt. Maar dat wijkt dus af van de bijgaande kaart.
 

Bijlagen

  • Polishing-Compound-Chart.pdf
    174.2 KB · Weergaven: 2

Erny

Last (wo)man standing
Interessant, ik denk bv aan verroestte snoeischaar die ik gisteren tegenkwam (een nieuwe snoeischaar is wel goedkoper natuurlijk).
Maar... een naam van de shop waar jij het kocht zou handig zijn of zelfs een link naar de AliX pages.
;)

En deze AliX kortingsdagen... viel mij wat op... had al dingen in mn winkel"wagentje" en aan het wachten tot maandag (en mij was duidelijk wat de kortingen zouden zijn). Vervolgens claimen ze wel echt extra extra veel korting te geven terwijl dat een dag van te voren duidelijk nog niet zo was. Dus die percentages kloppen echt niet. :fluit:
 

RockyFlats

Ruttaan
Interessant, ik denk bv aan verroestte snoeischaar die ik gisteren tegenkwam (een nieuwe snoeischaar is wel goedkoper natuurlijk).
Verroeste snoeischaren heb ik bij Ali nog niet gezien @Erny 😉Dan heb jij zeker de SHTF-versie van de AliExpress app?!
Maar... een naam van de shop waar jij het kocht zou handig zijn of zelfs een link naar de AliX pages.
;)
@Erny , ik gebruik de AliExpress app, en die geeft geen hyperlinks aan. Type gewoon de eerste woorden van de beschrijving in het zoekvenster, en dan moet het er wel uit komen rollen.
En deze AliX kortingsdagen... viel mij wat op... had al dingen in mn winkel"wagentje" en aan het wachten tot maandag (en mij was duidelijk wat de kortingen zouden zijn). Vervolgens claimen ze wel echt extra extra veel korting te geven terwijl dat een dag van te voren duidelijk nog niet zo was. Dus die percentages kloppen echt niet. :fluit:
Ik heb er geen studie van gemaakt, maar zie nu wel de lagere prijzen die men vooraf voor deze kortingsperiode aangaf. Daar bovenop kan je kortingcoupons verzamelen die nog meer korting geven naarmate het bestede bedrag stijgt, en wel: €5 korting per elke €39.

Tip: wil je iets kopen, zet dat artikel dan vanuit meerdere winkels in jouw mandje. Daar selecteer je de een na de ander, en dan zie je vaak verrassende prijsverschillen in het totaalbedrag. De een geeft dan net de een of andere extra korting dan de ander of rekent minder verzendkosten. Je koopt het dan natuurlijk waar het het minste kost (let wel op een goede tevredenheidsscore van de verkoper). Met de oplopende kortingen bijvoorbeeld, betaal je minder als je 39+41 in jouw mandje hebt dan 39+37...😉 In het eerste geval gaat er immers nog eens 5 korting af.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Rocky Ben ervaren AliXkoper (en zeer gewaardeerd als ik de chatpersons moet geloven) en dat doe ik dus allang. :fluit:

Ik houd gewoon niet van onnodig zoeken dus vandaar de vraag naar de link. Ik gebruik gewoon een pc en daar is wel alles ter beschikking. Heb geen weet van beperkingen die het gebruik op de mobiel geven. :cool:
 

RockyFlats

Ruttaan
@Rocky Ben ervaren AliXkoper (en zeer gewaardeerd als ik de chatpersons moet geloven) en dat doe ik dus allang. :fluit:

Ik houd gewoon niet van onnodig zoeken dus vandaar de vraag naar de link. Ik gebruik gewoon een pc en daar is wel alles ter beschikking. Heb geen weet van beperkingen die het gebruik op de mobiel geven. :cool:
@Erny , je bent gewoon een beetje lui!?😉

Geeft niet, want bij tijd en wijlen zijn we dat allemaal. De haakse slijper heb ik voor jou opgezocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005004347484650.html?gatewayAdapt=glo2nld

Via de app zijn er wel meer doorlopende kortingsacties, zoals "drie producten voor elk €1,90" en zo.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Erny , je bent gewoon een beetje lui!?😉
Nee, @RockyFlats , dat heeft helemaal níets met luiheid te maken. Een misvatting die nogal vaak en onnadenkend wordt gemaakt.
Zou mensen daar dan ook niet zo snel en gemakkelijk van beschuldigen. En al helemaal niet als je ze niet kent.
Het feit dat ik niet van overbodig werk houd betekent niet dat ik lui ben, integendeel.

Ik vind het trouwens zelfs eerder luiheid om géén links te geven als je artikelen hier in dit topic tentoonsteld.
 

RockyFlats

Ruttaan
Nee, @RockyFlats , dat heeft helemaal níets met luiheid te maken.
Maar Erny, de knipogende smiley had een doel😁 Het was gekscherend...
Ik vind het trouwens zelfs eerder luiheid om géén links te geven als je artikelen hier in dit topic tentoonsteld.
En dan geef ik jou eens iets heel moois voor niets, en ga je nog mekkeren om de verpakking (hyperlink) die ik niet heb.😉
Het is een rare wereld🤪
Koop het ding en heb er veel plezier mee, dat telt!👍
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb ook aardig wat vrienden gemaakt bij AE, ik krijg heel veel kortings coupons, special price in de chat, want ik ben hen speciale vriend.

https://s.click.aliexpress.com/e/_EQNNqDX

In iedergeval bij ali heb ik voor ali-prijs wetstenen gekocht zoiets als dit;
400/800
500/1000
1500/2000
En zo loopt het grid een beetje op. Tenminste ik kom niet verder dan de 1000 voor het slijpen van m'n koksmes.

Voor het oppoetsen heb ik van een vriend di printer-monteur is, drum-poeder gekregen. Dat is een hele fijne fijne poeder om polijst pasta mee te maken, voo micro-inie-minie niveau... ik maak er vaak m'n telefoon scherm mee schoon lichtje krasjes haal je er prima mee uit, na wat poetsen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik heb ook aardig wat vrienden gemaakt bij AE, ik krijg heel veel kortings coupons, special price in de chat, want ik ben hen speciale vriend.

https://s.click.aliexpress.com/e/_EQNNqDX

In iedergeval bij ali heb ik voor ali-prijs wetstenen gekocht zoiets als dit;
400/800
500/1000
1500/2000
En zo loopt het grid een beetje op. Tenminste ik kom niet verder dan de 1000 voor het slijpen van m'n koksmes.

Voor het oppoetsen heb ik van een vriend di printer-monteur is, drum-poeder gekregen. Dat is een hele fijne fijne poeder om polijst pasta mee te maken, voo micro-inie-minie niveau... ik maak er vaak m'n telefoon scherm mee schoon lichtje krasjes haal je er prima mee uit, na wat poetsen.
@joepmeloen , leuke info over "wetten"!

Mooie wetstenen zie ik, en de messcherpe prijs voor nieuwe klanten ligt behoorlijk onder de normale prijs zie ik. Aanmelden met een ander emailadres, loont zich😉. Ik heb even vergeleken, en het verschil is €8 !
Screenshot_20240324-180420.png
Screenshot_20240324-180356.png

Ik heb een HBM setje van vier polijstpasta's en het fijnste groene (spiegelglans) al deels verbruikt. Wie er iets tot spiegelglans wil polijsten, en dat kan ook met de hand met de pasta op een katoenen doek, die kan dat ook doen met deze pasta die ik vandaag bestelde. Of het zo fijn is als het poeder dat je noemde @joepmeloen dat weet ik niet maar polijsten, dat doet het.
Screenshot_20240324-174111.png
Voor krasjes in horlogeglazen en dergelijke, werkt tandpasta op een doekje vaak prima. Ook daarin zitten vaak fijne slijpmiddelen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@joepmeloen , leuke info over "wetten"!

Mooie wetstenen zie ik, en de messcherpe prijs voor nieuwe klanten ligt behoorlijk onder de normale prijs zie ik. Aanmelden met een ander emailadres, loont zich😉. Ik heb even vergeleken, en het verschil is €8 !
Bekijk bijlage 26089
Bekijk bijlage 26090

Ik heb een HBM setje van vier polijstpasta's en het fijnste groene (spiegelglans) al deels verbruikt. Wie er iets tot spiegelglans wil polijsten, en dat kan ook met de hand met de pasta op een katoenen doek, die kan dat ook doen met deze pasta die ik vandaag bestelde. Of het zo fijn is als het poeder dat je noemde @joepmeloen dat weet ik niet maar polijsten, dat doet het.
Bekijk bijlage 26088
Voor krasjes in horlogeglazen en dergelijke, werkt tandpasta op een doekje vaak prima. Ook daarin zitten vaak fijne slijpmiddelen.

Polijstpasta is ook niks anders dan wat korrels. Hoe harder de korrel hoe langer de werking, hoe fijner de korrel hoe gladder je de oppervlakte krijgt en dan heb je ook nog de vorm vam de korrels. De ronde korrels (afgesleten) zullen minder goed werken dan hoekige.

In printerland, heb je met diverse korrels te maken die heel goed zijn te gebruiken om te polijsten: toner, starter, opc- polijstpasta (drum poeder). Ook de koelpasta van bijvoorbeeld chips hebben korrels.

Dan kan je nog kijken naar huistuin en keuken middeltjes: Jif / zif, zout (pan schoon schuren) , zand, glas... misschien lukt het zelfs met bepaalde kruiden, nootmuskaat, gedroogde peper, zijn vrij hard, maar zulen snel versluiten (rond worden).

Iik zag trouwens laatst op fb een filmpje, over een rol die je over de tafel heen rold langs je mes. Schijnt al een tijdje te bestaaan en is gewoon weer een slimme verkoper geweest die dat ding wat nieuw leven in blaast van mindere kwaliteit overigens, zal effe zoeken moete.

Edit: gevonden ook te koop op ali
https://s.click.aliexpress.com/e/_ExPdCpJ

Lijkt me trouwens ook prima zelf te maken: regenpijpie?, schuurvelletje, blokje hout die de hoek van je snijvlak bepaald...
 

RockyFlats

Ruttaan
Dan kan je nog kijken naar huistuin en keuken middeltjes: Jif / zif, zout (pan schoon schuren) , zand, glas... misschien lukt het zelfs met bepaalde kruiden, nootmuskaat, gedroogde peper, zijn vrij hard, maar zulen snel versluiten (rond worden).
Helemaal waar @joepmeloen , er zijn meer middelen die een slijpende/polijstende werking hebben. Nu verschilt de hardheid wel enorm, tussen de diverse middelen die je noemt, en juist die hardheid van de deeltjes bepaalt als eerste of je er iets anders ermee kunt slijpen/polijsten. Is zoiets harder dan het slijpmiddel zelf, of even hard, dan zal het niet zo goed lukken.
In polijstpasta's en polijstpoeders zijn de deeltjes in de regel tamelijk hard en van gelijke grootte (ook belangrijk!), en daarmee dan vrijwel altijd succes.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hardheidsschaal_van_Mohs
Iik zag trouwens laatst op fb een filmpje, over een rol die je over de tafel heen rold langs je mes. Schijnt al een tijdje te bestaaan en is gewoon weer een slimme verkoper geweest die dat ding wat nieuw leven in blaast van mindere kwaliteit overigens, zal effe zoeken moete.

Edit: gevonden ook te koop op ali
https://s.click.aliexpress.com/e/_ExPdCpJ

Lijkt me trouwens ook prima zelf te maken: regenpijpie?, schuurvelletje, blokje hout die de hoek van je snijvlak bepaald...
Gevoelsmatig, is dat een onding. Bij het rollen verplaatst het verticale slijpvlak zich volkomen rechtuit over de tafel. Dit zou goed kunnen werken als de achterzijde van het lemmet van een mes vlak op tafel zou liggen, en het lemmet over de gehele lengte een vaste breedte heeft, en geen punt. Omdat de snijkant van de meeste messen gekromd is, moet je het mes naar de rol toe kantelen naarmate je de punt nadert. Het resultaat is dan een verlopende snijhoek, en een rommelig slijpen. Het gebeurt dan snel, vermoed ik, dat het mes halverwege het proces het slijpvlak niet meer raakt, en zeker als je het tegen het blokje onder een vaste hoek houdt.
 
Bovenaan