• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pools Zeemeerminnenvoer (Jeżienie Syreną)

Dan moet je al ettelijke kubieke meters per uur gaan oppompen. Dat zal deze bron niet kunnen opbrengen.
Denk niet dat men zich daar zorgen over hoeft te maken.

@PBear , die stevige muur beschermt de toegang naar een hydrant zo te zien. Ik weet niet of de ortliche Feuerwehr vernichtung wel op prijs zou stellen?😁

Bekijk bijlage 29008

Kijk, zo leer ik weer wat bij! In de straat zit inderdaad een deksel van een putje, waar de hydrant wellicht onder verborgen zit.
Het muurtje is wellicht bedoeld om door regen eroderende grond tegen te houden.

Toch zal een deel van het muurtje moeten wijken, als ik mijn plan om een aan de straat gelegen deel van mijn tuin afgraven en egaliseren wil uitvoeren.
Wel kan ik de dan vrij gekomen granietblokken gebruiken om een stukje muur op te bouwen om het dan uitgegraven deel te beschermen tegen erosie. Zo blijft het oorspronkelijke doel van het muurtje intact.
Maar om bureaucratische problemen te voorkomen, lijkt het me niet handig om de plaatselijke Feuerwehr van mijn voornemen op de hoogte te stellen. Beter om ze voor een voldongen feit te stellen.

Overigens kan het bordje blijven staan op de oorspronkelijke plaats, want tot zo ver komt mijn afgraving niet. Het bordje staat feitelijk in de tuin van mijn buurman, dicht bij de perceelgrens.

@PBear , je hebt je daar wel een klusje op de hals gehaald... Zelf heb ik eens een put geslagen doir een 110 mm PVC-pijp de grond in te drukken, met hulp van een 100 mm grondboor daarin. De kunst is het dan om m.b.v. een stevige pomp water onderin te spuiten waardoor het zand in de buis omhoog komt en via een T-stuk zijdelings in een bak loopt en bezinkt. Het water bovenin pomp je tegelijk weer terug. Houd je neerwaartse kracht op de buis, dan zakt die dieper. Stenen in de ondergrond verpesten de pret wel, en D en het Ertsgebergte klinken wel naar steen. Het verbaast mij ietwat, dat je alleen "modder" hebt. Als dat klei-achtig is dan vraag ik mij af of een bron niet dicht gaat zitten. Is het zand, dan is er zicht op een mooie bron. Succes!

Aansluiten op de hydrant kan altijd nog!😉

Er zitten inderdaad ook brokken steen in het gat dat ik aan het boren ben. In zoverre die niet met de grondboor mee omhoog komen, verpulver ik die met behulp van het stuk betonijzer en een hamer, zodat klein genoeg zijn om hetzij op te zuigen of met de boor omhoog te werken.
Ik heb helaas niet de werkruimte, noch een pomp beschikbaar om met de methode die je beschrijft een pvc buis in de grond te drukken. De steenbrokken maken dat bovendien onmogelijk. Ook onvoldoende water beschikbaar en ruimte voor een bezinkbak.

Het lijkt me niet zo handig de Feuerwehr te tarten door een poging stiekum water uit hun hydrant af te tappen. Eén foutje en ik heb een fontein waar ik de straat mee blank zet. Ik neem tenminste aan, dat hun waterleiding onder flinke druk staat.

Maar mocht mijn boorgat mislukken, dan kan ik nog proberen een tuinslang in het beekje te leiden om daaruit oppervlaktewater op te pompen. Al is dat geen wintervaste oplossing, tenzij ik de slang zo kan aanleggen, dat die na het oppompen in het beekje leegloopt, zodat het water in de slang niet kan bevriezen en de doorloop verstopt.

Terug
Bovenaan