• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Powerbank of Goal Zero zonnepaneel(tje)

easy

Diehard Prepper
Krakende hersenen hier...

Wat neem ik: een Powerbank...of toch een zonnepaneel.
En als het een zonnepaneel wordt....welke?

Heb op dit moment gekeken naar de Goal Zero Nomad 7 & Nomad 10.
Beide goede reviews van gelezen dus dat maakt de keuze niet makkelijker.

Beide: Powerbank en Zonnepaneel hebben hun voor en nadelen.

Heb op dit moment een aantal powerbanks: de XStorm XB 102 en een XStorm XB 098.
Op zich voldoende voor een weekendje SC...maar wat als er geen mogelijkheid tot opladen is.

Heb voor de zonnepanelen o.a. gekeken naar de Goal Zero Guide 10 Plus Solar Kit en de Goal Zero Venture 30 Solar Recharging Kit.

Iemand die me iets wijzer kan maken omtrend deze mogelijkheden?
 

Richard434

Prepper goeroe
Wat denk je van een combi?
Dat je met een zonnepaneeltje je powerbank (die je al hebt) op kan laden indien nodig?
 
  • Leuk
Waarderingen: easy

Ray

SHTF Expert
Sterker nog, bij een zonnepaneeltje is het wijs een powerbank te gebruiken als buffer. Gaat de accu van je telefoon/tablet oid, langer mee.

Ik weet niet zeker of iedere powerbank geschikt is voor ieder zonnepaneeltje. Ik zie dat wel eens aangegeven bij goedkope powerbankjes, niet geschikt voor zonnepaneeltje.
 

Ray

SHTF Expert
Ik wilde eerst ook de Goal Zero, maar ik kreeg een tip van een maatje dat deze een betere prijs/kwaliteitsverhouding heeft.

Heb de set aangeschaft en het werkt fantastisch, meer power voor minder geld.

https://www.solarpowersupply.nl/productgroepen/solar-kits/xtorm-ap175-solar-kit-xb102

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe goed doet dit paneel het als er geen volle zon is? Levert 'ie ook bij bewolkt weer nog wat stroom of moet het echt volle zon zijn?
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik zie dat wel eens aangegeven bij goedkope powerbankjes, niet geschikt voor zonnepaneeltje.
De reden daarvoor is dat zonnecellen nogal eens wisselend voltage afgeven. De piek kan soms wel oplopen tot meer dan het vijfvoudige. Als je powerbankje zo'n hoog voltage voor de kiezen krijgt, dan is het snel klaar met je accu en oplaadcircuit in de powerbank.
Je kunt dit voorkomen door een goede spanningsregelaar ertussen te zetten of door een zonnepaneel en/of powerbank te kiezen waar zoiets ingebouwd zit.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe goed doet dit paneel het als er geen volle zon is? Levert 'ie ook bij bewolkt weer nog wat stroom of moet het echt volle zon zijn?

Heb 'm pas 3 keer gebruikt, ook met bewolking werkt ie, echt uitgebreid testen doe ik komende vakantie.
 

Nomad

Diehard Prepper
Voor zowel een powerbank als een zonnepaneel is wat te zeggen.
Maar de combinatie is nog beter.

Je kan het paneel gebruiken om de powerbank te laden. Daardoor heb je ook in het donker stroom tot je beschikking. Met alleen een paneel kan je namelijk alleen laden.

Afhankelijk van de capaciteit die je zoekt is de GoalZero Guide 10+ een leuke optie, zeker in combinatie met het Nomad 7 paneel. De Guide 10+ kan namelijk AA en AAA's laden. Zo kan je je powerbank ook inzetten om AA's voor zaklampen ed. op te landen.
Het paneel levert voldoende spanning, ook op een bewolkte regenachtige dag, om vier AA's voor een SteriPen op te laden. En die dingen zijn zeer kritisch wat betreft spanning.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
L

lid 683

Gast
Voor zowel een powerbank als een zonnepaneel is wat te zeggen.
Maar de combinatie is nog beter.

Klopt, let er ook bij op dat de batterij Pass-through-Charging ondersteund, handig voor gelijktijdig opladen powerbank en daarop aangesloten spullen.
De Xtorm powerbanks die ik heb, ondersteunen dit namelijk niet.
 

Ray

SHTF Expert
Klopt, let er ook bij op dat de batterij Pass-through-Charging ondersteund, handig voor gelijktijdig opladen powerbank en daarop aangesloten spullen.
De Xtorm powerbanks die ik heb, ondersteunen dit namelijk niet.

De Goal Zero Guide 10 plus set (tjee wat een bek vol) ondersteund dat.
Groot voordeel van dat ding is dat je AA's oplaadt die rechtstreeks in je zaklamp en bv. wereldontvanger kunnen. Dit is efficiënter dan een usb apparaat opladen vanaf je powerbank.
Mijn zaklamp en telefoon (navigatie!) hou ik er goed mee vol, nu ik ook een tablet heb, is 7 watt zonnepaneeltje erg krap.

Tipje: zorg voor korte laadkabeltjes, want dat is één van de punten waarop je veel stroom verliest.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray....dus ik heb genoeg aan die 10 plus set...:)

In principe wel vermoed ik. De uiteindelijke capaciteit van 4 opgeladen AA's is beperkt (zo'n 10Wh = ongeveer dikke smartphone batterij), ik heb daarom vier setjes AA's in plastic doosjes. Daar naast nog een 40Wh powerbank die ik vol van huis mee neem, kan opladen in de auto en ook kan bijladen met het zonnepaneeltje, maar dan ben je wel twee zonnige dagen verder voordat die weer vol zit.
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik doe ongeveer hetzelfde als @Ray.
De Nomad 7 met de Guide 10+ laad mijn batterijen voor lampjes en dergelijke.
Als alles vol is laad ik de accu's op. Ik heb er verschillende. Hier kan allerlei USB spul mee opgeladen worden.
Mocht de nood hoog zijn dan kan ik ook nog de Guide 10+ gebruiken om USB spul op te laden.

De combi paneel+accu is naar mijn idee onmisbaar. Met alleen een paneel beperk je je laadmogelijkheden tot de dag, dan ben je nog afhankelijk van het weer ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan