• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppen 2.0?

F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vele vormen waarvoor men prept, heb ik de afgelopen jaren voorbij zien komen.
Maar we leven, zonder het meteen te beseffen, sinds 2019 in een andere wereld.
Covid heeft ons terug laten plooien op onszelf
Gas, elektra, voeding en ander grondstofprijzen gaan door het dak.
Mijn preppen voor een Bug-in is verschoven naar,
PREPPEN OM DE REKENINGEN TE BLIJVEN BETALEN.
Geld is hier (nog) geen probleem, maar wat brengt de toekomst?
Ik wil als ik met 85 met pensioen mag ook nog leven, en niet afhankelijk zijn van mijn bijna bejaarde kinderen.
Dus moet er nu een plan worden opgesteld.
Pensioensparen, langetermijn-sparen, zelfredzaamheid door tuinieren, etc.
Mijn skills verplaatsen zich dus naar bezuinigen, zelfvoorzienend, investeren, focus.
Dit zal de komende jaren met toewijding moeten worden uitgevoerd
En dit alles met in het achterhoofd.
"INZET en TOEWIJDING HEBBEN GEEN ONTSNAPPINGSPLAN"
Ik focus dus niet op mijn doel, maar op "wat moet ik veranderen", zodat het doel vanzelf bereikt wordt.
Investeren betekend geld overhouden, dit geld heeft dan ook meteen zijn doel nodig.
100 Euri bezuinigen betekend dus niet, €100 extra in budget, maar €100 extra voor volgende investering.
Met middelen, extra middelen creëren.
Als je een schuld verlaagt of aflost, moet je de "winst" dus meteen inzetten, op de volgende planning.
Ik betaal geen Hypotheek meer, maar mijn deel van de hypotheek, gaat nu direct in spaarplannen, beleggingen etc.
Winsten van beleggingen worden geherinvesteerd, is het niet in meer beleggingen ,dan in verbeteren en zuiniger maken van de woning.
En dus is mijn reden van preppen verschoven naar , wat met de toekomstige rekeningen.
Want , het leven gebeurd, de vette jaren zijn zeker 7 jaar voorbij, ik zal met pensioen moeten, (einddoel is 100+ jaar oud)
Als we nu niets doen, dan betekend SWT (brugpensioen) of pensioen, in huize "Willy e coyote" een SHTF situatie.
En vele zullen dat nu nog niet (willen) zien, maar de verzorgingsstaat zou wel eens een staat van zorgen kunnen worden,
en dan vooral voor "Jan met de korte naam".
Wat is jullie visie hier op?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Als je een "werken op afstand" beroep hebt wellicht kun je verkassen naar goedkopere landen en je baan alhier behouden...

Alles word duurder en word onderheven aan regeltjes en traceerbaar waardoor een stukje extra zwart bij-verdienen onmogelijk word. Het word onthoudbaar dat is waar. Waar de Rabo / D66 topvrouw Barbara Baarsma het op BNR begon te hebben over een CO2 taks voor burgers, was dit eerst nog "wappie" complot lariekoek, maar ik zie steeds vaker dat dit soort uitspraken gewoon een peilstokken zijn om naar de reacties te kijken en daarop een plan te maken dit te onderdrukken. Met elkre crisis varen multinationals er wel bij, maar de jan modaaltjes die worden de pineut en uiteindelijk ook de boven modaaltjes, op dat moment zijn de zakken voor komende generaties van de eliten allang gevuld, het lijkt wel een manier om crisissen te organiseren waardoor het geld binnen blijft stromen.

Met dat in het achterhoofd zou je wellicht zo min mogelijk moeten investeren in Nederland waaronder je huis, maar zelfvoorzienend worden in een land waar alles goedkoper is, koop een bos, appelgaard / wijngaard verkoop je huis en wees vrij, als het je zelf niet meer lukt om de appels te plukken huur je iemand in en welicht over 10 jaar heb je een robot die dat kan op zonne-energie.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
We zijn zo druk bezig geweest met het voorbereiden op van alles en nog wat. Van stroomuitval tot oorlog en dictatuur. Maar niemand heeft eraan gedacht dat de gaskraan zou worden dicht gedraaid en stroom onbetaalbaar zou worden. Wat dat betreft zijn we net zo blind als alle anderen. En een houtkachel of op petroleum hadden we niet in gedachten om een hele winter op te stoken.
En nu zitten we zoals bijna iedereen in een " hoe betaal ik de energie rekening" modus. En Ja, we zijn te laat. Maar laat het ook een leer zijn voor de toekomst. Je moet zelfvoorziend zien te worden. Op gebied van verwarming, stroom maar ook water. En dat alles kost weer een bak met geld, wat niet iedereen heeft liggen. Daarnaast is het niet onverstandig om het deze winter "uit te zitten" tot de hype voorbij is. Want tekorten jagen ook de prijzen de lucht in.
Dus ja, je kan rustig van Preppen 2.0 spreken, en daarbij nog eens nadenken wat er nog kan komen.
 
F

forumlid 1447

Gast
@joepmeloen Verhuizen naar het buitenland, met slechtere gezondheidszorg, nog steeds geen deugdelijk pensioen.
Hoeveel mensen verhuizen niet naar het buitenland, en moeten terugkomen,
omdat het lichaam, of de geest het niet meer volhouden?
En de zorg teveel achterblijft?
Als je verhuisd, dan moet je daar gaan werken, en de levensstandaard opbouwen die je verwacht te kunnen overleven.
Lukt dit niet, of valt het tegen , dan moet je terug naar NL/BE, en nog van de armoe leven.
Ik ben van NE naar BE verhuisd, als je bedenkt wat dat voor mijn pensioen al gaat schelen,
dan ben je snel wakker.
Er is maar één oplossing.
Nu voorbereiden, en, net als de elite, proberen je zakken (legaal) te vullen.
Belastingen verminderen, op wat voor manier ook.
Bedenk dat goed leven, voor vele, niet afhangt van je loon, maar van je uitgave.
Hoeveel hoog opgeleide, hoge lonen hebbende, hebben het water niet tot aan de lippen staan?
Als je een huis leent, voor het maximale van je loon, dan blijft de hypotheek een molensteen.
Beleen je maar voor 80%, dan houdt je "speelruimte" voor regenachtige dagen.
En als je 2 keer per jaar op vakantie gaat, omdat je dat verdient, ipv je hypotheek sneller aflost,
dan blijft de hypotheek langer , als een steen om je nek hangen.
"Maar ik krijg dan minder terug van de belasting", inderdaad ipv €300 terug te krijgen betaal je €400 minder aan rente.
terwijl je kunt zorgen dat je toch meer terugkrijgt door andere afschrijvingen.
(De regering gaat nooit meer betalen, dan je aflossing in rente is.)
De belastingen bestuderen is financieel zeer aantrekkelijk.
Wil je investeren in opleidingen, investeer dan in ,een cursus, financieel recht en belastingen.
Verdiep je in de aandelen markt, leer wat een ETF is, begrijp spaarfondsen, pensioenfondsen, beleggingsfondsen.
Begrijp het hele financiële spel, en maak er gebruik van.
En bedenk, er zijn maar weinig miljonairs, die zeggen, "Dankzij mijn hoge schulden, ben ik rijk geworden".
Oh , en ga je "durven" beleggen, luister naar adviseurs, maar vaar je eigen koers.
Alle adviseurs, politici, banken, willen jou een gemiddelde winst laten maken, zodat zij het grote geld kunnen pakken.
Een politicus, adviseur, bankinstelling etc., zijn er voor jou, en jou alleen.
Want als jij ze advies vraagt, dan worden zij er beter van, en betaal jij de kosten voor hen.
Wordt de adviseur, voor jezelf, en je geliefde, maar nooit voor familie en vrienden.
Loopt het niet zoals ze verwachten, dan ben jij de kl...zak.
Financiën is 80% gedrag, en 20% denkvermogen.
Bestudeer de 20%. Want het gaat regenen, Murphy zal op bezoek komen.
Maar ben je voorbereid dan denk je "Shit, dit kost geld".
Ben je niet voorbereid dan denk je "AAAAAH, en wat nu?"
Preppen 2.0 is nog een hele puzzel, maar zonder inspanning, geen resultaat, en zonder resultaat de bedelstaf. (lekker dramatisch)
Ik ben opgegroeid bij een alleenstaande moeder, met een uitkering.
Al 35 jaar bewijs ik dat het niet perse over-erfbaar is.
Mijn zus bewijst dan weer het tegendeel.
En al 35 jaar ben ik bewust met mijn geld bezig, maar ik heb toch nog het gevoel verrast te zijn , door de huidige situatie.
Als ik lees dat 40% van de bevolking verwacht in de problemen te komen door hoge gasrekeningen en andere kosten,
maar daar tegenover lees dat 65+% op vakantie gaat ..........................................................
Not me, ik zal me prepareren, indekken, er uitvechten.
Voor mij, nooit meer gebakken uien ,aan het einde van de maand.
Brood met suiker en vegetarische spaghetti, en dat na de 20e van de maand, elke maand.
Leven van de goedheid van andere, zodat zij je kunnen chanteren.
Ik heb veel vrijwillig andere geholpen, omdat moeder daartoe gechanteerd werd.
Ik heb dezelfde trots als mijn moeder, heb me niet laten onderdrukken, en we hebben samen de kar gekeerd.
Maar nu snappen jullie ook waarom ik zo snel mogelijk alles op een rijtje wil hebben,
en dat op een manier die ik snap.
Door inzet, doorzettingsvermogen, leren, studeren, en aanpassen van gedrag.
En een prep plan heb ik hier leren uitdenken en op papier leren zetten, en ik weet dat we er hier met zijn allen best goed in zijn.
Dus door aan Preppen 2.0 te beginnen , heb ik in elk geval al 80% van mijn problemen opgelost.
 

Henk88

Diehard Prepper
De boodschap is dat we door klimaatverandering, overbevolking en kapitalistisch wanbeleid dat veel mensen een stuk eenvoudiger en primitiever moeten gaan leven. Mentaliteit is daarbij een belangrijke factor hoe je hiermee omgaat. Ikzelf heb er geen problemen mee dat het leven wat eenvoudiger wordt. Ergens vind ik het zelf wel prettig. Het is ergens vermoeiend om in de supermarkt uit 50.000 producten te kiezen of lijsten bij te houden van welke apparaten je moet opladen omdat het er zoveel zijn.

Daarbij is het een kwestie van perspectief wat je ziet als luxe of voldoende om van te leven. Een paar voorbeelden;

  • Ik ben mezelf aan het verdiepen in de kweek van insecten en dit heeft gewoon ontzettend veel voordelen. Toch krijg ik hier voornamelijk negatieve reacties op. Veel mensen hebben een afkeer van insecten en willen ze niet eten. Maar het is wel de oplossing als je goedkoop en duurzaam eiwitten binnen wilt krijgen. Met 25 gram sprinkhanen per dag heb je al genoeg vitamine B12 binnen en kun je verder een plantaardig dieet aanhouden. Een dergelijke hoeveelheid kun je kweken in een paar plastic bakken binnen in elk rijtjeshuis met wat goedkope havermout en groenteafval. Bovendien kun je ze nog makkelijk meenemen ook tijdens een bug-out en de groeisnelheid is zo snel dat je in enkele maanden je populatie al kunt verdubbelen of verviervoudigen bij hongersnood. Ook heb je door de grote populatie weinig last van inteelt of ziektes.
  • Een ander voorbeeld is een energiezuinige douche. Ik heb nu de zuinigste douchekop genomen die ik kon vinden die slechts 5,7 liter water gebruikt per minuut. Ja het is een karig straaltje maar vervolgens lees ik de reviews op Bol.com en daar staat dat mensen de straal niet goed genoeg vinden en er een stukje plastic uitslopen waardoor er meer water uitkomt en dan zijn ze wel tevreden. Echter vervolgens klagen ze wel dat hun cv zoveel gas gebruikt om het water te verwarmen. Dan heb je het toch niet begrepen.
  • Een andere voorbeeld is een auto. Ik gun mezelf de luxe van een auto maar wel een zeer zuinige lichte auto van 20 jaar oud met enkel stuurbekrachtiging. Er zitten niet eens elektrische ramen op. De voordeel zijn legio, er kan amper wat kapot gaan, het kost nauwelijks wat aan wegenbelasting en zelfs met de huidige brandstofprijzen kan ik nog redelijk wat kilometers maken. Mochten de prijzen nog verder stijgen dan kan ik ook best leven met een bakbrommer of een bakfiets.
Ik heb zelf wel vrede met dit soort keuzes. Tuurlijk eet ik liever een stuk gerookte zalm dan dat ik een bak meelwormen eet en tuurlijk geniet ik meer van een luxe stortdouche dan deze veredelde camping douche. Maar ik weet gewoon dat dit voor mij niet haalbaar is in deze economische tijden en ik accepteer dat. Als je het kunt accepteren maakt dat het veel eenvoudiger om dingen in te leveren.

Daarbij heeft het naar mijn mening ook voordelen. Je gaat meer genieten van de kleine dingen en je hebt meer rust in je hoofd omdat je niet zoveel bezig bent met nadenken over spullen die je moet kopen of onderhouden. Mijn vaste lasten zijn nu 1000 euro in de maand en dat is inclusief huur, verzekeringen, gas, licht, internet, gezond voedsel (lokale biologische groente, volkoren producten) en een auto voor de deur. Ik heb daarbij nog wel een vast energiecontract. Ik verwacht daarbij wel dat mijn energiekosten en de prijzen voor voedsel zullen stijgen de komende jaren maar dankzij de aanschaf van een split airco en het zelf kweken van groenten en insecten denk ik dat mijn vaste lasten goed behapbaar blijven.

Het resultaat is dat ik zelfs met een inkomen rond het minimum loon nog aardig wat geld opzij kan zetten wat ik vooral investeer om mijn lasten verder te verlagen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen Verhuizen naar het buitenland, met slechtere gezondheidszorg, nog steeds geen deugdelijk pensioen.
Hoeveel mensen verhuizen niet naar het buitenland, en moeten terugkomen,
omdat het lichaam, of de geest het niet meer volhouden?
En de zorg teveel achterblijft?
Als je verhuisd, dan moet je daar gaan werken, en de levensstandaard opbouwen die je verwacht te kunnen overleven.
Lukt dit niet, of valt het tegen , dan moet je terug naar NL/BE, en nog van de armoe leven.
Ik ben van NE naar BE verhuisd, als je bedenkt wat dat voor mijn pensioen al gaat schelen,
dan ben je snel wakker.
Er is maar één oplossing.
Nu voorbereiden, en, net als de elite, proberen je zakken (legaal) te vullen.
Belastingen verminderen, op wat voor manier ook.
Bedenk dat goed leven, voor vele, niet afhangt van je loon, maar van je uitgave.
Hoeveel hoog opgeleide, hoge lonen hebbende, hebben het water niet tot aan de lippen staan?
Als je een huis leent, voor het maximale van je loon, dan blijft de hypotheek een molensteen.
Beleen je maar voor 80%, dan houdt je "speelruimte" voor regenachtige dagen.
En als je 2 keer per jaar op vakantie gaat, omdat je dat verdient, ipv je hypotheek sneller aflost,
dan blijft de hypotheek langer , als een steen om je nek hangen.
"Maar ik krijg dan minder terug van de belasting", inderdaad ipv €300 terug te krijgen betaal je €400 minder aan rente.
terwijl je kunt zorgen dat je toch meer terugkrijgt door andere afschrijvingen.
(De regering gaat nooit meer betalen, dan je aflossing in rente is.)
De belastingen bestuderen is financieel zeer aantrekkelijk.
Wil je investeren in opleidingen, investeer dan in ,een cursus, financieel recht en belastingen.
Verdiep je in de aandelen markt, leer wat een ETF is, begrijp spaarfondsen, pensioenfondsen, beleggingsfondsen.
Begrijp het hele financiële spel, en maak er gebruik van.
En bedenk, er zijn maar weinig miljonairs, die zeggen, "Dankzij mijn hoge schulden, ben ik rijk geworden".
Oh , en ga je "durven" beleggen, luister naar adviseurs, maar vaar je eigen koers.
Alle adviseurs, politici, banken, willen jou een gemiddelde winst laten maken, zodat zij het grote geld kunnen pakken.
Een politicus, adviseur, bankinstelling etc., zijn er voor jou, en jou alleen.
Want als jij ze advies vraagt, dan worden zij er beter van, en betaal jij de kosten voor hen.
Wordt de adviseur, voor jezelf, en je geliefde, maar nooit voor familie en vrienden.
Loopt het niet zoals ze verwachten, dan ben jij de kl...zak.
Financiën is 80% gedrag, en 20% denkvermogen.
Bestudeer de 20%. Want het gaat regenen, Murphy zal op bezoek komen.
Maar ben je voorbereid dan denk je "Shit, dit kost geld".
Ben je niet voorbereid dan denk je "AAAAAH, en wat nu?"
Preppen 2.0 is nog een hele puzzel, maar zonder inspanning, geen resultaat, en zonder resultaat de bedelstaf. (lekker dramatisch)
Ik ben opgegroeid bij een alleenstaande moeder, met een uitkering.
Al 35 jaar bewijs ik dat het niet perse over-erfbaar is.
Mijn zus bewijst dan weer het tegendeel.
En al 35 jaar ben ik bewust met mijn geld bezig, maar ik heb toch nog het gevoel verrast te zijn , door de huidige situatie.
Als ik lees dat 40% van de bevolking verwacht in de problemen te komen door hoge gasrekeningen en andere kosten,
maar daar tegenover lees dat 65+% op vakantie gaat ..........................................................
Not me, ik zal me prepareren, indekken, er uitvechten.
Voor mij, nooit meer gebakken uien ,aan het einde van de maand.
Brood met suiker en vegetarische spaghetti, en dat na de 20e van de maand, elke maand.
Leven van de goedheid van andere, zodat zij je kunnen chanteren.
Ik heb veel vrijwillig andere geholpen, omdat moeder daartoe gechanteerd werd.
Ik heb dezelfde trots als mijn moeder, heb me niet laten onderdrukken, en we hebben samen de kar gekeerd.
Maar nu snappen jullie ook waarom ik zo snel mogelijk alles op een rijtje wil hebben,
en dat op een manier die ik snap.
Door inzet, doorzettingsvermogen, leren, studeren, en aanpassen van gedrag.
En een prep plan heb ik hier leren uitdenken en op papier leren zetten, en ik weet dat we er hier met zijn allen best goed in zijn.
Dus door aan Preppen 2.0 te beginnen , heb ik in elk geval al 80% van mijn problemen opgelost.
Als je in Nederland loon verdiend dan bouw je gewoon Nederlands pensioen op, het maakt dan niet uit dat je in een hangmatje aan het strand van timboekte ligt met een laptop op je buik, helpdeskje loopt te spelen..
 
F

forumlid 1447

Gast
Vanuit Timboektoe een machine aan de gang houden, valt niet mee.
En ook geldt de regel: zoveel dagen wonen in een bepaald land, daar ook extra belasting betalen.
Juridisch zitten aan wonen en werken, in verschillende landen, vaak vele haken en ogen.
Verzekeringen, verblijfkosten, rekeningen in het buitenland,
en niet elke baas laat zijn personeel, weken, vanuit "Thuis" werken.
Wat mijn functie ook niet toelaat.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De betere manier van preppen is op dit moment zelfvoorzienend worden.

In eerste instantie door te zorgen dat je geen schulden hebt, zelfs geen hypotheek schuld. Zorg dat wat je bezit ook daadwerkelijk van jou is en niet later door schuldeisers of de bank in beslag genomen kan worden, zoals we nu al in Amerika zien gebeuren. Mis je 1 hypotheek betaling? Gedwongen verkoop. Nederland schuift steeds verder naar een soortgelijk systeem. Ergens ook wel terecht, het hele krediet systeem staat op barsten.

En daarnaast door volledig zelfvoorzienend te worden. Je eigen energie opwekken, je eigen waterbon, je eigen voedsel verbouwen, consuminderen. De beste investeringen die je nu kunt doen zijn op dat gebied.

De aandelen markt staat op instorten. De grootschalige fraude die nu aan het licht is genomen en de chaos die daardoor bij Europese brokers is ontstaan heeft heel wat bloot gelegd. Daarnaast beweegt de aandelen markt in precies dezelfde lijn als 2008. Nu nog kunstmatig hoog gehouden, in enkele maanden volledig gecrasht.

De slechtste plekken om op dit moment he geld te bewaren zijn de bank en de aandelenmarkt. Dus verkoop je beleggingen nu het nog kan, pak je geld en investeer het in een warmtepomp of een dikke thuisbatterij, zonnepanelen en een windturbine. En als het even kan, installeer zoveel mogelijk regentonnen in je tuin.

Verder ben ik het er niet mee eens dat we al te laat zijn met preppen voor een energie crisis. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om volledig zelfvoorzienende investeringen te doen. Ik ben daar geen uitzondering op.

Maar ben sinds Mei wel elke maand brandstof aan het bijkopen en op aan het slaan. Ik denk dat ik inmiddels we voldoende heb om een winter mee vooruit te kunnen in het ergste geval.

Petroleum kachel, olielampen, petroleum kooktoestel, petroleum. Dat is nu nog allemaal vol op te koop, dus dat is het minste wat je kunt doen. Naast je standaard voedsel en water voorraad natuurlijk.
 

Flos

SHTF Expert
@Petite Prepper ben met veel eens wat je schrijft.
Alleen jou titel zit mij een beetje dwars.
De betere manier van preppen. Zou beter zij .
Niet iedereen prept voor de zelfde reden dus er zijn ook nog andere goede mogelijkheden.
 
G

gebruiker 3367

Gast
@Petite Prepper ben met veel eens wat je schrijft.
Alleen jou titel zit mij een beetje dwars.
De betere manier van preppen. Zou beter zij .
Niet iedereen prept voor de zelfde reden dus er zijn ook nog andere goede mogelijkheden.

Bedankt voor de feedback, ben het met je eens en heb het aangepast.

Benadrukkend dat het een opinie blijft (is hoop ik duidelijk voor iedereen) en het dus slechts mijn persoonlijke mening is dat dat de “enige” manier van preppen is met alles wat er nu gebeurd in de wereld :)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Vanuit Timboektoe een machine aan de gang houden, valt niet mee.
En ook geldt de regel: zoveel dagen wonen in een bepaald land, daar ook extra belasting betalen.
Juridisch zitten aan wonen en werken, in verschillende landen, vaak vele haken en ogen.
Verzekeringen, verblijfkosten, rekeningen in het buitenland,
en niet elke baas laat zijn personeel, weken, vanuit "Thuis" werken.
Wat mijn functie ook niet toelaat.
Je betaald belasting in het land waar je voor werkt, dus werk je in Nederland bij een baas, maar zit je remote in Polen, dan krijg je salarisstrookje met belasting betaald in Nederland, er zijn genoeg mensen (zzp of loon dienst) die dit op deze manier zo doen binnen de Europese unie is dit sowieso een goede mogelijkheid, afstand werken hoeft niet altijd remote-desktoppen te zijn, als dtper kun je de vector reclame advertentie boek opmaak endergelijkr gewoon opsturen met mail of een cloud achtige upload constructie, ook vertalers, schrijvers, designers, telemarketeers, helpdesk, administratief endergelijke kan allemaal op afstand, of thuis of vanuit een hangmat in de tropen.

In eerste instantie door te zorgen dat je geen schulden hebt, zelfs geen hypotheek schuld. Zorg dat wat je bezit ook daadwerkelijk van jou is en niet later door schuldeisers of de bank in beslag genomen kan worden, zoals we nu al in Amerika zien gebeuren. Mis je 1 hypotheek betaling? Gedwongen verkoop. Nederland schuift steeds verder naar een soortgelijk systeem. Ergens ook wel terecht, het hele krediet systeem staat op barsten

Ik weet het niet, ben ook geen econoom. Maar mijn logica zou zijn (zolang er een overheid bestaat) om juist wel die schulden te hebben, uiteindelijk is de volgende melkkoe om bezittingen te belasten.
Als ze het van je af willen pakke. Doen ze dat toch wel met of zonder dat het 100% van jezelf is, dan had je beter je centen in iets anders kunnen steken dan je huis afbetalen waar je nu extra op belast word en anders afgepakt word.
Zoals je al zei investeer in je zelfredzaamheid, en eventueel edelmetalen, kaarsen, aanstekers water filters, vis haakjes / draad, brandstoffen gereedschappen, scheermesjes, nagelknippers.... iets dat geruild kan worden.
Is er geen overheid meer dan is het gewoon jouw huis jouw spullen en dat moet je dan maar zelf verdedigen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik weet het niet, ben ook geen econoom. Maar mijn logica zou zijn (zolang er een overheid bestaat) om juist wel die schulden te hebben, uiteindelijk is de volgende melkkoe om bezittingen te belasten.
Als ze het van je af willen pakke. Doen ze dat toch wel met of zonder dat het 100% van jezelf is, dan had je beter je centen in iets anders kunnen steken dan je huis afbetalen waar je nu extra op belast word en anders afgepakt word
@joepmeloen, ik vraag mij af of dat niet snel tot een volksoproer zou leiden... Inmiddels zijn er zovelen met gestapelde stenen en andere zuur verdiende bezittingen dat ik mij niet kan voorstellen dat dat niet een enorm boos machtsblok zou vormen. De (m.i. vooral) middenklasse is al tientallen jaren de klos om de klappen voor anderen op te vangen, en alle rek (voor zover nog aanwezig) is er binnen enkele maanden wel uit denk ik.
 

Raptores

Survivor
De enige logische keuze is verkassen uit Nederland naar een lokatie met mogelijkheden en vooral uit de loop. Verpats je huis voor veel nu het nog kan en moven.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen, ik vraag mij af of dat niet snel tot een volksoproer zou leiden... Inmiddels zijn er zovelen met gestapelde stenen en andere zuur verdiende bezittingen dat ik mij niet kan voorstellen dat dat niet een enorm boos machtsblok zou vormen. De (m.i. vooral) middenklasse is al tientallen jaren de klos om de klappen voor anderen op te vangen, en alle rek (voor zover nog aanwezig) is er binnen enkele maanden wel uit denk ik.

Het is niet iets nieuws natuurlijk, belasting heffen als de beste. Spaargeld word boven x bedrag ook belast, terwijl dat geld al eens eerder belast is (inkomstenbelasting), laatst nog een rechtzaak waardoor er alleen belasting geheven mag worden over de echte verkregen winsten van dat spaargeld ipv dat de belastingdienst een fictieve rente van (4.5%?) mag gebruiken om belasting te heffen.
De meeste mensen die alles afbetaald hebben vallen dan ook weer niet in de catagorie; laten we de lantaarnpalen doorzagen en het stadhuis ermee bekogelen... de meeste zijn gepensioeneerde schaapjes, tegen die kudde zou ik zeggen bekijk nog eens je opties om te verkassen naar een beter klimaat.
De jongere generatie die zal z'n schouders ophalen want die beginnen met een schuld, kunnen verder niets hebben niets en wonen bij paps en mams tot hen 40ste (ook niet gezond), die de "goede" adviezen uit de media over nemen en hem kroost tot bedaren brengt.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Je betaald belasting in het land waar je voor werkt, dus werk je in Nederland bij een baas, maar zit je remote in Polen, dan krijg je salarisstrookje met belasting betaald in Nederland, er zijn genoeg mensen (zzp of loon dienst) die dit op deze manier zo doen binnen de Europese unie is dit sowieso een goede mogelijkheid, afstand werken hoeft niet altijd remote-desktoppen te zijn, als dtper kun je de vector reclame advertentie boek opmaak endergelijkr gewoon opsturen met mail of een cloud achtige upload constructie, ook vertalers, schrijvers, designers, telemarketeers, helpdesk, administratief endergelijke kan allemaal op afstand, of thuis of vanuit een hangmat in de tropen.



Ik weet het niet, ben ook geen econoom. Maar mijn logica zou zijn (zolang er een overheid bestaat) om juist wel die schulden te hebben, uiteindelijk is de volgende melkkoe om bezittingen te belasten.
Als ze het van je af willen pakke. Doen ze dat toch wel met of zonder dat het 100% van jezelf is, dan had je beter je centen in iets anders kunnen steken dan je huis afbetalen waar je nu extra op belast word en anders afgepakt word.
Zoals je al zei investeer in je zelfredzaamheid, en eventueel edelmetalen, kaarsen, aanstekers water filters, vis haakjes / draad, brandstoffen gereedschappen, scheermesjes, nagelknippers.... iets dat geruild kan worden.
Is er geen overheid meer dan is het gewoon jouw huis jouw spullen en dat moet je dan maar zelf verdedigen.
Je wordt niet belast op het bezitten van een huis dat je bewoond. Je wordt alleen belast op het hebben van een tweede huis, of dat nou een vakantie woning is of ter verhuur om inkomen mee te genereren.

Maar als jij een huis zonder hypotheek kunt betalen dan scheelt je dat een hoop onzekerheid en rente. Met hypotheek kun je een belastingvoordeel behalen, want uiteraard verdienen banken dik geld met die rentes. Maar dat belastingvoordeel kunnen ze in hun r**t steken als dat betekend dat ik geen maandelijkse huur of hypotheek lasten heb haha.

En nee, legale bezittingen kunnen niet zomaar van je af gepakt worden. De overheid zou je of moeten uitkopen of een of andere rare wet verzinnen waardoor het illegaal wordt om te wonen op de plek waar je woont. Zelfs in dat geval zal de overheid je uit moeten kopen.

Gewoon zorgen dat je niemand iets verschuldigd bent. Geen bank, geen creditmaatschappij, goud in munten zelf bewaren, crypto op een offline ledger en aandelen niet bij de broker, maar bij de transfer agent op je eigen naam laten registreren. Dan kan niemand het zomaar van je afpakken.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Je wordt niet belast op het bezitten van een huis dat je bewoond. Je wordt alleen belast op het hebben van een tweede huis, of dat nou een vakantie woning is of ter verhuur om inkomen mee te genereren.

Maar als jij een huis zonder hypotheek kunt betalen dan scheelt je dat een hoop onzekerheid en rente. Met hypotheek kun je een belastingvoordeel behalen, want uiteraard verdienen banken dik geld met die rentes. Maar dat belastingvoordeel kunnen ze in hun r**t steken als dat betekend dat ik geen maandelijkse huur of hypotheek lasten heb haha.

En nee, legale bezittingen kunnen niet zomaar van je af gepakt worden. De overheid zou je of moeten uitkopen of een of andere rare wet verzinnen waardoor het illegaal wordt om te wonen op de plek waar je woont. Zelfs in dat geval zal de overheid je uit moeten kopen.

Gewoon zorgen dat je niemand iets verschuldigd bent. Geen bank, geen creditmaatschappij, goud in munten zelf bewaren, crypto op een offline ledger en aandelen niet bij de broker, maar bij de transfer agent op je eigen naam laten registreren. Dan kan niemand het zomaar van je afpakken.
@Petite Prepper , er is wel de WOZ waarde en de OZB en andere heffingen die we op basis van de woningwaarde mogen betalen. Vreemd is het, om in een vrijstaand oud maar duur gewaardeerd huis (nu is zo'n beetje alles duur) de hoofdprijs te moeten betalen aan algemene belastingen, terwijl iemand die met meer in een rijtjeswoning woont goedkoper uit is, en van dezelfde voorzieningen geniet. Daarnaast vind ik het belasten van een tweede huis ook oneigenlijk, als het niet wordt verhuurd. Ik kan mij nog legio excuses bedenken naast, het oprekken van de OZB, om woningeigenaren te plukken.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Je wordt niet belast op het bezitten van een huis dat je bewoond. Je wordt alleen belast op het hebben van een tweede huis, of dat nou een vakantie woning is of ter verhuur om inkomen mee te genereren.

Maar als jij een huis zonder hypotheek kunt betalen dan scheelt je dat een hoop onzekerheid en rente. Met hypotheek kun je een belastingvoordeel behalen, want uiteraard verdienen banken dik geld met die rentes. Maar dat belastingvoordeel kunnen ze in hun r**t steken als dat betekend dat ik geen maandelijkse huur of hypotheek lasten heb haha.

En nee, legale bezittingen kunnen niet zomaar van je af gepakt worden. De overheid zou je of moeten uitkopen of een of andere rare wet verzinnen waardoor het illegaal wordt om te wonen op de plek waar je woont. Zelfs in dat geval zal de overheid je uit moeten kopen.

Gewoon zorgen dat je niemand iets verschuldigd bent. Geen bank, geen creditmaatschappij, goud in munten zelf bewaren, crypto op een offline ledger en aandelen niet bij de broker, maar bij de transfer agent op je eigen naam laten registreren. Dan kan niemand het zomaar van je afpakken.

Ik zeg dus dat er een mogelijkheid is om dit als de volgende melkkoe er van te maken, de kist van Rutte en z'n 74 rovers moet toch gevuld worden, in dat geval is het gunstig om juist een negatief saldo te hebben, van een kale kip kun je niet plukken.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik zeg dus dat er een mogelijkheid is om dit als de volgende melkkoe er van te maken, de kist van Rutte en z'n 74 rovers moet toch gevuld worden, in dat geval is het gunstig om juist een negatief saldo te hebben, van een kale kip kun je niet plukken.
Ik las kort geleden dat er voorstellen gedaan zijn, cq plannen in de maak, om het huurwaarde forfait voor de eigen woning flink te verhogen. Of je dan overwaarde hebt of niet, maakt in dat geval niet uit: Je veronderstelde inkomen wordt een flink stuk verhoogd en je gaat meer inkomstenbelasting betalen.
@Petite Prepper : Door het huurwaardeforfait word je dus ook nu al belast voor het bezit van een eigen huis dat je bewoont.

De verhoging van het huurwaardeforfait kan er toe bijdragen dat het belasten van bezit evenwichtiger gaat worden tov belasten van arbeid. Helaas zal belastingverhoging via het huurwaardeforfait degenen die maar net een eigen huis kunnen veroorloven een stuk zwaarder treffen dan de riante inkomens.
 

drent

Diehard Prepper
De enige logische keuze is verkassen uit Nederland naar een lokatie met mogelijkheden en vooral uit de loop. Verpats je huis voor veel nu het nog kan en moven.
Dat vindt mijn huurbaas niet goed.

En inkomen is ook een dingetje.

Zou wel willen, huurweide voor de dieren is ook maar zozo, (schopstoel gevoel ben ik wel zat en verhuizen is ook niet gratis).

Dus maar bouwen aan/leren wat wel kan ondertussen en blijven kijken naar opties.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
De verhoging van het huurwaardeforfait kan er toe bijdragen dat het belasten van bezit evenwichtiger gaat worden tov belasten van arbeid.
Hmmm, pardon? Bedoel je dat het belasten van arbeid niet voldoende is? Verhoog daarnaast de belasting op het eigen huis, en het wordt nog krommer. Van het loon na belasting moeizaam een huis bijeen sparen, om daar vervolgens tot het eind van onze dagen regelmatig belasting over te betalen.Wat iemand met z'n zuur verdiende eigendom doet, zou de belastingdienst niets aan moeten gaan.

Compleet van de zotte is dat eigenlijk. Men zou het bij de loonbelasting moeten laten, en per inwoner een gelijk bedrag aan gemeentelijke lasten. Wat men vervolgens met het spaargeld doet, zou onbelast moeten blijven. Wie ervan op vakantie gaat of naar de kroeg die betaalt ook geen vakantiefortfait of kroegfortfait. En dan hebben we het nog niet over die rare erfbelasting gehad.

Geef dan het volk maar een basisinkomen, dan weten we zeker dat iedereen er heel even van profiteert en de zaak snel ineen stort. Het wordt dan in ieder geval geen lijdensweg en het scheelt al gauw een burgeroorlog.
 
Bovenaan