• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppen op Vakantie

L

LadyPrepper

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mij betekent preppen letterlijk "goed voorbereid zijn op onvoorziene omstandigheden". Dus niet alleen op het einde van de wereld (let's Stay Optimistic) of rampen maar ook op noodsituaties in het dagelijkse leven. Omdat ik veel reis (vlieg) en dat al vanaf jongs af aan doe, weet ik wat daar allemaal mis kan gaan, van vertraging, tot vliegtuig missen, tot overboekingen en ontbrekende bagage en extreme weers- omstandigheden. Op dit moment staan er letterlijk duizenden mensen al uren in de rij op Schiphol omdat de mist van vandaag heeft gezorgd voor veel gecancelde vluchten. Ze staan in de rij met louter een flesje gekregen water, hebben geen eten, geen spullen in hun handbagage voor een eventuele extra overnachting en veelal geen extra geld of middelen om dat zelf te regelen. Ze zijn ten einde raad en verwachten dat de luchtvaartmaatschappij voor hen zal zorgen. Dat is niet zo. Een voucher van 12 euro en heel soms een boeking in een niet zo best hotel, waar het eten op is en je met een dure taxi heen moet, is het hoogst haalbare meestal. Omdat je nooit weet wat er gebeurt (ook als je vliegt) heb ik altijd in mijn handbagage alles bij me voor de eerste twee dagen (en ik verplicht mijn gezin dat ook te doen), verder heb ik voldoende geld en middelen (Credit Cards maar ook snacks zoals noten, koekjes, gedroogd fruit) en regel zelf meteen een oplossing als er calamiteiten zijn. Ik vraag me af of jullie dat ook doen? De discussie is dus niet of je het eens bent met de magere service van de luchtvaartmaatschappijen, maar of je ook "prepared" bent als je vliegt.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Eigenlijk doen wij dat altijd, ook als we een dagje weg gaan. Vooral omdat de afstanden maar ook het weer waar wij wonen erg verraderlijk kunnen zijn. Extra onderkleding gaat eigenlijk standaard in de tas net als water en wat extra proviand. Zo hebben we wanneer we naar onze bol gaan minimaal voor 3 dagen eten in de auto, je weet nooit of er een pas dicht is of dat er een boot niet vaart, dan moet er dus via de shtf route gereden worden en die is stukken langer. Ook gereedschappen, slaapzakken e.d. liggen dan ook in de auto.

Heb 1x de fout gemaakt tijdens m'n ik-ben-een-kut-puber jaren tijdens een vlucht naar het buitenland om niets mee te nemen aan extra kleding en natuurlijk raakte de bagage kwijt :D

Mijn broer en zijn gezin zijn eens op bezoek geweest bij ons en ieder reed in zijn eigen auto. Hij riep mij tijdens de rit op of er geen restaurant in de buurt was, hij had honger en had niets bij zich... Met de mededeling dat de volgende benzinepomp 80km verder op was wastie niet blij want het rode lampje van het benzine niveau brande al.... Uiteindelijk heeft hij het wel gered tot de volgende pomp maar dat was zelfbediening :p tank was vol maagje leeg, zag het al aankomen, had dus ook voor hun brood gesmeerd :D
 

QuickFix

Diehard Prepper
Volgens mij vergeet je nog het belangrijkste (iets dat niet alleen voor een vliegreis geldt): probeer niet om exact het aantal vrije dagen dat je gepland hebt op vakantie te gaan.

De meeste mensen vragen een aantal weken vakantie aan en plannen hun heenreis op de eerste vrije vrijdagavond/zaterdagochtend om vervolgens de laatste dag voor het einde van de vakantie weer terug te keren.
Iedereen doet dit al (net zoals dat iedereen op hetzelfde tijdstip in de file van/naar het werk staat), met een gigantische drukte als gevolg en jij eerst op het vakantieadres (of weer thuis en op het werk) dagen moet bijkomen van de stress.

Kun je net zo goed een paar dagen later weggaan/eerder vertrekken: geen stress, geen acclimatiseren en op de lange duur geen hartproblemen/maagzweren.
 
L

LadyPrepper

Gast
Volgens mij vergeet je nog het belangrijkste (iets dat niet alleen voor een vliegreis geldt): probeer niet om exact het aantal vrije dagen dat je gepland hebt op vakantie te gaan.

De meeste mensen vragen een aantal weken vakantie aan en plannen hun heenreis op de eerste vrije vrijdagavond/zaterdagochtend om vervolgens de laatste dag voor het einde van de vakantie weer terug te keren.
Iedereen doet dit al (net zoals dat iedereen op hetzelfde tijdstip in de file van/naar het werk staat), met een gigantische drukte als gevolg en jij eerst op het vakantieadres (of weer thuis en op het werk) dagen moet bijkomen van de stress.

Kun je net zo goed een paar dagen later weggaan/eerder vertrekken: geen stress, geen acclimatiseren en op de lange duur geen hartproblemen/maagzweren.
Dat was niet exact wat ik bedoelde; het ging mij wel degelijk om de fysieke paraatheid - de vakantie BOB So to speak. Maar natuurlijk is het handiger als je flexibeler kunt zijn in aankomst en vertrekdagen, alleen heeft niet iedereen de optie. Hier ging het trouwens om een gewone doordeweekse dag en niet op een dag die als top druk bekend staat. Calamiteiten terwijl je vliegt gebeuren iedere dag - ik zag net weer een berucht van een familie die vanuit NL naar Italië is gevlogen en daar aangekomen met kleine kids blijkt de bagage foetsie te zijn. Ze zijn moe, voelen zich vies en het is bloedheet maar alles wat ze nodig hebben voor zichzelf en kids zit in de koffers. Dat soort situaties bedoel ik; dat los je niet op met een paar dagen eerder of later te vertrekken.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Als je met een vliegtuig ga, dan pas ik mijn "bob" wat aan. Ze zullen mijn Schrade niet zo leuk vinden in de handbagage. Net als mijn dikke Maglite, dus dat werd een hoofdlampje en een AliExpress mini zaklampje. Ze hadden niks tegen mijn stofmaskers, veiligheidsbrillen handschoenen en oordoppen zo was gebleken. In ieder geval is mijn handbagage genoeg om 2 of 3 dagen door te komen qua kleding, persoonlijke verzorging en dat je cash hebt voor een ongeplande overnachting, eten, drinken enz. Vrouwlief had haar zakmes gewoon in de handbagage zitten, en is er niet uit gehaald. Verder is het persoonlijk natuurlijk, maar op vakantie improviseer ik wat meer.
 
L

LadyPrepper

Gast
Helemaal goed! Zakmes mag mits het mesvlak minder dan 6cm is.. maar het hangt wel weer een beetje af Vd AirPort en beambte die je treft. London is bijvoorbeeld weer heel streng en daar mieren ze al over een pincet terwijl je in Kaapstad een kapmes kunt laten zitten en dat zien ze dan niet ..

Het lastige overigens van improviseren op vakantie is dat je juist de weg, de middelen, de tijd en de zin dan niet hebt om op zoek te gaan naar de Asthma medicatie van je kind of slippers maat 46. Een vakantie bob is wat mij betreft dus essentieel.
 

Flos

SHTF Expert
Auto reizen of vliegtuig reizen zijn totaal andere voorbereiding. Je mag zelfs geen flesje water meenemen met het vliegtuig.
 

DO-it

Diehard Prepper
Als ik vlieg, dan zorg ik dat ik reserve spullen in mijn handbagage heb, zodat ik de eerste dag(en) kan overbruggen. De rest kan ik in geval van nood elders kopen.

Sinds ik kinderen heb, heb ik altijd iets van drinken (tegenwoordig water) en eten in de auto. Net als een warme deken en paraplu.... (vroeger zelfs met luiers en schone reservekleding, spelletje, iets van speelgoed). Dit had ik me bedacht toen ik hoogzwanger langs de kant van de weg stond (stomme Garageman .... maar dat is een ander verhaal....) en me bedacht wat als ik hier sta met een baby of klein kind..... Een aantal jaar geleden bij het opruimen van mijn achterbak kwam ik nog een pakje tegen hihi pas tien jaar over datum ;-). Gelukkig heb ik nooit meer langs de weg gestaan!!!! (Niet alleen omdat ik van garage ben veranderd)
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Helemaal goed! Zakmes mag mits het mesvlak minder dan 6cm is.. maar het hangt wel weer een beetje af Vd AirPort en beambte die je treft. London is bijvoorbeeld weer heel streng en daar mieren ze al over een pincet terwijl je in Kaapstad een kapmes kunt laten zitten en dat zien ze dan niet ..

Het lastige overigens van improviseren op vakantie is dat je juist de weg, de middelen, de tijd en de zin dan niet hebt om op zoek te gaan naar de Asthma medicatie van je kind of slippers maat 46. Een vakantie bob is wat mij betreft dus essentieel.

Het was op vakantie naar Trumpland ;) Anyway, medicatie natuurlijk ALTIJD meenemen in je handbagage als dat van toepassing is EN zorgen voor artsverklaringen en/of vertalingen bij exotische medicatie (hebben dat nodig gehad voor ADHD medicatie bv. Neem altijd iets extra's mee maar overdrijf niet). Zorgdragen voor de juiste visa. Kopiën maken van alles. Belangrijke dingen had ik minstens in tweevoud. En digitaal op de telefoon. Over telefoon gesproken, alles wissen dat enigszins discutabel kán zijn. Zorg dat hij opgeladen is. Tape contacten van li-ion batterijen af. Bij dure apparatuur, neem facturen mee zodat je later geen problemen krijgt. Registreer ze ook voordat je op vakantie gaat. Noteer serienummers. Maak een fake facebook profiel met kattenfoto's. Overigens slippers maat 46 is geen noodzaak, ik had alleen mijn Lowa's maat 47 1/2 1en een paar lichtgewicht schoenen meegenomen. De bergschoenen natuurlijk aan, want dat scheelt ruimte en gewicht (en als shtf op een airport wil je niet met je teenslippers door puin en glas gaan wandelen). Meestal heeft mijn 'bob' op vakantie met het vliegtuig meer weg van een 'ghb'. In dat geval een Get Hotel Bag :) Oh ja een kleine verzameling aan verbandjes en andere EHBO zaken. Lege fles kan je overigens wel meenemen, en dan die vullen na de douane controles. Improviseren is niet moeilijk, je moet gewoon doen. Voorbereiding is essentieel van zaken die belangrijk zijn (teenslippers zijn dat niet ;)) Als je naar een land gaat waar je bepaalde zaken niet 1,2,3 kan bemachtigen dan kijk je van te voren waar je terecht kan. Internet is your friend. Overigens met de kinderen ook doorgenomen wat ze moeten doen in het geval van een terroristische aanval. Gewoon rustig en met behulp van een filmpje. Kans is klein blablabla maar... stel dat, dan gaan we zus en zo doen. Trainen in het kijken van uitgangen, van barrieres enz. even een greep in wat nu in me opkomt... Verder, maak gewoon een checklist. Wat heb je nodig op vakantie, hoe lang doe je met kleding, kan je wassen enz. Dan kan je lekker van tevoren al bekijken hoe en wat. Oefen met inpakken van je koffer/rugzak/weekendtas, maak een foto als alles er in zit (of een tekening) zodat je weet waar alles zit en hoort zodat op d-day je niks vergeet en alles gewoon past zonder worsteling met je koffer. Ik werk zelf met compartimenten door met verschillende plastic zakken te werken per categorie. Dan weet ik wat waar zit en hoort. Verder zorgt het er ook voor dat je spullen droog blijven mocht je tas nat worden. Na ja ik ben daar misschien een beetje autistisch in. Zo kan ik nog wel even door gaan denk ik :) Maar het belangrijkste is, zoek een methode die voor jou werkt. Checklist werkt het beste, dan kan je van tevoren nadenken wat je nodig hebt, en afvinken als je het ingepakt en gehaald hebt. Als je er van tevoren over nadenkt, is het risico kleiner dat je wat vergeet.... We zijn ook een uur eerder destijds naar Schiphol gegaan, ook vanwege de verwachte drukte (mei vakantie dit jaar). Nou, het was heerlijk rustig kan ik je verzekeren. Tijdens de vlucht, wees aardig tegen de stewards en stewardessen. Zeg dat je de snacks heerlijk vond, maak grapjes... en de kans is aanwezig dat je het vliegtuig verlaat met een grote zak vol overgebleven snacks ;) werkt het beste als je achterin het vliegtuig zit (anders worden anderen wellicht jaloers). Houdt oordoppen bij de hand tijdens de vlucht. Op de terugweg 3 huilende, krijsende baby's gehad in een Airbus 380. Volcontinue in ploegendienst. Wordt je niet vrolijk van.
 
L

LadyPrepper

Gast
Het was op vakantie naar Trumpland ;) Anyway, medicatie natuurlijk ALTIJD meenemen in je handbagage als dat van toepassing is EN zorgen voor artsverklaringen en/of vertalingen bij exotische medicatie (hebben dat nodig gehad voor ADHD medicatie bv. Neem altijd iets extra's mee maar overdrijf niet). Zorgdragen voor de juiste visa. Kopiën maken van alles. Belangrijke dingen had ik minstens in tweevoud. En digitaal op de telefoon. Over telefoon gesproken, alles wissen dat enigszins discutabel kán zijn. Zorg dat hij opgeladen is. Tape contacten van li-ion batterijen af. Bij dure apparatuur, neem facturen mee zodat je later geen problemen krijgt. Registreer ze ook voordat je op vakantie gaat. Noteer serienummers. Maak een fake facebook profiel met kattenfoto's. Overigens slippers maat 46 is geen noodzaak, ik had alleen mijn Lowa's maat 47 1/2 1en een paar lichtgewicht schoenen meegenomen. De bergschoenen natuurlijk aan, want dat scheelt ruimte en gewicht (en als shtf op een airport wil je niet met je teenslippers door puin en glas gaan wandelen). Meestal heeft mijn 'bob' op vakantie met het vliegtuig meer weg van een 'ghb'. In dat geval een Get Hotel Bag :) Oh ja een kleine verzameling aan verbandjes en andere EHBO zaken. Lege fles kan je overigens wel meenemen, en dan die vullen na de douane controles. Improviseren is niet moeilijk, je moet gewoon doen. Voorbereiding is essentieel van zaken die belangrijk zijn (teenslippers zijn dat niet ;)) Als je naar een land gaat waar je bepaalde zaken niet 1,2,3 kan bemachtigen dan kijk je van te voren waar je terecht kan. Internet is your friend. Overigens met de kinderen ook doorgenomen wat ze moeten doen in het geval van een terroristische aanval. Gewoon rustig en met behulp van een filmpje. Kans is klein blablabla maar... stel dat, dan gaan we zus en zo doen. Trainen in het kijken van uitgangen, van barrieres enz. even een greep in wat nu in me opkomt... Verder, maak gewoon een checklist. Wat heb je nodig op vakantie, hoe lang doe je met kleding, kan je wassen enz. Dan kan je lekker van tevoren al bekijken hoe en wat. Oefen met inpakken van je koffer/rugzak/weekendtas, maak een foto als alles er in zit (of een tekening) zodat je weet waar alles zit en hoort zodat op d-day je niks vergeet en alles gewoon past zonder worsteling met je koffer. Ik werk zelf met compartimenten door met verschillende plastic zakken te werken per categorie. Dan weet ik wat waar zit en hoort. Verder zorgt het er ook voor dat je spullen droog blijven mocht je tas nat worden. Na ja ik ben daar misschien een beetje autistisch in. Zo kan ik nog wel even door gaan denk ik :) Maar het belangrijkste is, zoek een methode die voor jou werkt. Checklist werkt het beste, dan kan je van tevoren nadenken wat je nodig hebt, en afvinken als je het ingepakt en gehaald hebt. Als je er van tevoren over nadenkt, is het risico kleiner dat je wat vergeet.... We zijn ook een uur eerder destijds naar Schiphol gegaan, ook vanwege de verwachte drukte (mei vakantie dit jaar). Nou, het was heerlijk rustig kan ik je verzekeren. Tijdens de vlucht, wees aardig tegen de stewards en stewardessen. Zeg dat je de snacks heerlijk vond, maak grapjes... en de kans is aanwezig dat je het vliegtuig verlaat met een grote zak vol overgebleven snacks ;) werkt het beste als je achterin het vliegtuig zit (anders worden anderen wellicht jaloers). Houdt oordoppen bij de hand tijdens de vlucht. Op de terugweg 3 huilende, krijsende baby's gehad in een Airbus 380. Volcontinue in ploegendienst. Wordt je niet vrolijk van.
Kijk.. met jou kan ik praten !
 
L

LadyPrepper

Gast
Auto reizen of vliegtuig reizen zijn totaal andere voorbereiding. Je mag zelfs geen flesje water meenemen met het vliegtuig.
Nee, je mag niet met water langs de douane. Je kunt deze daarna wel aanschaffen en meenemen het vliegtuig in en dat zou ik ook altijd doen omdat je niet altijd voldoende te drinken krijgt. Wat extra snacks aan boord is ook altijd fijn. Natuurljk krijg je eten maar in Economy is het vaak niet te eten en als je net in slaap bent gevallen kan het zomaar zijn dat je een hele maaltijd mist.

En ja, met de auto of vliegtuig op vakantie is wat anders maar daarom ben ik deze thread ook begonnen over reizen met het vliegtuig.
 
L

LadyPrepper

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik vlieg, dan zorg ik dat ik reserve spullen in mijn handbagage heb, zodat ik de eerste dag(en) kan overbruggen. De rest kan ik in geval van nood elders kopen.

Sinds ik kinderen heb, heb ik altijd iets van drinken (tegenwoordig water) en eten in de auto. Net als een warme deken en paraplu.... (vroeger zelfs met luiers en schone reservekleding, spelletje, iets van speelgoed). Dit had ik me bedacht toen ik hoogzwanger langs de kant van de weg stond (stomme Garageman .... maar dat is een ander verhaal....) en me bedacht wat als ik hier sta met een baby of klein kind..... Een aantal jaar geleden bij het opruimen van mijn achterbak kwam ik nog een pakje tegen hihi pas tien jaar over datum ;-). Gelukkig heb ik nooit meer langs de weg gestaan!!!! (Niet alleen omdat ik van garage ben veranderd)
Ja, precies. Gewoon alles voor 2 dagen in je handbagage, zeker met kinderen moet je self sufficiënt zijn!

Vanochtend even zitten kletsen met dochters over situaties die we de laatste jaren in binnen en buitenland hadden meegemaakt en hoe we daar mee om zijn gegaan, een paar was ik al weer vergeten ;
- zandstorm in Egypte waardoor we uren vast kwamen te zitten met kleine kids op slecht uitgeruste AirPort. Ik heb toen meteen zoveel mogelijk eten en drinken ingeslagen voordat de hele meute op gang kwam en alles op was ;
- bosbrand in Kaapstad; toen de as het zwembad in dwarrelde hebben we paspoorten, geld, kids en camera's gepakt en zijn weggegaan. Uiteindelijk is de brand een paar huizen achter ons gestopt.
- bij de Top in Den Haag (2 jr terug?) zijn we ook weg gegaan ivm terreur dreiging. Waarom zou je het risico nemen ?
- vliegtuig gemist in Washington; om laten boeken met tussen stop omdat we anders 24 uur op de AirPort hadden door moeten brengen. Lijkt heel logisch maar de meeste mensen nemen dat soort beslissingen niet en blijven wachten.

Gelukkig zit mijn man altijd wel op 1 lijn met me en gaat hij mee.

Voor mij is preppen dus ook snel beslissingen kunnen nemen en daarop handelen. Ben benieuwd naar jullie verdere verhalen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
.. omdat je niet altijd voldoende te drinken krijgt. Wat extra snacks aan boord is ook altijd fijn. Natuurljk krijg je eten maar in Economy is het vaak niet te eten en als je net in slaap bent gevallen kan het zomaar zijn dat je een hele maaltijd mist.
.
Je kunt altijd vragen om extra drinken, soms staat er zelfs een tray met drinken klaar :) Eten is roulette, soms valt het mee, soms tegen. Maar een maaltijd missen? Never! :D
 
L

LadyPrepper

Gast
Je kunt altijd vragen om extra drinken, soms staat er zelfs een tray met drinken klaar :) Eten is roulette, soms valt het mee, soms tegen. Maar een maaltijd missen? Never! :D

Weet ik hoor. Ik vlieg iedere maand en meestal business class dus dat zit wel goed. Maar ik heb liever mijn eigen water bij me in een flesje dan dat ik wacht op een bekertje van de overbezette crew. En ik slaap vaak liever dan dat ik gewekt word voor een kleffe pasta maaltijd (in Economy). Slapen is heilig!
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Weet ik hoor. Ik vlieg iedere maand en meestal business class dus dat zit wel goed.
Zo! Zijn er nog vacatures? Beter dan met mijn brakke lijf opgevouwen te zitten in economy. Nou ja ik mag al niet meer vliegen ("wie gaat dat betalen") dus ben er ook mee gestopt. Een hotelovernachting, daar moet ik al toestemming van krijgen van de vice-president, het gaat nergens over....
 
L

LadyPrepper

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo! Zijn er nog vacatures? Beter dan met mijn brakke lijf opgevouwen te zitten in economy. Nou ja ik mag al niet meer vliegen ("wie gaat dat betalen") dus ben er ook mee gestopt. Een hotelovernachting, daar moet ik al toestemming van krijgen van de vice-president, het gaat nergens over

Arme jij! I live to travel! Word onrustig als ik geen boeking in mijn Flying Blue heb staan. Niet dat ik vliegen echt fijn vind maar ik vind het fijn om naar andere landen en continenten te gaan. En als je ouder wordt is Economy bijna geen optie meer..
 

Flos

SHTF Expert
Wij toe we nog samen op reis gingen mvr Flos en ik boekte altijd de plaatsen met extra beenruimte.
Maar die zitten meestal aan de nooduitgangen. En nu ik slecht te been ben kan i' die niet meer krijgen.
Anders de business klasse plaatsen vooraan was een optie.
Waar ik over spreek zijn die laat ons zeggen volgeladen vliegtuigen voor vrijwel korte vluchten.
Nu gaat mvr. Flos alleen op reis wel naar verdere bestemmingen. En ook zij leert uit de tegenslagen.
Ik zelf ga nergens meer heen van waar ik zonders iemands hulp niet in 24u kan thuis zijn.
Dwz geen verre overzeese reizen.
 
L

LadyPrepper

Gast
Wij toe we nog samen op reis gingen mvr Flos en ik boekte altijd de plaatsen met extra beenruimte.
Maar die zitten meestal aan de nooduitgangen. En nu ik slecht te been ben kan i' die niet meer krijgen.
Anders de business klasse plaatsen vooraan was een optie.
Waar ik over spreek zijn die laat ons zeggen volgeladen vliegtuigen voor vrijwel korte vluchten.
Nu gaat mvr. Flos alleen op reis wel naar verdere bestemmingen. En ook zij leert uit de tegenslagen.
Ik zelf ga nergens meer heen van waar ik zonders iemands hulp niet in 24u kan thuis zijn.
Dwz geen verre overzeese reizen.
Ah, dat is jammer! Maar je kunt tegenwoordig ook extra beenruimte boeken op andere plekken dan de nooduitgang en dat kan ook voor minder valide passagiers. Zijn er nog plekken waar je samen met de Mrs heen zou willen of is het wel goed zo?
 

Flos

SHTF Expert
Ah, dat is jammer! Maar je kunt tegenwoordig ook extra beenruimte boeken op andere plekken dan de nooduitgang en dat kan ook voor minder valide passagiers. Zijn er nog plekken waar je samen met de Mrs heen zou willen of is het wel goed zo?
Canada al was het maar om al mijn neven en nichten nog eens terug tezien. Maar dat is in principe tegen mijn instelling.
 

lindaja

Specialist
Na alles wat ik hier gelezen heb , ben ik weer bevestigd in mijn oordeel dat ik nooit in een vliegtuig moet stappen.
Jammer want ik zou wel eens de familie in australie willen bezoeken. of mijn vrienden in Z Afrika en indonesie.
 
Bovenaan