• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppen tegen astroïdes

joepmeloen

Prepper goeroe
Vorige maand was er een astroide van iets groter dan 1m2. vrij dicht langs onze planeet geschoten. Er waren geen mediaberichten of publiek debat?... maar het was in mijn ogen een close call.

https://en.wikipedia.org/wiki/2025_TF

Stel dat die wel was ingeslagen dan lagen de kaarten vandaag redelijk door elkaar geschud. Paniek, overstromingen of nog veel erger...

Het schokkende is, ze zagen het pas nadat die over was gevlogen, dus de volgende impact zou zo maar eens zonder waarschuwing kunnen zijn.

Het schokkende is, ze zagen het pas nadat die over was gevlogen,

Op zich wel bizar dat ze objecten van zulk formaat niet tijdig kunnen waarnemen. De VS en ook Rusland en China zijn druk bezig om ruimte wapens te ontwikkelen en de ruimte in te sturen. Misschien heeft dat als bijeffect dat ze relatief kleinere meteorieten wel op tijd gaan zien.

Een goede 400km afstand en 20km/ sec.
Dat is nogal een close call. En met een dergelijke snelheid een enorme impact.
De Voyager 1 die al jaren onderweg is, gaat ca. 17km/sec.

Terugkomend op het onderwerp, hiervoor preppen zal meest voorraden preppen zijn lijkt mij.
Als het inslaat zal het vast enorm veel puin en stof de lucht ingooien. Hoe groot de impact zal zijn hangt weer van zoveel variabelen af, en hoeveel paniek gaat er uitbreken?

Maar 400km is echt helemaal niets. Iets hoger dan het ISS.

Ik heb chatgpt aan gevraagd "welk effect heeft een asteroide van 1 m2 die met een snelheid van 20km per seconde de aarde raakt"

Vooropgesteld dat ik het ding liever niet bij mij in de tuin zie vallen viel mij de verdere impact nogal mee.

Een asteroïde van 1 m² die met 20 km/s de aarde raakt, levert ongeveer 4,5 × 10¹¹ joule energie — vergelijkbaar met 100 ton TNT.
Ze zou waarschijnlijk in de atmosfeer exploderen met een luidruchtige luchtontploffing, maar geen catastrofale schade veroorzaken op de grond.

Weet je wat ik denk.
Moest die zijn neer gekomen ergens aan de zwarte zee was de oorlog in Oekraïne in een klap gedaan.

Kiezelsteentje... zoals @preparator ook schrijft, dat doet verdraaid weinig; op een flinke klap nou zouden we niets van gemerkt hebben. Er is wel wat aanzienlijk groters nodig om een serieus probleem te geven.

Bij een echte grote inslag zijn er uiteraard wel serieuze gevolgen, met mogelijk zelfs het einde van onze "beschaving" als gevolg.

Het boek "Lucifer's hammer" (geschreven door Larry Niven) is wat dit betreft wel een echte aanrader!

Ik heb chatgpt aan gevraagd "welk effect heeft een asteroide van 1 m2 die met een snelheid van 20km per seconde de aarde raakt"

Vooropgesteld dat ik het ding liever niet bij mij in de tuin zie vallen viel mij de verdere impact nogal mee.

Een asteroïde van 1 m² die met 20 km/s de aarde raakt, levert ongeveer 4,5 × 10¹¹ joule energie — vergelijkbaar met 100 ton TNT.
Ze zou waarschijnlijk in de atmosfeer exploderen met een luidruchtige luchtontploffing, maar geen catastrofale schade veroorzaken op de grond.

1m2 niet zo groot toch? Ja als die op je hoofd valt wel, maar als die bij de buurman in de tuin valt heb je alleen een doffe dreun?

Terug
Bovenaan