• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Prepper-apps voor de smartphone, en welke smartphone?

Wie gebruikt er een smartphone, en welke prepper-apps gebruik je of zou je willen hebben?

  • ik heb (nog) geen smartphone en ben niet van plan om er een aan te schaffen

    Stemmen: 2 15.4%
  • ik heb (nog) geen smartphone, maar overweeg nu de aanschaf daarvan

    Stemmen: 1 7.7%
  • ik heb een smartphone, maar heb daarop (nog) geen prepper-gerlateerde apps

    Stemmen: 4 30.8%
  • ik heb een smartphone, en heb daarop de volgende interessante apps [namelijk, in het draadje...?]

    Stemmen: 4 30.8%
  • ik heb een smartphone en ben geinteresseerd in apps over [welke, in het draadje...?]

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik gebruik mijn smartphone als prep-bibliotheek, en heb e.e.a. daarin opgeslagen [wat...?]

    Stemmen: 3 23.1%
  • ik heb tips en/of bedenkingen over welke smartphone, welke apps en zinvol gebruik [en wel...?]

    Stemmen: 1 7.7%

  • Totaal aantal stemmers
    13

phtvs

Sysop
Admin
Korte afstand? Leg met mijn Lora/lorawan verdere afstanden af als met de gemiddelde portofoon uit de voorraad hier.
Via het internet wel ja. Lijkt mij logisch maar zonder internet en de servers waarop het netwerk draait, kom jij niet verder dan de straat uit (oke iets verder maar het houd al snel op en 40km haalt het niet.)
Lorawan:
De architectuur bestaat uit gateways, netwerkservers en applicatieservers. Er worden RF-chips van Semtech gebruikt die een spread spectrum uitzenden. De Nodes versturen een versleuteld bericht via radio. In Europa is deze frequentie 868 MHz. Dit bericht wordt ontvangen door de gateway. De gateway is verbonden met het internet en stuurt het bericht door naar de netwerkservers. De berichten kunnen worden opgehaald door een applicatieserver. Die kan bepalen of er data teruggezonden moet worden, of de data opslaan in een database. Een webserver fungeert als interface voor de Node.

Dus als tijdens/na een shtf het internet eruit ligt, heb je weinig aan het apparaat
 

hans013

Senior Prepper
Zoals aangegeven werkt dit juist wel als er geen internet of Telecom signaal is. Door de mesh maak je een eigen dekkend netwerk waarin deze apparaten deel van uit maken.

Zoals in de eerste post aangegeven haal ik met een 1 op 1 verbinding tussen 2 van deze apparaten 4 kilometer afstand.

Bij meerdere apparaatjes komen je berichten in een fijnmazig netwerk terecht en daar wordt dan weer de snelste route gekozen om af te leveren.

Screenshot uit de geposte YouTube met hoe het mesh netwerk werkt.
774cef71a2912f7c15ac35cedec4c674.jpg
 

phtvs

Sysop
Admin
Volgens mij juist wel.
Maar ik laat het graag over aan @hans013 om het uit te leggen.
Er is volgens mij en voor zover mijn kennis reikt een misverstand ontstaan omdat hans013 twee verschillende toepassingen/apparaten door elkaar gebruikt. Je hebt Lora en je hebt LoraWan. Die laatste werkt via een netwerk van gateways verbonden met het internet waar jij met je Lora toestel berichten naartoe verzend en ontvangt Dat doe je met een Lora toestel. Het netwerk verspreid het bericht vervolgens verder via internet. (zie mijn quote over lorawan in mijn vorige post)

Lora zelf werkt idd via een systeem van nodes die met elkaar verbonden zijn en geen gebruik hoeven te maken van internet/gateways servers enz. Het probleem is dat je groep nodes dus groot genoeg moet zijn, individueel voldoende van elkaar verwijderd om berichten over lange afstand te kunnen verzenden.
Node 1 geeft het bericht door aan node 2 die 2 km verderop staat en die speelt het door aan node 3 en zo kom je dus uiteindelijk wel heel ver. Maar de crux is dat je heel veel nodes moet hebben wil je bijvoorbeeld van Utrecht naar iemand in Amsterdam een bericht zenden, dan heb je een flink aantal nodes nodig. Valt er ergesn onderweg een node uit, dan is je hele verbinding tussen Utrecht en Amsterdam weg.

Het nut wat ik erin zie is dat je de Lora gebruikt binnen je groep preppers die in dezelfde plaats wonen. Je kunt dan onderling berichten doorzenden. Omdat |Lora weinig energie gebruikt is dit misschien een energievriendelijker apparaat dan een porto. Maar voor communicatie over langere afstanden zou ik een ander communicatie middel zoeken wat niet afhankelijk is van zoveel tussenschakels.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het Het Meshtastic van @hans013 bestudeerd, en zie er wel het nut van in.
Als er echt helemaal geen spraak meer mogelijk is via telefoon of radio, dan zie ik zo'n dingetje nog wel werken...
Misschien is het ook wel omdat er een 18650 batterij in past, dat het mij aantrekt;)

Ik vraag mij af of er ooit een dekkend netwerk tot stand komt, maar binnen een eigen groep zou sowieso werken, of juist om contact met opa of oma te onderhouden als die wat verder weg wonen. Ik zag wel afstanden tot zo'n 98 km gemeld, met een vrije "line-of-sight".

Ik vond de volgende tool die echt een eyeopener is!

https://www.scadacore.com/tools/rf-path/rf-line-of-sight/
Eerst uitzoomen en de beide punten even naar Nederland slepen...

En vervolgens kan je uitproberen of je line-of-sight hebt.
Dat is dan sowieso aan te raden, ook voor wie ervoor een straatje verder moet. Tja, als je die verre neef daar wel kunt bereiken en thuis niet omdat er 50 km verderop een torenflat in de weg staat...

Wie ergens bij Harlingen woont die heeft bijvoorbeeld vrij zicht tot vlak naast Almelo, met een antenne op slechts 1 meter hoogte!
Maar laat het dan een antenne op 3 meter zijn; de kans dat een afstand line-of-sight is als deze tool het aangeeft, lijkt mij groot.
Het zendvermogen van de Meshtastic zal dan misschien niet de 123,52 km naar Almelo reiken (?), maar een VHF portofoon misschien wel.
En is de afstand kleiner dan zo'n 98 km, en is "het lijntje groen", dan geloof ik wel dat Meshtastic het kan redden.
Het ziet er naar uit dat het programma vrij nauwkeurig rekening houdt met alle tussenliggende bebouwing.
upload_2021-2-28_15-16-11.png
Je kunt de posities ook behoorlijk precies invoeren want je kunt nog verder inzoomen dan dit:
upload_2021-2-28_15-19-14.png

Hmmm, ik zie het... het maakt waarschijnlijk gebruik van satellietgegevens. Waarom zou anders de zeebodem ook zijn aangegeven? Trek het lijntje maar eens over water...
 

SurvWifeAll

Elementary prepper
De app Waterkaart Live | App met Nederlandse waterkaartenwaterkaart.net › app werkt fijn als online vaar navigatie middel binnen NL, maar werkt niet buiten de Hollandsche wateren.
Ik heb zo'n beetje alle water navigatie apps geprobeerd, voor mijn doel is deze toch het prettigst (kajak, ongemotoriseerd dus). Alleen ben ik nog niet helemaal content met de print / download mogelijkheden... heeft vast met het gebruik op een telefoon te maken.
Wanneer je 'm live gebruikt krijg je naast jouw vaargegevens (snelheid locatie enz) ook de posities van andere boten te zien, plus wind/water data. Bij de offline gedownloade kaart zul je zelf de omgevingselementen in de gaten moeten houden. Ik heb de app vooral in gebruik omdat de beschikbare papieren waterkaarten nogal... tja hoe zeg je dat netjes... amateuristisch zijn. Gemaakt voor de pleziervaart waarbij wc-, horeca- en andere preticonen prevaleren boven waterdiepte, kustlijn of stroming :confused:

Verder hebben we een stapel topografische kaarten in huis (1:25000 dus). Er is geen app, maar een linkje in je beginscherm is snel gemaakt naar Topografische kaart van Nederland - de kadasterkaart, routes ...topokaartnederland.nl waar je ook gratis PDFs /downloads kan maken.
De PDFs zijn behoorlijk blurry. Hellingen en hoogtelijnen zijn bijv. slecht te zien door de grove pixels, daar gaat geen loepje tegen helpen.
Wat wel fijn werkt is de kaart downloaden, dan is en blijft ie goed leesbaar. Je kan 'm dan zelf op A3 printen (graatiesj)
LET OP: wanneer je zelf online gaat freubelen krijg je blijkbaar de 2016 versie! Bestel je de papieren kaart, dan krijg je wel de meest recente versie. 't Blijft toch handel.

Voor water en land kaarten buitenland: haal ze ter plekke (al dan niet online bestellen). Ter voorbereiding op tochten door de natuur bestel ik meestal via een online 'topo winkel' de meest actuele kaarten van 'mijn' gebied. Bijvoorbeeld via Norstedts Detailed maps - Craenenwww.craenen.com › ... 'k Heb wel gemerkt dat wij in NL redelijk voorop lopen in het digitaal delen van kaarten, het lijkt wel of de meeste landen dat bij voorkeur offline aanbieden.... tegen betaling uiteraard :lol:

En nu weer on topic, in mijn Smartphone (iOS) heb ik vooral in mijn notities en boekenkast wat SHTF zaken opgeslagen als checklists en belangrijke coördinaten. Er zit standaard een behoorlijk goed kompas op de telefoon, die ook op je horloge (iOS) werkt. In de gezondheidsapp die er ook al standaard op zit, kun je je basis gegevens invoeren (van bloedgroep tot contactpersonen). Mocht ik bewusteloos neervallen, dan gaat mijn telefoon zelf m'n ICE contactpersoon bellen, en neemt die niet op, 112. Ook wel een SHTFje zeg maar ;)
'k Heb ook mapjes op mijn beginschermen met bijv. Navigatie apps, weer apps enz. voor mij fijne apps zijn:
Windfinder - Wind map, wind forecast & weather reportswww.windfinder.com geeft wind richting, snelheid en weersvoorspelling een stuk nauwkeuriger dan gangbare apps als buienradar bijv. Wij zijn nogal outdoorsy, dan is 't fijn om te zien of je beter nu je tent op zet, of later.
KNRM Helpt: app voor watersporters. Veilig het water op ...www.knrm.nl › helpt die ga ik niet gebruiken wanneer ik onopgemerkt wil blijven, maar soms is SHTF ook gewoon dat je peddel midden op zee gejat wordt door een zeehond... Je zet de traceer/ noodsignaal modus zelf actief aan en uit. Ik gebruik 'm nu dus vooral wanneer we op zee kajakken. Je krijgt dan ook een melding wanneer het weer opeens gaat veranderen van de KNRM.

Verder vertrouw toch vooral op analoge hulpmiddelen boven digitale. Idd een goed zonnepaneel en powerbanks doen veel, maar als er wat voor ramp dan ook gebeurt, verwacht ik dat het digitale verkeer als eerste of onderuit geveegd wordt, of in ieder geval behoorlijk overbelast raakt voor het weer een beetje bruikbaar wordt. Het ene systeem is een backup voor het andere zeg maar, en vice versa.

Sinds een aantal jaar heb ik zo'n noodradio met solarpaneel, usb lader, en AA batterijenvak van Ali in huis. Als die energie bronnen allemaal niet meer werken, weet ik ook niet of het nog wel interessant is te overleven :rolleyes:. En ja, hij blijft zuiver op z'n zender, hij loopt qua batterij niet snel leeg, ik check m maandelijks en voor die 13 euri ben ik zeer content. Zoek wel even naar een radiootje met goeie recensies, dan is de kans kleiner dat je een miskoop doet.

Ben wel erg benieuwd of er nog echt handige SHTF of GHB apps zijn trouwens...
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Verder hebben we een stapel topografische kaarten in huis (1:25000 dus). Er is geen app, maar een linkje in je beginscherm is snel gemaakt naar Topografische kaart van Nederland - de kadasterkaart, routes ...topokaartnederland.nl waar je ook gratis PDFs /downloads kan maken.
De PDFs zijn behoorlijk blurry. Hellingen en hoogtelijnen zijn bijv. slecht te zien door de grove pixels, daar gaat geen loepje tegen helpen.
Wat wel fijn werkt is de kaart downloaden, dan is en blijft ie goed leesbaar. Je kan 'm dan zelf op A3 printen (graatiesj)
LET OP: wanneer je zelf online gaat freubelen krijg je blijkbaar de 2016 versie! Bestel je de papieren kaart, dan krijg je wel de meest recente versie. 't Blijft toch handel.

Op https://www.pdok.nl/downloads/-/article/dataset-basisregistratie-topografie-brt-topraster kun je de kaarten van feb 2021 dowloaden
 

sittinduk

Elementary prepper
@sittinduk Mooi, dan hebben twee raren elkaar gevonden!;)
Radio... Ik was daar vandaag juist naar op zoek. Niet zozeer naar wat jij bedoelt, wat op zich een prima idee is, maar in eerste instantie naar de FM-radio waarover de telefoon zou beschikken. Ik kan mij ook wel voorstellen dat een smartphone een eenvoudige FM-radio heeft, want waarom een cheepo (maar prima) Baofeng portofoontje wel en een smartphone niet. Maar, ik ben nog niet veel verder gekomen. Het zal toch niet zo zijn dat er de "GSM-radiofrequentie" mee wordt bedoeld? Frequentie Modulatie, hmmm. Ik vermoed dat dat het geval is, wat een afgang (dan) hier...:rolleyes:
Hoewel... er staat toch duidelijk "FM Radio with RDS" ... raadsels...
Bekijk bijlage 20623
Zo'n SDR dongel is wel een leuk hebbeding! Met mijn analoge Baofengs, heb ik het nakijken als het om SDR ontvangst gaat, hoewel ik laatst ook analoog+digitaal gecombineerd in portofoontjes zag.

Om eerlijk te zijn, lijkt mij het hebben van een paar portofoons goed, om tenminste over de "korte afstand" te kunnen communiceren. Met een beetje goede wil en line-of-sight kan het dan best over 20 of 30 km gaan. Ik vraag mij wel af wat er uiteindelijk betrouwbaarder zal blijken, en denk dat analoog (gewone portofoons) dan wel een streepje voor heeft boven digitaal (SDR), hoewel de ontvangst/helderheid van de laatste zeker beter zal zijn.

Ik hoop het niet, maar als zich eens een EMP-situatie voordoet (zoals in 1859 en bijna in 2012...:eek:), of nu door zonnevlam of nucleair, dan hebben analoge-radio-stations wel het laatste woord denk ik. Als het dan niet helemaal stil wordt "in de ether" tenminste ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrington_Event
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_2012
Als die 2012 zonnevlam een weekje eerder had opgetreden, dan hadden we nu waarschijnlijk weer in berenvellen rondgelopen...

https://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2014/23jul_superstorm
In February 2014, physicist Pete Riley of Predictive Science Inc. published a paper in Space Weather entitled "On the probability of occurrence of extreme space weather events." In it, he analyzed records of solar storms going back 50+ years. By extrapolating the frequency of ordinary storms to the extreme, he calculated the odds that a Carrington-class storm would hit Earth in the next ten years. The answer: 12%.:eek:
Dat is dan eenmaal per 88 jaar meen ik, dus de kans klein is om het ooit eens mee te maken is er....

Maar .... analoog is vast ook te ontvangen met zo'n dongle???
Wat helemaal mooi zou zijn... is een dongle die ontvangt en zendt...:eek:
Met een sdr dongeltje kun je analoge zaken prima ontvangen. Let er dan wel op dat je de juiste drivers download voor optimale ontvangst. De standaard drivers "beperken" het frequentiebereik. Het is natuurlijk maar 1 van de vele mogelijkheden om te gebruiken en is zeker niet de enige die ik in mijn arsenaal heb zitten. Yaesu en Alinco hebben ook leuke portofoons die ik in reparatie heb. Met zo'n portootje en een (zelfbouw) richtantenne kun je ook satellieten en zelfs het ISS bereiken. Denk daar maar eens over na. Repeaters op die "ruimteschepen" kunnen het bereik van je simpele portootje enorm vergroten.
Natuurlijk blijf ik wel zeggen (als disclamer) dat je wel moet weten wat je doet en zonder licentie niet mag zenden op de beperkte frequenties. Luisteren daarintegen mag altijd en overal.
 

RockyFlats

Ruttaan
Een oud draadje even tot leven gewekt...

Naast de Meshtastic app voor tekstcommunicatie, vond ik nog de volgende apps die mij wel nuttig lijken...

Om allerlei prep-informatie in op te slaan, zoals voorraden e.d.:
Screenshot_20230422-145620.png
Er wordt door deze app geen informatie met anderen gedeeld. Het heeft veel rubrieken, en je kunt het zelf indelen.
Screenshot_20230422-145753.png

De Offline Survival Manual app geeft veel goede tips en bevat een schat aan informatie
Screenshot_20230422-151035.png
Screenshot_20230422-151120.png
 
Bovenaan