• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Prepper gezocht voor televisieprogramma

Goedemiddag,

Voor het televisieprogramma Dit is de Kwestie (EO, NPO2 elke dinsdag om 21.00 uur) zoek ik contact met preppers.
Ik wil graag een aflevering van 25 minuten maken over preppers in Nederland. Een bezoek aan een prepperswinkel zien we wel vaker op TV; ik zou liever bij iemand thuis of met iemand de natuur/stad in gaan om te kijken hoe iemand zich heeft voorbereid op 'When SHTF'. Het gaat om een televisieprogramma dus je vindt het ook leuk om iets te laten zien.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ver mensen in Nederland gaan met preppen. Is het alleen een rugzak met survivalgear en blikken eten of gaat het verder dan dat? U leest het: ik ben nieuwsgierig naar jullie wereld en kom graag met iemand in contact.

Dus bij deze de oproep om je te melden als je het leuk vindt om iets van jouw wereld te laten zien en daarover te vertellen d.m.v. een reply of bericht op dit forum. (Uiteraard toestemming verkregen via de Admin)

Hartelijk dank alvast en een fijne dag!

Leendert de Keijzer
Dit is de Kwestie (EO)


[mod]ter info: Hier is toestemming voor verleend.[mod]
 
Goedemiddag,

Voor het televisieprogramma Dit is de Kwestie (EO, NPO2 elke dinsdag om 21.00 uur) zoek ik contact met preppers.
Ik wil graag een aflevering van 25 minuten maken over preppers in Nederland. Een bezoek aan een prepperswinkel zien we wel vaker op TV; ik zou liever bij iemand thuis of met iemand de natuur/stad in gaan om te kijken hoe iemand zich heeft voorbereid op 'When SHTF'. Het gaat om een televisieprogramma dus je vindt het ook leuk om iets te laten zien.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ver mensen in Nederland gaan met preppen. Is het alleen een rugzak met survivalgear en blikken eten of gaat het verder dan dat? U leest het: ik ben nieuwsgierig naar jullie wereld en kom graag met iemand in contact.

Dus bij deze de oproep om je te melden als je het leuk vindt om iets van jouw wereld te laten zien en daarover te vertellen d.m.v. een reply of bericht op dit forum. (Uiteraard toestemming verkregen via de Admin)

Hartelijk dank alvast en een fijne dag!

Leendert de Keijzer
Dit is de Kwestie (EO)


[mod]ter info: Hier is toestemming voor verleend.[mod]

Nog een toevoeging: we kunnen dit uiteraard discreet in beeld brengen. Alleen heeft volledig onherkenbaar niet onze voorkeur.
 

Roel

Mankinds only hope
Maar beste Leendert, ik hoop dat je zult slagen.
Er zijn trouwens meer prepper fora, daar zou je ook je oproep kunnen doen.
Ik denk zelfs dat de kans daar groter is...
 

martin

Mankinds only hope
ik zou liever bij iemand thuis of met iemand de natuur/stad in gaan om te kijken hoe iemand zich heeft voorbereid op 'When SHTF'. Het gaat om een televisieprogramma dus je vindt het ook leuk om iets te laten zien.

Ik hoop dat je iemand gaat vinden die geïnteresseerd zal zijn.
Het lastige (in mijn ogen) van zo'n oproep is dat je het een beetje kunt vergelijken met:
"Gezocht, een mens met een inboedelverzekering"
En dan jezelf afvagen wat de angst is waarom men er voor heeft gekozen om deze verzekering af te sluiten.
Ben je bang voor brand? Water?, Diefstal?
En hoe is dat zo gekomen?

Het is nogal breed. En ik denk dat preppers over het algemeen erg saai zijn. Probeer daar maar eens een programma over te maken waar de gemiddelde kijker niet binnen 5 minuten gaat wegzappen. En die paar idioten die met hun kruisboog door het bos gaan rennen in een camouflagepak is nou ook niet echt een representatief beeld van de gemiddelde prepper op dit forum.

Het zou mooi zijn dat je een evenwichtig beeld/docu zou kunnen maken, wat mensen een beetje tot nadenken zou zetten. Dat het helemaal niet zo'n gek idee is om i.p.v. voor 2 dagen, voor 2 weken iets "achter de hand" te hebben. Je bent nog net op tijd om een oud persoon aan het woord te laten die dit gewoon normaal zou vinden i.p.v. raar. Die persoon zal vermoedelijk dezelfde motivatie hebben als de gemiddelde prepper op dit forum.

Het is (volgens mij) best wel krom dat "wij" de uitzondering zijn. Het is meer een 2e natuur dat je een plan-b hebt. Bespaart flink wat stress als je (al 2 keer meegemaakt) niet kunt pinnen door een storing en je dan als een van de weinigen het dan maar contant af gaat rekenen, want je hebt altijd wel iets van 50 euro contact achter de hand. Of dat bij een stroomstoring (ook al 2 keer meegemaakt) je niet gelijk in paniek denkt van "aaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrgggghhh ik ga dood" maar dat je weloverwogen weet wat de impact zal zijn op zowel korte als lange termijn. En dat je rationeel er echt wel vanuit gaat dat het binnen een uurtje of 4 wel opgelost zal zijn.

Er zijn trouwens meer prepper fora, daar zou je ook je oproep kunnen doen.
Ik denk zelfs dat de kans daar groter is...

Tja, dat lijkt me nou niet echt een goede tip. Dan krijg je weer zo'n idioot in een camouflagepak.
Dan nog liever een echte @Roel, discreet verpakt in grijs papier zodat niemand je herkent :)
 

Erny

Last (wo)man standing
Preppen... to be prepared... voorbereid zijn. Dat is het toch gewoon?
Dus ook mensen die zo veel mogelijk zelfvoorzienend willen zijn. Alternatieve boerderijtjes, zelfvoorzienende woongemeenschappen etc.
Mijn oma was voorbereid, mijn moeder was voorbereid en ik ben ook enigszins voorbereid.

Dus misschien het woord "prepper" niet al te centraal stellen. Zoals @martin al noemde: laat mensen zien dat het echt best wel slim is om wat voorraad (water, eten, verwarming, medicatie) te hebben om het een paar weken te kunnen redden.
Dan hoeven ze volgend keer als er weer een virus langskomt niet weer in paniek de supermarkten te bestormen.

Het net wat wijder uitgooien? Bijvoorbeeld ook op het Moestuinforum en andere fbsites/fora waar de zelfvoorzienende mens rondhangt.

Ik ben hier niet voor geschikt maar ik wens je succes bij het zoeken.
 

Roel

Mankinds only hope
Dan nog liever een echte @Roel, discreet verpakt in grijs papier zodat niemand je herkent :)
Ik ben bang @martin dat zelf in een blok beton gegoten ik nog steeds herkenbaar ben.
Tja, het zal de stralende persoonlijkheid zijn, moet wel... :lol:
@Roel , en in een boerka gestoken met een boerenzakdoek om de hals? Jouw Grunnings en die zakdoek maakt het dan wel discreet herkenbaar. En de boerka zorgt voor de humoristische touch!😉
Ik merk wel dat er iemand is die op dit moment dienst doet als bliksemafleider, niet dan...
Nou, met liefde hoor.... :fluit:
 
Maar beste Leendert, ik hoop dat je zult slagen.
Er zijn trouwens meer prepper fora, daar zou je ook je oproep kunnen doen.
Ik denk zelfs dat de kans daar groter is...

Bedankt voor het meedenken. Ik ben me ervan bewust dat de oproep wat breed geformuleerd is, maar ik ben oprecht benieuwd naar voorbereide mensen. Wil het niet neerzetten als iets geks, maar juist als een common sense. Waarom doen andere Europese landen veel meer voor hun burgers als het gaat om voorbereid zijn? Zijn wij in NL daarin naïef of laks?
 

martin

Mankinds only hope
Zijn wij in NL daarin naïef of laks?

Ik denk dat het meer een onderdeel is van ons economisch systeem/verdienmodel.
Kijk bijvoorbeeld naar de vreemde openingstijden van een supermarkt.
Waar je "vroeger" nog een beetje moest nadenken over het inkopen qua dag, lijkt het nu de bedoeling om zo min mogelijk na te denken (we gaan zelfs op zondag alsnog om 20:00 naar de Albert Heijn). En waar je vroeger nog wat bewustwording hadden m.b.t. het seizoen en de keuze bij de groenteafdeling, gaan we nu verontwaardig zijn over de prijzen van producten die 5 jaar geleden niet eens buiten de seizoenen in de schappen lagen. https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...prijsstijging-supermarkt-teler-spanje-droogte

Stel dat je als overheid mensen bewust wilt laten worden dat het echt geen ramp is om 2 keer per week een winkel in te stappen i.p.v. iedere dag. En dat het ook geen ramp is om even te wachten op een lokale oogst van een bloemkool, i.p.v. er eentje voor 6 euro te laten overvliegen uit het buitenland, dan zou dat kunnen botsen met het economisch belang..

Hoe afhankelijker iemand (denk dat hij) is, hoe makkelijker je aan zo iemand geld kunt verdienen.

maar ik ben oprecht benieuwd naar voorbereide mensen.

Dat zal mede afhankelijk zijn van hetgeen waarvan men denk wat mis zou kunnen gaan.
Ik denk niet dat er hier mensen zijn die een mini versie van "de ark van Noah" in hun tuin hebben liggen. (alhoewel ik @RockyFlats op dit punt niet helemaal vertrouw :) )
Er is op dit forum veel terug te lezen in hoeverre men (en op welke manier) men zich voorbereid. Maar tekst is nog saaier dan beeld.
Ik ben benieuwd of het je gaat lukken. Ik ga zeker kijken indien het ooit tot een concrete aflevering zou komen.
 
Ik denk dat het meer een onderdeel is van ons economisch systeem/verdienmodel.
Kijk bijvoorbeeld naar de vreemde openingstijden van een supermarkt.
Waar je "vroeger" nog een beetje moest nadenken over het inkopen qua dag, lijkt het nu de bedoeling om zo min mogelijk na te denken (we gaan zelfs op zondag alsnog om 20:00 naar de Albert Heijn). En waar je vroeger nog wat bewustwording hadden m.b.t. het seizoen en de keuze bij de groenteafdeling, gaan we nu verontwaardig zijn over de prijzen van producten die 5 jaar geleden niet eens buiten de seizoenen in de schappen lagen. https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...prijsstijging-supermarkt-teler-spanje-droogte

Stel dat je als overheid mensen bewust wilt laten worden dat het echt geen ramp is om 2 keer per week een winkel in te stappen i.p.v. iedere dag. En dat het ook geen ramp is om even te wachten op een lokale oogst van een bloemkool, i.p.v. er eentje voor 6 euro te laten overvliegen uit het buitenland, dan zou dat kunnen botsen met het economisch belang..

Hoe afhankelijker iemand (denk dat hij) is, hoe makkelijker je aan zo iemand geld kunt verdienen.



Dat zal mede afhankelijk zijn van hetgeen waarvan men denk wat mis zou kunnen gaan.
Ik denk niet dat er hier mensen zijn die een mini versie van "de ark van Noah" in hun tuin hebben liggen. (alhoewel ik @RockyFlats op dit punt niet helemaal vertrouw :) )
Er is op dit forum veel terug te lezen in hoeverre men (en op welke manier) men zich voorbereid. Maar tekst is nog saaier dan beeld.
Ik ben benieuwd of het je gaat lukken. Ik ga zeker kijken indien het ooit tot een concrete aflevering zou komen.

Wat een interessante gedachte, dankjewel. Het gaat mij ook om die diepere laag en wie we zijn geworden door alle digitale (hulp)middelen. En ons blinde vertrouwen daarop. Kunnen we überhaupt nog functioneren zonder al die dingen? We weten het antwoord al denk ik.
 

Roel

Mankinds only hope
Wat een interessante gedachte, dankjewel. Het gaat mij ook om die diepere laag en wie we zijn geworden door alle digitale (hulp)middelen. En ons blinde vertrouwen daarop. Kunnen we überhaupt nog functioneren zonder al die dingen? We weten het antwoord al denk ik.
Het antwoord is ja. Maar niet iedereen, want er zijn er nogal wat die hun uiterste best doen om toch nog een beetje prik op te wekken voor een zend/ontvanger of iets soortgelijks en dat gaat uiteraard een keertje ophouden, en dan? Wij hebben ons eigenlijk zonder meer voorbereid om het te doen zonder nutsvoorzieningen, geen water, licht of gas. En dat zou in principe moeten lukken. Feestje? Nou dat zou ik niet willen zeggen, maar moet dat moet.... ;) Voor kleine storingen hebben we uiteraard wél een aggregaat klaar staan...:)
 

Flos

SHTF Expert
Bedankt voor het meedenken. Waarom doen andere Europese landen veel meer voor hun burgers als het gaat om voorbereid zijn? Zijn wij in NL daarin naïef of laks?
Oo in Nederland wil men er nog zendtijd aan besteden
Ik België wordt je door de rechtbank veroordeeld.
Als je prepper bent.

Maar ik wens jou veel succes.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Pas als men iets niet heeft(een mobiel zonder wifi, of een wc zonder water) gaat men nadenken. Bovendien kan je met dit concept aansluiten met adviezen over voorbereid zijn. Hoe je je een paar dagen goed kan redden. Pro-actief zijn ipv re-actief zijn.
Goed geïnformeerd zijn geeft mensen handelingsperspectief en dat vermindert paniek.
Ik zou sowieso weg blijven van het woord preppers, dat is voor altijd gekoppeld aan doomsdaypreppers en dat begrip wordt zelden echt serieus genomen(alleen de webshops die er geld aan verdienen melken dat woord nog uit)

Ik zou als programmamaker eerder twee gezinnen een weekend zonder stroom gas water laten doormaken en dan met hen nabespreken wat er dan zo lastig aan was, vervolgens door een expert laten benoemen wat ze goed deden en hoe ze sommige dingen beter kunnen doen...beetje wat de Duitsers en Oostenrijkers ook in beeld brengen. Zonder win-element, zonder wedstrijdje ervan te maken, met mensen die echt ervaring hebben met noodsituaties, kortom, geen BN-ers en zo, dat doet af aan de boodschap.



 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een Andrea Walraven-Thissen bijvoorbeeld. Internationaal expert crisisinterventie, Nederlandse maar niet werkend in Nederland omdat haar vak in Nederland totaal niet bestaat. Ook een manier om de olifant in de kamer niet te benoemen.
Of iemand van de veilgheidsregio, je weet wel die organisaties die mensen erop wijzen dat ze zich voor moeten bereiden. Groningen heeft een goede website, https://eerstehulpbenjij.nl/ Het zou gek zijn als die geen expert in huis hebben.

Roel, je hebt die filmpjes niet bekeken, merk ik. Ik had het er niet over om preppers zo'n weekend te laten uitvoeren, maar juist totaal onvoorbereide mensen een weekend door te laten maken zonder stroom water enzo. Doorsnee gezinnen. Zoals in die filmpjes.
Aan jou kan Andrea niet anders dan je juist vele complimenten te geven. Jij bent zelf expert, alleen wil jij niet met je postzegel in beeld.;)
 
Bovenaan