• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Proppen jullie de prepzooi ook in een Deense kar?

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Mensen, ik ben verslaafd aan Deense karren en heb er vandaag weer een paar gekocht. Ze komen in een nieuw prephutje dat ik heb gebouwd, en ik kan er prima m'n spulletjes in opslaan. Als tip wil het jullie niet onthouden en vandaar dit draadje.
En tegelijk zou het leuk zijn om te horen waar jullie de prep-spullen in bewaren.

Die Deense karren zijn al sinds jaar en dag in gebruik in de tuinbouw en op de veilingen, en zijn onverwoestbaar. Het zijn verrijdbare stellingen die desnoods aan elkaar te koppelen zijn (vervoer als een treintje, door kas of veiling) maar die sowieso perfect geschikt zijn als stelling. Ze hebben stevige legplanken die bijna traploos in hoogte verstelbaar zijn, en je kunt er eenvoudig legplanken bij plaatsen.
De frames zijn van vuurverzinkt staal en de loopwielen zijn gelagerd en van harde kunststof. De legplanken zijn gemaakt van betonplex in een verzinkt stalen frame, en doorstaan de eeuwigheid. Je kunt lichte en zware legplanken nemen; de laatsten zijn echt voor continu zwaar gebruik geschikt, maar de lichtere platen zijn ook heel sterk en zeker prima voor stationaire opslag en lichter gebruik.

Denk eens aan deze karren als je een stelling wilt plaatsen. Ik betaalde voor een nieuwe 65 Euro (onderstel met wielen, en vier staanders) en per legplank 8,5 Euro. Een koopje, als je ziet wat je er voor krijgt. Ze zijn vast ook voor minder tweedehands te koop, en ook dan kan er eigenlijk maar weinig of niets mee mis zijn. Ze zijn te verrijden, en zo kan je er ook vlak tegen elkaar plaatsen en dat scheelt dan een tussen-pad, maar je kunt ze ook heel gemakkelijk ergens anders plaatsen of desnoods geheel naar buiten rijden. De wielen hebben dan wel een stevige en redelijk vlakke ondergrond nodig als zo'n kar zwaar gevuld is, maar over een tegelpad o.i.d. gaat het prima.

1661633826605.png

Op, naar de BOL, in m'n scootmobiel! ;)
1661634336573.png

Wat gebruiken jullie, als stelling of kast voor opslag? Ook zoiets?
 

PBear

Mankinds only hope
Ziet er inderdaad handig uit die Deense karren @RockyFlats. Ik gebruik metalen stellingkasten, die ik voor 70 zloty (ca 15 euro) per sttuk bij de Castorama in Polen een tiental ingeslagen heb. Niet allen voor de gangbare prepspullen, maar ook voor opbergen van gereedschappen en knutselmateriaal. Die moesten nog wel zelf in elkaar geschroefd worden. Ze hebben 4 planken die elk een last van 70 kg kunnen dragen als de specificaties niet liegen. Geen wieltjes er onder, dus als ik de inhoud wil verkassen, dan zou dat in mijn aanhangertje moeten gebeuren.
 

Marcov

Prepper goeroe
Mensen, ik ben verslaafd aan Deense karren en heb er vandaag weer een paar gekocht. Ze komen in een nieuw prephutje dat ik heb gebouwd, en ik kan er prima m'n spulletjes in opslaan. Als tip wil het jullie niet onthouden en vandaar dit draadje.
En tegelijk zou het leuk zijn om te horen waar jullie de prep-spullen in bewaren.

Die Deense karren zijn al sinds jaar en dag in gebruik in de tuinbouw en op de veilingen, en zijn onverwoestbaar. Het zijn verrijdbare stellingen die desnoods aan elkaar te koppelen zijn (vervoer als een treintje, door kas of veiling) maar die sowieso perfect geschikt zijn als stelling. Ze hebben stevige legplanken die bijna traploos in hoogte verstelbaar zijn, en je kunt er eenvoudig legplanken bij plaatsen.
De frames zijn van vuurverzinkt staal en de loopwielen zijn gelagerd en van harde kunststof. De legplanken zijn gemaakt van betonplex in een verzinkt stalen frame, en doorstaan de eeuwigheid. Je kunt lichte en zware legplanken nemen; de laatsten zijn echt voor continu zwaar gebruik geschikt, maar de lichtere platen zijn ook heel sterk en zeker prima voor stationaire opslag en lichter gebruik.

Denk eens aan deze karren als je een stelling wilt plaatsen. Ik betaalde voor een nieuwe 65 Euro (onderstel met wielen, en vier staanders) en per legplank 8,5 Euro. Een koopje, als je ziet wat je er voor krijgt. Ze zijn vast ook voor minder tweedehands te koop, en ook dan kan er eigenlijk maar weinig of niets mee mis zijn. Ze zijn te verrijden, en zo kan je er ook vlak tegen elkaar plaatsen en dat scheelt dan een tussen-pad, maar je kunt ze ook heel gemakkelijk ergens anders plaatsen of desnoods geheel naar buiten rijden. De wielen hebben dan wel een stevige en redelijk vlakke ondergrond nodig als zo'n kar zwaar gevuld is, maar over een tegelpad o.i.d. gaat het prima.

Bekijk bijlage 22719

Op, naar de BOL, in m'n scootmobiel! ;)
Bekijk bijlage 22720

Wat gebruiken jullie, als stelling of kast voor opslag? Ook zoiets?
Ik heb die dingen jaren gebruikt en gesloopt. Er zijn ook opzet stukken in de handel waarmee je ze wat hoger kunt maken. Zowel van kunststof als van metaal.

Even een tip: de houders waar die staanders in staan, hebben aan de onderkant 4 omgeslagen stukken metaal. Bij langdurige zware belasting kunnen die uitbuigen en dan staat de staander op de grond. Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik die onderkant even lassen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Bedankt voor de tip @Marcov !
Ik zag die tot een tuit gebogen vlerken en kreeg de indruk dat er hechtlasjes op zaten, maar kijk morgen even. Ik heb er de zware CC platen op gekocht, maar meer dan zo'n 100-130 kg zal er niet op komen (per kar). Kunststof opzetstukken heb niet eerder gezien, maar ook niet nodig. Dat was dan vast voor specifieke bloem-kratten o.i.d?
 

Marcov

Prepper goeroe
Bedankt voor de tip @Marcov !
Ik zag die tot een tuit gebogen vlerken en kreeg de indruk dat er hechtlasjes op zaten, maar kijk morgen even. Ik heb er de zware CC platen op gekocht, maar meer dan zo'n 100-130 kg zal er niet op komen (per kar). Kunststof opzetstukken heb niet eerder gezien, maar ook niet nodig. Dat was dan vast voor specifieke bloem-kratten o.i.d?
Sommige karren hebben idd een lasje, de meesten hadden dat niet.

Die opzetstukken verhogen de staanders, kan er soms nog een laag op.

1661722238439.png
 

RockyFlats

Ruttaan
Sommige karren hebben idd een lasje, de meesten hadden dat niet.

Die opzetstukken verhogen de staanders, kan er soms nog een laag op.

Bekijk bijlage 22739
Hee, dat is handig voor het geval ik er eens een soort marktkraampje van wil maken, op een prepfeestje of zo. Ik heb die karren al diverse keren gebruikt om drinken en glaswerk op te zetten, en met die extra hoogte (en een dwarslatje halverwege) kan er meteen een zeil overheen en heb ik een afdakje. Dat komt er vast eens van...
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Wat goed bedacht, vooral bij ruimtegebrek kun je de een voor de ander rollen en kun je ze nauw tegen elkaar aanzetten zonder dat je nog ruimte nodig hebt om eruit te pakken, wil je wel wat pakken dan rol je ze gewoon even opzij. Ik zou er niet overstraat mee gaan, lijkt mij dat de wieletjes niet echt geschikt voor, scheve stoeptegel en wat vaart en er is een hapje uit?

Mijn prep spulletjes liggen her en der verstopt door het huis. Ik woon in een oude tochtschuur met heel veel nisjes en geheime vakjes losse plankjes endergelijke, daar zit wel een en ander in verstopt.

Dan heb ik nog een pukkel tasje die ik altijd in de buurt heb en overal mee naar toe gaat. Er zit een blikkie cola in, een zak pinda's, aansteker, basic zakmes, weggooi poncho en een oude smartphone voor FM en zaklamp functie, en een handcrankje als oplader maar accu blijft redelijk vol zit omgedraaid in de telefoon en maakt geen contact met de pinnetjes en een pakkie speelkaarten en een waxinelichtje.

De grote voorraad (gaat niet mee als er gevlucht moet worden) zit in vouwkratjes opgestapeld tot het plafond van de garage en heb dus een kapitaal aan statiegeld van de jumbo :cool:, maar voor 5,- per kratje is goedkoper dan kratjes kopen,welicht dat de statiegeld ooit eens omhoog gaat dan ga ik gouden tijden tegemoet, kidding.
 

marzman

Diehard Prepper
Ziet er handig uit, voor in de garage of zelfs om planten in te zetten :) (ik heb nu niet verrijdbare kasten in de garage en voor planten).

Het tuincentrum heeft ze hier ook, ik verwacht dat ze duurder waren.
 

RockyFlats

Ruttaan
Goed idee, handig voor in m'n schuur denk ik.
Even kijken hoe het uit komt met gewicht want gereedschap is best zwaar.
@Candyman , ik had de specificaties er bij moeten zetten. Op internet vind ik:

De buitenafmetingen van de Deense kar zijn 1350x565x1900 mm, de binnenmaten van de bodem zijn 1270x540 mm gemeten tussen de palen en het opstaande randje van de bodem. Het eigen gewicht van deze uitvoering: bodem, 4 staanders en 3 legborden is 37 kg. Het maximale draagvermogen van de legborden is 50 kg per stuk.
Totaal draagvermogen van een kar is 350 kg, dus er past aardig wat gereedschap op.

Aardig is ook, dat je niet gebonden bent aan 3 legborden. Je kunt er wel 10 op kwijt denk ik, maar de schaphoogte wordt dan natuurlijk wel kleiner.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ziet er handig uit, voor in de garage of zelfs om planten in te zetten :) (ik heb nu niet verrijdbare kasten in de garage en voor planten).

Het tuincentrum heeft ze hier ook, ik verwacht dat ze duurder waren.
@marzman , handiger bestaat niet denk ik. Ze zijn voor de tuinbouw ontwikkeld en bestaan al een lange tijd, dus geoptimaliseerd zijn ze.

Wie er nieuwe wil aanschaffen die kan ik van harte de heer Jan Stolk aanbevelen uit De Lier, een aardige sympathieke en goudeerlijke man. Hij is met het tuinieren bijna gestopt (pensioen) maar zet zich nog veel vrijwillig in in voor zaken die er toe doen (begeleiding van gehandicapten e.d.), en heeft het daarmee drukker dan ik met een volle baan. Jan kan je aan deze karren helpen, voor een sympathieke prijs, en De Lier is vast wel aan te rijden?

https://www.marktplaats.nl/u/kwekerij-en-aanhangerverhuur/9537804/
Ik heb er geen belang bij, maar noem hem graag want die 5 sterren van Jan zijn verdiend!

Voor het erop plaatsen van planten zijn ze gemaakt. Je bedoelt het waarschijnlijk niet voor transport of opslag, maar voor de sier, als een plantenstandaard? Dat kan natuurlijk. er zijn zelfs watertrays voor te krijgen die precies op een plaat passen, dus je geeft in een keer alles water.
 

Flos

SHTF Expert
Zo een karren ken ik uit het tuincentrum. Zelf heb ik of gebruik ik die niet.
Mijn prep spullen staan over heel mijn domein.
Zowel boven gronds als ondergronds op begane grond als op verdiepingen.
Op stellingen ( zoals jullie dit noemen) van hout of staal en gecombineerd.
Maar ook in tonnen boxen en ander op slag materiaal.
In koelkasten diepvriezers en koelboxen.
En wat niet gestapeld kan worden staat op de vloer. Logisch toch.
 

RockyFlats

Ruttaan
Zo een karren ken ik uit het tuincentrum. Zelf heb ik of gebruik ik die niet.
Mijn prep spullen staan over heel mijn domein.
Zowel boven gronds als ondergronds op begane grond als op verdiepingen.
Op stellingen ( zoals jullie dit noemen) van hout of staal en gecombineerd.
Maar ook in tonnen boxen en ander op slag materiaal.
In koelkasten diepvriezers en koelboxen.
En wat niet gestapeld kan worden staat op de vloer. Logisch toch.

@Flos, gelijk heb je. Als je overal al voldoende kast- en schapruimte hebt dan biedt het hooguit een mogelijkheid om de spullen overzichtelijker te bewaren. Op zo'n kar is alles rondom zichtbaar, maar het kan ook een nadeel zijn. Om nu de dozen Kukident, aambeipleisters en haarverf door het kelderraam te zien staan kan de buren wel shockeren. Wil je dat dan wegtrekken van dat raam dan zijn wieltjes wel zo handig, en rol je het in no-time voor het andere kelderraam. Tot de buren daar ook scheef gaan kijken...

Ik denk dat het voor jou alleen van voordeel zou zijn als je toch regelmatig spul moet verplaatsen, of je eens een verrijdbaar kraampje nodig zou hebben. Zo'n kar is daar dan ook tijdelijk voor te gebruiken.
 

Marcov

Prepper goeroe
Hee, dat is handig voor het geval ik er eens een soort marktkraampje van wil maken, op een prepfeestje of zo. Ik heb die karren al diverse keren gebruikt om drinken en glaswerk op te zetten, en met die extra hoogte (en een dwarslatje halverwege) kan er meteen een zeil overheen en heb ik een afdakje. Dat komt er vast eens van...

https://deense-container.nl/marktkraampje/

1662283779415.png
 

RockyFlats

Ruttaan
@Marcov , het is natuurlijk tamelijk ondenkbaar, maar hier lijk jij (en niet geweldige ik) de ware deskundige te zijn...
Een mooi dakje zie ik daar...!

En alweer De Lier... Verdacht...😉
Zeg eens, als ik zeg "Hoeeeest?" wat antwoord jij dan...???

(Als het antwoord een "Baeeeeeest!" is, dan is hij een wasechte Westlander).:thumbup:
:thumbup:
 

Marcov

Prepper goeroe
@Marcov , het is natuurlijk tamelijk ondenkbaar, maar hier lijk jij (en niet geweldige ik) de ware deskundige te zijn...
Een mooi dakje zie ik daar...!

En alweer De Lier... Verdacht...😉
Zeg eens, als ik zeg "Hoeeeest?" wat antwoord jij dan...???

(Als het antwoord een "Baeeeeeest!" is, dan is hij een wasechte Westlander).:thumbup:
:thumbup:

Ik zit hoger, tegen Amsterdam aan. Ergens op dit forum heb ik nog eens aan gegeven in welk hokje ik ongeveer woon. Ik heb teveel met die karren moeten werken. En heb ik diverse van die karren (CC & DC) als stelling gebruikt.

EDIT: die bedrijven zijn toeval, mijn toenmalige toeleverancier heeft dit niet op z'n site staan, denk ik. Andere doelgroep.
 
Bovenaan