• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Qlima foutcode oil

Skyblue

Prepper
Hoi

Ik ben nieuw hier en heb een qlima laserkachel 8040 tc en net als de meeste haal ik mijn petroleum c uit België.

Ik heb nu na 3 maanden steeds een oil lampje knipperen en geeft aan dat hij gevuld moet worden maar hij is niet leeg.
Wie heeft er een idee?

Groetjes Natascha
 

Skyblue

Prepper
@NataschaEssing , onze petroleum-whizzard @petroman weet vast wel raad...
Je zou het hem ook PM kunnen voorleggen.
Zie je ook een foutcode verschijnen?
Brandt de kachel wel, of niet?

Oke dank je ga ik doen

Nee er verschijnt geen foutcode alleen dat oil lampje dat knippert met geluidssignalen dat hij leeg is.

Kachel brand dan op een lagere stand.

Hiervoor gaf hij wel aan dat we de filter moesten schoonmaken dat hebben we gedaan alleen was de filter nat en dat moest niet. Daarna gaf hij dat oil signaal aan.
 

RockyFlats

Ruttaan
Zonder verdere kennis op dit gebied, vraag ik mij af of het filter nog goed functioneert, en misschien niet voldoende brandstof doorlaat. Je hebt het met water "gereinigd", en dat mocht kennelijk niet? Misschien is er dan iets wateroplosbaars in vervormd. Of wellicht is het nog steeds water-nat, en blokkeert dat...
 

petroman

SHTF Expert
Morguh,
Klasiek antwoord: wat zegt de handleiding (maar phtvs heeft glasvezel en is net wat sneller)

Ik zou de fout in dat filter en met name het reinigen daarvan zoeken.
Ik ken de kachel niet en weet dus niet hoe de kachel meet hoe het brandstof niveau is. Maar als ik het zo lees is het filter er onderdeel van. Filter laten drogen. water er uit en dan eens kijken wat er gebeurt.

Edit: aangezien er een lampje in het proces zit: is de batterij nog vol genoeg?
 

Skyblue

Prepper
Morguh,
Klasiek antwoord: wat zegt de handleiding (maar phtvs heeft glasvezel en is net wat sneller)

Ik zou de fout in dat filter en met name het reinigen daarvan zoeken.
Ik ken de kachel niet en weet dus niet hoe de kachel meet hoe het brandstof niveau is. Maar als ik het zo lees is het filter er onderdeel van. Filter laten drogen. water er uit en dan eens kijken wat er gebeurt.

Ga ik doen. Dank je wel.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik lees in de handleiding:

Vuile deeltjes, stof of water
op het filter en / of in de
vaste tank.

https://www.qlima.com/product-media/4733/DocY/Storingstabel NL_SRE3230TC_SRE3531TC_SRE3631TC.pdf?index=0

Als ik moet gokken denk ik dat water in het filter de oorzaak is. Laten drogen lijkt mij het proberen waard.
Wij "voelen het aan ons water" @phtvs😉

Nu is zo'n kachel waarschijnlijk prima in vredestijd, maar in de crises waarin wij hier grossieren, misschien minder betrouwbaar @NataschaEssing . Stroomuitval... Heb je wellicht ook een simpeler kacheltje, "voor nood"?
 

martin

Mankinds only hope
Ga ik doen. Dank je wel.

En wil je ons ook nog laten weten hoe het is afgelopen a.u.b.?
We krijgen op dit forum heel vaak vragen over zibro/qlima (omdat Google dit forum bovenaan zet bij dit soort vragen) en zien zo'n member dan in 99% van de gevallen nooit meer terug reageren hoe het is afgelopen.

Dus we hoeven geen gebak of andere vormen van loftuitingen. Een terugkoppeling met "helaas, geen effect" of "yes, het is gefixed" kunnen we zeker waarderen.

m.b.t. de opmerking van Rocky en stroomstoring.
De CV zal niet werken als er een stroomstoring is. Een cv heeft stroom nodig voor zowel de pomp als het thermostaatgedeelte (en tegenwoordig zit er een complete printplaat in een CV)
Dus zonder stroom geen CV, maar ook geen QLIMA laser kachel.

Dat is voor mij dan ook de reden dat ik gebruik maakt van de Qlima/Zibro kachel zonder snoer. Een ander voordeel is dat er niks van elektronica in zit (op de ontsteking via een batterij na) dus er kan ook niks kapot.
 

Skyblue

Prepper
En wil je ons ook nog laten weten hoe het is afgelopen a.u.b.?
We krijgen op dit forum heel vaak vragen over zibro/qlima (omdat Google dit forum bovenaan zet bij dit soort vragen) en zien zo'n member dan in 99% van de gevallen nooit meer terug reageren hoe het is afgelopen.

Dus we hoeven geen gebak of andere vormen van loftuitingen. Een terugkoppeling met "helaas, geen effect" of "yes, het is gefixed" kunnen we zeker waarderen.

m.b.t. de opmerking van Rocky en stroomstoring.
De CV zal niet werken als er een stroomstoring is. Een cv heeft stroom nodig voor zowel de pomp als het thermostaatgedeelte (en tegenwoordig zit er een complete printplaat in een CV)
Dus zonder stroom geen CV, maar ook geen QLIMA laser kachel.

Dat is voor mij dan ook de reden dat ik gebruik maakt van de Qlima/Zibro kachel zonder snoer. Een ander voordeel is dat er niks van elektronica in zit (op de ontsteking via een batterij na) dus er kan ook niks kapot.

Komt goed ik zal het laten weten.
Dank voor de info over de cv👍
 

marzman

Diehard Prepper
Ja dat zou inderdaad kunnen.
Is het handig om een nieuwe filter aan te schaffen of gewoon laten drogen?
Als er water in je kachel zit moet je hem denk ik schoon laten maken. Die filters moet je gewoon goed uitkloppen

Maar je kan inderdaad proberen de filter te laten drogen of vervangen maar alles loopt door die filter in de kachel en die kan niet tegen water.
 
Bovenaan