• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Raamfolies om energie te besparen. Kost bijzonder weinig.

Ray

SHTF Expert
Onlangs heb ik mijn ruiten beplakt met 70% warmtewerende raamfolie. En wat een enorm verschil in opwarming in de zomer. Het is meteen goed tegen inkijk, van buiten zie je niets meer. 's Nachts met het licht aan kun je nog wel iets zien, maar veel is het niet.

Tegelijkertijd werkt het in de winter andersom, je verliest minder warmte (door straling) door je ruiten. Het is een vrij goedkope manier om energie te besparen, van je airco en de verwarming tegelijk.

Ik heb Parkside folie gebruikt van de Lidl. Op de woonkamer na heb ik alle ruiten beplakt met vijf rollen a 5 euro uit de winkel.

Het nadeel is dat je ruiten ook wat minder licht doorlaten en alles wat grijzer wordt. Niet handig bij ruiten waar je veel doorheen kijkt, bv de woonkamer of werkkamer, op slaapkamers of de voordeur boeit dat niet.

Nu is het zo dat fabrikanten van HR++ dubbel en driedubbel glas altijd zeggen dat je geen warmtewerende folies op hun ruiten mag plakken, dan verlies je de garantie bij thermische breuk. Dat glas is zelf al enigszins warmtewerend. Bij mijn ruiten standaard 60%. (Met de extra 70% zit je dan op zo'n 95% warmtewerend)

Duik je er wat dieper in dan blijkt dat vooral een probleem van 20 jaar terug, toen ruiten nog niet zo nauwkeurig gemaakt werden. Diverse professionele folieplakkers geven daarom zelf garantie. Thermische breuken kunnen nog steeds ontstaan bij dergelijke ruiten als er kleine beschadigingen zijn, maar dat is dus vrij zeldzaam. Daarom durfde ik het wel aan, ook omdat de afgelopen paar jaar meerdere huizen hier in de buurt mij voorgingen.

Durf je dat niet aan, er zijn ook folies die je op de buitenkant plakt en die hebben dat probleem dan gegarandeerd niet. Die folie is duurder en je moet de ladder op voor de bovenverdieping.

Wat je nooit moet doen is een deel van een ruit beplakken, dan krijg je wel grote verschillen in temperatuur in dezelfde ruit.

Het plakken zelf gaat best goed, het vergt een klein beetje oefening en achteraf had ik een zaklampje moeten gebruiken om de laatste bobbeltjes te vinden, want ik blijk er wel een paar te hebben laten zitten. Het resultaat is alsnog heel netjes. Al met al was ik in een uurtje of drie klaar, inclusief goed schoonmaken van de ruiten. Ik had er wellicht dus een iets meer beleid en een uurtje langer over moeten doen. Als het me gaat storen, kan ik het volgend jaar voor 25 euro nog eens proberen.

Zie voor instructies:

Bij brede ramen laat je beide stukken overlappen, met een rest strookje folie eronder voor het snijden. Ook daar zijn wel filmpjes van te vinden.
 

marzman

Diehard Prepper
Heb je dat aan de buitenkant geplakt? Als je het aan de binnenkant plakt kan je raam zelf te heet worden en barsten lees ik overal. Ik vind de ramen iets te duur om het te proberen (en soms is de warmte welkom)
 

Ray

SHTF Expert
correct @marzman, daarom schreef ik:
............
Nu is het zo dat fabrikanten van HR++ dubbel en driedubbel glas altijd zeggen dat je geen warmtewerende folies op hun ruiten mag plakken, dan verlies je de garantie bij thermische breuk. Dat glas is zelf al enigszins warmtewerend. Bij mijn ruiten standaard 60%. (Met de extra 70% zit je dan op zo'n 95% warmtewerend)

Duik je er wat dieper in dan blijkt dat vooral een probleem van 20 jaar terug, toen ruiten nog niet zo nauwkeurig gemaakt werden. Diverse professionele folieplakkers geven daarom zelf garantie. Thermische breuken kunnen nog steeds ontstaan bij dergelijke ruiten als er kleine beschadigingen zijn, maar dat is dus vrij zeldzaam. Daarom durfde ik het wel aan, ook omdat de afgelopen paar jaar meerdere huizen hier in de buurt mij voorgingen.

Durf je dat niet aan, er zijn ook folies die je op de buitenkant plakt en die hebben dat probleem dan gegarandeerd niet. Die folie is duurder en je moet de ladder op voor de bovenverdieping.

Wat je nooit moet doen is een deel van een ruit beplakken, dan krijg je wel grote verschillen in temperatuur in dezelfde ruit.
................
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Bubbeltjes, @Ray ?
Misschien is dat simpel te verhelpen door voorzichtig te prikken met een naald, en gladstrijken...?

Pas inderdaad op met bepaalde glassoorten, ik lees tenminste:
Raamfolie kun je alleen gebruiken bij enkel glas en dubbel glas. Combineer het niet met HR of HR++ glas: dit glas heeft al een warmtereflecterende laag en de folie kan dan thermische breuken in het glas veroorzaken.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/isoleren-en-besparen/isolerende-raamfolie/

Ik vraag mij wel af of je zonwerende folie niet verwart met warmte-besparende folie?

Het lijken namelijk twee verschillende dingen te zijn, als ik dit lees:
Isolerende raamfolie is te herkennen aan een warmtedoorlating (Ug-waarde) die lager is dan 3,8 W/m2K op enkelglas en een zontoetreding (g-factor) die 0,5 of hoger is.
Pas op dat je geen zonwerende folie koopt. Daarmee houd je de zon buiten, waardoor je juist meer energie gaat verbruiken. Veel zonwerende folies worden ten onrechte als 'energiebesparend' verkocht. Zonwerende folie herken je aan een zontoetreding (g-factor) van 0,3 of lager. Deze folie wordt aan de buitenkant op het glas geplakt.
Met andere woorden, het is volgens die tekst: zon weren of warmte besparen, en niet beide tegelijk.
Zo te zien, heb je een zonwerende folie genomen:

Gespiegelde raamfolie voor gebouwen
  • Warmte-, UV- en privacybescherming in een aluminium-gespiegelde zelfklevende folie voor ramen, balkondeuren en alle vlakke glasoppervlakken
  • Zorgt in de zomer voor aangename kamertemperaturen
  • Vermindert in de winter kostbaar warmteverlies
  • Beschermt tegen UV-straling en houdt nieuwsgierige blikken op afstand
  • Afstoting van warmte-energie (buiten): ca. 70 %
  • Lichttransmissie: ca. 25 %
Wel bedankt voor jouw draadje, want je hebt me wel aan een goede tussentijdse oplossing geholpen voor een keukendeur die nog enkelglas ramen heeft. En voor een dito kleiner raam... Maar moet daar dan wel andere folie voor nemen denk ik.

Wat dat laatste betreft is het volgende wel goed voor de lachspieren: ik kocht het kleine raam ergens eind jaren '90 als dubbel glas raam bij een Bauhaus in Duitsland, en heb het zelf gemonteerd. Vorig jaar kwam er ineens vocht tussen de glasbladen, en was er niet meer door naar buiten te kijken. En wat doe je dan... Hup, tik het binnenspouwblad eruit en ... er is weer vrij zicht;)
Normaal gesproken had een nieuwe dubbelglas ruit ook gekund, maar dit raam blijkt om de ruit heen in elkaar te zijn gelast; wie verzint zoiets. Geen glaslatten...:lol:
Enfin, volgend jaar is dat raam aan de beurt, maar voor de winter gaat er folie op:thumbsup:
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Bubbeltjes, @Ray ?
Misschien is dat simpel te verhelpen door voorzichtig te prikken met een naald, en gladstrijken...?
Gewoon bij het aanbrengen als het nat is een zaklampje voor strijklicht erbij pakken want zolang het nat is kun je die bubbels vrij makkelijk wegschuiven naar de rand. Moet je ze wel zien! En dat is vaak lastig, vandaar de tip van het zaklampje. Zou ik het een tweede keer doen, dan heb ik er vertrouwen in dat het compleet zonder bubbels kan.

Ook het afsnijden van de randen (met kit of rubberen randje wat oversteekt) vergt wat oefening en wellicht beter/langer afstandhoudertje dan meegeleverd. Elk stuk plastic kan hiervoor dienst doen wat de juiste dikte heeft.

Pas inderdaad op met bepaalde glassoorten, ik lees tenminste:
Raamfolie kun je alleen gebruiken bij enkel glas en dubbel glas. Combineer het niet met HR of HR++ glas: dit glas heeft al een warmtereflecterende laag en de folie kan dan thermische breuken in het glas veroorzaken.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/isoleren-en-besparen/isolerende-raamfolie/
Misschien mijn post nog eens lezen, aangezien ik daar al uitgebreid op in ga.
Ik vraag mij wel af of je zonwerende folie niet verwart met warmte-besparende folie?

Het lijken namelijk twee verschillende dingen te zijn, als ik dit lees:
Isolerende raamfolie is te herkennen aan een warmtedoorlating (Ug-waarde) die lager is dan 3,8 W/m2K op enkelglas en een zontoetreding (g-factor) die 0,5 of hoger is.
Pas op dat je geen zonwerende folie koopt. Daarmee houd je de zon buiten, waardoor je juist meer energie gaat verbruiken. Veel zonwerende folies worden ten onrechte als 'energiebesparend' verkocht. Zonwerende folie herken je aan een zontoetreding (g-factor) van 0,3 of lager. Deze folie wordt aan de buitenkant op het glas geplakt.
Met andere woorden, het is volgens die tekst: zon weren of warmte besparen, en niet beide tegelijk.
Zo te zien, heb je een zonwerende folie genomen:

Gespiegelde raamfolie voor gebouwen
  • Warmte-, UV- en privacybescherming in een aluminium-gespiegelde zelfklevende folie voor ramen, balkondeuren en alle vlakke glasoppervlakken
  • Zorgt in de zomer voor aangename kamertemperaturen
  • Vermindert in de winter kostbaar warmteverlies
  • Beschermt tegen UV-straling en houdt nieuwsgierige blikken op afstand
  • Afstoting van warmte-energie (buiten): ca. 70 %
  • Lichttransmissie: ca. 25 %
Klopt, als je warmte buiten houdt heb je in de winter altijd minder profijt van het zonnetje. De fabrikant somt natuurlijk alleen de voordelen in de beste situatie op zoals gewoonlijk, bij die laatste staat vermeld dat het zowel warmte weert 's zomers, als 's winters bespaard.

Ik heb die tweede, spiegelfolie, de warmtestraling terugkaatsen werkt dan twee kanten op, zoals ook die fabrikant van jou vermeld bij de onderste folie in je post. Ik heb niet de illusie dat het veel stookkosten gaat schelen, omdat je het voorjaars, herfst en winterzonnetje gaat missen. Dat heft elkaar natuurlijk deels op. Misschien dat het bij enkel glas wel aantikt in het voordeel van de besparing, maar ik heb al nagenoeg het beste driedubbele glas wat er is. Alleen vier dubbel glas gaat er nog overheen.
Wel bedankt voor jouw draadje, want je hebt me wel aan een goede tussentijdse oplossing geholpen voor een keukendeur die nog enkelglas ramen heeft. En voor een dito kleiner raam... Maar moet daar dan wel andere folie voor nemen denk ik.

Wat dat laatste betreft is het volgende wel goed voor de lachspieren: ik kocht het kleine raam ergens eind jaren '90 als dubbel glas raam bij een Bauhaus in Duitsland, en heb het zelf gemonteerd. Vorig jaar kwam er ineens vocht tussen de glasbladen, en was er niet meer door naar buiten te kijken. En wat doe je dan... Hup, tik het binnenspouwblad eruit en ... er is weer vrij zicht;)
Normaal gesproken had een nieuwe dubbelglas ruit ook gekund, maar dit raam blijkt om de ruit heen in elkaar te zijn gelast; wie verzint zoiets. Geen glaslatten...:lol:
Enfin, volgend jaar is dat raam aan de beurt, maar voor de winter gaat er folie op:thumbsup:

Het is goedkoop en je trekt het er zo weer af als het niet bevalt. Dan kan een mens nog eens testen of het bevalt. :)

Glaslatten zijn idd iets van de vorige eeuw en dan alleen bij hout. Ik heb echt geen idee hoe je bij mijn kunststofkozijnen zo'n ruit zou moeten vervangen, maar het lukt de glaszetters prima.

Ook een maf glas verhaal:
Een man die hier bijna tegenover mij woont had wat jochies uitgescholden en eentje flink in elkaar getrapt, hij is zo racistisch als de neten en begint al te gillen als hij kleur ziet op 150 meter van zijn gesleutel aan zijn auto. Daar hebben die jongens anderhalf jaar lang bijna elke maand 's avonds laat bakstenen tegen z'n ruiten gegooid en kwam de glaszetter dus maandelijks langs om te vervangen.

Zelfs een hele stoeptegel komt niet door dit soort driedubbele ruiten heen, er komt zelfs nauwelijks een deuk, alleen scheuren in de buitenste laag glas.

Dus ging de man 's avonds in de bosjes zitten wachten of rondlopen met een samoeraizwaard in z'n handen. Daar heb ik hem op aangesproken dat dat ook geen oplossing is en kan leiden tot lange gevangenisstraf en ik heb wat contacten ingezet om deze jongens eens te spreken, want zijn vrouw zat tegen een inzinking aan. Dat heeft gewerkt maar vreemd genoeg is hij nu van mening dat ik voor deze jongens met hun achterlijke terreur ben en gooide hij sindsdien elke avond zo rond 11 uur een klein kiezelsteentje tegen mijn slaapkamerraam. Niet dat ik dan al op bed lig of het maar enige schade aanricht.

Maar hij vergeet wel eens een avond en dus heb ik om half twaalf aangebeld om te vragen waar mijn kiezelsteentje blijft en de tip gegeven om die enorme jaren 70 bril niet op te zetten omdat hij dan zelfs met sjaal om zijn smoel alsnog herkenbaar op de camera staat. Toen hield het op. :lol:
 
Bovenaan