• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Recept: gierstepap

Loreen

Last (wo)man standing
Geïnspireerd door @Stuudje zal ik ook eens een recept plaatsen :)

Nu het weer wat kouder wordt eten de kids hier 's ochtends graag pap. Nou wil ik graag dat het ontbijt én gezond is, én betaalbaar, én redelijk snel klaar aangezien we 's ochtends al vroeg genoeg op moeten staan o_O. Vanuit preppers-oogpunt wil ik ook nog eens dat het lang houdbaar is. Zodoende kwam ik uit op gierstepap. Zoals dat woord al doet vermoeden wordt het gemaakt van gierst, een heel oude graansoort die ook nog eens reuze gezond schijnt te zijn.

Je kan voor nog geen 60 euro 25 kg biologische gierst bestellen, ik gebruik 's ochtends 200 gram voor 3 personen, zo kom je uit op iets meer dan 15 cent per portie voor de gierst. Best betaalbaar dacht ik zo. De houdbaarheid is ook al geen probleem, het kleine zakje dat ik net bij de ekoplaza haalde heeft 2-2019 als THT.

De basis is super simpel. Voor 3 personen pak ik 200 gram gierst en 500ml water. Dit zet ik 's avonds op, wacht tot het kookt, zodra het kookt draai ik het vuur uit en laat ik de pan zo staan. Zo is het 's ochtends klaar voor de pap.
Deze maak ik door zo'n 350ml melk (dit gok ik maar, heb het nooit afgemeten) en een ei toe te voegen, en al roerend aan de kook te brengen. De melk kan vervangen worden door bv havermelk en eventueel zelfs water, al heeft het dan wel wat minder smaak.

Op tafel zet ik kaneel en honing (aangezien het niet goed is om honing te verhitten mogen de kids een beetje toe voegen als de pap al is opgeschept). Dit is niet nodig: zoonlief pakt het altijd met honing en kaneel, dochterlief zonder.

Nou vind ik het leuk om het wat af te wisselen, dat doe ik meestal door fruit toe te voegen.

bijvoorbeeld met appel:
Snij een appel in blokjes, bak de appel in ghee/roomboter, voeg rozijnen, de gekookte gierst, de melk en het ei toe

Of met bosbessen:
Als ik 's avonds de gierst kook doe ik ook vast wat diepvries-bosbessen in een bakje, 's ochtends zijn deze ontdooit. Als de pap klaar is roer ik de bosbessen door de pap.

Kortom:

Recept voor 3 personen:
200 gram gierst
500 ml water
+/- 350ml melk
1 ei

evt appel/rozijnen
evt bosbessen/ander fruit
evt kaneel
evt honing
evt vanillepoeder
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Lekker!
Als er geen diepvriesbessen op voorraad zijn kan je ook gedroogde vruchten toevoegen, tutti frutti en zo.
Naast ontbijt kan je nog veel meer met gierst. Kijk eens rond op gierst.com
 

Flos

SHTF Expert
Een Nederlandse vriendin maakt dat als toetje. Ze maakt het heel zoet en serveert dit met een steepje siroop
 
Bovenaan